REDGUY: moje příspěvky by před zveřejněním potřebovaly redakční úpravu. nechápu, proč někdy napíšu něco přesně opačně, než to myslím :-(
proč "menší", to je asi jasné: hladina moře je "pořád rovně", nehrozí ti, že by ses kousek za letištěm musel vyhnout stromům, kopcům, barákům... rozhodně start přetíženého hydroplánu mi přijde méně riskantní, než start přetíženého letadla z rozjezdové dráhy konečné délky: hydroplán, pokud se vůbec nedostane ani nad hladinu, tak se tolik neděje (neskončí v troskách), a pokud se dále pak nedostane nad hranici vlivu hladinového jevu, tak pak opět může i po několika kilometrech snahy o zrychování a stoupání opět přistát (aspoň čekám, že inteligentní kapitáni obřích hydroplánů volili pro pokusy o vzlet takový směr, kde měli před sebou vzdušnou čarou několik kilometrů volného prostranství - více, než mohla v té době nabídnout jakákoliv letištní plocha).
mám pocit, že u hydroplánu potřebuješ větší maximální výkon, než když máš při startu "kolečka" - ale tento větší výkon by měl stačit po relativně kratší dobu (např. u ekranoplánů obvykle stačí pro udržení letu 1/4 výkonu potřebného pro odlepení se od hladiny - a nevidím důvod, proč by tomu u hydroplánů mělo být jinak...). a typickou vlastností elektricky poháněných letadel je, že si větší výkon mohou dovolit pouze po krátkou dobu (než se vybíjí baterie)...
(diskuze k tomuto je určitě ontopic: pokud se mýlím, nebo k tomuto existuje nějaký přesný zdroj, který říká "jak to bylo doopravdy", tak se klidně nechám poučit...)