• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    NYRLEM
    NYRLEM --- ---
    PAN_SPRCHA: Jeste k tomu, ze.. ale to nebylo predmetem sdeleni. Predmetem sdeleni bylo, ze vice VE nasi situaci opravdu neresi, ba prave naopak.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    NYRLEM: tak proto se plynové zdroje zatěžují povolenkama. Jinak by nedávalo žádný smysl stavět cokoliv jiného než plyn.
    NYRLEM
    NYRLEM --- ---
    HANZS: nevim o jake levne elektrine to tu hovoris. CfD na vetrniky se u nas pocitaji mezi 100-120 EUR/MWh, coz je vic nez soucasne forwardy, ktere jsou odvozene od plynovych zdroju ..
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PES: Chces zachranit velrybu? Tak plat!
    PES
    PES --- ---
    MAKROUSEK: pořídit si EV za dvojnásobek spalováku (a kdyby nebyla extra dementně schválně penalizována malá ICE vozidla, tak by ta cena EV byla tak 3:1 až 4:1) a k tomu jako příslušenství tak za dalšího 1/2Mega či více FVE a jelikož přes den se EV doma "flákat" na nabíječce nebude, tak ještě jako "příslušenství" vlastní "palivovou mezinádrž" (tj. baterii o kapacitě 50-100kWh, tj. opět parádně mastnou )...
    ...to se prostě vyplatí.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PETER_PAN: Tak jestli vono to neni filozoficky zlo, kdyz to lidi sami nechteji, ale to je otazka do jine diskuse o autoritativnich rezimech.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK: Z tohodle pohledu mas pravdu. EV jsou porad v pionyrskych dobach a ten zlom teprve prijde. ALE, ten zlom by neprisel bez toho ze by to nekdo tlacil = zakazoval tohle, danil tamhleto, dotoval tohleto.

    Tak jak jsem odpurce obecnych dotacnich pravidel v ramci EU, tak lokalni dotace na EV z tohodle duvodu schvaluji - viz.: [PETER_PAN @ Energetika a energie v politické a hospodářské perspektivě]
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PETER_PAN: No, vzdyt pisu, dneska to vyjde bajvocko jedna k jedny na provoznich nakladech za daleko vyssich vstupnich. Az se bude TCO u EV dvakrat nizsi, nez u normalnich aut, zacnou se prodavat. Do te doby to lidem nebude stat za tu prudu jezdit od nabijecky k nabijecce a ne od zacatku do cile.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK:

    Dneska se EV hodi pro rekneme 3/4 uzivatelu aut. Tzn. ne pro vsecny.

    1) Drtiva vetsina uzivatelu aut ma denni najezdy pod 50 km.
    2) V CR je 5500 verejnych nabijecich bodu a rocni vytizenost je 3%. Muzes nabijet kdekoliv, ano za vic nez za 6 CZK/kWh.
    3) Nove nabijecky / nabijeci body znikaji tempem nekolik stovek rocne a to jen proto ze nikdo nikoho k tomu nenuti. Infrastruktura se zlepsi ve chvily kdy budou mit komercni subjekty povinnost verejne parkovaci misto (nakupaky, obce, atd.) opatrit vzdy nabijeckou. Tuhle chvily je potreba vhodne nacasovat, protoze to musi byt levne. Dneska bysme se dostali uz k dobre cene za bod.
    4) Nejdrazsi nabijecky jsou ty vysokovykonove nabijecky u dalnich. Tyhle jsou drahe, ale rychle a predpoklad je ze je budes pouzit jen pri dalkovych cestach.

    U EV je dulezite srovnavat celkove naklady. V segmentu D uz je elektromobil ekonomictejsi nez spalovak, ale zase pred 2 lety to tak nebylo. Zlom prijde mezi 2026/2027 kdy to by tohle melo platit v segmentu C. Uvidime jak moc to automobilky zkurvi, ale myslim si ze uz moc ne, protoze konkurence Tesla + cina je tak tvrda ze uz zamerne priskrceni te technologie co jde na trh uz by jim neprosla.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PETER_PAN: To ovsem trochu popira smysl - mit auto, ale pouzivat ho jenom v okoli domova. Ale treba takovi lide existuji, co ja vim?
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK: Ten co nabijis doma. I pri relativne spatnem tarifu u vysokeho tarifu je konvergencni cena pod 6 CZK/kWh vc. vsech externalit. Ted, pred pul rokem to tak nebylo, to je pravda.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    OMNIHASH: Ach! A ty mas elektromobil, ktery nabijis za 6 korun na kWh? A mohl bych ho videt?
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Ale tak určitě.
    Béňo při součanejch cenách a 6,5l/100km vyjde na nějakejch 2,30/km, elektrika při 6 kačkách za kWh na 0,9/km... ale co čekat od Makrouška a jeho alternativní reality.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    KUTAS: U nas se za hlavni duvod propadu prodeju EV povazuje hlavne fakt, ze maji smysl pouze pro nekoho kdo ma doma vyreseny nabijeni. Lidi ktery bydlej v najmech casto tuhle moznost nemaji, a jakmile musej pokazdy triangulovat kdy, kde a na jak dlouho musej k nejaky nabijecce, pozbyva to pro ne smysl.

    To je treba i duvod proc si ted moje pritelkyne koupila auto na benzin - nejdriv si zjistovala jak by to s nabijeckou mela doma, ale jeji pronajimatel se nemel k tomu ji tu nabijecku nechat udelat, tak se na to vykaslala.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    MAKROUSEK: Tak enyaq stoji stejne jako kodiaq… spis je to o tom levnem segmentu, kde chybi auta kolem 300k s nejakym rozumnym dojezdem.

    Jinak na kolik vyjde to dobijeni, kdyz je to v ramci tvoji site? Myslim, ze tam jsou zasadni rozdily.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    KUTAS: To jiste taky, ale hlavne je to o penezich. EV se vyplati jenom kdyz ma jeden fotovoltaiku. Jinak za dvakrat tolik penez vstupni investice jezdi na km za stejne penize jako benzin nebo diesel. Kdybyby zaregulovali nabijecky, jako v Cine, hned by se elektromobily prodavaly jako houska na krame.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    HANZS: a kolik vyjde cena na těch rychlo nabíječkách, když jsi členem jejich sítě?
    Trochu to na mě působí jako nekoukat se na průměrnou cenu benzínu, ale na cenu za litr na D1, kde tankují lidi, kteří cenu benzínu neřeší. Stejné to bude s těmi rychlo nabíječkami, tak mě zajímá jaká je standardní cena.

    Já mam trochu jinou teorii k tomu, proč se BEV teď tolik neprodávají a to je aktuální zlom v technologiích a změny v cenách, v poslední době ceny hodně klesly a lidi očekávají nástupy nových modelů a další pokles.
    Jinak jde o to co Gartner popisuje jako "hype křivku" ve vedlejším audítku už to proběhlo. Tady je k tomu článek - https://kpc-group.cz/blog/metodika/hype-krivka

    HANZS
    HANZS --- ---
    NECROMAN: Trochu se pleteš - v evropě poněkud nastal obrat a čisté elektromobily se prostě prodávají míň - určitě je to vlivem snížení dotací v německu, ale i tím jak se mění nálada, takže automobilky zrušili své cíle ohledně elektrifikace. I Volvo zrušilo, že od 2030 bude plně elektrické.
    Dále při ceně 28Kč/kWh - tě kilometr nevyjde lépe na EV - což je cena na rychlonabíjčče v ČR, pokud nejsi členem jejich sítě nabíječek.

    Ale závěrem máš pravdu - povede to k zavírání a ztrátě možná milionů pracovních míst v EU.
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    HANZS: EV se prodávají čím dál tím více - trend růstu je prakticky ve všech zemích, a cena na km vyjde u EV na polovinu i méně, než u spalováků. To, že klasické automobilky v porovnání s Čínou zasypaly, je smutné, ale je to podobné, jako když měla monopol Nokia a najednou přišel iPhone. Některé automobily zkrátka nemusí přežít.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    SHEFIK: za deset let budeme číst že fotovoltaika ročně vyrábí 5x jádro :)
    HANZS
    HANZS --- ---
    PES: To je opravdu průšvih. Protože Evropa se chytla do vlastní pasti. Tím myslím pokutu pro automobilku za prekročení limitu emisí (95gCO2/km).
    Protože se EV neprodávají (imho z důvodu debilní nespolehlivé sítě dobijení + vysoká cena za dobíjení) tak aktuálně mají automobilky emisní průměr – v gramech na kilometr – u Toyoty činí 105; koncern Stellantis má 113; BMW 106. Nejhůř si stojí asi automobilka Ford se 125. A znovu opět VW, se 123.

    Takže pro VW je pokuta v řádech jednotek miliard EUR.
    No v pohodě je Tesla i Toyota (bude platit jen málo) a překvapivě BMW, které docela EV prodává.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam