• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: A abys neřekl, že nereaguju na na hačátek dnešní debaty: Samozřejmě, pokud toto povede k účinnějším panelům při současné hmotnosti, bude to skvělé, stejně si ale myslím, že současní konstruktéři by nechtěli ani třeba o polovinu lehčí a zároveň o polovinu méně učinný panel, než mají dnes. Možná se pletu, ale z dosavadních debat vidím hlavní problém s odporem vzduchu, který vzniká kvůli obří konstrukci, která vzniká kvůli malému množství energie získané z jednotky plochy. Nízká hmotnost toto imho znatelně nezlepší
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: tak jakýkoliv vývoj solárních panelů směrem k snižování hmotnosti, tloušťky a/nebo zvýšování účinnosti mi přijde _zatraceně_ relevantní k solárnímu létání...

    v podstatě jde o to, že pokud dnes s takovýmito mechanickými parametry umíme aspoň neúčinné panely, tak je to určitý příslib toho, že by s těmito parametry mohlo být časem možné vyrobit i ty účinné panely: tedy, těch dnes reálně dosažitelných 33% pomocí netoxického křemíku.

    on ani ten křemík na tom není zle, jde se dostat na 0.5kg/m2... ale ultravelké/ultralehké křídlo samozřejmě bude potřebovat aby co největší podíl tvořily materiály, které mu dodají nějaké strukturální/mechanické vlastnosti, které jako křídlo musí mít. proto mi 4g/m2 přijde jako dost průlomových...
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Hele já ti nevím. Samozřejmě je to obrovský vědecký a inženýrský úspěch, ale příjde ti to relevantní k solárnímu létání? Podle mne v současné situaci nestojí snížování hmotnosti za to, pokud to s sebou nese i menší účinost a to zkrátka proto, že mi právě účinost přijde jako limitující faktor dalšího vývoje.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Mírně offtopic, ale přesto to volně myšlenkově souvisí:

    This $5 lamp is powered by gravity (and just destroyed its funding target on Indiegogo) | VentureBeat
    http://venturebeat.com/2012/12/26/this-5-lamp-is-powered-by-gravity-and-just-destroyed-its-funding-target-on-indiegogo/

    hodinový stroj se závažím... když můžou hodiny tikat a hejbat ručičkama a ještě bimbat každou celou, tak to by bylo, aby neutáhly pár ledek!

    21. století ještě bude zábavné, až lidem dojdou některé nové kombinace, které dříve nebyly možné :-) po cyberpunku následuje ledpunk a clockworkpunk :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Odkaz,který tady proběhl cca před rokem, a nějaké googlení mě k němu znovu přivedlo:
    FoilSim III Student Version 1.4d beta
    http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/foil3.html

    Jedno nahodilé nastavení parametrů křídla v tomhle simulátoru:
    Chord ~1.56 m
    Span ~93.13 m
    Area ~145.6 m^2
    Aspect ratio ~59.5
    Speed ~196 km/h
    Altitude ~15087 m
    Shape Airfoil
    Angle 3.08deg
    Camber ~2.04%
    Thick 6.073% (vypočteno z hodnoty "Chord")
    Lift 25079N (2.5t)
    Drag 1043N
    L/D ratio 24.045

    na 1m2 křídla připadá v tomto případě 7.16N odporu vzduchu
    plošné zatížení křídla je ~17.22 kg/m2
    při rychlosti 196 km/h = ~ 54m/s je třeba dodávat výkon 389.8 W
    při insolaci 1.4 kW/m2 toto předpokládá výslednou účinnost cca 28% (té lze dosáhnout při reálně dosažitelném šikmém osvětlení např. tím, že absolutní účinnost FV panelu bude daleko větší)

    Taková je realita v letové hladině 15km - Foil Sim III výše letět neumí, takže tato čísla nemohu porovnat s tím, jak by se solární letadlo chovalo třeba v 25km.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Peel-and-Stick Solar Cells Created At Stanford University - Slashdot
    http://hardware.slashdot.org/story/12/12/24/1255212/peel-and-stick-solar-cells-created-at-stanford-university
    Stanford University researchers create peel-and-stick solar cells
    http://www.gizmag.com/flexible-sticker-solar-cells/25544/

    The cells have been successfully applied to a variety of both flat and curved surfaces – including glass, plastic and paper – without any loss of efficiency.

    Not only does the new process allow for solar cells to applied to things like mobile devices, helmets, dashboards or windows, but the stickers are reportedly both lighter and less costly to make than equivalent-sized traditional photovoltaic panels. There’s also no waste involved, as the silicon/silicon dioxide wafers can be reused.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ultrathin and lightweight organic solar cells with high flexibility : Nature Communications : Nature Publishing Group
    http://www.nature.com/ncomms/journal/v3/n4/full/ncomms1772.html
    "We obtain solar cells with 4.2% power conversion efficiency, an unprecedented specific weight value of 10 W/g, high flexibility and can reversibly attain tensile strains of more than 300% on an elastomeric support."

    Samozřejmě... 4.2% není nic moc... ale tloušťka cca 1,8um, hmotnost cca 4g/m2 ??
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: omyl. diskuze je odborná, a kromě toho, že zde budou občas okouzlující obrázky, by měla být spíš systematicky nudná (pro lidi, co to téma nezajímá). smysl pro humor mám, ale zřejmě ne kompatibilní (každý má sem tam nějaké téma, které bere vážně... ostatní prostě po čase pochopí a odejdou si dělat šprťouchlata jinam... kde je bude sledovat i víc lidí a tak...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Takhle se to dělá jinde, s offtopicama: [ BIDAK @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE ]

    NINE_OF_NINE: tohle je crosspost z [ BIDAK @ Dobyvani vesmiru a kosmonautika ] ... takže nejen offtopic, ale i neoriginální v rámci NYX.
    BURAN
    BURAN --- ---
    NINE_OF_NINE: to je bozi :)
    NINE_OF_NINE
    NINE_OF_NINE --- ---
    DANYSEK: Co tohle jako zaloha kdyz dojdou baterky?
    2-Stage Water Rocket flies to 810' (246m) - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=0qzOzjRJpaU
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: ze nemas smysl pro humor neznamena, ze si tu nemuzou zavtipkovat ostatni. diskuze neni jen pro tebe.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: asi okrajově vtipné, ale v tomhle klubu totálně offtopic. (takže ty offtopicy asi budu muset začít promazávat, jako všude jinde na NYXu...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    taky namet na... alternativni pohon... :)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: Robur Dobyvatel od Julese Vernea používal něco podobného :)

    JULES VERNE - Robur Dobyvatel.pdf | Ulož.to
    http://uloz.to/xqJxyL/jules-verne-robur-dobyvatel-pdf
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Wood pulp extract stronger than carbon fiber or Kevlar
    http://www.gizmag.com/cellulose-nanocrystals-stronger-carbon-fiber-kevlar/23959/
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: nechapu jak tva odpoved souvisi s mym dotazem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: já znova opakuju, že "vstoupit na trh" neznamená to samé, jako "vytlačit z něj existující alternativy". prozradil jsem ti, jaký podíl na trhu pro tuhle technologii předpokládám kolem roku 2023 - tedy za 10 let - a víc odhadovat nechci.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    I’ll Take Manhattan
    http://blog.cafefoundation.org/?p=7281
    Dr. Steven Chu, U. S. Secretary of Energy, has established the Center at Argonne National Laboratory with a budget of $120 million over five years to create a battery five times more powerful and five times cheaper than today’s norms – all within five years.
    DOE wants 5X battery power boost in 5 years - Computerworld
    http://www.computerworld.com/s/article/9234200/DOE_wants_5X_battery_power_boost_in_5_years
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: protoze treba

    "co když se solárními letadly ani tak nechci konkurovat dnešním dopravním letadlům, ale spíš autobusům? (těch 40 míst pro cestující by tomu odpovídalo)"

    nebo

    "a s tou konkurencí vůči dálkovým autokarům to myslím daleko vážněji, než si myslíš... celkově by ta solárně-letadlová infrastruktura byla daleko bližší dnešní infrastruktuře autobusové dopravy - množstvím provozovaných jednotek, množstvím tras, množstvím možných destinací, apod."

    nebo

    "provoz solárních letadel se bude hodně lišit prostě tím, že ráno několik letadel krátce po sobě odstartuje a večer několik (nejspíš stejný počet, i když třeba z jiných destinací) přistane a "přenocuje". přes den se víceméně nic moc dít nebude.... takže víceméně, kapacita letiště bude definovaná kapacitou odstavné plochy."

    to jsi psal vcera.
    me ta myslenka zaujala, tak se ptam na detaily.
    toho, kdo tu myslenku prednesl.

    zajima me treba kolik takovych letadel by prespavalo u nas v Cechach.
    jednoducha otazka.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: nevím, navrhni nějaké číslo. mě to zajímá jako alternativa ke stávajícímu stavu - stejně jako vše, co jsem kdy dělal: když se to samo stalo většinovou záležitostí, začalo mi to tak akorát srát...

    nevím jak budou lidi cestovat za 10 let: jak rychle, jestli letecky, vlaky, teleportací, na kolech, na koních, na plachetnicích, nebo třeba nějakými hypersonickými scramjety na vodík, pěšky.... fakt NEVÍM (a neví to nikdo)

    pokud by se ale cca 1% dálkové dopravy v té době (s tím, že nevím, jaký bude její celkový rozsah!) odehrávalo takovými solárními letadly, která popisuju, tak budu maximálně spokojen. ale neřeknu ti odhad... zajímá mě, jaký by to mohlo mít podíl na trhu... ale když neznám jeho velikost, tak nemůžu nic odhadovat...

    celosvětově 1% dopravy na vzdálenosti větší než 1000km by byl super výsledek: nebylo by to pro každého, byla by to zajímavost, kuriozita, specialita - ale reálně dostupná, reálně možná. kolika letadlům a v jaké zemi to odpovídá - to už si dopočítejte, odhadněte sami. (proč bych všechny odhady měl dělat já? kde najdu, kolik % lidí na vzdálenosti nad 1000 km cestuje autousy či vlaky? určit to bude jiný podíl v USA, jiný v Evropě a ještě jiný v různých rozvojových a asijských zemích...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam