• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: neřekl jsem "většinu": řekl jsem, že startují za tmy.

    vs.

    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] : během ranního stoupání z 0 do 5000m se spotřebuje něco mezi 1/3 a 1/2 kapacity (většinou ještě za tmy - režimu letu pak spočívá ve vodorovném letu, dokud se baterie nedobíjí, teprve pak se stoupá dál, už jen na slunce, ne na baterie)

    Ja uz fakt nevim co ti na to rict. O startu ani slovo, ani zminka, ani naznak, mluvis jen a pouze o stoupani. A ted, o dvacet zprav pozdej, najednou zase retconujes a myslis si, ze ti to projde? Chjo, to uz je fakt nemoc.

    A jen tak pro kontrolu, to ze pri stoupani spotrebuje tretinu az pulku baterek, to dokazes nejak ozdrojovat?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: neřekl jsem "většinu": řekl jsem, že startují za tmy. 5000m dosáhnou samozřejmě už za světla, baterky pak na plnou kapacitu už dobíjí poměrně rychle.

    zdrojem tvrzení o 50% vybití během stoupání do 5000m jsou grafy, zveřejňované během letu. dal by se z nich asi udělat screenshot (je to javascript, nejde jednouše sejvnout obrázek). během dalšího přeletu screenshot samozřejmě zkusím udělat.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Coz ne uplne jde dohromady s tim co jsi psal drive, totiz ze vetsinu stoupani dela za tmy. Muzes na to stoupani za tmy prosim zdroj?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    spousta zajímavých čísel.
    Solar Impulse RTW - 6th Leg from Chongqing to Nanjing
    http://www.solarimpulse.com/infocard-batteries
    mj. z toho vyplývá, že dvoutunový SI2 spotřebuje během stoupání do 5000m z baterií jen něco kolem 20 kWh (pro srovnání: moje solární kolo váží i se mnou nejspíš něco kolem metráku a má 600 Wh v akumulátorech :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    elektrické letadlo Airbusu. Zatím nesolární :-)
    Airbus Group - E-Fan: the electric plane
    http://www.airbusgroup.com/int/en/innovation-environment/e-fan-the-electric-plane.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak teda ještě jeden offtopic (ale moc pěkný :-)
    Carbon Flyer: The Ultimate Crash Proof Video Drone | Indiegogo
    https://www.indiegogo.com/projects/carbon-flyer-the-ultimate-crash-proof-video-drone
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Zhruba stejne jako ty, ty a ty 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jsi dost offtopic, řekl bych
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: spoustě lidí to letadlo přijde reálné až dost....
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jezis, tys to fakt nepochopil? Tak to zkusim jeste jednou a pomalu: mluvil jsi doslova o, cituji, "letové profily reálných solárních dopravních letadel", konec citatu. Tvoje predstava, ze ze SI2 dostanes "realne solarni dopravni letadlo" (nebo neco co by se tomu byt jen vzdalene blizilo, abys mohl neco "vyčíst" z jeho letoveho profilu) tak, ze z nej vyhodis 300kg baterek a misto nich do nej pod tlakem nacpes tri cestujici je _idiotska_ - hned z nekolika duvodu, dva z nich dokonce pises ty sam v posledni zprave.

    Fakt to nechapes, nebo jen predstiras?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, k objemu jsem se vyjádřil jasně: baterky jsou v gondolách, v kabině se neušetří nic.

    k tomu dalšímu fakt nevím, co dodat: ano, balóny, solární letadla, apod. létají jen za hezkého počasí. No a?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: takže když nevyvracíš nic, co jsem řekl - nepravda.
    tak co vlastně vyvracíš - Mas to velmi podrobne napsane v [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] , vcetne linku na tvoji vlastni puvodni zpravu. Opet problemy se ctenim?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: fajn, takže když nevyvracíš nic, co jsem řekl, tak co vlastně vyvracíš?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: zatím si neuvedl žádný skutečně dobrý důvod, - pokud "skutecne dobry duvod" == "duvod, ktery je xchaos schopen pochopit", tak mas naprostou pravdu 8)

    proč by [...] nemohl uvézt na palubě 4 lidi - a opet legendarni xchaosovske klickovani a presouvani branky, protoze takhle to puvodne formulovane nebylo. Presne podle ocekavani 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: fajn: zatím si neuvedl žádný skutečně dobrý důvod, proč by o 300 kg baterií odlehčený SI2, s mírně zvětěnou kabinou, nemohl uvézt na palubě 4 lidi (tedy o 300 kg více - pro jednodenní přelety klidně bez zavazadel). jediný, co dokážeš je tvářit se tajemně, a tvrdit, že mlžím.

    (při všech dosavadních jednodenních přeletech neklesl stav baterie pod 50% - je tam rezerva, dimenzovaná na několikadenní přelety a celonoční výdrž...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A jako obvykle, jedine otazky ktera zbyvaji, jsou "Nepochopil XChaos to co jsem napsal? Nebo pochopil a umyslne mlzi, klickuje a pokousi se odvest rec na nesouvisejici temata? A ty zjevne nesmysly pise proto, ze jim fakt veri, nebo si proste jen mysli, ze mu to projde? A pokud nejakej nesmysl opakuje potom, co jsme mu mnohokrat vysvetlili proc to je nesmysl, budeme to pocitat za dalsi z rady jeho lzi?"

    Takze nevim nevim, az napises nejakej dalsi nesmysl, proc se obtezovat s vysvetlovanim? Vyslednej efekt nulovej. Jestli neni lepsi zustat ciste jen u upozornovani na tvoje blaboly a neobteozvat se vysvetlovanim.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ty baterky jsou v gondolách, FYI - v kabině místo nezabírají. do kabiny by asi šlo nacpat dva lidi, pro čtyři by už musela být jiná. no a? myslíš, že by to tak zásadně zvedlo hmotnost?

    "superbaterie" by mohly být lithium-síra, ty už existují, i když jen jako prototyp. mají dvojnásobnou energetickou hustotu. SI2 přestavěný na tyto baterie by měl cca stejnou kapacitu baterií, ale uvezl by ty 3 cestující. (pořád by ale měl celonoční výdrž, kterou pro praktické použití nepoužije)

    i letadlo, které by čerpalo třeba jen polovinu potřebné energie za letu, by pořád mělo dvojnásobý dolet, proti letadlu jen na baterie. a nebo ne dvojnásobný dolet, ale o cca 40% vyšší rychlost... prostě na to, že jsou to začátky, to není úplně špatné. odolnost velmi lehkého a pomalého letadla proti špatnému počasí je samozřejmě u současného SI2 problém, ale proti tomu zase stojí fakt, že nad těch 5000 m máš po většinu roku předvídatelné počasí a podmínky (ano, existují i výškové mraky... ale bouře sahající až do 12 km může být problém i pro stávající dopravní letadla...)

    ani dnešní letadla nemůžou lítat za všechno podmínek: solární letadla budou mít námatkou lepší odolnost vůči sopečnému prachu, a budou minimálně zneužitelná k teroristickému útoku v případě únosu (žádné palivo) - a celkově, bezpečnost v případě havárie je díky absenci paliva něco, co rozhodně vyvažuje jiné nevýhody (drastické požáry dopravních letadel po haváriích si jistě viděl mnohokrát, při cestování letadel se většinou lidem daří na to nemyslet...).

    rizika elektrického a solárně-elektrického létání existují, ale jsou prostě jinde, než u letadel s desítkama tun kerosenu na palubě. (myslím po nějakém čase v budoucnosti přijde doba, kdy lidem přijde absurdní, že se lidé báli létat vodíkovými vzducholoděmi, a poté nebáli létat proudovými letadly - ona bezpečnost vzducholodi vybavené GPS a elektronickým monitoringem leaků gasbagů, apod. by nebyla špatná, to co zabilo vzducholodě byla prostě kratší doba letu a tím i větší počet přepravených cestujících... i kdyby si lidi ukecal, aby cestovali 9x pomalejší vzducholodí, muselo by jich na palubě být třeba 4500 místo těch 500, které vozí tryskáče..)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    pokusný test plně elektrického VTOL letadla... bzučí to hrozně, ale jinak rozhodně inspirující:
    https://www.nasa.gov/langley/ten-engine-electric-plane-completes-successful-flight-test
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Sigh. Tak jo. Takze, coze jsi to puvodne napsal?
    při jednodenních přeletech by nejspíš SI2 vydržel s 300-400 kg baterií a mohl by vést 200-300 kg užitečného zatížení, tedy mohl by nejspíš být až čtyřmístný. A k tomu vime, ze SI2 ma 633kg baterii. Takze tvoje teze je, ze kdyz v SI2 nechas 300kg baterii, usetris 333kg a budes v nem vozit tri pasazery.
    Rekneme, ze pasazer vazi 80kg a ze si veze 20kg zavazadel. Coz oboje je _extremne_ optimtimisticke, az nerealisticke, ale budiz. To znamena, ze na veskerou konstrukci kabiny pro pasazery a na veskery zarizeni, ktery pasazeri podtrebujou ti zbylo 33kg. Coz je prvni trapnej fail.
    Ale druhej, mnohem horsi fail je objem. Kolik mista usetris, kdyz vyhodis tech trista kilo baterek? Maximalne pul metru krychlovyho? Ctvrt metru krychlovyho? Mozna min? A kolik mista potrebuje normalni clovek, aby zvladl dvanactihodinou cestu jako pasazer a nezblaznil se z toho a dokonce aby byl ochotnej za to platit? Cetl jsi o tom, jak straslive psychicky narocny je to pro pilota SI2? Abys mohl vozit tri pasazery, potrebuje ne "nepatrně větší" kabinu, ale _mnohem_ _vetsi_ kabinu. Ktera bude jednak mnohem tezsi, ale zaroven letadlo zatizi i aerodyniamcky. Tvoje predstava, ze proste vyhodis trista kilo baterek a misto nich tam proste jen tak nacpes trista kilo lidi je dost hloupa.
    A samozrejme, dalsi problem jsou rezervy. SI2 detailne nesleduju, ale schvalne, kolikrat zrusili let kvuli spatnymu pocasi? Protoze nesviti slunicko, protoze fouka moc silnej vitr, protoze prsi? Kolik prostredku venujou planovani s ohledem na pocasi? To letadlo ma zjevne zcela minimalni rezervy v doletu i v odolnosti. Zjevne je certifikovany jako experimentalni a funguje v uplne jinym rezimu, nez normalni civilni letadla. Samozrejme, machri tvyho kalibru nejaky detaily jako "certifikacni predpisy" povazujou za zbytecnost, slouzici jen k tomu aby branila establishement pred vizionarskejma geniama, ale snad i ty bys mohl pochopit, ze "reálné solární dopravní letadlo", ktery lita jen zlomek dni v roce, kdyz je zrovna super hezky pocasi, je z ekonomickyho hlediska naprosta pitomost.

    Takze, jestli se da z SI neco vycist, tak to, ze solarni dopravni letadla proste pro realne pouziti proste nefungujou. Nebo aspon fungovat nebudou, dokud se (a) nenaucime premenit lidi na hustou pastu, kterou proste do toho letadla nacpeme pod tlakem a (b) na vetsine zeme nezmizi mraky a neprestane foukat vitr.

    Samozrejme, pricetne reseni jak pohanet letadla slunickem jsou pozemni solarni elektrarny, ktery tu energii pekne naakumulujou, at uz do nejakejch superbaterii, vodiku nebo neceho podobnyho a tak naakumulovana energie se proste naleje do normalniho letadla. Ale chapu ze po tech skoro ctyrech letech ti tvoje ego nedovoli fantasmagorii o solarnich letadlech opustit 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: některé dvouplošníky pitomost jsou, jiné ne... min. ze zhruba stejného materiálu postavíš křídlo s větším rozpětím a tedy i plochou... dobře, čelní odpor bude větší, ale tak prostě místo cca 2x tolik sluneční energie využiješ jen cca 1.6x tolik ... a co? pořád je to víc, než nic... tyhle debaty nemá cenu cenu znovu rozjíždět. spíš nedělej tajnosti a vysvětli, co je podle tebe na teorii o čtymístném SI2 s menší výdrží špatně.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam