• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS:
    KEJML: ja teda moc nevim, o cem mluvite, tak nejak se snazim si domyslet..
    nicmene na ruzny veci se vzdy da najit nakej pomerovej koeficient prepoctu,ne?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: to je částeně pravda... ale nezapomeň vzít v úvahu taky gravitační zrychlení Kerbalu, hustotu vzduchu, apod. ... abys pak nebyl překvapen, jako v případě té velikosti. (a navíc se obávám, že tam jde montovat ta popolétadla jen z prefabrikovaných komponent...)
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Nebral bych to tak doslova, prostě motor, co na základě dodané energie dodá nějaký tah. Pokud se v KSP dá tenhle tah upravovat, dá se imho tímto "iontovým motorem" klidně simulovat elektrický s vrtulí.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: vysvětlení proč je to offtopic: to Kerbal solární letadlo je v atmosféře poháněné iontovým motorem - chápeš to WTF? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    zpět k letadlům: tenhle ultralehký boxed-wing sice není ani solární, ani elektrický... ale o pokrytí solárními panely si takovýhle tvar křídla vysloveně říká... :-)
    Sunny-Boxwing flight experience - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=XGSwkETNuGs
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: Kerbal planet is only 1/10 of the size of the earth (600km radius versus 6,371km mean radius for earth) ale nevím, jestli to platí i v téhle verzi. Přiznám se, že to nehraju, i když vím, že se z toho mezi kosmocvoky stal kult. Pozor na offtopic (i když zábavný).
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Já myslel, že Kerbal se od Země moc neliší. Kde jsou ty rozdíly?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: vzhledem k tomu, že planeta Kerbal má podle všeho dost komicky nastavené některé fyzikální parametry, tak je to vtipný nápad :-)
    KEJML
    KEJML --- ---
    Koukám, že Kerbal Space Program pokročil a umožňuje už stavět i solární letadla. Kdo udělá kopii Xchoasplánu? :)
    [ DANCHEZ @ Vesmírné simulátory (Orbiter, Kerbal Space Program, ...) ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Animace boxed wing tryskáče za letu. Hraje k tomu cool soundtrack... a něco mi říká, že se tohoto (zřejmě úsporného) tvaru křídel u dopravních letadel asi dočkáme relativně brzo... (BTW, křídla vynikají větší štíhlostí, než u dnešních letadel)
    Cranfield AVD A9 DragonFly Box Wing Aircraft - Preliminary Design Review - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=C4LQzXBJInw

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Docela cool elektrický hydroplán. Sice ne solární.. ale že jo...
    Lazair Electric, Amphibious and Soars Dale Kramer angelica14709 - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=YINO0aoSAGg

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    poznámka k http://www.nyx.cz/index.php/discussion/20876/id/37900982;n=8e5e

    první, co mi zaujalo u definičních souborů ve Flight Gear, bylo (u Flyery bratří Wrightů)
    <!-- hide hat if view is pilot's eye (or very near Orville's face) -->
    <animation>
    <type>select</type>
    <object-name>OrvilleHat</object-name>
    <condition>
    <and>
    <or>
    <greater-than>
    <property>/sim/current-view/x-offset-m</property>
    <value>-0.41</value>
    </greater-than>
    <less-than>
    <property>/sim/current-view/x-offset-m</property>
    <value>-0.51</value>
    </less-than>
    </or>
    <or>
    <greater-than>
    <property>/sim/current-view/z-offset-m</property>
    <value>-0.77</value>
    </greater-than>
    <less-than>
    <property>/sim/current-view/z-offset-m</property>
    <value>-0.87</value>
    </less-than>
    </or>
    </and>
    </condition>
    </animation>

    no... jsem zvědav, co z toho vyplývá pro můj vlastní typ :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FEMUR: zdánlivě mimo, ale zaujal mě odstavec:
    While airport fees based on aircraft noise and emissions performance are not
    currently legal in the US, they have been in place in Europe for some time: London
    Heathrow, Brussels National, and Madrid Barajas are just a few of the airports that
    include aircraft certification noise level as part of landing and takeoff fees.


    rozhodně se to týká ekonomiky provozu tichých elektrických (a tedy i solárních) letadel, a ledacos to prozrazuje o té naší zlé, regulacionistické EU :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    K výhodám boxed wingu (a hydroplánu současně). Bohužel to taky není solární .
    FN_electric_proto_first_flight.avi - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=6BZxOmQppw4
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FEMUR: když bude "enviromentálně šetrné"... :-) viz záhlaví.reaktor zatím na palubě letadla testovali jen Rusové. posádka jim umřela na následky ozáření. (ono takové letadlo na rozdíl od ponorky uveze méně něčeho jako např. oceli, olova, apod.)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: ano, a taky není solární a nelétá ve stratosféře.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Full Video! World's Fastest Electric Airplane Flight and Deadstick Landing! - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=rNAPLxZtoPg

    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Taky to nevypadá, že by uvezlo 40 lidí...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Long-ESA – Flight of the Century | Flight of the Century
    http://www.flightofthecentury.com/long-esa/
    The Fastest Electric Airplane in the World. The Most Powerful Electric Airplane in the World. First to Break the 200 MPH

    dobře... elektrické, na baterky. zatím ne solární :-) (200 MPH je víc jak 300 km/h)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FEMUR: můžu určitě kritizovat patent i v nepřítomnosti autora :-) to vertikální křídlo nevytváří žádný vztlak navíc, sice by tedy teoreticky mohlo mít menší indukovaný odpor vzduchu - no ale našel jsem mezi tím něco zajímavějšího.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FEMUR: BTW, to "křížové uspořádání" solárního letadla je na jeden a půltý nesmysl stejná kravina, jako ty solární vzducholodi. je dobře, že si patentové přihlášky podávají takoví blbci.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam