• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: pak ovšem máš delší čas na další zrychlování v dosahu hladinového jevu - jo, protoze let v tesne blizkosti hladiny v obrovskem letadle s velmi malym plosnym zatizenim je opravdu velmi, velmi bezpecna vec.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: moje příspěvky by před zveřejněním potřebovaly redakční úpravu. nechápu, proč někdy napíšu něco přesně opačně, než to myslím :-(
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: tak pokud by nestartovaly na baterie, tak zcela určitě... u hydroplánu máš fakt velký problém se v první moment vůbec zvednout nad hladinu... pak ovšem máš delší čas na další zrychlování v dosahu hladinového jevu... a možná si u hydroplánu můžeš dovolit menší stoupavost... nevím. každopádně neřešíš některé věci, které řešíš třeba u nezpevněných letišť.

    každopádně pokud solární letadla vůbec někdy mají uvést nějaké cestující, tak budou asi velká a relativně těžká (vzhledem k počtu cestujících).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: relativně vůči nesolárním (konvenčním) letadlům _pro stejné množství cestujících_? budou samozřejmě relativně lehká vůči stejně _velkým_ konvenčním letadlům. Je samozřejmé, že se to nebude moc podobat ničemu, co známe: jediné, co vlastně tvrdím, že jen kvůli tomu, že to bude jiné, to ještě automaticky neznamená, že to bude nemožné (a nerad bych tu rozjížděl offtopic seznamy věcí, o kterých lidé běžně věří, že "budou v budoucnosti možné" - na těchto seznamech je tak jako tak směs věcí, které už možné jsou s jinými, které jsou zjevně mimo mísu - samozřejmě, že moje futuristické vize jsou mimo, stejně jako vždy všechny futuristické vize. ekofuturistické vize v tomto ohledu nespadají do jiné škatulky, než co já vím - atomfuturistické... infovize měly zvláštnost v tom, že velká část cyberpunku byla programově dystoptická... no nic, končím offtopic).

    pokud by mě někdo chtěl shrnout jedním slovem, tak razím "eko-steampunk" :-)
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS: Relativne tezka vuci cemu?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Prosim, mohl bys nam vysvetlit proc myslis ze "u hydroplanu si muzes dovolit vetsi stoupavost"?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: tak pokud by nestartovaly na baterie, tak zcela určitě... u hydroplánu máš fakt velký problém se v první moment vůbec zvednout nad hladinu... pak ovšem máš delší čas na další zrychlování v dosahu hladinového jevu... a možná si u hydroplánu můžeš dovolit větší stoupavost... nevím. každopádně neřešíš některé věci, které řešíš třeba u nezpevněných letišť.

    každopádně pokud solární letadla vůbec někdy mají uvést nějaké cestující, tak budou asi velká a relativně těžká (vzhledem k počtu cestujících).
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Nevěřím moc, že jsou starty z vody relevatní pro solární letadla jakožto stroje, které nemají energie na rozdávání, ale budiž.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Italský "dvouplošník" (ve skutečnosti spíše "boxed wing", než biplane) je velmi podobný čínskému Green Pioneer (který se objevil AFAIK už dřív, než v roce 2009)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: byl jsem slepý, když googlím
    Department of Aerospace Engineering, University of Pisa solar biplane
    je tam abstract ve formátu DOC, i s obrázkem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: čti záhlaví: "volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky". létající čluny, když nic jiného, byly úsporné aspoň tím, že nepotřebovaly letiště (mohl si s nimi létat např. na ostrovy bez letištní dráhy, takto např. na Filipínách vozí bohaté turisty na opuštěné ostrovy mj. předválečným Dornierem...). samozřejmě, že dnešní motory (např. i turbovrtulové) by byly úspornější (viz turbovrtulový repas DC-3, který je tu podle mě ontopic taky, i když ně jako hlavní téma - use wiki)
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Teď tomu nerozumím. Na jednu stranu tvrdíš, že tento klub nemá být o tvojí vizi, na stranu druhou tu postujes odkazy, které mají se solárním létáním společnou jen vzdálenou podobnost právě s tvojí vizí. Jak to tedy je?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: takže spíš vyvíjenej pro DARPA, než "italskej"... nebo ho pro DARPA vyvíjeli Italové? hmm - ja ti nevim. Primo na te strance co jsem ti linkoval, ktera je naprosto verejne, otevrena i zadarmo, takze tezko najit vymluvu proci si ji neprecist, se pise "Author Affiliations: Department of Aerospace Engineering, University of Pisa". Pisa, Pisa... hmmm.... neni to nahodou v Italii? 8))

    škoda, že o něm není víc informací na wiki. - 8))))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Změť informací (článek míchá dohromady Solar Impulse 1/2 a moc mezi nimi nerozlišuje), ale každopádně s datem 29.11.2012
    Do Maroka to šlo. Obletí ale Solar Impuls zeměkouli? - Aktuálně.cz
    http://aktualne.centrum.cz/zahranici/evropa/clanek.phtml?id=753055
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jinak kdo hledá kvalitní obsah v tomhle klubu (obrázky solárních letadel, apod.), tak by měl začít cca zde: [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ] (až po začátek klubu)

    mezitím běžela flamewar, kterou jsem sice zatím nepromazal.. ale asi bych to měl udělat, obávám se.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Samozřejmě: ani tyto obří dvojplošníky by nestačilo pokrýt solárními panely, aby se udržel ve vzduchu - rozhodně ne při plošném zatížení křídla kolem 100 kg/m2. Nicméně výška 9m stojí za zmínku - v meziválečném období bylo postaveno několik vážně _obřích_ dvouplošníků, s velkou světlostí mezi plochami.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Short_Sarafand


    http://en.wikipedia.org/wiki/Saunders_Valkyrie


    http://en.wikipedia.org/wiki/Blackburn_Iris


    U všech vyobrazených obřích dvouplošných hydroplánů bylo použito takové uspořádání, při kterém byla vzdálenost osy vrtulí od obou nosných ploch v podstatě stejná. Světlost mezi nosnými plochami byla většinou daleko větší než výška trupu (i když zase ne větší, než tětiva křídla, i když v několika případech to tak působí)

    Většina těchto obřích dvouplošníků měla krátký trup a větší množství vodorovných či svislých ocasních ploch. Pravdpodobně to bylo konstrukčně jednodušší, než požít jedinou VOP i SOP na daleko delším trupu - těžko říct. Každopádně meziváleční konstruktéři nebyli tak "hloupí", že by nedokázali postavit nic jiného než dvouplošník: jednoduše při daných požadavcích, s danými konstrukčními materiály a s dostupnými výkony motorů, které tehdy měli k dispozici, bylo takové uspořádání optimální.

    V případě elektrického pohonu by samozřejmě čelní průřez motorových gondol mohl být nižší a i hmotnost motoru by byla nižší. Těžko odhadnout, kolik by zhruba takto velké stroje dnes vážily, kdyby byly vyrobené z kompozitních materiálů - případně na kolik by šlo jejich konstrukci zjednodušit - případně jestli by dvouplošní uspořádání i dnes mohlo přinést nějakou úsporu hmotnosti. Každopádně: pokud by tyto stroje bylo možné (včetně baterií potřebných pro start) postavit cca 3-6x lehčí (podle konkrétního typu), mohly by se udržet ve vzduchu pouze pomocí energie ze solárních panelů na křídlech.

    Proč vlastně hydroplány? V samotných počátcích civilního dopravního létání existovalo jen malé množství letišť schopných přijímat opravdu velká letadla (zpěvněný povrch, délka dráhy...), takže byly v meziválečném hydroplány opravdu populární.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    A opět odbočka od solárních letadel, tentokrát do historie. Výborný zdroj obrázků nejrůznějších nezvyklých letadel s různými extrémními parametry:
    http://www.exoticairplanes.com/index.php?action=categoria&id=AV

    BlackBurn Perth - třímotorový létající člun, příhradový dvoupločník, tři ocasní plochy, výška 8m:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Blackburn_Perth

    Zeppelin-Staaken R.VI - málo známý německý bombardér z I.světové války, vysoká štíhlost i světlost křídel, rozpětí stejné jako jako u B-29 (stratosférický bombardér z konce 2.světové války, výška letounu 6m)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Zeppelin-Staaken_R.VI

    Samozřejmě předem deklaruji, že ani jeden z těhto dvouplošníků by nestačilo jednoduše pokrýt solárními články a čekat, že se udrží ve vzduchu - resp. pokud ano, tak by bylo nutné snížit plošné zatížení křídla (tedy při zachování rozměrů: vzletovou hmotnost) u (celokovového) Blackburn Perth odhadem 6x a u (celodřevěného) Zeppelin Staaken odhadem 3x. Na otázku, jestli by něco takového bylo možné s použitím materiálů, ze kterých jsou postaveny např. současné větroně [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ] nebudu dávat žádnou sugestivní odpověď.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Příspěvek do diskuze o vlivu štíhlosti křídel na indukovaný odpor vzduchu -
    extrémní větroně s rozpětím přes 20m

    http://en.wikipedia.org/wiki/Lange_Antares_23E
    http://www.lange-aviation.com/htm/english/products/antares_20e/antares_20E.html


    http://en.wikipedia.org/wiki/Schempp-Hirth_Quintus
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tohle není přímo solární letadlo, ale rozhodně jde o experiment v oblasti úsporného létání a alternativních pohonů:
    Antares H3: DLR and Lange Aviation develop the next generation of fuel-cell powered aircraft | FuelCellsWorks
    http://fuelcellsworks.com/news/2010/08/18/antares-h3-dlr-and-lange-aviation-develop-the-next-generation-of-fuel-cell-powered-aircraft/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam