• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    KEYMASTER
    KEYMASTER --- ---
    XCHAOS: ok, tvrdím, že když posadíme moji kočku na solární panel a strčíme ji do fialovýho trabantu s modrýma puntíkama, tak její srst pomocí fraktálového jevu usměrní relativistický delta paprsky z měsíce pomocí levýho zadního puntíku na bakelitu přímo na solární panel a trabant odstartuje vzhůru dolů do austrálie rychlostí v = 42.1 * c (pesimistický odhad na základě vzorečku).

    Jsem ochoten diskutovat o tom, že pravda je někde uprostřed, ale každý, kdo nebude schopen kompromisu, dostane ode mě ban.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOMVYN: tak když jsme u toho... my se nacházíme na 50 stupni zeměpisné šířky a solární letadla u nás nebudou použitelná zrovna celoročně... no, dovedu si představit, že v zimě by snad mohla být okrajově použitelná na trasách, směřujících po startu přímo na jih...).

    nikdy jsem nemluvil o nějakém jednom konkrétním designu: na začátku tohohle klubu jsem postnul obrázky snad desítky dříve existujících (nebo dnes rozpracovaných) typů, a baví mě spekulovat, kterými všemi směry by se to mohlo vyvíjet: ve smyslu dál by se mohlo zkusit, tohle, tohle nebo tohle: ne, že by šlo o jeden typ, zahrnující všechny nápady.

    ...u těch solárních hydroplánů jsem si je vždy představoval spíš na moři u tropických ostrovů někde v Karibiku, JV Asii nebo v Tichomoří... ne na slapské přehradě :-) a spíše se na to koukám z hlediska historie letectví: v historii bylo už jednou období, kdy největší letadla dané éry byla na tehdejší letiště většinou příliš velká a těžká - prostě jsem jen zmínil, že kdyby fakt došlo k tomu, že solární letadla budou mít 200m rozpětí, tak můžou být pořád použitelná jako hydroplány a jeden takový jsem zkusil nakreslit: ale nijak nehlásám, že zrovna tohle bude cesta, kterou se fakt někdo vydá (i když množství benzínu a nafty, která se dnes už celkem zbytečně propálí v tropech, kde ti svítí Slunce přímo nad hlavou kolmo dolů, mě na mých cestách vždy fascinovalo...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no tak ano.... jenže "mírně horší parametry" mohou klidně znamenat rozdíl mezi nulovým a prakticky použitelným užitečným zatížením: jestli letadlo unese jen pilota, nebo ještě 3-4t užitečného zatížení (cestující, apod.) - to je myslím _dost_ podstatný rozdíl - přesto takové letadlo může být "letuschopné".

    (offtopic vsuvka: proč nejsi schopen kompromisů? proč tu debatu pořád stavíš do roviny "všechno nebo nic"? no, za tohle id BURAN dostal ban... ale obecně: copak fakt nikdo nechápe, že "pravda může být někde uprostřed"? samozřejmě mě zajímají takové formulace, ve kterých je prostor pro nějaké pozdější zpřesňování - no pokračování offtopic debaty např. zde: [ diskuze o nesmrtelnosti chrousta (centrum pro léčbu memetických poruch a mementálních postižení) ] )

    jiank rakety se "garážovou technologií" začínají stavět až dnes, zatímco u letadel byl průběh opačný: začínali s nimi kutilové v garážích (nebo tehdy spíš stodolách na venkově) a až postupem času se z nich stal průmysl.
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: .. nevim jestli u nas _vubec_ existujou vodni plochy,ktery maj nekolik kilometru rovne vzdusnou carou..
    nemluve o provozu,kterej na vodnich plochach byva.. startovat z hladiny s tim,ze prede mnou prejizdi parnicek asi neni uplne oka.. ;-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: dovedeš pochopit, že slovy "reálná vize" myslím něco na úrovni "jak si v roce 1950 představovali cestu na Měsíc"? - coz o to, dovedl bych to pochopit. S ohledem na dosavadni prubeh debaty bys ale spis ty mel pochopit, ze to podkladam zase jen za dalsi tvoje slovickareni, klickovani, vymlovani a mlzeni. Kuprikladu, kolikrat jsi opakoval, ze podle tebe je mozne solarni letadlo s mirne horsimy parametry postavit garazovou technologii? Takze v roce 1950 byly mesicny rakety garazova technologie, jen s mensi nosnosti? Hmmmm 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Myslím, že kdo chce otestovat, jak rychle mu s jakým výkonem poletí např. nějaká vzducholoď, tak má možnost....
    Download Aircraft v2.8 - FlightGear
    http://www.flightgear.org/download/aircraft-v2-8/

    Tak, navrhovat vlastní úsporná letadla a vzducholodi je v tomhle klubu maximálně ontopic. Takže navrhuju přestat se hádat a pustit se do práce.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Dostal jsem zajímavý tip...
    http://wiki.flightgear.org/Howto:Make_an_aircraft
    http://wiki.flightgear.org/Howto:3D_Aircraft_Models
    http://wiki.flightgear.org/JSBSim

    Mělo by jít udělat nějaký mashup mezi existujícími definičními soubory nějakého dvouplošníku a nějakého poháněného větroně, které už v tomto simulátoru létají... a trochu si pohrát s parametry a zkusit, co to udělá.... taky by z toho mohly být cool screenshoty...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Upozorňuji na aktualizaci záhlaví. Děkuji za pochopení.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: celý výrok "vzducholod spotrebuje mnohem mene energie z FV na to, aby se udrzela ve vzduchu" nějak automaticky předpokládá, že na to aby se vzducholoď i letadlo pohly nějakou rychlostí dopředu, potřebují nějaké zruba srovnatelné množství energie.

    to je samozřejmě nesmysl: samozřejmě i kdyby solární letadlo spotřebovalo 50% energie aby se "udrželo ve vzduchu" a 50% pro pohyb dopředu (ono to nejde přesně rozlišit, ale dejme tomu můžeme prohlásit, že 50% je indukovaný odpor vzduchu, který zhruba popisuje tvoje "udržení se ve vzduchu" a jehož podíl klesá až u vyšších rychlostí), tak pořád celkový absolutní výkon (při dané rychlosti) může být nižší, než u vzducholodi snažící se letět stejnou rychlostí.

    může o tom přemýšlet a napsat za týden odpověď. mezitím odpoví asi někdo jiný. ale kdybys nekritzoval beztrestné plácání ostatních, tak bys samozřejmě mohl beztrestně plácnout tento ontopic nesmysl a někdo jiný by ti to mohl beztrestně vysvětlit - problém je, že já to tu prostě potřebuju udržet ontopic - rozhodně aspoň v ty dny, kdy se objeví 50 nových příspěvků. takže se omlouvám - ale zpět k technické problematice.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: ve spoustě diskuzí na NYXu si nejen modrátor "beztrestně plácá co ho napadne" - pokud je to ontopic. opravdu nechci vymýšlet systém, kde mě někdo "trestá". ban.

    (sorry, ale vy prostě nedáte pokoj, dokud nenapíšete 50 příspěvků za den... v záhlaví je, že se má mluvit "stručně a k tématu". tématem není "k čemu si připravuju půdu", i kdyby to byla pravda)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: odhad rychlosti 100 km/h (i když jen ve dne, v noci "kotví") by mělo jít ověřit výpočet. já 2x provedl výpočet pro Zeppelin NT pokrytý FV články, opakovaně mi vyšlo něco kolem 70 km/h v nejoptimističtějším případě (východozápadní orientace v pravé poledne)... teď ať to počítá někdo jiný.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: hele to jsou vsechno zas jen takovy recicky, kteryma si jen pripravujes pudu, abys mohl beztrestne placat co te napadne.
    ty odborniku.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: myslím, že předpoklady pro tuhle diskuzi jsou trochu vyšší, než u jiných diskuzí na NYXu, které se taky pyšní přívlastkem "odborná". to nic nemění na tom, že hloupý kdo neví, blbější, kdo se nezeptá... a já se ptám téměř pořád :-)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: diskuze je pro mě míň, než betaverze. je to místo, kde právě teprve formuji svoje názory...


    tusil jsem ze neco takoveho odpovis. nevim sice, jak to jde dohromady s prizviskem "odborna diskuze", a uz vubec se nebudu zabyvat tim, do jake pozice toto tve betatestovani stavi ostatni diskutujici.

    jinak ano: vzducholoď v noci nespadne. ale taky se bez energie nehne z místa. ale máš pravdu, letadlo v noci musí letět, vzducholoď může.

    to uz taky nebudu prvni kdo ti to napise, ale vzducholod spotrebuje mnohem mene energie z FV na to, aby se udrzela ve vzduchu (prakticky zadnou), tudiz si pres den ty baterie na noc nabije. letadlo neee.

    dalsi vec - rychlost. predpokladejme 100km/h. preleti tedy atlantik za ... 4 dny cca? to je celkem ok, kdyz mas vlastni postel a dalsi pohodli.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: ne.. diskuze je pro mě míň, než betaverze. je to místo, kde právě teprve formuji svoje názory...

    jinak ano: vzducholoď v noci nespadne. ale taky se bez energie nehne z místa. ale máš pravdu, letadlo v noci musí letět, vzducholoď může.

    jestli je vaše koncepce postavena na tom,že superrychlá vzducholoď na noc spustí kotvu na dno oceánu a zůstane čekat na místě, tak jste vyhráli a já skutečně musím kapitulovat :-) a vítěz bere vše.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: dobře, ale "vize je reálná" je výrok hodně odlišný od výroku "bude to bezproblémové".

    v roce 1950 byla vize cesty na Měsíc už perfektně reálná - potřebná technologie byla už otestována, tušilo se i "co je potřeba řešit dál" - tedy vícestupňové rakety. vize cesty na Měsíc ze začátku 50tých let měly některé společné rysy z vizemi z 30tých let, jiné rysy byly daleko blíže k realitě (např. velikost potřebné nosné rakety) a ještě jiné byly pořád mimo.

    dovedeš pochopit, že slovy "reálná vize" myslím něco na úrovni "jak si v roce 1950 představovali cestu na Měsíc"? Jestliže ty ten pojem definuješ jinak, vysvětlíš mi jak?

    GRENDAL: ano, vzhledem k tomu, jak obrovský odpor vzduchu bude muset vzducholoď 300x50m překonávat... ano. i když uznávám, že ten odhad 2MW je reálný (v naprosto optimálním případě se blížíme k 5MW - pro dokonalý válec o průměru 50m, orientovaný v poledne přesně východo-západně, apod.).

    Problém je, že extrapolací z existujících vzducholodí a jejich výkonů motorů ti s 2MW pro takto obrovský objekt nevyjde nijak zajímavá rychlost (vezmi si jen jeho skutečně obrovský čelní průřez... a to se navíc ještě speciálně pro vzducholodě počítá odpor vzduchu jinak...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já jsem se s tím problémem nikdy netajil: [...] něco takového je skutečně už dost obtížné si představit

    vs.

    [ XCHAOS @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE ] : můžu tedy s poměrně vysokou jistotou oznámit, že moje vize solární stratosférické dopravy - bez nutnosti vláčet do cestovní hladiny jakékoliv palivo nebo přídavné zásoby baterií - byla od začátku reálná

    Hmmm 8))
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: ta ta konstrukce 300 na 50 metru ti dá tolik plochy pro články, ze z toho klidně dostaneš přes 2MW - to se ti zdá málo? Mě se to zdá být docela dost...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: popravdě, já jsem se s tím problémem nikdy netajil: pro jakékoliv rozumné výsledky mě vychází nutnost 3x až 4x větší plochy solárních křídel za letu, než během startu a přistání. (už od začátku). něco takového je skutečně už dost obtížné si představit - takové designy připomínají spíš rozkládací solární panely u kosmické lodě, než letadlo.

    na druhou stranu, v tom řídkém vzduchu je i mechanické namáhání při stejné velikosti i rychlosti nižší: v tomhle vidím jedinou naději, proč by mohlo fungovat cosi jako "tato přídavná křídla v žádném případě nevysunujte v nižší výšce než 12 km", apod.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam