• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak především netvrdím, že si chci vystačit pro dopravní stratosférické letadlo s rozpětím 50 nebo 60m... spíš je zajímavé, jak až lehké takovéhle konstrukce dnes mohou být (je to při stejném rozpětí asi 10x lehčí, než Solar Impulse...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: pozor: 100 kg + baterie na celonoční výdrž. Vzhledem k tomu, ze ta mensi verze cela vazi 160kg, tak pozor: tim fakt nic neresis. Plus takovej drobej problemecek, ze je sakra rozdil vest X kilo elektroniky, nacpany do malinky krabicky a X kilo lidi, ze...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Napadlo mi, že by pro vzlet mohl být použitý vícestupňový: solární kluzák s minimem baterií a velkou plochou křídel by do výšky táhl jednoúčelový stroj, plný baterií. Ten by měl slušnou stoupavost, a taky asi solární křídlal. Po dovlečení startujícího solárně elektrického letadla do určité hladiny by v ní pak kroužil a dobil během dne baterie a pak se vrátil zpět na základnu. Letadlo s cestujícími by pak na energii ve svých bateriích kombinovanou se solárním pohonem mohlo dostoupat do stratosféry i s relativně velkým užitečným zatížením.

    Oba typy by mohly mít velmi podobnou konstrukci a stejné komponenty (a tedy i náhradní díly, apod.) - pouze jedna varianta by byla místo sedadel s cestujícími plná baterií, potřebných pro vzlet.

    Je to vlastně podobné staršímu konceptu solární elektrárny trvale zaparkované ve stratosféře a kroužící nad letištěm, aby provedla odlétajícím elektrickým letadlům "tankování za letu" - akorát je to jednodušší, na rozdíl od nějakého setkávání se za letu a propojování kabelů je koncept vlečení na laně létdy dobře ozkoušený, většina pilotů větroňů s ním má zkušenosti, apod.

    Nově se tu řeší otázka "a kde se vezme energie v bateriích potřebných pro vzlet" - jestliže tu máme nákladní stroj, který bude po každém raním vzletu (trvajícím max. třeba hodinu) celý den kroužit a dobíjet a na letiště se večer vrátí vždy dobitý, tak je to zásadní řešení ekonomiky solárního létání (bez ohledu na počasí): celé to nyní je 100% obnovitelné a nezávislé na externích zdrojích energie (akorát v létě se "startovní stupeň" dobije třeba za dvě hodiny, zatímco v zimě bude muset kvůli tomu samému kroužit celý den).

    Doplňkově by pohonnému stroji slušela ta měnitelná geometrie křídel, která by po ukončení stoupání umožňovala během dobíjení lépe využít dostupné oslunění (rozhodně lépe než dopravnímu letadlu s cestujícími, kde jsou vyšší nároky na bezpečnost - to by v téhle variantě by to byl spíše konzervativnější kluzák se solárně prodlouženým doletem). Vše "šílené" se tedy v téhle koncepci přesouvá na palubu stroje bez cestujících. Stroj s cestujícími by se nejvíce ze všeho podobal vlečeným výsadkovým kluzákům z éry 2. světové války (což byla hodně bezpečná koncepce hlavně např. z hlediska nouzových přistání - s jinými se u nich ani nepočítalo...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: pozor: 100 kg + baterie na celonoční výdrž.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Spis jsem myslel rozpeti 60 metru a uzitecna nosnost 100kg. Jakze na tom byly tvoje "vize", postavene garazovou technologii? Ctyrikrat vetsi rozpeti a kolikrat vetsi nosnost? Dvacetkrat, padesatkrat nebo jeste vic? A trikrat vetsi rychlost ve stejne vysce? Ocividne je to ve srovnani s tebou banda loseru, kdyz potrebujou tak velky letadlo na tak malou nosnost 8))

    Btw, ve vedlejsim klubu jsi zminil ze mas pred sebou nejaky drop testy. Muzes to prosim trochu rozvest? Urcite nejsem sam koho by to zajimalo 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: při rozpětí 50m, 160 kg, to dělá asi 3 kg na 1m rozpětí. to křídlo je velmi štíhlé, ale 60:1 to nebude... spíš tak 30:1 .... že by jim tedy vycházela hmotnost kolem 1.5 kg na 1 m2 křídla?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: no prosímtě, proč by v roce 1915 používali dva trupy... že by potřebovali zvýšit dolet/výdrž tím, že letadlo uveze více paliva? (tehdy zjevně ještě neuměli tohoto efektu dosáhnout umístěním nádrží do křídel...)

    k těm dronům jen podotýkám, že nesou baterie pro celonoční výdrž (po dobu několika let). tyto baterii podle všeho tvoří až 1/ 3 jejich hmotnosti (pokud jsou lithiové - min. výpočty které jsem dohledal už před lety, ukazují k tomutu číslu). solární panely přes poledne zdaleka jen nepohání to letadlo - ale vyrábí energii i pro dobíjení těch baterií.

    "solární stratosférický rychlostní speciál" je specializace, která zatím nebyla na pořadu dne. shodou okolntí, 1/3 hmotnosti v bateriích zhruba odpovídá energii nutné pro stoupání do 7000 m jen na baterie: není kolem toho ještě všechno domyšlené, ale spousta solárních věcí se dnes pohybuje rychlostma kolem 100 km/h (ty které stavím já, zatím ne - ale co není, může být...). a např. ty závody v australské poušti mají poměrně přísná kritéria (např. limit na max. plochu solárního panelu vs. povinnost uvést jezdce.

    rychlostním speciálem (nikoliv stratosférickým, zatím) by měl být podle tvrzení konstruktéra Sunseeker Duo: ten ovšem letos zatím ještě samostatně neletěl, takže se asi ještě čeká na nějaké překvapení (silnější či lehčí motor? lehčí baterie? uvidíme)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    teď něco pro fanoušky vzducholodí (připomínám: já o nich tvrdím, že unesou více, ale poletí pomaleji... a je jedno jestli budou solární nebo nesolární...)
    New record claimed for highest airship flight
    http://www.gizmag.com/highest-airship-flight-record/20379/
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Dobrý koncept dvou trupů, že bych ho už někde viděl? - nj. A taky to ma kridla, ze bych to uz nekde videl? 8))) A btw, je fakt vtipny porovnat si rozmery a vykony Solary s tvejma "vizema" 8)))
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Dva trupy, dva trupy... už vím, v roce 1915! ;) Jako stroj pěkknej, už se těším jak s 30 pasažérama poletí 300 km/h :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Giant Solar-Powered UAVs Are Atmospheric Satellites - IEEE Spectrum
    http://spectrum.ieee.org/...botics/aerial-robots/giant-solar-powered-uavs-are-atmospheric-satellites
    The Solara 50 is 15 meters long with a wingspan of 50 meters, and there's an even larger one called the Solara 60, with a 60-meter wingspan. Despite its size, the Solara 50 only weighs 160 kilograms, and it can carry a 30 kg payload, which is fairly respectable.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ELHASPA Electric High Altitude Solar Powered Aircraft makes first flight
    http://www.gizmag.com/solar-elhaspa-makes-first-flight/20685/
    Dobrý koncept dvou trupů, že bych ho už někde viděl? The unmanned aircraft itself has a wingspan of 23 meters (75.5 ft), a length of 10 meters (33 ft), weighs 100 kilograms (220.5 lbs), and can carry an additional 5-kilogram (11-lb) payload. hmmm, to dělá něco jako 4 kg na metr rozpětí křídla... samozřejmě, je to bezpilotní...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The Solara’s cruising speed will be about 104 km/h

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solar-powered UAV could fly in the upper atmosphere for 5 years at a time
    http://www.gizmag.com/solara-uav-atmospheric-satellite/28886/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SOLAR IMPULSE - AROUND THE WORLD IN A SOLAR AIRPLANE
    http://www.solarimpulse.com/timeline/view/7301
    NEW FAI RECORDS
    André’s flight from Phoenix to Dallas on May 23 2013 will go down in aviation history books for longest solar powered straight distance (1386.5 km), distance along a course, pre-declared waypoints (1487.6km) and free distance (1506.5km) flight.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SOLAR IMPULSE - AROUND THE WORLD IN A SOLAR AIRPLANE
    http://www.solarimpulse.com/timeline/view/7245
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Sunseeker II má natolik robustní konstrukci, že je schopen akrobatických výkonů, konkrétně udělat přemet:


    First solar airplane to cross the United States, first to cross the Alps, now Sunseeker II is the first aerobatic solar powered airplane. "I consider this expanding the envelope to demonstrate just how airworthy these airplanes are" said Eric Raymond. The wing structure is built to be extremely stiff, too much wing flex would shatter solar cells. As a result, the ultimate g load that the airplane can take is much higher than what is required for normal modes of flight.

    Before Eric Raymond began building solar powered airplanes, he was multiple time national aerobatic champion flying hang gliders and also the first person to fly an outside loop- a feat that required a custom rig, which he designed and constructed. Now he is the first person to loop a solar powered airplane, not bad!


    (Na letišti ve Vogheře jsem se byl podívat začátkem září, bohužel tam byl nějaký motosraz a na žádný let Erica Raymonda se Sunseekerem jsem štěstí neměl)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Airlines, Not Yet Where They Want To Be, Make 21 Cents Per Passenger - Forbes
    http://www.forbes.com/...3/02/25/airlines-not-yet-where-they-want-to-be-make-21-cents-per-passenger/
    In a year-end report, the ten airlines that have reported full-year results for 2012 made a combined profit of $152 million on revenue of $143.4 billion. That works out to a profit margin around 0.1%. For each passenger they carried, U.S. airlines made a scant 21 cents.
    ...
    Heimlich noted that fuel costs have an inordinate impact on airline industry results. For most of the 10 biggest airlines, fuel costs account for between 35% and 37% of costs. But fuel accounts for 49% of Allegiant costs and nearly as much for Spirit, he said. Industry fuel costs rose to $50.4 billion in 2012 from $16.8 billion in 2000.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TečkaCZ - Nový rekord v účinnosti solárních článků je 44.7%
    http://teckacz.cz/1255-Novy-rekord-v-ucinnosti-solarnich-clanku-je-44.7
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam