Uz vim proc jsem to tady predtim prestal cist...ta bezmoc....
Kurva chaosi, nerika VUBEC NIC protoze je to cislo, kteremu ty prirazujes vyznam ktery nema. Kdyz vezmu tvuj priklad, tak : 268 - 115 = 153 tun. Tohle cislo ty vztahujes na uzitecne zatizeni.
Ve skutecnosti ovsem 192 - 115 = 77 tun, a to je tvoje uzitecne zatizeni ktere ovsem musis jeste zmensit o vahu provoznich kapalin, posadky, cateringu, nouzoveho vybaveni atd. Vidis ten rozdil?
Jinak pojem " maximalni uzitecne zatizeni" v letectvi neni vec diskuze. Je to jasne definovany termin, ktery rika kolik maximalne nakladu ( rozumej cestujicich a carga ) letadlo uveze.
Jinak aby si netapal v zazitych pojmech, dam ti rychlokurz:
chronologicky:
prazdna hmotnost ( basic emty weight ): Leadlo je zkompletovano, vyroba je hotova.
sucha provozni hmotnost ( dry operating weight ): Do letadla se naleje olej, hydraulika, nalozi se catering, dalsi vybaveni nutne pro let a naleze do nej posadka.
zero fuel weight : do letadla nastoupej cestujici, nalozi se jejich kufry a dalsi cargo
ramp weight: prijede cisterna a naplni palivo
take off weight: letadlo dojede na drahu ( spali trochu paliva cestou ) a vzleti
landing weight: letadlo za letu pali palivo, pristane
Tj, pokud dostanes jednotlive maximalni vahy, muzes z toho spoustu veci vypocitat, musis ovsem pouzit ty spravna cisla:
jak uz jsem rikal, uzitecne zatizeni je MZFW - DOW
kolik paliva se vejde MTOW - MZFW ( nesmi byt vetsi nez kapacita nadrzi )
kolik paliva muzes nalozit abys mohl pristat MLW + cestovni palivo
atd. atp. Pokud pouzijes vychozi cisla spatna, dostanes informaci ZAVADEJICI a CHYBNOU.