• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a ted se zamysli nad tim, proc se normalne lita vysoko :-) Hint: energeticka narocnost... na vyhlidce propalis vic...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: pokud by to na vyhlídkový lety nemuselo stoupat až do 5 km, tak tím míň baterií stačí, ne? možná teda šestimístné vyhlídkové solární letadlo - nebo s lepšími kolečky...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Teda, já nejsem odborník na vyhlídkový letadla, ale řek bych, že v pěti kilákách uvidíš pěkný hovno.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, myslím, že by na bázi toho celkem pohodlně šlo udělat čtyřmístné vyhlídkové letadlo: v takovém případě je totiž jedno, že to daleko nedoletí, naopak se krouží nad tou turisticky atraktivní oblastí, létá se stejně jen za ideálních podmínek... a trochu říditelnější než balón to přeci jenom asi bude, že.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Takze ted tvrdis, ze z SI2 odvozene vyhlidkove solarni letadlo pro pilota a tri cestujici je jednak realne, jednak dobrej napad? Nebo co tim srovnanim chces rict?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: srovnávám to s balónem. vyhlídkové lety balónem se konají jen za dobrého počasí, pohodlí je minimální (letí se ve stoje) a ani nevíš, kde přesně přistaneš.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Eeeeh? Proc podle tebe vyhlidkove letadlo ma nejak zasadne mensi naroky na pohodli a bezpecnost nez dopravni letadlo?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jako "dopravní letadlo", to je trochu silný požadavek. Jako vyhlídkové letadlo. schopné letu za podobného počasí, jako např. vyhlídkové balóny (což je docela business....)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: SI2 bez celonoční výdrže s dnešní technologií by mohl zřejmě unést až 4 lidi - "unest"? Mozna. "Uvezt pilota a tri cestujici jako realne dopravni letadlo"? Ani nahodou. A o tom jsi puvodne mluvil, o realnych dopravnich letadlech, resp. o tom, co nam SI2 rekne o lejich provozu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: .. a psal jsem někdy u svých návrhů někdy, že úkolem je přistát s plnými bateriemi? nebo vydržet celou noc? nepsal (běžné cestující asi nenacpeš do letadla na 120 hodin, že... i těch 12h je dost limit, co se týče pohodlí, kdo to zažil.. i když na palubě solárního letadla bude ticho)

    já tvrdím, že SI2 bez celonoční výdrže s dnešní technologií by mohl zřejmě unést až 4 lidi a mít cestovní hladimu 5000m (což je bez přetlakové kabiny stejně limit, SI2 má pro pilota kyslíkovou bombu, ale stejně je to dost o strach), bez celonoční výdrže a s pokročilejšími (ale existujícími) bateriemi by mohl zřejmě uvést až 6 lidí.

    Není to zatím 40 lidí a není to zatím na vzdálenost 3000 km za den, souhlasím.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: a s tím hybridním letadlem v úplných začátcích debaty teď pěkně kecáš - nekecam. Protoze nepravda nebylo hybridnost, ale "pred 5 lety" 8))

    k SI2 lze ale říct např. i to, že dobíjí baterie za letu thank you, captain Obvious 8)

    SI2 svou celonoční výdrží prostě značně překračuje moje původní zadání. - a uz jsme si mnohokrat ukazali, ze tohle proste neni pravda. Kdyby byl XChaosoplan funkcni, pak by stacilo z nej odstranit velkou, tezkou a aerodynamicky drahou kabinu i s cestujicima, misto nich namontovat malou, aerodynamicky vyhodou a stejne tezkou baterii a razem bys mel letadlo, ktery by bylo _mnohem_ rychlejsi nez SI2 a melo srovnatelnej dolet. Cili, po korekci na planovane pouziti jsou tvoje "vize" vykonejsi nez SI2. Procpak ti hlupaci v SI2 nestavi to, co propagujes ty a misto toho blbnou s pomalym a krehkym SI2?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: doložím to screenshotem jejich online grafu při dalším přeletu

    (a s tím hybridním letadlem v úplných začátcích debaty teď pěkně kecáš - k čistě solárně elektrickému letadlu se to posunulo až po čase, protože to zjednodušilo řadu úvah a výpočtů... ale bylo to dobře, turbovrtulově-solární hybrid by byl už k ničemu dobrý overkill...)

    k SI2 lze ale říct např. i to, že dobíjí baterie za letu. toto by nebyl požadavek u dopravního letadlo (mohlo by startovat se zcela nabitými a přistávat s jen částečně dobitými, jen s rezervou - dobíjení na zemi by mohlo být součástí procesu a mohlo by přidat tolik energie, aby letoun uvezl užitečné zatížení a ne jen sám sebe)

    SI2 svou celonoční výdrží prostě značně překračuje moje původní zadání.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: před 5 lety jsem nejdřív psal o _hybridním_ turbovrtulově-solárním letadle pro sto lidí - nepravda, hned z nekolika duvodu, opet retconujes/lzes.

    SI2 spotřebuje dost možná jen 1/8 své hmotnosti v bateriích - coz porad cekam, az dolozis nejak lip nez "je to tak, protoze to rikam, aspon do chvile, nez mi dokazete opak a ja se zacnu vymlouvat, ze jsem to myslel jinak a ze to bylo jen takove nezavazne vypraveni".

    tuším jsem na základě tohohle vzorečku odhadl, že letadlo [...] potřebovalo třetinu hmotnosti v bateriích - kdyby tohle byl ten nejradikalnejsi "odhad", s kterym jsi prisel a kvuli kterymu se s tebou hadame, tak bys byl vrchol racionality a pricentnosti 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: No jasne, jisteze muzes banovat. Ale fakt, nebylo by lepsi zamyslet se nad tim, ze sam sebe prekvapujes tim, cos rekl jen pred par dny? A jestli to nahodou nejak nesouvisi s tim, ze te povazuju za neduveryhodnyho? A jestli by treba nebylo fakt dobry s tim neco udelat? Ale samozrejme, banovat je jednodussi 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FV vlákna (vhodná pro paraglide) se diskutují už min. od roku 2009.
    Fotovoltaické vlákno udělá solární článek třeba z celého oblečení | HW.cz
    http://www.hw.cz/novinky/fotovoltaicke-vlakno-udela-solarni-clanek-treba-z-celeho-obleceni.html

    já osobně pořád vkládám naděje do stabilizace perovskitu, ale uvidíme... poslední dobou je kolem toho podezřele ticho po pěšině.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (chyba v úvahách [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] je samozřejmě v předpokladu s 100% účinnosti vrtule - elektromotor se ke 100% účinnosti přiblíží, vrtule ne ... tzn. hmotnost by musela být v příslušném poměru nižší, nebo poměr lift/drag lepší)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    plánovaný Sunstar Erica Raymonda (s přetlakovou kabinou). Držím mu palce, aby sehnal prachy. (SI2 je samozřejmě dělaný na efekt - sponzoři chtějí být vidět...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GESTO: no, SI2 určitě mít nebudu... ale můžu mít ekvivalent prvního Sunseekeru Erica Raymonda ( http://solar-flight.com ) - tedy, můžu dosáhnout na "pokročilé garážové technologie" začátku 90.let 20.století :-)

    myslím, že můžu za pět let mít něco, co unese člověka (bez ohledu na to, jestli si do toho troufnu sám vlézt), a co bude schopné na přímém slunci udržet vodorovný let (tzn. stoupání na baterie, vodorovný let udržitelný - jako první a v podstatě i druhý Sunseeker, tzn. dobíjení baterií hlavně před startem na zemi, stoupání převážně na baterie - ale větší výdrž, než čistě bateriové letadlo...)

    tzn. odhaduju 2 kW panelů (těžko říct jakých a s jakou účinností) a hmotnost, která stačí pro vodorovný let - tedy při rychlostech okolo 15 m/s např. při klouzavosti 10:1 (tuším se to uvádí v tomhle pořadí?) bych se musel vejít do cca 133 kg, při klouzavosti 20:1 by to muselo vážit tak do 250 kg, při 10 m/s (paraglide?) a klouzavosti 8:1 (opět: paraglide) by to mohlo vážit např. 160 kg.

    představa, že za 5 let budu mít solárně-elektrický paraglide (buď panely všité do padáku, nebo padák z FV materiálu), který včetně mě (70 kg), baterií a motoru s vrtulí bude vážit méně než 160 kg, mi nepřijde vůbec nereálná: tedy, 110 kg na zádek bych neunesl a padák nemůže být výrazně těžší, než pilot visící pod ním, ale tím spíš: pokud vzhletová hmotnost mě s padákem bude něco kolem 100 kg, tak představa paraglide z FV aktivní tkaniny (či z všitými panely), který se i s backpackem vejde do 30 kg mi nepřijde nijak nereálná.

    pokud FV tkanina dosáhne účinnosti kolem 20% (do 5 let by to mohlo nastat), tak 2 kW v létě dostanu z plochy zhruba 10 m2: toto u paraglidu není nic nereálného. v nejlepších ohebných panelech, které si dnes můžu v ČR objednat, váží 2 kW něco jako 33 kg - tzn. pořád z nich můžu zkusit stavět stroj se vzletovou hmpotností do 160 kg, protože beze mě a bez panelů pořád zbývá 47 kg na baterie, konstrukci a motor - stejně tak ale můžu čekat, až se objeví FV tkanina a potáhnout s ní paraglide.

    mezitím samozřejmě nejelpší, co můžu udělat, je hrát si se soláními koly - protože tím získám velkou část potřebných zkušeností s fotovoltaikou a řídícími jednotkami DC motorů. (bratrům Wrightovým se toto hodilo také...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no.. myslím, že m*g*h bylo něco jako fyzika v prváku na gymplu, ale fakt nevím (zejména ne, jak je to dnes). podstatné je, že kolik baterií potřebuje solární letadlo na stoupání (po kterém následuje vodorovný let), to byla důležitá součást sporu (před 5 lety jsem nejdřív psal o _hybridním_ turbovrtulově-solárním letadle pro sto lidí, pak mi došlo, že je to nejspíš nesmysl - mj. i pro to, že chci stoupat do cestovní hladiny, kde by takový motor už byl nanic). tuším jsem na základě tohohle vzorečku odhadl, že letadlo s hodně dobrým lift/drag ratio (SI2 ho má hodně dobrý) by potřebovalo třetinu hmotnosti v bateriích, aby vystoupalo do 7000m (čistě na baterie). SI2 spotřebuje dost možná jen 1/8 své hmotnosti v bateriích, aby vystoupal do 5000m (ale pravda: využije během stoupání i solární energii - přesto, že startuje ještě za tmy).

    tzn. byl můj odhad pesimistický, nebo optimistický? (největším expertem na to, co jsem tvrdil někdy v minulosti, jsi určitě ty - ovšem zdá se, že se specializuješ jen na případy, kdy jsem se mýli...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jestli nebudu banovat za offtopicy, tak za BUAAHAHAHAHAHA zcela určitě!
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já řekl rekord? vida... ale jako jo, BUAAHAHAHAHAHA. No, konecne jsi pochopil, ze lhat o tom, cos rikal nebo nerikal v situaci, kdy staci zalistovat kousek dozadu a presvedcit se jak to bylo doopravdy je ponekud... hloupe 8)))

    Srsly: fakt ti to prijde normalni? Behem par dnu uz podruhe situace, kdy ses prekvapenej tim, co jsi rikal pred tejdnem? Jako ok, mozna bych dovedl pochopit, ze si nepamatujes cos rikal pred rokem. Ale kdyz jde jen o par dni... to uz je krapet divny. Proc se proboha divis, ze ti ostatni lidi neverej a neberou te vazne, kdyz to, co napsal XChaos pred tejdnem prekvapuje dnesniho XChaose?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam