• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    MMORT7: Robomobil. Nemáš zač. :-)
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    BLOWUP: Nevím, proč máš pořád pocit, že by měl někdo do něčeho nutit a měnit lidskou podstatu. Mně jde o to, opakuju to pro tebe ještě jednou - o úspornější další možnost na výběr, která teď není k dispozici. A tím, že ta možnost k dispozici zatím není, tak moje možnosti volby zužuje, a to se mi na tom právě nelíbí.

    Já totiž tady nemám možnost si slušně zvolit ani tu elektromobilitu, která robomobilitě logicky předchází. Namísto toho musím vyměnit vstřiky a čerpadlo v posranym spalovacím naftovym motoru, což bych jinak nemusel řešit.

    A do San Francisca se asi taky nepřestěhuju, kde už to běží, čímž získávají cennou zkušenost a data z provozu, zatímco my se tu dohadujeme. :-)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    MMORT7: to se občas na zámkách stává :)

    ono to nemá ani moc společnýho s Čechama, ta původní poštovní služba byla mezi Innsbruckem, Vídní a severní Itálií, a pozdějš v Německu tam, kde si to místní mikrostáty nemohli dovolit samy.
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    OMNIHASH: Ok, tak mi v Loučeni kecali :-)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    MMORT7: :)))

    Taxa je řeckýho původu, a taxíky se jmenujou podle taxametru, původ tamtéž, přes latinu, a němčinu...
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    PES:

    OMNIHASH:

    „Thurn-Taxisům vděčíme především za moderní poštovní služby. Trubka jako symbol pošťáků je známa po celém světě. Rodině Taxisů a jejich poště se dokonce věnuje jeden z dílů animovaného seriálu pro děti - Byl jednou jeden objevitel. Slova taxi, nebo taxa také nalezla svůj původ ve jménu knížecí rodiny Thurn-Taxisů a černožluté barvy v nichž jezdí taxíky v New Yorku i v Praze už používaly taxisovské dostavníky.
    PES
    PES --- ---
    MMORT7: je to sice z francouzštiny resp. prapůvodně z latiny, ale když myslíš...
    ...a ne, pan Taxis dal jméno něčemu jinému ;-)))
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    MMORT7: wutwat??? Tady se klidně rozepiš, tahle alternativní etymologie mě celkem zaujala.
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    R_U_SIRIOUS: Slovo, které hledáš je Taxi.
    Není zač.
    Jako bonus: jde o slovo českého původu stejně jako robot.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    SHEFIK: to není tak překvapující, gigafactory je posledních pár let stejnej buzzworld ve výrobě, jako AI v IT... továrnu na baterky momentálně stavějí ve všech sousedních státech.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    to není ta škoda co dělá lokomotivy? :D
    PES
    PES --- ---
    SHEFIK: To brzy ;-) - koupí od Toyoty? ;-)))
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Škoda Group a Hyundai Motor budou vyvíjet vodíkové technologie pro mobilitu - Ekolist.cz
    https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/skoda-group-a-hyundai-motor-budou-vyvijet-vodikove-technologie-pro-mobilitu
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Lay offs v Evrope, neni kam udat baterie

    Swedish battery giant announces redundancies amid EU electric vehicles industry struggles – Euractiv
    https://www.euractiv.com/section/politics/news/swedish-battery-giant-announces-redundancies-amid-eu-electric-vehicles-industry-struggles/
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    R_U_SIRIOUS: to si samozrejme muzes myslet, ale (pravdepodobne) na rozdil od tebe, ja jsem diky mymu veku zazil asi nejvetsi technologickej boom ve vyvoji lidstva a vsechny ty technologie jsem videl prichazet, pouzival je jako jeden z prvnich a obcas i videl odchazet. Ucil jsem se jeste na gymplu programovat Cobolem a Fortranem na derny stitky (haha, jojo, az tak jsem starej :-), tehdy bpocitace zabiraly celou klimatizovanou mistnost :-) Sam jsem mel jeden z prvnich pocitacu, na architekture jsme programovali vypocet perspektivnich pohledu na programovatelnejch kalkulackach, 3D CAD jsem pouzival v dobe, kdy ani tady v CH to jeste dlouho nebyla ani ve 2D samozrejmost. Mel jsem jeden z prvnich mobilnich telefonu, pouzival jsem PDA, prvni iPhone atd. Kdyz jsem prijel do ceska a ukazoval jsem kolegum na mym telefonu moje stranky s fotografiema, tak na me koukali jako kdybych prave vystoupil z kosmicky lodi :-) Tak bych mohl volne pokracovat jeste dlouho: sice bydlim v nekolik set let starym statku mimo civilizaci, ale technologie jsem vzdycky pouzival jako jeden z prvnich a absolutne s nima nemam problem. Pokud fungovaly a mely pro me nejakej prinos, samozrejme. Ve srovnani s ceskem jsme tady porad jeste asi tak o deset let pred vama, co se tyce impactu technologii v normanim vsednim zivote - coz ale neni to podstatny. Jak uz jsem psal, technologie ktery maji smysl se vzdycky casem prosadej samy od sebe. Co ale je tezky zmenit je neco co bych nazyval "lidskou podstatou". Neco muze technologicky bejt i mozny, ale neprosadi se to protoze lidi proste fungujou jinak. Asistencni system v aute pouzivam kazdej den, tam kde to ma smysl, a az bude to auto umet jezdit uplne bez my intervence tak ho budu pouzivat taky - pokud teda nebude fungovat tak na hovno jako momentalne u Audi Q3, ktery se me asi trikrat pokusilo na dalnici zabit :-) A ano, ze nekdy bude jakykoli auto umet jezdit samo tam kde bydlim se opravdu zdraham uverit :-)

    Proto moje poznamka, ze pokud k nejakymu sdilenymu pouzivani aut lidi nebudou necim nasilim prinuceny, tak to bude pouzivat stejna mensina jako ted - ktera uz ted je k tomu vetsinou necim donucena. Mobility ma asi 250'000 zakazniku - z nichz vetsina sice ma account, ale to auto pouzijou parkrat rocne. Svycarsko ma asi 9 milionu obyvatel, to vychazi na necely tri procenta lidi, ktery to pro sebe povazujou za prinosny reseni. S technologiema to nema nic spolecnyho, je to proste lidska podstata.

    Tyhle diskuse maj na sobe to pekny, ze clovek stravi par minut vzpominkama, sorry za dlouhej elaborat :-)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Trina plans 2,640 MWh big battery for Western Australia – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2024/09/24/trina-plans-2640-mwh-big-battery-for-western-australia/
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    BLOWUP: Opět haha. Ty kdybys žil v době Julese Vernea, tak patříš k těm, kteří se mu vysmějou. Jak jsem psal, s AI ty změny budou rychlé, takže se toho možná i dožiju.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    R_U_SIRIOUS: samozrejme, jak uz jsem psal, ta "mobility" tu funguje a svy zakazniky ma, prej asi ctvrt milionu. Nemusis se o nic starat, platis mesicne nekolikanasobek toho co by te stal provoz vlastniho auta ale zase jsi zadny nemusel kupovat. Musis si ale to auto jit vyzvednout nekam kde zrovna je k mani a zase ho na nejaky podobny misto jit odevzdat, jak se dostanes tam nebo zase zpatky je na tobe. Funguje to kdyz musis nekam neco odvezt, na denni jezdeni je to moc drahy a na dovolenou do zahranici s tim jet taky nejde, alespon s tim standardnim resenim.

    Ty mluvis o stressu z vlastneni auta, ja to vidim opacne. Zadnej stress s tim nemam, ucty se platej LSV samy, auto stoji pred barakem respektive na mym soukromym parkovisti pred dverma kancelare, jednou tejdne natankuju a jednou za rok je na kontrole v garazi. Zato je jenom moje, nikdo mi v nem nesmrdi a je mi k dispozici kdykoli ho potrebuju. Predstava ze musim pokazdy kdyz ho potrebuju vyrazet nekam - jak vlastne? na kole? - s kufrem nebo taskou v ruce abych si ho vyzvedl je tak nejak naopak definici krystalickyho stressu.

    Ach ano, roboauta. Opet haha. Tam kde bydlim je tocena silnicka bez krajnic, bez znaceni, kde se auta mijeji krokem protoze je tak uzka :-) Na dalnici mi moje volvo jede vicemene samo, pokud je znaceni dobre videt coz krome stavenist tady u nas vetsinou je. Nase vlada nedavno ohlasila, ze od pristiho roku vyda plne autonomnimu rizeni od BMW a Mercedesu povoleni k provozu na nasich dalnicich. Ale ja osobne proste neverim, ze ty roboauta nekdy mimo mesta a dalnice budou fungovat. A na rovinu: kdybych musel bydlet v meste, tak by mi takovou zivotni katastrofu ani deset roboaut nevyvazilo.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    BLOWUP: Problém je v tom, že si pleteš robomobilitu se stávajícím carsharingem nebo taxi službou. Pokud máš dost peněz na vlastnictví auta, je to tvoje volba do toho povětšinou stojícího stroje vrážet svý peníze. Robomobilia se bude vyznačovat značnou úsporou za dopravu, bude to komfortnější než městská hromadná doprava.

    Já to mám jinak : nepotřebuju se starat o svý auto a nutně ho servisovat a platit ručení a pojištění. Potřebuju se v klidu dopravit z místa na místo a dál se s čistou hlavou o nic nestarat a dát si klidně i víno u známých, namísto, abych půl hodiny hledal parkoviště nebo trčel v zácpě osobáků, kde jede povětšinou jedna osoba.

    Jenomže já tuhle možnost nemám, můžu si zvolit buď vlastní se všema starostma nebo přehřátý a zasmrádlý MHD.
    Takže pro mě to není žádná nouze a spolujízda nebo spoluvlastnictví, je to chybějící možnost navíc vedle stávajících možností.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    R_U_SIRIOUS: cimz sis ale sam odpovedel: ty sdileny auta tam maji sanci na preziti protoze pro urcity lidi je vlastnictvi svyho auta neunosny, financne nebo protoze nemaj parkoviste. Nedelaj to proto ze by to tak chteli, ale protoze jim nic jinyho nezbejva. Coz je klasicky reseni z nouze a ne inovace. Inovace je neco co lidi chtej sami od sebe.

    Stejne tak nikdo starsi nez tricet nebude dobrovolne bydlet v nejakym spolubydleni, od urcityho veku mu bude jasny ze pokud nezvlada platit si vlastni bydleni tak nekde v jeho zivote proste selhal, lhostejno jak inovativni koncept toho spolubydleni to bude.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam