• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CHEVALIER: no, AC motory se používají tedy u většiny dnešních elektrických letadel. ale asi to začnu víc sledovat.

    BURAN: existuje poměrně jasný vztah mezi minimální (pádovou) rychlostí a plošným zatížením křídla. ale nebudu ho sem radšji psát, když nejsem ten odborník...
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    XCHAOS: Asynchronní motor musí vytvářet jak magnetické pole statoru, tak rotoru. Účinnost je tak nižší než u motorů s permanentními magnety. Nižší hmotnost nevyváží nižší účinnost a navíc protože z baterií nejde střídavý proud, musel by se ještě použít střídač, byť jiného typu, než u "střídavého"motoru.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PACHATEL: Přesněji řečeno šlo o "lightning talk" - ne o např. přednášku ve smyslu "přednášky na vysoké škole". Omlouvám se, pokud to slovo někoho zmátlo. Samozřejmě jde o zcela amatérský zájem o dané téma (ostatně - zeptej se moderátorů vybraných jiných klubů na NYXu, zda obor vystudovali, nebo je živí...).
    PACHATEL
    PACHATEL --- ---
    btw ta prednaska byla kde, pro koho?
    PACHATEL
    PACHATEL --- ---
    Clovek by rekl, ze kdyz na toto tema delas prednasky - XCHAOS: , ze odbornikem budes :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PACHATEL: moderátor se nestaví do pozice odborníka :-) "odborná" diskuze může docela dobře fungovat i s "poloodborným" moderátorem - cílem je nachytat na téma skutečné odborníky, asi jako vosy na med.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    A už jsme v roce 2000 a na obrázku by měl být Sunseeker II Erika Raymonda a vedle něj menší solární UAV Solong. (O bezpilotní solární letadla se cca od roku 2010 zajímá americká armáda... ale ty novější typy s 24h výdrží jsou větší než tohle)
    PACHATEL
    PACHATEL --- ---
    Ja bych se chtel zeptat, na zaklade ceho se stavi moderator do pozice odbornika.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CHEVALIER: no, podle toho co jsem vygooglil, se o použití indukčních (asynchronních) motorů minimálně uvažuje. Který model používá konkrétně který typ motoru, to se mi teď (námatkou) nedaří najít. Asynchronní motory by teoreticky v letectví mohly být vhodnější díky nižší hmotnosti (?), tak jsem pokládal za samozřejmé, že se používají, když jsou zmiňované "AC motory".... Nevím, jednou je to tady "odborná" debata, chtělo by to zjistit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: na aerodynamiku nejsem úplný odborník, jak už víš odjinud :-) a ani tahle metafora není samozřejmě přesná.

    každopádně poháněné letadlo i větroň mají vždy určité rozpětí rychlostí, kterými mohou letět: u motorových letadel můžeš přidat/ubrat výkon motoru, u větroňů pilot řízením letadla zvolí určitý úhel klesání - a tomu pak odpovídá rychlost letu větroně.

    nicméně: větroň se ustálí na nějaké (minimální) rychlosti letu, při které jeho ztráta potenciální energie v gravitačním poli odpovídá tomu, jakou sílu odporu vzduchu musí při dané rychlosti překonávat. víceméně představuju si to stejně, jako ty: že kdyby letěl ještě pomaleji, tak by (při daném plošném zatížení křídla) prostě spadl.

    Typické solární letadlo získá ze slunce méně energie, než získá větroň svým klesáním. Z toho vyplývá, že při přestavbě větroně na solární letadlo se typicky musí snížit plošné zatížení křídla.

    Typické moderní větroně mají plošné zatížení křídla kolem 30 kg/m2, zatímco solární letadla (ta o kterých mám informace) dosahují zatížení křídla v rozmezí 10-20 kg/m2.

    Samozřejmě, solární letadla jsou taky schopná klouzavého letu - ale ten je pak odpovídajícím způsobem pomalejší, než u větroňů. Celá poznámka byla myšlená tak, že typický větroň nelze bez dalších úprav křídla pokrýt FV články a doufat, že to postačí k udržení vodorovného letu: dnešní rychlé závodí větroně prostě "spotřebovávají" svůj gravitační potenciál rychlejším tempem, než by ho FV energie z článků z křídel stíhala doplňovat.

    Pochopitelně: existuje všeobecný pocit, že větroně jsou nejefektivnější létající stroje vůbec - i já jsem tenhle pocit měl, a čísla popisující např. jejich klouzavost, apod. tomu taky nasvědčují - ale právě, že jsou u nich optimalizované poněkud jiné parametry - plošné zatížení křídel se uměle zvyšuje ještě vodní zátěží v křídlech, apod.

    Fakt, že Raymondův SunSeeker Duo vznikl takovou přestavbou větroně, že výsledná konstrukce je asi 3x lehčí a došlo současně k úplné změně tvaru křídla, neumím laikům vysvětlit jinak, než že "solární letadla jsou pomalejší, než větroně". Přesnější by bylo říci, že jsou to "pomalejší typ větroňů s extrémně nízkým plošným zatížením křídla".

    (Přesné formulace jsou něco, co budu muset vypilovat, když chci, aby mě brali vážně i ti, komu nestačí hezké obrázky...)
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    XCHAOS: Motory se používají tzv. "střídavé". Jsou synchronní, stator je tvořen cívkami a rotor je tvořen permanentními magnety. Řízení je elektronické, tak zvaným "střídačem", který postupně spíná proud do jednotlivých cívek a vytváří tím tzv. "točivé magnetické pole".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CHEVALIER: na motory se nespecializuji, a takhle do hloubky se v tom asi přeci jen hrabat nebudu... akorát je poměrně známé, že ty asynchronní jsou daleko vhodnější - tedy snad všechny soudobé konstrukce elektrických letadel používají asynchronní motory (tedy bez magnetů).

    samozřejmě, jak u elektrického létání obecně, tak u solárního zvlášť se hraje o každé % účinnosti každého z článků celého řetězce.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: ja jsem spravny "neodbornik", tak mne zajima a rad bych pochopil, jak to, ze kdyz ty letadla letaji jeste pomaleji, nez vetrone, jak se vlastne udrzi ve vzduchu, protoze u vetrone jsem mel vzdycky za to, ze uz pomaleji letet nemuze, pac by spadl... ?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PANTARIL: to by bylo na dlouho :-) jak je na NYXu zvykem, tak vzniku řady nových klubů předchází jisté "porodní bolesti", bylo tomu tak i v tomto případě.

    Aby zůstala zachována rovnováha, tak jsem se zbavil jednoho svého staršího politického klubu, který jsem po nějakém čase věnoval zájemci o moderaci, který se mi hlásí už dříve. Politika má svou vlastní logiku... já jsem spíš technicky a přírodovědně zaměřený "novinář"...

    Jinak všichni se samozřejmě ptejte, na co vás ohledně toho oboru zajímá. V historii jsme se nedostali zatím ani do roku 2000. Akorát dokud je klub odkazovaný jako nově založený na homepage, tak sem budu cpát spíš obrázky... ty "odbornější" věci se začnou řešit, až to náhodné kolemjdoucí omrzí :-)
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    XCHAOS: Mám mlhavou vzpomínku, že v rámci této konstrukce byl použit patentovaný motor s jinak řešenými magnetickými obvody. No, možná to bylo u jiného letadla... Je to dávno... zkus pohledat.
    PANTARIL
    PANTARIL --- ---
    Diky za pozvani do zajimave diskuse, docela by me zajimalo, kdo a proc minusuje tyhle dle meho nazoru naprosto v pohode a ontopic prizpevky:

    XCHAOS:
    XCHAOS:
    XCHAOS:
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: ehm, ta věta měla znít: "soudobých pilotovaných SOLÁRNÍCH letadel", samozřejmě :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ještě jeden krásný záběr Icaré II - takhle nějak si představuju, že bych chtěl za svého života procestovat celou planetu Zemi :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tak ještě využiju přítomnosti odkazu na nový klub na úvodní stránce NYXu a zkusím předvést, že to bude i o něčem jiném, než o copy+paste z wiki.Tedy minimálně z anglické wikipedie - např. informace o solárních letadlech Icaré I a II, které postavili v polovině devadesátých let na Univerzitě ve Stuttgartu (což je vůbec zřejmě docela zajímavé místo, z hlediska hledání průkopnických řešení v létání, ale k tomu se ještě dostanu), lze najít pouze na německojazyčné wikipedii :-)

    Tento solární větroň v podstatě měl už všechny rysy soudobých pilotovaných letadel (po roce 2000).
    Icaré II – Wikipedia
    http://de.wikipedia.org/wiki/Icar%C3%A9_II

    Jeho design nápadně připomíná současnou novinku Erika Raymonda "Sunseeker Duo" (viz první příspěvek v tomto klubu) "Ještě v roce 2010 Icaré překonal spoustu rekordů ve svém oboru + na webu najdete další informace:
    icaré 2
    http://icare2records.com/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    No, a postupně dostáváme od dávné historie k daleko méně známé, ale daleko zajímavější současnosti. 80.léta byla příšerná - cokoliv zajímavá se začíná dít v podstatě v 90tých letech. Jeden z nejaktivnějších konstruktérů solárních letadel v té době (po etapách) přeletěl napříč Ameriku ve svém solárním větroni Sunseeker I:


    Pozoruhodné výsledky poloamatérského konstruktéra Erica Raymonda zůstávají v posledních letech poněkud neprávem v pozadí mediálně daleko provařenějších projektů solárního létání (ať už jde o švýcarský tým s bohatými sponzory v zádech, nebo o firmy pracující pro americkou armádu). Více informací o jeho projektech až do dnešních dnů najdete na jeho webu:
    Solar Flight - The World's Leader in Solar Powered Aviation
    http://www.solar-flight.com/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Málem bych zapomněl na dobovou černobílou ilustrační fotografii Solar Challengeru (80. léta v podstatě byla trochu něco jako 19.století :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam