• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: otázka taky samozřejmě je, jak definuješ, kdy je letadlo "prázdné" :-) palivo se za letu spotřebová. baterie nikoliv - ty se jen vybíjejí. obávám se, že u elektrických a solárních letadel se běžně bude udávat méně těhle čísel (i když samozřejmě, je otázka, jestli vodu na splachování WC počítat do "užitečného zatížení", když se za letu spotřebovává...)
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: A křídla jsou také užitečná? Motory asi taky, že? Ono i bez trupu by se nám těko létalo... :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDO: no, neřekl bych, že neříká "vůbec nic": minimálně, prázdná hmotnost + užitečné zatížení nemůže být VĚTŠÍ, než ta vzletová hmotnost. což mi přijde jako dost důležitý faktor.

    co vlastně z toho, co do letadla pokládáš za užitečné, to je věc diskuze. já nevím, proč se v dnes užívané terminologii palivo pokládá za neužitečné - prostě to tak je, a musím se s tím smířit, ok. (já u elektrických a solárních letadel baterie pokládám za celkově užitečné)
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    XCHAOS: Hrusky s jabkama :)

    Pomer empty weight vuci mtow nerika vubec nic o uzitecnem zatizeni. O tom ti neco reknou cisla DOW a MZFW. A tam je ten pomer uplne jiny.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Přehlédnuté zprávy z podzimu 2013 - Sunseeker Duo vyhrál nějakou cenu a už má namontovanou vrtuli. Pro mě je to skoro tak napínavé, jako sledovat vícenásobné použití prvního stupně Falconu 9 :-)
    Solar Flight
    http://www.solar-flight.com/#duo
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Možná jsem zapoměl některé dlouhodobé bany odmazat, ale asi si o to nikdo neřekl (což by asi znamenalo moderátorovi slíbit, že nebude klub tapetovat offtopic bláboly a osobními výpady).

    Místo trvalých banů se pokusím zde napříště dávat jen bany na 365 dnů :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solar Powered Plane Can Fly For Years Without Refueling
    http://wonderfulengineering.com/solar-powered-plane-can-fly-for-years-without-refueling/
    Nějaká čísla, i když zatím pořád nic moc přesného: Diving into specs of this amazing airplane; Solara 50, the first of the Solara series, will come equipped with almost 3,000 photovoltaic cells that will spread out on the wing span which measures up to 50 meters. The aircraft has been designed to reach a height of 20 km into the stratosphere while carrying a small payload. The air in this region is rather calm and that is quite favorable for our plane.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    According to the Solar Impulse team, “Piccard used self-hypnosis techniques to remain alert, manage his fatigue and sleep. Bertrand went into episodes of hypnotic trance to stimulate his activity, fall asleep or wake up faster.
    Solar plane’s round the world test flight a success - Solar Tribune
    http://solartribune.com/solar-planes-round-the-world-test-flight-a-success-2013-01-06/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Sice neelektrické a nesolární, ale přesto aktuální: tak tomuhle říkám winglet! (aneb i pokud se moje vize ukáží jako nepřesné či zcela mylné, tak je jisté, že letadla začnou brzo vypadat jinak, než jsme zvyklí...)


    jinak dle wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A350_XWB
    poměr empty weight 115.7 t / maximum takeoff weight 268 t
    ...to jenom tak aby byl k dispozici nějaký hrubý odhad, jaký poměr prázdné hmotnosti a užitečného zatížení u letadel z kompozitních materiálů... není to tak extrémní poměr jako třeba u Virgin Global Flyer - přesto si na základě toho jde udělat určitou hrubou představu, kam se to celé posouvá.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: záleží na tom, která cílová skupina někoho má nebo nemá brát vážně. různé cílové skupiny je nutné oslovovat různým jazykem...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: To ze te nikdo nebere vazne vubec nesouvisi s tim, jestli mas nebo nemas hezky filmecky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    je to tady částečně offtopic, ale to video je profi zpracované, a skutečně... dokud svoje vize stratosférického "chaosoplánu" nezpracuju třeba na takovéhle audiovizuální úrovni, tak nemůžu čekat, že to někdo bude brát vážně... taková už je doba....
    $75K 'Edge Of Space' Balloon Ride Gets FAA Approval | Animation - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=Mxif3w55Phk

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    opět nic přímo solárního - ale součástí projektu je návrat kabiny pomocí stratosférického paraglidu, tak bude zajímavé sledovat, jak bude ten paraglide velký a jak rychle to na něm poletí (pokud se ovšem nebude otevírat až v hustších vrstvách atmosféry.. .na obrázcích je zobrazený otevřený trvale i během balónového letu....
    World View Enterprises near-space balloon flights to begin in 2016
    http://www.gizmag.com/space-tourism-balloon-world-view/29510/
    World View Experience
    http://worldviewexperience.com/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    In new research, scientists have demonstrated that the efficiency of all solar panel designs could be improved by up to 22 per cent by covering their surface with aluminum studs that bend and trap light inside the absorbing layer.
    Tiny 'Lego brick'-style studs make solar panels a quarter more efficient
    http://phys.org/news/2013-10-tiny-lego-brick-style-studs-solar.html

    Co mi z článku není jasné je, jestli jde o zvýšení účinost "o 22%" (tedy např. z 20% na 42%), nebo jednoduše "krát 1.22" - tedy např. za 20% na 24%. To druhé se mi zdá pravděpodobnější... i tak je to ovšem zajímavé.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    celkově, projekt "Airship to Orbit" je ještě řádově šílenější, než moje stratosférické solární dopravní letadlo:
    space, JP Aerospace, America's OTHER Space Program
    http://www.jpaerospace.com/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    sice nesolární, ale zato stratosférická vzducholoď
    C:\website\ascender175.html
    http://www.jpaerospace.com/ascender175.html
    The 100 foot keel truss weights 20 only pounds ... 30 m příhradový "kýl" váží pouze 10 kg.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: a proč bych neměl kličkovat? důležité je shromažďovat informace a dostupná fakta a v pravý moment se do toho vložit s nějakým vlastním nápadem...

    jsou tu nějaké bezpilotní stroje a o nich byla zveřejněna dosud nezveřejněná čísla...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tak především netvrdím, že si chci vystačit pro dopravní stratosférické letadlo s rozpětím 50 nebo 60m a je to tady, klasicke xchaosovske uhybani a klickovani. Tak predevsim, on nikdo netvrdil ze neco takoveho tvrdis.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak především netvrdím, že si chci vystačit pro dopravní stratosférické letadlo s rozpětím 50 nebo 60m... spíš je zajímavé, jak až lehké takovéhle konstrukce dnes mohou být (je to při stejném rozpětí asi 10x lehčí, než Solar Impulse...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: pozor: 100 kg + baterie na celonoční výdrž. Vzhledem k tomu, ze ta mensi verze cela vazi 160kg, tak pozor: tim fakt nic neresis. Plus takovej drobej problemecek, ze je sakra rozdil vest X kilo elektroniky, nacpany do malinky krabicky a X kilo lidi, ze...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Napadlo mi, že by pro vzlet mohl být použitý vícestupňový: solární kluzák s minimem baterií a velkou plochou křídel by do výšky táhl jednoúčelový stroj, plný baterií. Ten by měl slušnou stoupavost, a taky asi solární křídlal. Po dovlečení startujícího solárně elektrického letadla do určité hladiny by v ní pak kroužil a dobil během dne baterie a pak se vrátil zpět na základnu. Letadlo s cestujícími by pak na energii ve svých bateriích kombinovanou se solárním pohonem mohlo dostoupat do stratosféry i s relativně velkým užitečným zatížením.

    Oba typy by mohly mít velmi podobnou konstrukci a stejné komponenty (a tedy i náhradní díly, apod.) - pouze jedna varianta by byla místo sedadel s cestujícími plná baterií, potřebných pro vzlet.

    Je to vlastně podobné staršímu konceptu solární elektrárny trvale zaparkované ve stratosféře a kroužící nad letištěm, aby provedla odlétajícím elektrickým letadlům "tankování za letu" - akorát je to jednodušší, na rozdíl od nějakého setkávání se za letu a propojování kabelů je koncept vlečení na laně létdy dobře ozkoušený, většina pilotů větroňů s ním má zkušenosti, apod.

    Nově se tu řeší otázka "a kde se vezme energie v bateriích potřebných pro vzlet" - jestliže tu máme nákladní stroj, který bude po každém raním vzletu (trvajícím max. třeba hodinu) celý den kroužit a dobíjet a na letiště se večer vrátí vždy dobitý, tak je to zásadní řešení ekonomiky solárního létání (bez ohledu na počasí): celé to nyní je 100% obnovitelné a nezávislé na externích zdrojích energie (akorát v létě se "startovní stupeň" dobije třeba za dvě hodiny, zatímco v zimě bude muset kvůli tomu samému kroužit celý den).

    Doplňkově by pohonnému stroji slušela ta měnitelná geometrie křídel, která by po ukončení stoupání umožňovala během dobíjení lépe využít dostupné oslunění (rozhodně lépe než dopravnímu letadlu s cestujícími, kde jsou vyšší nároky na bezpečnost - to by v téhle variantě by to byl spíše konzervativnější kluzák se solárně prodlouženým doletem). Vše "šílené" se tedy v téhle koncepci přesouvá na palubu stroje bez cestujících. Stroj s cestujícími by se nejvíce ze všeho podobal vlečeným výsadkovým kluzákům z éry 2. světové války (což byla hodně bezpečná koncepce hlavně např. z hlediska nouzových přistání - s jinými se u nich ani nepočítalo...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam