REDGUY: no, v podstatě velmi nízké plošné zatížení křídla je přesně to, proč si myslím, že dosavadní pokusy o solární letadla nejsou pro praktické použití příliš použitelné (a že dosavadní pokusy o solární vzducholodě bohužel budou mít celou řadu velmi podobných problémů).
a když se mermomocí chceš zabývat tím úplně prvním, co jsem v souvislosti se solárním pohonem letadel navrhl - tak ano, navrhoval jsem v podstatě (tak či onak) celou dobu stroj, jehož (průměrné) plošné zatížení křídla se za letu změní. v podstatě tedy (skoro vždy) letadlo s měnitelnou geometrií křídla: pravda - v trochu jiném smyslu, než se to děje u nadzvukových strojů. jedinkrát, když jsem navrhl variantu bez měnitelné geometrie křídla - s tím, že zjevně obří rozměry by mohlo řešit to, že by se to celé provozovalo jako hydroplán - tak jsem právě narazil na tu bezpečnost provozu.
těch nápadů je možné prověřit omezené množství - je např. jasné, že něco jako "stratosférický paraglide" či "stratosférické rogallo" je nesmysl, pokud ze všech parametrů se kterými můžeme hýbat minimalizujeme právě výkon. skladný a snadno přepravitelný solární paraglide či solární rogallo se může např. snadno ukázat jako konkurenceschopný vůči solárním vzducholodím: ale je jasné, že půjde o lety malou rychlostí a na malé vzdálenosti (třeba když někdo bude potřebovat cestovat do hor nebo na ostrovy na vzdálenost třeba 20-30 km: tam to bude rychlejší než teréní auto či loď, a současně to nespotřebuje žádné palivo - ale taky to nepůjde za každého počasí - takže využití bude spíš zase jen rekreační, jako dnes plachtenice...)
(a tím bych to pro dnešek ukončil: já se prostě zatím necítím připravený začít tyhle nápady zveřejňovat, ne tady v tomhle klubu, ne dneska: zatím hledám fakta, na kterých se prostě nemůžeme neshodnout - na další nápady, u kterých se naopak neshodneme, je času dost...)