• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: protoze treba

    "co když se solárními letadly ani tak nechci konkurovat dnešním dopravním letadlům, ale spíš autobusům? (těch 40 míst pro cestující by tomu odpovídalo)"

    nebo

    "a s tou konkurencí vůči dálkovým autokarům to myslím daleko vážněji, než si myslíš... celkově by ta solárně-letadlová infrastruktura byla daleko bližší dnešní infrastruktuře autobusové dopravy - množstvím provozovaných jednotek, množstvím tras, množstvím možných destinací, apod."

    nebo

    "provoz solárních letadel se bude hodně lišit prostě tím, že ráno několik letadel krátce po sobě odstartuje a večer několik (nejspíš stejný počet, i když třeba z jiných destinací) přistane a "přenocuje". přes den se víceméně nic moc dít nebude.... takže víceméně, kapacita letiště bude definovaná kapacitou odstavné plochy."

    to jsi psal vcera.
    me ta myslenka zaujala, tak se ptam na detaily.
    toho, kdo tu myslenku prednesl.

    zajima me treba kolik takovych letadel by prespavalo u nas v Cechach.
    jednoducha otazka.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: nevím, navrhni nějaké číslo. mě to zajímá jako alternativa ke stávajícímu stavu - stejně jako vše, co jsem kdy dělal: když se to samo stalo většinovou záležitostí, začalo mi to tak akorát srát...

    nevím jak budou lidi cestovat za 10 let: jak rychle, jestli letecky, vlaky, teleportací, na kolech, na koních, na plachetnicích, nebo třeba nějakými hypersonickými scramjety na vodík, pěšky.... fakt NEVÍM (a neví to nikdo)

    pokud by se ale cca 1% dálkové dopravy v té době (s tím, že nevím, jaký bude její celkový rozsah!) odehrávalo takovými solárními letadly, která popisuju, tak budu maximálně spokojen. ale neřeknu ti odhad... zajímá mě, jaký by to mohlo mít podíl na trhu... ale když neznám jeho velikost, tak nemůžu nic odhadovat...

    celosvětově 1% dopravy na vzdálenosti větší než 1000km by byl super výsledek: nebylo by to pro každého, byla by to zajímavost, kuriozita, specialita - ale reálně dostupná, reálně možná. kolika letadlům a v jaké zemi to odpovídá - to už si dopočítejte, odhadněte sami. (proč bych všechny odhady měl dělat já? kde najdu, kolik % lidí na vzdálenosti nad 1000 km cestuje autousy či vlaky? určit to bude jiný podíl v USA, jiný v Evropě a ještě jiný v různých rozvojových a asijských zemích...)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: no a kolik prumerne tech solarnich letadel, ktere se rano vznesou a navecer pristanou, a prenocuji na letisti, kolik takovych letadel tedy by mohlo nocovat na uzemi Cech? jedno? deset? sto? tisic?
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: no comprendo..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: že je něco schopné něčemu konkurovat, to neznamená, že to tu věc plně nahradí. prostě se na trhu obejví další způsob cestování - a nikdo neříká, že ze dne na den vytlačí ty stávající (ale v případě nějaké další ropné krize se pak může stát i to - ale ne ze dne na den - spíš by tím získali výhodu ti, kdo s tím "bezropným" dopravním systémem už získali nějaké zkušenosti...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOMVYN: no, vzducholoď se na samotné vertikální stoupání do výšky, bez potřeby někam rychle cestovat horizontálně, jeví docela optimálně (vlastně i balón, ale vzducholoď přeci jen třeba kompenzuje vliv větru, možná přistane tam kde odstartovala apod.). a ani to nemusí solární vzducholoď.

    proč parašutisti nepoužívají vzducholodě, to se zeptej toho, kdo se k tomu hlásí. (já taky nevím všechno, že jo...asi není hélium až tak dostupné, nebo nejsou vzducholodě v nafouklm stavu až tak snadno skladné... to prostě nevíš, ale na trhu se asi moc levně koupit nedaj...)
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: na to bohate a s velkou rezervou staci Omnivzducholod..
    netreba vymyslet cokoli noveho..
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: mno tys neco navrhl, ja rekl ze souhlasim, to mi prijde jako shoda.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: aha tak to cos tu popisoval, ty nahrady autobusu, atd. tak jak tomu rikas? (kdyz ne prepravni system)
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: ok.. nikdy jsem diskuzi nemoderoval, tak nemuzu _soudit_
    jen muj nazor je, ze pokud je diskuze moderovana dobre, tak neni treba bany _reklamovat_ ;o)
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: obavam se, ze xchaosoplan je mnozina (jak rad pouzivas - stavovy prostor), zahrnujici 'koncepty' (cert vi, jak to lepe nazvat) at uz predstavene v sousednim ci tomto auditku, tak koncepty byt jen naznacene, nebo domýšlené..
    vzhledem k tomu, ze 'koncepty' se meni _temer_ jeste driv, nez je kdokoli staci prozkoumat, tak ten prostor obydlenej spokojenym xchaosoplanem je myslim celkem velikej.. ;o)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOMVYN: jo. ne. hele, s elektrickýma letadlama se experimentuje, každopádně... ty tlaky na snížení energetické náročnosti jsou podobné solárním letadlům - POUZE tam není žádný požadavek na maximalizaci plochy křídla (spíš naopak - jako skoro u všech jiných poháněných letadel)

    BURAN: nevím. nemám žádný přepravní systém. pokud by to skutečně někdy někdo realizoval, tak asi "více než jedno". nemyslím, že je to prostředek pro běžnou rutinní dopravu - na druhou stranu - bude zajímavé sledovat, jak se např. v éře ekonomické krize a teleprezence změní poměr mezi "služebními cestami" a "cestami pro zábavu"...

    BURAN: no ale já 2) nechci: není jednodušší se na nějakých pojmech prostě shodnout?

    TOMVYN: já jsem řadový člen pirátské strany, nemám na ně velký vliv... zkus se rozhlížet spíš po předsednictvu a jiných funkcionářích, pokud tě trápí pirátská strana... to s tímhle klubem nemá společného lautr nic (až na to, že samozřejmě bych se měl snažit co nejvíce porušovat copyright, abych z toho udělal politickou kauzu... jenže já jsem trochu líný a moc se nesnažím...)

    "pokusy na lidech"? v klubu na NYXu? kdokoliv má pocit, že byl zabanovaný neprávem, může mi napsat soukromý vzkaz - a tam si vyříkáme, za jakých podmínek ban zruším.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: krome v noci. kolik by podle tveho prepravniho systemu nocovalo letadel treba na uzemi Ceske republiky?
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: 1) ne 2) souhlasim
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: vidis.. a svyho casu mi piratska strana byla celkem sympaticka..
    ale tyhle svevolny pokusy na lidech mi hodne neprijdou fer..
    nevim.. volat po svobode a rovnosti a zaroven provozovat 'osviceny totalismus'..
    kazdemu, co jeho jest, ze jo..
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: obavam se, ze spoustu lidi tu zajima prave to.. ;o))..
    protoze kdyby nedochazelo k urazeni stredoskolsky fyziky, tak by mohlo dochazet i k urcitym vzajemnym pochopenim a mohlo by to drobanek evolvovat..
    a ne tak nasilne jako doposud..
    aspon ja se priznam, ze znasilnovani fyziky a vubec cisel atp. me tu ted zajima asi nejvic.. (pokud pominu, ze se tu mimo to stejne vicemene nic jinyho nedeje..)
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: no a neni jednodussi
    . to postavit misto cca 1/6 treba 1/4 hmotnosti baterie, pak se muzu vysrat na FV
    . litat bude porad zadarmo, bo se bude nabijet z FV na zemi
    . ale hlavne nejsem nucenej stavet papirovyho draka a resit proc a jak se ma udrzet ve vzduchu a zaroven se nerozpadnout..
    . s dobrejma bateriema a prip.vetsim podilem hmotnosti baterii mam vystarano a mozna i ziskam urcity prebytek vykonu..
    . no a kdyz budu jo hogo fogo homolka, tak to muzu tou FV polepit aby sousedi pukli..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: špionážní hra. zatajit důvody (známé americké "no comment") je lepší možnost. v horším případě blufuješ a vymýšlíš si falešné důvody.

    nicméně varoval jsem tě, že za pokračování v offtopicu bude ban.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: i diktátoři měli důvody a ti velcí se jimi netajili, protože lhaní by je znemožnilo.

    No nic, nech si své (veřejně známé) důvody pro sebe, ty malý diktátore.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: jaký důvod je "pravý"? je to ban na základě mojí svrchované diktátorské svévole. chovám se jednoduše autokraticky. (dokopali jste mě k tomu, po roce snah se nějak dohodnout....)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ok - jen ten projekt, který tu všichni napadají (a který by pro potřeby kratších letů šlo zjednodušit/odlehčit) počítá s 15t vzletovou hmotností a dostupem na baterie do výšky kolem 7-10 km s výkonem elektrických motorů 1.5 MW.... pravděpodobně by mu tedy stoupání do 4 km trvalo stejně, jako tomu 410 (pokud by tedy byl letuschopný). má ale i nějaké další features... třeba přetlakovou kabinu. (co takhle stratosférický parašutismus? to je dnes poněkud dražší legrace, co?)

    dík za aspoň nějaká konkrétní čísla v debatě, BTW...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam