• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    update - načetl se mi
    Solar Impulse RTW - 1st Leg from Abu Dhabi to Muscat
    http://www.solarimpulse.com/widget-aircraft

    ale ukazuje samé nuly a zmínku "we are experiencing technical diffuculties" :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak Solar Impulse dnes odstartoval. ví se minimálně tolik, že spadl web i stránka co měla zřejmě realtime zobrazovat parametry letu ....
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SI2 nad Abu Dhábí. Právě probíhá zkušební let nad místem, ze kterého bude startovat na cestu kolem světa.

    (na rozdíl od letadel řady Sunseeker má Solar Impulse daleko víc publicity...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Perlan sice není solární, zato to bude stratosférické větroň, a tím pádem s tématem úzce souvisí...
    Millionaire Space Celebrity Dennis Tito Touches Down at Minden-Tahoe Airport | The Carson Valley Times | Minden Gardnerville Carson Valley Nevada News, Sports and Entertainment
    http://carsonvalleytimes.com/...re-space-celebrity-dennis-tito-touches-down-at-minden-tahoe-airport/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Sunseekder Duo to dotáhl na "fotku dne" na GoPro

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    kromě ohybných solárního panelů budou i ohybné litihové baterie:
    Skládací baterie J.Flex - Root.cz
    http://www.root.cz/zpravicky/skladaci-baterie-j-flex/
    ...toto by nějaký význam pro elektrické létání rozhodně mít mohlo (např. baterie v potahu křídla?)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no tak určitě, že. a taky má být celková hmotnost 1 kg (a to asi pozemských, takže gravitační síla na Marsu spíš 3-4 N než 10 N...).

    prostě je to ale hezká stratosférická vrtule. tah při dané hustotě vzduchu (na Zemi to odpovídá výšce asi 30 km) nezávisí na složení atmosféry ani na velikosti gravitační síly (dokonce mám pocit, že to zkoušeli v nějaké podtlakové komoře...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Az na to, ze ta vrtule nic takoveho "nenaznacuje", aspon ne nejak automaticky, bez dalsich informaci. Protoze treba to, ze nema velkej prumer muze bejt konstrukcni omezeni, dany napriklad velikosti prostoru, kam se musi vejit. Nebo tim, ze vetsi vrtule by byla tezsi. Nebo necim uplne jinym, o cem ty ani ja nemame nejmensi poneti. Nebo je ta vrtule optimalizovana na neco uplne jinyho nez efektivitu, ale treba stabilitu, odolnost nebo tak neco. Nebo vrtule vrtulniku vypada uplne jinak nez vrtule pro letadla (coz bych cekal ze bys mohl vedet). Nebo... Jinymy slovy, uz zase vyvozujes ukvapene a nepodlozene zavery z nedostatecnych informaci. Jinymy slovy, nic noveho pod sluncem 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: samozřejmě přečetl! takovouhle reakci jsem čekal, ale fakticky, něčím začít musej. marsovský solární letadlo s nonstop výdrží před lety plánovali taky, ale zřejmě nepřinášelo až tolik výhod oproti družici - tohle bude lítat opravdu nízko, a plánovat cestu pro rover.

    mě se na tom líbí ta vrtule, která logicky naznačuje, jak by mohly vypadat efektivní stratosférické vrtule na Zemi (třeba i pro vodorovný let). je to pro mě překvapivé - já bych šel spíš tou cestou zvyšování průměru - ale prostě takhle to vypadá, takže to beru na vědomí.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: LOL, tady si zase nekdo poradne neprecetl co tam pisou: "Individual daily flights would be limited to a short duration of approximately 3 minutes due to power".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    solání helikoptéra na Marsu
    Mars Flight – Into Thin Air
    http://www.leonarddavid.com/mars-flight-into-thin-air/

    (když to jde v řídkém vzduchu na Marsu, tak by to mělo jít v pozemské startosféře taky! :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    "Very few researchers study or even teach sulphur chemistry anymore," said Nazar. "It's ironic we had to look so far back in the literature to understand something that may so radically change our future."
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Such a battery can theoretically power an electric car three times further than current lithium-ion batteries for the same weight - at much lower cost.
    Chemists one step closer to new generation of electric car battery
    http://phys.org/news/2015-01-chemists-closer-electric-car-battery.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: pokud poletí v té výšce 9-12.5 km (teda pardon, nově i 13), tak jistě ano.
    Jet stream - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_stream
    The strongest jet streams are the polar jets, at around 7–12 km (23,000–39,000 ft) above sea level, and the higher and somewhat weaker subtropical jets at around 10–16 km

    celá debata byla o tom, že chaosoplány budou lítat ve výškách cca 18-21 km .. v současné době se mi to na základě studia přetlakových trupů jeví jako "určitě ne výše, než bude nutně potřeba", takže pokud foukat přestává v 18km, tak není asi zásadní důvod šplhat do 21km.

    každopádně, jetstream 400 km/h je zajímavý rekord, který rozhodně napovídá, že do těch 18 km bude potřeba skutečně šplhat co nejrychleji (a ne tak dlouho, než bude letadlo odfouknuté přesně na opačnou stranu). každopádně, co se fanoušků vzducholodí týče, tak si nechci domýšlet, kam by během stoupání do letové hladiny asi jetstream odfoukl stratosférickou vzducholoď :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tryskové proudění rychlost až 400 km/h : No skvele - takze XChaosoplan letici z Prahy do New Yorku muze uz za takovejch sedm hodin pristavat v Kyjeve 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tak já si v tomhle bodě (vyjímečně) dělám legraci.. .jen, že jetstream 400 km/h je už fakt síla... (zase tohle proudění se většinou utišuje ve výškách kolem 20 km/h)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ...stejne jako u horkovzdusnych balonu jses zavisly na tom, odkud kam jdou atmosfericke proudy... coz nebyva vzdy uplne prakticke :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    no, možná jsou budoucností letecké dopravy spíš větroně... :-)
    Silný vítr donesl boeing do Londýna o dvě hodiny dříve – Novinky.cz
    http://www.novinky.cz/...i/evropa/358461-silny-vitr-donesl-boeing-do-londyna-o-dve-hodiny-drive.html
    Podle středečních meteo­rologických map mělo tryskové proudění rychlost až 400 km/h.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: nevím, v Abu Dhabí? :-) mají rozpětí jako Airbus. moje devítimístné letadlo nebude mít především celonoční výdrž, že :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a kdeze se betonuje ta nova, supersiroka runway? :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam