• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDO: no ano... oni čekají na aspoň cca dvojnásobnou energetickou hustotou lithiových baterií. víceméně asi nechtějí, aby tvořili cca čtvrtinu vzhletové hmnosti, jako u nově představeného Solar Impulse 2.

    to se ale skládacího křídla netýká. a pokud vím, tak žádné současné dopravní letadlo nemá křídlo skládací tímhle způsbem, takže mi to zaujalo. prakticky použitelná doprávní solární letadla si bez nějaké formy jejich skládání, zasouvání, otáčení či jiného "uklízení" samozřejmě představit nejde.
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    XCHAOS:

    1) Konstrukcne mozne a v praxi pouzite bylo skladaci ( samozrejme pouze na zemi ) kridlo uz za druhe svetove valky. Takze se krucek po krucku tak jak to myslis ty rozhodne nikam neposouvame.

    2) Normalne na tvoje odkazy neklikam, ale touhle dezinformaci si malem nachytal i mne, takze jsem na to kliknul. Cituji z clanku: Koncept je to velmi pěkný, ale v současnosti prakticky nerealizovatelný. Bez velmi podstatného vylepšení technologie uskladnění energie zůstane SUGAR Volt jenom na papíře.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jen tak mimochodem... v článku nový obrázek pěkných skládacích křídel u konceptu Boeing Sugar Volt... krůček po krůčku se někam posouváme, že :) (i když tahle křídla se určitě neskládají a nerozkládají za letu, uznávám...zaujalo mě ale, že je to konstrukčně možné...)
    Víte, v čem budete létat za dvacet let? | VTM.cz
    http://vtm.e15.cz/vite-v-cem-budete-letat-za-dvacet-let

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Panasonic solar cell achieves world's highest energy conversion efficiency of 25.6%
    http://phys.org/news/2014-04-panasonic-solar-cell-world-highest.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    http://www.avhttp/...832.xmliationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_04_09_2014_p0-677832.xml
    Where HB-SIA cruises at 70 km/hr. (39 kt.), Solar Impulse 2 will be capable of speeds up to 170 km/hr., but will have to slow to 25 kt. at night to conserve energy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Blbá zpráva je, že pilotní kabina nebude přetlaková, hmm.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Meet the Solar Impulse 2: The First Airplane to Attempt a Round-The-World Solar-Powered Flight! Solar Impulse 2 HB-SIB Sun-Powered Airplane Unveiled - Gallery Page 7 – Inhabitat - Sustainable Design Innovation, Eco Architecture, Green Building
    http://inhabitat.com/...ttempt-a-round-the-world-solar-powered-flight/solar-impulse-2-tech_vue02_v1/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Příhradové konstrukce rulez, imho :-)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Airplane Weight 2,3 tons Wingspan 72 meter
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    a je to tady... jdu hltat datasheety a fotky :-)
    SOLAR IMPULSE - Solar Impulse 2
    http://www.solarimpulse.com/en/our-adventure/solar-impulse-2/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    závěr je trochu komický, ale celkově velmi instruktážní video :-)
    Students build solar plane from scratch for record attempt - Aeronautics
    https://www.youtube.com/watch?v=5qEAVVl_gLI

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: ... ano... tomu taky odpovídá výtlak 100m velké vzducholodě. ale jinak nechci flejmovat... dobrý link...
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: taky jde o 20km, kde toho vzduchu už moc není...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: užitečné zatížení 200 kg na 100 m délky... (ale teda ne že by na tom letadla Solara těžší než vzduch) byla o moc lépe...
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    :: OSEL.CZ :: - Vzducholoď StratoBus: nafukovací dron anebo satelit?
    http://www.osel.cz/index.php?clanek=7528

    sem čekal na něco takového a rád bych viděl na něčem takovém i větší teleskop, ale to by muselo vypadat asi jinak.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: jo, uvažoval :-) ale teplotní gradient by fakt nebyl nic moc, a náporové motory ho celkem potřebují. ale solárně-termální systémy obecně mívaj až 100% účinnost... problém je s tím gradientem ... musel by to být nějaký šílený systém s fresnelovými čočkami, prostě blbost.

    ale o solárních motorech letadel se uvažovalo už ve 30tých let 20.století, a samozřejmě si to tehdy asi představovali solárně-termálně už tehdy, protože parní turbíny a stirlingovy motory se blíží někam k 33% účinnosti, zatímco tehdy dostupné fotočlánky měly tak 1% (typická hi-tech aplikace selenového článku dané éry: expozimetr k fotoaparátu :-))

    ještě britské (!) vize přistání na Měsíci ze začátku 50tých let 20.století zahrnují na přistávacím modulu solárně-termální systém pro výrobu elektřiny (na bázi rtuti, tuším). celá slavná éra jaderných vizí 40. a 50. let 20.století prostě účinné solární panely pořádně neznala, objevují se až na prvních družicích koncem 50.let (v USA i v Rusku)
    BURAN
    BURAN --- ---
    btw xchaosi, uvazoval jsi uz o reaktivnim pohonu? vezmes trubku. natres ji cernou barvou. vzduch se bude teplem ze slunecniho zareni v trubce rozpinat, a tim tlacit letadlo kupredu. to neni spatny napad, ne? predstav si, kolik vahy by se usetrilo na motorech atd.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: to je fotka toho letadla jak leti, a nebo neci fantazie vyrenderovana v 3D softu?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: ne, něco jiného nevím - ale většinou věci, které nejspíš nevíte ani vy.

    tohle vím, ale pokládám to za nepodstatný detail. prostě v příspěvku [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná i bezpilotní + stratosférické létání + rychlostní rekordy solárních aut) ] někdo navrhl nějaké hybridní solární letadlo - a pravděpodobně je to turbovrtulově-solárně-elektrický hybrid, podle fotky:

    ... kde to opravdu nevypadá na kondenzační stopy vytvářené konečky křídel

    zajímavá je ale ta horní "bublina" s FV panely: je naplněná heliem? jaký má vztlak? jak moc je to hybrid? je to rozhodně zajímavý nápad. je vidět, že zase jednou žijeme v době, kdy různí lidé ve světě přemýšlí o zhruba tom samém (jako mnohokrát v historii)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: protozes to sam napsal: XCHAOS: ("a je úžasné, jak musíš furt zdůrazňovat, co všechno zatím nevím: no jasně, nevím, no a co?")
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: ale jak víš, že to nevím? (připadalo ti to snad jako kondenzační stopa která vzniká na koncích křídel? a vzniká i u pomalu letícího boxed-wing letadla, které z definice nemá "wingtips" ?)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam