• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: ta ta konstrukce 300 na 50 metru ti dá tolik plochy pro články, ze z toho klidně dostaneš přes 2MW - to se ti zdá málo? Mě se to zdá být docela dost...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: ano, mám zeppelíny poměrně dobře nastudované, ale ten tvar je pořád stejný, a jeho reynoldsovo číslo zlepšíš jen nepatrně - takovými věcmi jako naleštěním povrchu, větší odolností vůči "rozvlnění" či "třepotání" (flutter) toho povrchu. vzducholodě mají ale daleko lepší šanci než letadla těžší než vzduch uvést na palubě tolik baterií, kolik potřebují: mohou je dobíjet u kotvících věží a fotovoltaika bude hrát jen záložní roli (např. zaručí, že vzducholoď se nikdy nedostane do situace, kdy by musela upouštět plyn, aby mohla sestoupit zpět ze stratosféry - jedna z možností, jak může vzducholoď klesnout, je totiž stlačování vzduchu někam dovnitř svého objemu a na to potřebuje energii)

    nevím, jak si dospěl k názoru, že jsem zafixovaný na rychlost: tvrdím jen tolik, že "čas jsou peníze" a že teoreticky by pomalejší cestování mohlo být levnější - toto zpomalení je ovšem limitované větší amortizací dopravního prostředku za dobu trvání stejně dlouhé cesty (např. když letíš 10x pomaleji, tak dopravní prostředek se stejnou životností musí uvést 10x tolik lidí, aby na jednoho přepraveného cestujícího byla amortizace stejná...)

    kromě toho jsem posedlý autonomií, např. energetickou, a i když tato pro opravdu velmi pomalou solární vzducholoď může dopadnout dobře, tak pořád by ti rentabilní solární vzducholodě vycházely ještě bláznivěji větší, než ty historické: protože od určitých rozměrů ti dramaticky poroste užitečné zatížeí, aniž by se zhoršovaly ostatní parametry, tak by se ti vyplatily vzducholodě pro 1000 až 2000 lidí. taková kapacita je ale v rozporu s tím, že chci vozit malé skupinky backpackerů na opuštěné tropické ostrovy a jiné exotické destinace: pomocí několika obřích vzducholodí by si snad dokázal odlehčit dnešním dálkovým trasám obsluhovaným obřími tryskáči... ale nevytvoříš tím trasu typu "z Hradce Králové 2x měsíčně na Ko-pha-ngan a zpět" - což je to, co mi zajímá, tedy hledání alternativních tras, obcházejících tranzitní uzly.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jehož (průměrné) plošné zatížení křídla se za letu změní. - coz nic neresi. Pomineme-li technicke "problemy" (a to je slabe slovo) vysouvacich kridel, i v zasunutem stavu maji tvoje "vize" plosne zatizeni zatracene nizke.

    A btw, pokud stroj potrebuje prizemni efekt k tomu aby rozumne zrychlil, jake asi vykony muzeme ocekavat kdyz se dostane mimo nej?

    snadno přepravitelný solární paraglide či solární rogallo se může např. snadno ukázat jako konkurenceschopný vůči solárním vzducholodím: - hele, fakt si myslim ze uz bys to nemel kourit. Vis co to je paraglide? Vis co to je rogallo? Videl jsi to nekdy letet? A videl jsi nekdy vzducholod? Koukam ze asi ne, pokud si myslis ze si navzajem muzou konkurovat. O technickych vecech ani nemluve...
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: to ze svou myslenku postnes do internetove diskuze je jeji "release". :)


    XCHAOS: vzducholod bude asi pomalejsi nez letadlo, ale nemuzes poprit, ze muze letet v noci, a taky nemuzes poprit, ze nespadne, kdyz ji dojde elektrina.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: tak zeppeliny byly zaoceánské mas poněkud krátkou paměť, když jsi zapomněl, ze s ohledem s tímhle luxusem jsem vždy mluvil o něčem, co má na délku tak 300 metrů a v průměru nějakých 50 metrů.

    A proč jsi pořád fixovaný na tu rychlost? Uvědom si, ze rychlost není vše - dost záleží i na tom kolik lidí uvezeš a taky jak moc pro ne bude let příjemný.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: jako programátor skutečně nejsem zvyklý, že by hned první releasnutá verze nějaké programu byla bez chyby. (je ale samozřejmě důležité odlišit např. betaverzi/testovací verzi od stabilního releasu... a nemyslím, že bych zatím zveřejnil cokoliv, blížícího se "releasu"... že bych na dané téma např. třeba vydal knihu, nebo tak...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: no tak zatím "solární vzducholodi" dosahují poněkud skromnějších parametrů - viz http://solarship.com/ - takže těm jsem zhruba tím chtěl konkurovat (tím dnešním)

    tvoje zaoceánské sny jsou úžasné... jenže... a to je tady určitě ontopic... solární vzducholodě budou prostě příšerně pomalé. a to zvláště ty, co ponesou baterie i na celonoční let... tam ta hmotnost akumulátorů sice nemusí být nutně výrazně na úkor užitečného zatížení, ale jejich dobíjení přes den ovšem ano.

    skutečně čistě teoretické výpočty "jak nejrychleji by mohlo letět solární letadlo těží než vzduch" a "jak nejrychleji by mohla letět solární vzducholoď" mě tady přijdou hodně ontopic. stejně to, v jaké výšce je reálné očekávat, že budou létat, apod.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: skladný a snadno přepravitelný solární paraglide či solární rogallo se může např. snadno ukázat jako konkurenceschopný vůči solárním vzducholodím

    Tak nevím, jak bu mohlo rogalo či paraglide konkurovat vzducholodi, která tě může vzít přes atlantik a kde budeš mít k dispozici taneční parket, bar, posilovnu, saunu, masáž, vířivku a neposlední řadě pohodlnou postel. Pokud to bude něco opravdu velkého (jakože když už někdo něco takového postaví, tak to malé nebude), tak si to bude moci dovolit i bazén. Cestování v takových podmínkách se nevyrovná nic, leda zaoceánská výletní loď, ale ta neposkytuje takový výhled.
    BURAN
    BURAN --- ---
    REDGUY: debugovani, neasi :)) na to ma prece pravo :))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, v podstatě velmi nízké plošné zatížení křídla je přesně to, proč si myslím, že dosavadní pokusy o solární letadla nejsou pro praktické použití příliš použitelné (a že dosavadní pokusy o solární vzducholodě bohužel budou mít celou řadu velmi podobných problémů).

    a když se mermomocí chceš zabývat tím úplně prvním, co jsem v souvislosti se solárním pohonem letadel navrhl - tak ano, navrhoval jsem v podstatě (tak či onak) celou dobu stroj, jehož (průměrné) plošné zatížení křídla se za letu změní. v podstatě tedy (skoro vždy) letadlo s měnitelnou geometrií křídla: pravda - v trochu jiném smyslu, než se to děje u nadzvukových strojů. jedinkrát, když jsem navrhl variantu bez měnitelné geometrie křídla - s tím, že zjevně obří rozměry by mohlo řešit to, že by se to celé provozovalo jako hydroplán - tak jsem právě narazil na tu bezpečnost provozu.

    těch nápadů je možné prověřit omezené množství - je např. jasné, že něco jako "stratosférický paraglide" či "stratosférické rogallo" je nesmysl, pokud ze všech parametrů se kterými můžeme hýbat minimalizujeme právě výkon. skladný a snadno přepravitelný solární paraglide či solární rogallo se může např. snadno ukázat jako konkurenceschopný vůči solárním vzducholodím: ale je jasné, že půjde o lety malou rychlostí a na malé vzdálenosti (třeba když někdo bude potřebovat cestovat do hor nebo na ostrovy na vzdálenost třeba 20-30 km: tam to bude rychlejší než teréní auto či loď, a současně to nespotřebuje žádné palivo - ale taky to nepůjde za každého počasí - takže využití bude spíš zase jen rekreační, jako dnes plachtenice...)

    (a tím bych to pro dnešek ukončil: já se prostě zatím necítím připravený začít tyhle nápady zveřejňovat, ne tady v tomhle klubu, ne dneska: zatím hledám fakta, na kterých se prostě nemůžeme neshodnout - na další nápady, u kterých se naopak neshodneme, je času dost...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ale jakmile jednou klouže v dosahu hladinového jevu, má před sebou daleko delší rozjezdovou dráhu, - jak uz jsem rikal: jestli ti "rozjizdeni se" tesne nad hladinou more v obrovskem stroji s velmi, velmi nizkym plosnym zatizenim prijde jako dobry a bezpecny napad,, mas vyrazne jine predstavy o bezpecnosti nez ja.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: dobře... ale tohle jsem prostě nemohl myslet tak, jak jsem to napsal.... když udělám chybu v úvaze (viz ten vzoreček a Apect Ratio v něm jako celé číslo a ne naopak jako zlomek), tak to prostě bez mučení přiznám. Musím si po sobě příspěvky víc číst, to je celé.

    jakýkoliv text delší než dva řádky zřejmě potřebuje před zveřejněním redakční úpravu... (z tohoto těží Twitter :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: Toto platí pokud vím pro všechny 3 typy velkých ruských proudových ekranoplánů (resp. jeden byl experimentální, na tom se zkoušely různé konfigurace, a dva následné typy byly produkční, i když v podstatě existovaly jen v málo exemplářích). Rusové dále princip ekranoplánu používaly pro svoje poválečné proudové hydropány - konkrétně právě pro získání dostatečné rychlosti pro vzlet.

    Hydroplán má obrovský problém s počátečním rozjezdem: ale jakmile jednou klouže v dosahu hladinového jevu, má před sebou daleko delší rozjezdovou dráhu, než pozemní stroj. Pokud ten přebytek výkonu jednou máš, tak se dá předpokládat, že toto pro tebe není zajímavé - a spíš tě zajímá to, že je nad "nekonečným" hladkým povrchem bezpečné letět i při menší stoupavosti (což nad zemí rozhodně není). Ale pokud startuješ na baterie, tak pro tebe může být docela rozhodující stáhnout odběr z baterií bezprostředně po odlepení se od hladiny a přechodu do letu v dosahu hladinového jevu - a rychlost potřebnou pro stoupání nabírat pomaleji... to asi záleží na více věcech, já zatím nemám pocit, že by existovalo jedno optimální uspořádání pro všechny myslitelné scénáře... dovedu si každopádně představit, že budeš mít plný výkon elektromotorů povolený jen po velmi krátkou dobu třeba i kvůli jejich chlazení, apod.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: v civilizovaných debatách, když někoho upozorníš na chybu, a on se opraví, tak po sobě ten upozorňující příspěvek pak jeho autor smaže - no vidis. A pro me zase znakem civilizovane debaty je nestydet se za chybu, umet ji priznat a nesnazit se ji vymazat z historie. Kazdej to holt vidime jinak 8)

    chápu, že takový nedostatek uznání tvých nehynoucích zásluh je pro tebe ale nepřijatelný - no, vzhledem k tomu kolikrat jsi vykrikoval ze jenom trolluju a ze k debate fakticky neprispivam, je myslim dobre mit cim ti pripomenout jak to je doopravdy, ze jo 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mám pocit, že u hydroplánu potřebuješ větší maximální výkon, než když máš při startu "kolečka" - ale tento větší výkon by měl stačit po relativně kratší dobu" - nemyslím, že toto se vylučuje s Trup s rozumnymi hydrodynamickymi vlastnostmi ma _horsi_ aerodynamiku nez trup s normalnim zasouvacim podvozkem: prostě máš pravdu, ale nepopíráš moje tvrzení.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to je mi líto... v civilizovaných debatách, když někoho upozorníš na chybu, a on se opraví, tak po sobě ten upozorňující příspěvek pak jeho autor smaže. chápu, že takový nedostatek uznání tvých nehynoucích zásluh je pro tebe ale nepřijatelný...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nemyslím, že toto se vylučuje Protoze ses porad nenaucil citovat cizi zpravy, tak netusim _co_ se podle tebe nevylucuje.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: nemyslím, že toto se vylučuje: čím větší (a těžší) letadlo, tím větší problém je pro tebe indukovaný odpor vzduchu (vedlejší výsledek tlaku) a menší problém parazitní odpor. V podstatě právě tím větším plošným zatížením křídla ty hydroplány kompenzovaly svojí aerodynamickou neohrabanost: protože prostě tak těžké pozemní letadlo s tehdy dostupnými výkony motorů postavit nešlo. Existovalo pár hybridních hydroplánů s podvozkem: ale ty největší mezi ně nepatřily. Pokud by můj argument nebyl platný - proč k nim prostě nepřidat podvozek a neprovozovat je v obou režimech? To se ale nedělo - např. HP.42 měl skoro 3x menší plošné zatížení křídla, než největší hydroplán stejné éry (pokud jsem si to dobře zapamatoval).

    Existují např. velké pochybnosti, zda by Hughes H-4 býval byl vůbec schopen vystoupat nad hranici hladinového jevu - max. výšla, kterou dosáhl, byla výrazně menší, než polovina jeho rozpětí, takže v dosahu vlivu hladinového jevu rozhodně byl.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: moje příspěvky by před zveřejněním potřebovaly redakční úpravu. - tvoje prispevky by hlavne potrebovali, aby sis je nejdriv nakoktal do hrnicku a az potom napsal, misto toho abys je napsal, uvedomil si ze se ti tam neco nelibi, smazal, znovu napsal, znovu si uvedomil ze tam je neco blbe a tak dale. Kuprikladu u tohohle to kolecko probehlo aspon trikrat, diky cemuz linky v mych odpovedich uz nefungujou.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ale nemůžeš mi myslím vyčítat, že bych tvrdil, že by ty obří hydroplány automaticky šlo bez dalších úprav použít jako solární letadla: jasně jsem zmínil rozdíly ve výkonu motorů, hmotnosti, apod - a taky ti to nevycitam, stejne jako ti nevycitam invazi do Polska. Proc to sem tahas? Abys ukazal ze sice rikas nejake hlouposti, ale jine hlouposti nerikas? Wow 8)

    a ne - nevím to od tebe - jenom proto, ze kdyz jsem ti to mnohokrat opakoval pred tim, nez ses to dozvedel od jinud, tak jsi mel pred ocima rudou mlhu ktera ti nedovolala akceptovat cokoliv co rikam 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: moje příspěvky by před zveřejněním potřebovaly redakční úpravu. nechápu, proč někdy napíšu něco přesně opačně, než to myslím :-(

    proč "menší", to je asi jasné: hladina moře je "pořád rovně", nehrozí ti, že by ses kousek za letištěm musel vyhnout stromům, kopcům, barákům... rozhodně start přetíženého hydroplánu mi přijde méně riskantní, než start přetíženého letadla z rozjezdové dráhy konečné délky: hydroplán, pokud se vůbec nedostane ani nad hladinu, tak se tolik neděje (neskončí v troskách), a pokud se dále pak nedostane nad hranici vlivu hladinového jevu, tak pak opět může i po několika kilometrech snahy o zrychování a stoupání opět přistát (aspoň čekám, že inteligentní kapitáni obřích hydroplánů volili pro pokusy o vzlet takový směr, kde měli před sebou vzdušnou čarou několik kilometrů volného prostranství - více, než mohla v té době nabídnout jakákoliv letištní plocha).

    mám pocit, že u hydroplánu potřebuješ větší maximální výkon, než když máš při startu "kolečka" - ale tento větší výkon by měl stačit po relativně kratší dobu (např. u ekranoplánů obvykle stačí pro udržení letu 1/4 výkonu potřebného pro odlepení se od hladiny - a nevidím důvod, proč by tomu u hydroplánů mělo být jinak...). a typickou vlastností elektricky poháněných letadel je, že si větší výkon mohou dovolit pouze po krátkou dobu (než se vybíjí baterie)...

    (diskuze k tomuto je určitě ontopic: pokud se mýlím, nebo k tomuto existuje nějaký přesný zdroj, který říká "jak to bylo doopravdy", tak se klidně nechám poučit...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam