• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: jako programátor skutečně nejsem zvyklý, že by hned první releasnutá verze nějaké programu byla bez chyby. (je ale samozřejmě důležité odlišit např. betaverzi/testovací verzi od stabilního releasu... a nemyslím, že bych zatím zveřejnil cokoliv, blížícího se "releasu"... že bych na dané téma např. třeba vydal knihu, nebo tak...)
    BURAN
    BURAN --- ---
    REDGUY: debugovani, neasi :)) na to ma prece pravo :))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, v podstatě velmi nízké plošné zatížení křídla je přesně to, proč si myslím, že dosavadní pokusy o solární letadla nejsou pro praktické použití příliš použitelné (a že dosavadní pokusy o solární vzducholodě bohužel budou mít celou řadu velmi podobných problémů).

    a když se mermomocí chceš zabývat tím úplně prvním, co jsem v souvislosti se solárním pohonem letadel navrhl - tak ano, navrhoval jsem v podstatě (tak či onak) celou dobu stroj, jehož (průměrné) plošné zatížení křídla se za letu změní. v podstatě tedy (skoro vždy) letadlo s měnitelnou geometrií křídla: pravda - v trochu jiném smyslu, než se to děje u nadzvukových strojů. jedinkrát, když jsem navrhl variantu bez měnitelné geometrie křídla - s tím, že zjevně obří rozměry by mohlo řešit to, že by se to celé provozovalo jako hydroplán - tak jsem právě narazil na tu bezpečnost provozu.

    těch nápadů je možné prověřit omezené množství - je např. jasné, že něco jako "stratosférický paraglide" či "stratosférické rogallo" je nesmysl, pokud ze všech parametrů se kterými můžeme hýbat minimalizujeme právě výkon. skladný a snadno přepravitelný solární paraglide či solární rogallo se může např. snadno ukázat jako konkurenceschopný vůči solárním vzducholodím: ale je jasné, že půjde o lety malou rychlostí a na malé vzdálenosti (třeba když někdo bude potřebovat cestovat do hor nebo na ostrovy na vzdálenost třeba 20-30 km: tam to bude rychlejší než teréní auto či loď, a současně to nespotřebuje žádné palivo - ale taky to nepůjde za každého počasí - takže využití bude spíš zase jen rekreační, jako dnes plachtenice...)

    (a tím bych to pro dnešek ukončil: já se prostě zatím necítím připravený začít tyhle nápady zveřejňovat, ne tady v tomhle klubu, ne dneska: zatím hledám fakta, na kterých se prostě nemůžeme neshodnout - na další nápady, u kterých se naopak neshodneme, je času dost...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ale jakmile jednou klouže v dosahu hladinového jevu, má před sebou daleko delší rozjezdovou dráhu, - jak uz jsem rikal: jestli ti "rozjizdeni se" tesne nad hladinou more v obrovskem stroji s velmi, velmi nizkym plosnym zatizenim prijde jako dobry a bezpecny napad,, mas vyrazne jine predstavy o bezpecnosti nez ja.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: dobře... ale tohle jsem prostě nemohl myslet tak, jak jsem to napsal.... když udělám chybu v úvaze (viz ten vzoreček a Apect Ratio v něm jako celé číslo a ne naopak jako zlomek), tak to prostě bez mučení přiznám. Musím si po sobě příspěvky víc číst, to je celé.

    jakýkoliv text delší než dva řádky zřejmě potřebuje před zveřejněním redakční úpravu... (z tohoto těží Twitter :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: Toto platí pokud vím pro všechny 3 typy velkých ruských proudových ekranoplánů (resp. jeden byl experimentální, na tom se zkoušely různé konfigurace, a dva následné typy byly produkční, i když v podstatě existovaly jen v málo exemplářích). Rusové dále princip ekranoplánu používaly pro svoje poválečné proudové hydropány - konkrétně právě pro získání dostatečné rychlosti pro vzlet.

    Hydroplán má obrovský problém s počátečním rozjezdem: ale jakmile jednou klouže v dosahu hladinového jevu, má před sebou daleko delší rozjezdovou dráhu, než pozemní stroj. Pokud ten přebytek výkonu jednou máš, tak se dá předpokládat, že toto pro tebe není zajímavé - a spíš tě zajímá to, že je nad "nekonečným" hladkým povrchem bezpečné letět i při menší stoupavosti (což nad zemí rozhodně není). Ale pokud startuješ na baterie, tak pro tebe může být docela rozhodující stáhnout odběr z baterií bezprostředně po odlepení se od hladiny a přechodu do letu v dosahu hladinového jevu - a rychlost potřebnou pro stoupání nabírat pomaleji... to asi záleží na více věcech, já zatím nemám pocit, že by existovalo jedno optimální uspořádání pro všechny myslitelné scénáře... dovedu si každopádně představit, že budeš mít plný výkon elektromotorů povolený jen po velmi krátkou dobu třeba i kvůli jejich chlazení, apod.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: v civilizovaných debatách, když někoho upozorníš na chybu, a on se opraví, tak po sobě ten upozorňující příspěvek pak jeho autor smaže - no vidis. A pro me zase znakem civilizovane debaty je nestydet se za chybu, umet ji priznat a nesnazit se ji vymazat z historie. Kazdej to holt vidime jinak 8)

    chápu, že takový nedostatek uznání tvých nehynoucích zásluh je pro tebe ale nepřijatelný - no, vzhledem k tomu kolikrat jsi vykrikoval ze jenom trolluju a ze k debate fakticky neprispivam, je myslim dobre mit cim ti pripomenout jak to je doopravdy, ze jo 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mám pocit, že u hydroplánu potřebuješ větší maximální výkon, než když máš při startu "kolečka" - ale tento větší výkon by měl stačit po relativně kratší dobu" - nemyslím, že toto se vylučuje s Trup s rozumnymi hydrodynamickymi vlastnostmi ma _horsi_ aerodynamiku nez trup s normalnim zasouvacim podvozkem: prostě máš pravdu, ale nepopíráš moje tvrzení.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to je mi líto... v civilizovaných debatách, když někoho upozorníš na chybu, a on se opraví, tak po sobě ten upozorňující příspěvek pak jeho autor smaže. chápu, že takový nedostatek uznání tvých nehynoucích zásluh je pro tebe ale nepřijatelný...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nemyslím, že toto se vylučuje Protoze ses porad nenaucil citovat cizi zpravy, tak netusim _co_ se podle tebe nevylucuje.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: nemyslím, že toto se vylučuje: čím větší (a těžší) letadlo, tím větší problém je pro tebe indukovaný odpor vzduchu (vedlejší výsledek tlaku) a menší problém parazitní odpor. V podstatě právě tím větším plošným zatížením křídla ty hydroplány kompenzovaly svojí aerodynamickou neohrabanost: protože prostě tak těžké pozemní letadlo s tehdy dostupnými výkony motorů postavit nešlo. Existovalo pár hybridních hydroplánů s podvozkem: ale ty největší mezi ně nepatřily. Pokud by můj argument nebyl platný - proč k nim prostě nepřidat podvozek a neprovozovat je v obou režimech? To se ale nedělo - např. HP.42 měl skoro 3x menší plošné zatížení křídla, než největší hydroplán stejné éry (pokud jsem si to dobře zapamatoval).

    Existují např. velké pochybnosti, zda by Hughes H-4 býval byl vůbec schopen vystoupat nad hranici hladinového jevu - max. výšla, kterou dosáhl, byla výrazně menší, než polovina jeho rozpětí, takže v dosahu vlivu hladinového jevu rozhodně byl.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: moje příspěvky by před zveřejněním potřebovaly redakční úpravu. - tvoje prispevky by hlavne potrebovali, aby sis je nejdriv nakoktal do hrnicku a az potom napsal, misto toho abys je napsal, uvedomil si ze se ti tam neco nelibi, smazal, znovu napsal, znovu si uvedomil ze tam je neco blbe a tak dale. Kuprikladu u tohohle to kolecko probehlo aspon trikrat, diky cemuz linky v mych odpovedich uz nefungujou.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ale nemůžeš mi myslím vyčítat, že bych tvrdil, že by ty obří hydroplány automaticky šlo bez dalších úprav použít jako solární letadla: jasně jsem zmínil rozdíly ve výkonu motorů, hmotnosti, apod - a taky ti to nevycitam, stejne jako ti nevycitam invazi do Polska. Proc to sem tahas? Abys ukazal ze sice rikas nejake hlouposti, ale jine hlouposti nerikas? Wow 8)

    a ne - nevím to od tebe - jenom proto, ze kdyz jsem ti to mnohokrat opakoval pred tim, nez ses to dozvedel od jinud, tak jsi mel pred ocima rudou mlhu ktera ti nedovolala akceptovat cokoliv co rikam 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: moje příspěvky by před zveřejněním potřebovaly redakční úpravu. nechápu, proč někdy napíšu něco přesně opačně, než to myslím :-(

    proč "menší", to je asi jasné: hladina moře je "pořád rovně", nehrozí ti, že by ses kousek za letištěm musel vyhnout stromům, kopcům, barákům... rozhodně start přetíženého hydroplánu mi přijde méně riskantní, než start přetíženého letadla z rozjezdové dráhy konečné délky: hydroplán, pokud se vůbec nedostane ani nad hladinu, tak se tolik neděje (neskončí v troskách), a pokud se dále pak nedostane nad hranici vlivu hladinového jevu, tak pak opět může i po několika kilometrech snahy o zrychování a stoupání opět přistát (aspoň čekám, že inteligentní kapitáni obřích hydroplánů volili pro pokusy o vzlet takový směr, kde měli před sebou vzdušnou čarou několik kilometrů volného prostranství - více, než mohla v té době nabídnout jakákoliv letištní plocha).

    mám pocit, že u hydroplánu potřebuješ větší maximální výkon, než když máš při startu "kolečka" - ale tento větší výkon by měl stačit po relativně kratší dobu (např. u ekranoplánů obvykle stačí pro udržení letu 1/4 výkonu potřebného pro odlepení se od hladiny - a nevidím důvod, proč by tomu u hydroplánů mělo být jinak...). a typickou vlastností elektricky poháněných letadel je, že si větší výkon mohou dovolit pouze po krátkou dobu (než se vybíjí baterie)...

    (diskuze k tomuto je určitě ontopic: pokud se mýlím, nebo k tomuto existuje nějaký přesný zdroj, který říká "jak to bylo doopravdy", tak se klidně nechám poučit...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: mám pocit, že u hydroplánu potřebuješ větší maximální výkon, než když máš při startu "kolečka" - ale tento větší výkon by měl stačit po relativně kratší dobu - nepravda. Trup s rozumnymi hydrodynamickymi vlastnostmi ma _horsi_ aerodynamiku nez trup s normalnim zasouvacim podvozkem. Tj. pro stejne vykony potrebujes u hydroplanu vetsi vykon _porad_.

    např. u ekranoplánů obvykle stačí pro udržení letu 1/4 výkonu potřebného pro odlepení se od hladiny - ach jo. A zase na nemistna generalizace, ze jo? Videl jsi jeden ekranoplan u ktereho to platilo a najednou to je "obvykle"? Ach jo. (a uz vubec nemluvim o tom, ze pokud si dobre pamatuju ten zdroj, tak ani tohle neni pravda).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, to malé plošné zatížení je háček. meziválečné hydroplány měly často větší plošné zatížení křídla, než pozemní letadla stejné éry: zřejmě za to platily horší stoupavostí a dlouhým "rozletem" těsně nad hladinou, než vůbec stoupat začaly - ale SOUČASNĚ díky tomu většímu plošnému zatížení křídla asi zvládaly operovat ve větším rozpětí rychlostí větru, než tehdejší pozemní letadla...

    tohle je jedno velké ASI. ale nemůžeš mi myslím vyčítat, že bych tvrdil, že by ty obří hydroplány automaticky šlo bez dalších úprav použít jako solární letadla: jasně jsem zmínil rozdíly ve výkonu motorů, hmotnosti, apod... že nízké plošné zatížení křídla je pro bezpečnost problém, to vím, a neustále opakuju (a ne - nevím to od tebe... není to problém z hlediska "rozpadne se to už na zemi", nebo chování v turbulencích ve velké výšce, jak tu několikrát zaznělo - je to problém z hlediska citlivosti na poryvy větru během startu a přistání ... a když už na to přišla ře - není to rozhodně tak, že by na to samé nebyly ještě více citlivé vzducholodi, že... ať už solární nebo nesolární...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ještě jednou musím zopakovat, co jsem řekl už mockrát: delší texty bych měl publikovat jinde, a na sociální sítě a do diskuzních fór (zvláště do těch bez možnosti dodatečné editace příspěvku) bych měl zveřejňovat jen odkazy. neustále tuhle svojí zásadu porušuju :-(
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: pak ovšem máš delší čas na další zrychlování v dosahu hladinového jevu - jo, protoze let v tesne blizkosti hladiny v obrovskem letadle s velmi malym plosnym zatizenim je opravdu velmi, velmi bezpecna vec.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: moje příspěvky by před zveřejněním potřebovaly redakční úpravu. nechápu, proč někdy napíšu něco přesně opačně, než to myslím :-(
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: tak pokud by nestartovaly na baterie, tak zcela určitě... u hydroplánu máš fakt velký problém se v první moment vůbec zvednout nad hladinu... pak ovšem máš delší čas na další zrychlování v dosahu hladinového jevu... a možná si u hydroplánu můžeš dovolit menší stoupavost... nevím. každopádně neřešíš některé věci, které řešíš třeba u nezpevněných letišť.

    každopádně pokud solární letadla vůbec někdy mají uvést nějaké cestující, tak budou asi velká a relativně těžká (vzhledem k počtu cestujících).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: relativně vůči nesolárním (konvenčním) letadlům _pro stejné množství cestujících_? budou samozřejmě relativně lehká vůči stejně _velkým_ konvenčním letadlům. Je samozřejmé, že se to nebude moc podobat ničemu, co známe: jediné, co vlastně tvrdím, že jen kvůli tomu, že to bude jiné, to ještě automaticky neznamená, že to bude nemožné (a nerad bych tu rozjížděl offtopic seznamy věcí, o kterých lidé běžně věří, že "budou v budoucnosti možné" - na těchto seznamech je tak jako tak směs věcí, které už možné jsou s jinými, které jsou zjevně mimo mísu - samozřejmě, že moje futuristické vize jsou mimo, stejně jako vždy všechny futuristické vize. ekofuturistické vize v tomto ohledu nespadají do jiné škatulky, než co já vím - atomfuturistické... infovize měly zvláštnost v tom, že velká část cyberpunku byla programově dystoptická... no nic, končím offtopic).

    pokud by mě někdo chtěl shrnout jedním slovem, tak razím "eko-steampunk" :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam