• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: popravdě: používám třetinu dnešní průměrné cestovní rychlosti. dopravní letadla ale krátce po startu i a hlavně nějaký čas před přistáním letí o dost pomaleji: těch 900 km/h letí pouze ve své cestovní hladině ve stratosféře.

    a ano - to, že já zatím rozumně vypadající solární letadlo schopné letět v rozumné výšce rychlostí cca 300 km/h nenakreslil/nespočítal, to prostě neznamená, že nadále nevěřím, že to není možné - i když je jasné, že nějaký dostup a nějaká rychlost na nějaké absolutní hranici technických možností nakonec bude, a k této hranici se pak už budeme blížit jen velmi pomalu a já fakt nevím, jestli ta hranice bude třeba 250 nebo 350 km/h.

    V podstatě i pro 250 km/h bych si troufl počítat se třetinou rychlosti dnešních letadel. Pokud bys na tom ale fakt trval, tak se můžeme bavit o 1/4, ne o 1/3 dnešní rychlosti.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: re rychlost: nerozumim. Co to znamena "odhady, ktere by mely na prvni pohled sedet"? A jak to souvisi s tou ekonomickou kalkulaci? Proc v ni pouzivas tech 300km/h, kdyz podle tebe samotneho je to nedosazitelne? Nebo to je dosazitelne ale nejakym kouzlem? Nerozumim.
    A samozrejme, vubec to neni odpoved na problem, ze to porad nevychazi i kdyz vezmes tech magickejch 300 km/h.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    QNEDLEEQ:
    QNEDLEEQ: Sollar Challenger tu už jednou byl, ostatní... víceméně ano. Neškodilo by to doplnit nějakým komentářem (o jaký jde typ či čí je to projekt, nějaký odkaz na zdroj), ale jinak dík: takhle nějak si tenhle klub představuju.

    (nikoho nepřekvapí, že v NYX klubu o spodním prádle jsou fotky modelek ve spodním prádle, v klubu o treehousech zase fotky domů na stromech - a tak v tomhle klubu asi všichni tu čekají fotky solárních letadel - kterých je zatím pár, ale počítám, že jich od příštího roku asi začne celkem přibývat - jak jednotlivých typů, tak i příležitostí, při kterých budou vyfoceny v akci, apod.)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak za prvé... uznal jsem, že 300 km/h je nedosažitelné pro moje dosavadní "malůvky": nic z toho není technický výkres, všechno jsou to jen odhady, které by měly na první pohled sedět. ale pro letadlo, které by během stoupání do stratosféry dokázalo _vhodně_ (nevím jak přesně) měnit svojí geometrii i celkovou plochu (solárního) křídla by to dosažitelné bylo - nebrání tomu žádný známý fyzikální zákon. (a/nebo kdyby stoupla účinnost FV nebo kapacita baterií - pak by fungovaly i moje nákresy... dnes a denně se mluví o nadějných průlomech na tomto poli...)

    REDGUY: v podstatě ano - Sikovnej XChaos, hezkej link napostoval, hodnej! Tu mas susenku! to celkem dobře vystihuje. "Sušenka" je skutečně pěkné slovo to, co čekám od ostatních lidí online, i co sám nabízím. (na netu je spousta míst, kde se trollové můžou vyblbnout - tak proč mi ničí ta moje místa? je určitě možné zpochybňovat moje vize, ale na tom japonském letadle dělá tým, co pracoval i na Tokai Challengeru... a jestli na tom dělá i člověk, co obdivuje Miyazakiho filmy a pokouší se stavět podle jeho malůvek - skutečná letadla ... co ještě chcete víc za "zajímavou story"?)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    A kdyz muze XChaos spamovat linkama na vlastni zpravy, tak ja taky 8)

    Nejdulezitejsi odkaz 29.11. - problemy ekonomiky solarnich letadel. Zatim bez odezvy XChaose.
    [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi ]
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Zatím bez odezvy zdejšího publika - A jakou zhruba odezvu by sis predstavoval? Je to link na video, bez jakychkoliv podrobnejsich informaci. Co bys cekal ze ti napiseme? Napadaji me zhruba nasledujici moznosti, ale obavam se ze si za ne vyslouzim jenom dalsi ban 8)

    - Sikovnej XChaos, hezkej link napostoval, hodnej! Tu mas susenku!
    - Zase dalsi solarni letadlo, ktery zjevne ani zdaleka nedosahuje schopnosti xchaosoplanu, takze zase dalsi situace kdy bud jsou skutecni kosntrukteri banda idiotu bez imaginace, nebo je xchaosoplan pitomost.

    No... jeste nejaka dalsi moznost? Co by sis tak predstavoval?

    Jo, abych nezapomel, solarni obrazek, abych nedostal ban 8)
    http://ecoble.com/wp-content/uploads/2009/02/sunshipcorte.jpg
    BURAN
    BURAN --- ---
    ja bych na nejaky ten odkaz obcas i kliknul, ale to by u nej muselo byt alespon strucne popsano, o co se jedna. jinak neklikam, je mi lito.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nejdůležitější odkaz ze včerejška - do solárního létání začali fušovat Japonci. Zatím bez odezvy zdejšího publika...
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    There’s Light at the End of the Funnel
    http://blog.cafefoundation.org/?p=7271
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOMVYN: ...ještě pořád voláš po přepočítávání něčeho z Kerbal space programu přes "koeficienty"? :-)
    Kerbal Space Program Insane Rockets Division S2 Ep7 - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=hOgPHobl3tw

    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Vtip, za kterým jsi zapomněl smajlíka?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A jak to souvisi s tim co jsem napsal? Nijak. Proste pokud v _tomhle_ klubu ty sam pises svoje osobni, ne-moderatorske prispevky do off-topic debat, tak pozdeji nemuzes banovat druhe za to same a vymlouvat se na moderovani. Pis svoje osobni off-topic prispevky do toho druheho klubu, zacni u sebe 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: ok.... ale já s tímto vůbec nepolemizuji, co píšeš. 5 dnů ve vzducholodi přes Atlantik... to už je slušně "slow design" :-)

    dovolil bych si tě ale upozornit, že 70 km/h mi vychází u solární vzducholodi, která přes den letí na 100% výkonu z FV... a to ještě spíš v "poledne". pokud chceš letět v noci, musíš přes den 50% výkonu dávat do vrtulí a 50% do baterií. protože pro odpor vzducholodi (která dejme-tomu nemá žádný indukovaný odpor vzduchu) platí zhruba to samé, co u obyčejného auta (když zanedbáme valivý odpor pneumatik), tak na 50% výkonu poletíš 70/sqrt(2) km/h - tedy téměř přesně 50 km/h (to pořád není zlé: Solar Impulse, který taky přes den dobíjí baterie, letí taky takhle rychle, většinu času... a vzducholoď na rozdíl od něj navíc ještě něco uveze...). Správná doba cesty přes atlantik je tedy skutečně něco jako 100h ... nebude to nepodobné obřím zaoceánským parníkům.

    BURAN: téma tohoto klubu je "volná diskuze", jen je to pro-někoho-možná-vtipně formulováno (prostě Dawkins rulez: myslí za vás samoreplikující se "sobecké memy"... ne vy sami...a tím pádem se tam je možné bavit zcela o všem :-) ostatně, samotné "solární letadlo" je slušný "virálně se šířící mem"... já jen doufám v jeho další mutaci :-) takže když se chceme bavit PROČ solární letadlo, patří to tam: tady se o něm bavíme jen jako o věci s nějakými parametry v různých oborech... neptáme se tolik "proč"...)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: za sebe muzu rict ze me tema toho klubu nezajima.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to je sice všechno pěkné, ale taky zapomínáš, že jsem na offtopic "metadebaty" nabídl k volnému použití svůj klub [ diskuze o nesmrtelnosti chrousta (centrum pro léčbu memetických poruch a mementálních postižení) ] - což jste ignorovali. proč? o některých věcech pokládám za užitečné se bavit... ale ne nutně tady. tady chci držet množství příspěvku na uzdě a chci aby byly k tématu (a pokud chceš na toto odpovídat - odpověz prosím tam, kam jsem tě nasměroval. děkuji)

    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: ten cas nejak leti :)

    celý výrok "vzducholod spotrebuje mnohem mene energie z FV na to, aby se udrzela ve vzduchu" nějak automaticky předpokládá, že na to aby se vzducholoď i letadlo pohly nějakou rychlostí dopředu, potřebují nějaké zruba srovnatelné množství energie.

    ne, nic takoveho muj vyrok nepredpokladal.
    muj vyrok rika jen to, ze vzducholod nepotrebuje zadnou energii z FV clanku, aby nespadla z nebe na zem. narozdil od solarniho letadla, ktere podle meho nazoru potrebuje HODNE energie z FV clanku, aby nespadlo z nebe na zem.

    odhad rychlosti 100 km/h (i když jen ve dne, v noci "kotví") by mělo jít ověřit výpočet.

    v noci nekotvi. v noci leti na baterie, nabite pres den.
    v noci musi kotvit solarni letadlo, vzducholod ne.

    já 2x provedl výpočet pro Zeppelin NT pokrytý FV články, opakovaně mi vyšlo něco kolem 70 km/h v nejoptimističtějším případě (východozápadní orientace v pravé poledne)...

    ok, klidne max. rychlost 70km/h. tak se pres Atlantik nepoleti 4 dny, ale 5 dni. v tom nevidim nejaky zasadni problem...

    ... solárního letadla je na jeden a půltý nesmysl stejná kravina, jako ty solární vzducholodi

    proc jsou podle tebe solarni vzducholodi kravina?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: úkolem moderátora je upozorňovat na offtopic a vysvětlovat, proč je to offtopic. - ano. Jenomze to ty nedelas. Ty se vlozis do off-topic diskuse s _osobnim_, ne moderatorskym pohledem, chvilku offtopikujes, pak ti dojdou argumenty tak vytahnes banhammer. A to je proste zbabelost. V okamziku, kdy se k nejakeho offtopic tematu vyjadris ze soukrome pozice (a rozjimani na tema "co vas nuti k bagatelizaci" takove soukrome vyjadreni urcite je) tak proste ztracis pravo verohodne tvrdit "banuju za offtopicy". Jestli chces skutecne _moderovat_ (a mit banhammer jen jako zalohu pro pripad absence argumenty ve flamewaru), nesmis se offtopic debat sam ucastnit.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ale o pokrytí solárními panely si takovýhle tvar křídla vysloveně říká - ja ti nevim. Me spis prijde ze ten tvar kridla rika "proboha, drzte ode me xchaose dal, protoze by me predelal na solarni letadlo a krome spousty dalsich veci by mu neodoslo, ze horni kridlo by spoustu casu stinilo dolni kridlo, takze bych melo sotva energii na pojizdeni po letisti". 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: tohle je NYX. jestli se chceš zapsat na cvičení ze stavitelství letadel a dostat z toho na konci semestru zápočet, zkus to na ČVUT.
    KEJML
    KEJML --- ---
    TOMVYN: Protože lovit po internetu odkazy je snazší
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ještě k předchozímu: projekt Salesio-1, u kterého je plánováno "zesolárnění"
    SALESIO-1 テストフライト 2011.11 - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=c0FTAY8ftgQ
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam