• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: moje příspěvky by před zveřejněním potřebovaly redakční úpravu. nechápu, proč někdy napíšu něco přesně opačně, než to myslím :-(
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: tak pokud by nestartovaly na baterie, tak zcela určitě... u hydroplánu máš fakt velký problém se v první moment vůbec zvednout nad hladinu... pak ovšem máš delší čas na další zrychlování v dosahu hladinového jevu... a možná si u hydroplánu můžeš dovolit menší stoupavost... nevím. každopádně neřešíš některé věci, které řešíš třeba u nezpevněných letišť.

    každopádně pokud solární letadla vůbec někdy mají uvést nějaké cestující, tak budou asi velká a relativně těžká (vzhledem k počtu cestujících).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: relativně vůči nesolárním (konvenčním) letadlům _pro stejné množství cestujících_? budou samozřejmě relativně lehká vůči stejně _velkým_ konvenčním letadlům. Je samozřejmé, že se to nebude moc podobat ničemu, co známe: jediné, co vlastně tvrdím, že jen kvůli tomu, že to bude jiné, to ještě automaticky neznamená, že to bude nemožné (a nerad bych tu rozjížděl offtopic seznamy věcí, o kterých lidé běžně věří, že "budou v budoucnosti možné" - na těchto seznamech je tak jako tak směs věcí, které už možné jsou s jinými, které jsou zjevně mimo mísu - samozřejmě, že moje futuristické vize jsou mimo, stejně jako vždy všechny futuristické vize. ekofuturistické vize v tomto ohledu nespadají do jiné škatulky, než co já vím - atomfuturistické... infovize měly zvláštnost v tom, že velká část cyberpunku byla programově dystoptická... no nic, končím offtopic).

    pokud by mě někdo chtěl shrnout jedním slovem, tak razím "eko-steampunk" :-)
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS: Relativne tezka vuci cemu?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Prosim, mohl bys nam vysvetlit proc myslis ze "u hydroplanu si muzes dovolit vetsi stoupavost"?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: tak pokud by nestartovaly na baterie, tak zcela určitě... u hydroplánu máš fakt velký problém se v první moment vůbec zvednout nad hladinu... pak ovšem máš delší čas na další zrychlování v dosahu hladinového jevu... a možná si u hydroplánu můžeš dovolit větší stoupavost... nevím. každopádně neřešíš některé věci, které řešíš třeba u nezpevněných letišť.

    každopádně pokud solární letadla vůbec někdy mají uvést nějaké cestující, tak budou asi velká a relativně těžká (vzhledem k počtu cestujících).
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Nevěřím moc, že jsou starty z vody relevatní pro solární letadla jakožto stroje, které nemají energie na rozdávání, ale budiž.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Italský "dvouplošník" (ve skutečnosti spíše "boxed wing", než biplane) je velmi podobný čínskému Green Pioneer (který se objevil AFAIK už dřív, než v roce 2009)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: byl jsem slepý, když googlím
    Department of Aerospace Engineering, University of Pisa solar biplane
    je tam abstract ve formátu DOC, i s obrázkem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: čti záhlaví: "volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky". létající čluny, když nic jiného, byly úsporné aspoň tím, že nepotřebovaly letiště (mohl si s nimi létat např. na ostrovy bez letištní dráhy, takto např. na Filipínách vozí bohaté turisty na opuštěné ostrovy mj. předválečným Dornierem...). samozřejmě, že dnešní motory (např. i turbovrtulové) by byly úspornější (viz turbovrtulový repas DC-3, který je tu podle mě ontopic taky, i když ně jako hlavní téma - use wiki)
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Teď tomu nerozumím. Na jednu stranu tvrdíš, že tento klub nemá být o tvojí vizi, na stranu druhou tu postujes odkazy, které mají se solárním létáním společnou jen vzdálenou podobnost právě s tvojí vizí. Jak to tedy je?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: takže spíš vyvíjenej pro DARPA, než "italskej"... nebo ho pro DARPA vyvíjeli Italové? hmm - ja ti nevim. Primo na te strance co jsem ti linkoval, ktera je naprosto verejne, otevrena i zadarmo, takze tezko najit vymluvu proci si ji neprecist, se pise "Author Affiliations: Department of Aerospace Engineering, University of Pisa". Pisa, Pisa... hmmm.... neni to nahodou v Italii? 8))

    škoda, že o něm není víc informací na wiki. - 8))))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Změť informací (článek míchá dohromady Solar Impulse 1/2 a moc mezi nimi nerozlišuje), ale každopádně s datem 29.11.2012
    Do Maroka to šlo. Obletí ale Solar Impuls zeměkouli? - Aktuálně.cz
    http://aktualne.centrum.cz/zahranici/evropa/clanek.phtml?id=753055
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jinak kdo hledá kvalitní obsah v tomhle klubu (obrázky solárních letadel, apod.), tak by měl začít cca zde: [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ] (až po začátek klubu)

    mezitím běžela flamewar, kterou jsem sice zatím nepromazal.. ale asi bych to měl udělat, obávám se.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Samozřejmě: ani tyto obří dvojplošníky by nestačilo pokrýt solárními panely, aby se udržel ve vzduchu - rozhodně ne při plošném zatížení křídla kolem 100 kg/m2. Nicméně výška 9m stojí za zmínku - v meziválečném období bylo postaveno několik vážně _obřích_ dvouplošníků, s velkou světlostí mezi plochami.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Short_Sarafand


    http://en.wikipedia.org/wiki/Saunders_Valkyrie


    http://en.wikipedia.org/wiki/Blackburn_Iris


    U všech vyobrazených obřích dvouplošných hydroplánů bylo použito takové uspořádání, při kterém byla vzdálenost osy vrtulí od obou nosných ploch v podstatě stejná. Světlost mezi nosnými plochami byla většinou daleko větší než výška trupu (i když zase ne větší, než tětiva křídla, i když v několika případech to tak působí)

    Většina těchto obřích dvouplošníků měla krátký trup a větší množství vodorovných či svislých ocasních ploch. Pravdpodobně to bylo konstrukčně jednodušší, než požít jedinou VOP i SOP na daleko delším trupu - těžko říct. Každopádně meziváleční konstruktéři nebyli tak "hloupí", že by nedokázali postavit nic jiného než dvouplošník: jednoduše při daných požadavcích, s danými konstrukčními materiály a s dostupnými výkony motorů, které tehdy měli k dispozici, bylo takové uspořádání optimální.

    V případě elektrického pohonu by samozřejmě čelní průřez motorových gondol mohl být nižší a i hmotnost motoru by byla nižší. Těžko odhadnout, kolik by zhruba takto velké stroje dnes vážily, kdyby byly vyrobené z kompozitních materiálů - případně na kolik by šlo jejich konstrukci zjednodušit - případně jestli by dvouplošní uspořádání i dnes mohlo přinést nějakou úsporu hmotnosti. Každopádně: pokud by tyto stroje bylo možné (včetně baterií potřebných pro start) postavit cca 3-6x lehčí (podle konkrétního typu), mohly by se udržet ve vzduchu pouze pomocí energie ze solárních panelů na křídlech.

    Proč vlastně hydroplány? V samotných počátcích civilního dopravního létání existovalo jen malé množství letišť schopných přijímat opravdu velká letadla (zpěvněný povrch, délka dráhy...), takže byly v meziválečném hydroplány opravdu populární.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    A opět odbočka od solárních letadel, tentokrát do historie. Výborný zdroj obrázků nejrůznějších nezvyklých letadel s různými extrémními parametry:
    http://www.exoticairplanes.com/index.php?action=categoria&id=AV

    BlackBurn Perth - třímotorový létající člun, příhradový dvoupločník, tři ocasní plochy, výška 8m:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Blackburn_Perth

    Zeppelin-Staaken R.VI - málo známý německý bombardér z I.světové války, vysoká štíhlost i světlost křídel, rozpětí stejné jako jako u B-29 (stratosférický bombardér z konce 2.světové války, výška letounu 6m)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Zeppelin-Staaken_R.VI

    Samozřejmě předem deklaruji, že ani jeden z těhto dvouplošníků by nestačilo jednoduše pokrýt solárními články a čekat, že se udrží ve vzduchu - resp. pokud ano, tak by bylo nutné snížit plošné zatížení křídla (tedy při zachování rozměrů: vzletovou hmotnost) u (celokovového) Blackburn Perth odhadem 6x a u (celodřevěného) Zeppelin Staaken odhadem 3x. Na otázku, jestli by něco takového bylo možné s použitím materiálů, ze kterých jsou postaveny např. současné větroně [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ] nebudu dávat žádnou sugestivní odpověď.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Příspěvek do diskuze o vlivu štíhlosti křídel na indukovaný odpor vzduchu -
    extrémní větroně s rozpětím přes 20m

    http://en.wikipedia.org/wiki/Lange_Antares_23E
    http://www.lange-aviation.com/htm/english/products/antares_20e/antares_20E.html


    http://en.wikipedia.org/wiki/Schempp-Hirth_Quintus
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tohle není přímo solární letadlo, ale rozhodně jde o experiment v oblasti úsporného létání a alternativních pohonů:
    Antares H3: DLR and Lange Aviation develop the next generation of fuel-cell powered aircraft | FuelCellsWorks
    http://fuelcellsworks.com/news/2010/08/18/antares-h3-dlr-and-lange-aviation-develop-the-next-generation-of-fuel-cell-powered-aircraft/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: ačkoliv je to offtopic, tak uvedu jeden podstatný rozdíl: téhle diskuze se nikdo neúčastní povinně - když to někoho přestane bavit, tak může prostě jít jinam. (stejně tak já se nemám povinnost účastnit jakékoliv jiné diskuze)

    každý moderátor každého klubu tady na NYXu je diktátor. někteří uplatňují politiku promazávání příspěvků nebo trvalého banování. já patřím mezi ty měkčí.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam