• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GESTO: no, SI2 určitě mít nebudu... ale můžu mít ekvivalent prvního Sunseekeru Erica Raymonda ( http://solar-flight.com ) - tedy, můžu dosáhnout na "pokročilé garážové technologie" začátku 90.let 20.století :-)

    myslím, že můžu za pět let mít něco, co unese člověka (bez ohledu na to, jestli si do toho troufnu sám vlézt), a co bude schopné na přímém slunci udržet vodorovný let (tzn. stoupání na baterie, vodorovný let udržitelný - jako první a v podstatě i druhý Sunseeker, tzn. dobíjení baterií hlavně před startem na zemi, stoupání převážně na baterie - ale větší výdrž, než čistě bateriové letadlo...)

    tzn. odhaduju 2 kW panelů (těžko říct jakých a s jakou účinností) a hmotnost, která stačí pro vodorovný let - tedy při rychlostech okolo 15 m/s např. při klouzavosti 10:1 (tuším se to uvádí v tomhle pořadí?) bych se musel vejít do cca 133 kg, při klouzavosti 20:1 by to muselo vážit tak do 250 kg, při 10 m/s (paraglide?) a klouzavosti 8:1 (opět: paraglide) by to mohlo vážit např. 160 kg.

    představa, že za 5 let budu mít solárně-elektrický paraglide (buď panely všité do padáku, nebo padák z FV materiálu), který včetně mě (70 kg), baterií a motoru s vrtulí bude vážit méně než 160 kg, mi nepřijde vůbec nereálná: tedy, 110 kg na zádek bych neunesl a padák nemůže být výrazně těžší, než pilot visící pod ním, ale tím spíš: pokud vzhletová hmotnost mě s padákem bude něco kolem 100 kg, tak představa paraglide z FV aktivní tkaniny (či z všitými panely), který se i s backpackem vejde do 30 kg mi nepřijde nijak nereálná.

    pokud FV tkanina dosáhne účinnosti kolem 20% (do 5 let by to mohlo nastat), tak 2 kW v létě dostanu z plochy zhruba 10 m2: toto u paraglidu není nic nereálného. v nejlepších ohebných panelech, které si dnes můžu v ČR objednat, váží 2 kW něco jako 33 kg - tzn. pořád z nich můžu zkusit stavět stroj se vzletovou hmpotností do 160 kg, protože beze mě a bez panelů pořád zbývá 47 kg na baterie, konstrukci a motor - stejně tak ale můžu čekat, až se objeví FV tkanina a potáhnout s ní paraglide.

    mezitím samozřejmě nejelpší, co můžu udělat, je hrát si se soláními koly - protože tím získám velkou část potřebných zkušeností s fotovoltaikou a řídícími jednotkami DC motorů. (bratrům Wrightovým se toto hodilo také...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no.. myslím, že m*g*h bylo něco jako fyzika v prváku na gymplu, ale fakt nevím (zejména ne, jak je to dnes). podstatné je, že kolik baterií potřebuje solární letadlo na stoupání (po kterém následuje vodorovný let), to byla důležitá součást sporu (před 5 lety jsem nejdřív psal o _hybridním_ turbovrtulově-solárním letadle pro sto lidí, pak mi došlo, že je to nejspíš nesmysl - mj. i pro to, že chci stoupat do cestovní hladiny, kde by takový motor už byl nanic). tuším jsem na základě tohohle vzorečku odhadl, že letadlo s hodně dobrým lift/drag ratio (SI2 ho má hodně dobrý) by potřebovalo třetinu hmotnosti v bateriích, aby vystoupalo do 7000m (čistě na baterie). SI2 spotřebuje dost možná jen 1/8 své hmotnosti v bateriích, aby vystoupal do 5000m (ale pravda: využije během stoupání i solární energii - přesto, že startuje ještě za tmy).

    tzn. byl můj odhad pesimistický, nebo optimistický? (největším expertem na to, co jsem tvrdil někdy v minulosti, jsi určitě ty - ovšem zdá se, že se specializuješ jen na případy, kdy jsem se mýli...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jestli nebudu banovat za offtopicy, tak za BUAAHAHAHAHAHA zcela určitě!
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já řekl rekord? vida... ale jako jo, BUAAHAHAHAHAHA. No, konecne jsi pochopil, ze lhat o tom, cos rikal nebo nerikal v situaci, kdy staci zalistovat kousek dozadu a presvedcit se jak to bylo doopravdy je ponekud... hloupe 8)))

    Srsly: fakt ti to prijde normalni? Behem par dnu uz podruhe situace, kdy ses prekvapenej tim, co jsi rikal pred tejdnem? Jako ok, mozna bych dovedl pochopit, ze si nepamatujes cos rikal pred rokem. Ale kdyz jde jen o par dni... to uz je krapet divny. Proc se proboha divis, ze ti ostatni lidi neverej a neberou te vazne, kdyz to, co napsal XChaos pred tejdnem prekvapuje dnesniho XChaose?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GESTO: dělá to už víc jak 20 let. jsi si jistý, že ten tým tam měl od začátku?

    REDGUY: já řekl rekord? vida... ale jako jo, solární letadlo bych do pěti let mít mohl. stratosférické asi těžko.... ale nějaké určitě.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    GESTO: Uvidime za pet let. XChaos slibil, ze tou dobou by mel mit solarni letadlo, dokonce i ceka ze s nim prekona nejakej rekord. Tak se tesim 8))

    (i kdyz teda kdyz posledne ohlasoval prekonani nejakyho rekordu, tak to skoncilo dost fiaskem, takze jsem krapet skeptickej 8) )
    GESTO
    GESTO --- ---
    XCHAOS: dik za minusek :D
    Tady mas seznam lidi co to delaj http://www.solar-flight.com/team/
    a sponzoru maj vespod stranky taky peknejch par a kdyz si tam o tom tymu kolem toho ctu tak to vypada ze maj k letani docela vrelej vztah a jsou odborniky v jistejch oborech a neprichazej na spoustu veci mylnejma vahama na nyxu :P

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GESTO: zalez, trolle! (a tenhle týpek to dělal od začátku v garáži: http://www.solar-flight.com/home/ )
    GESTO
    GESTO --- ---
    XCHAOS: btw kdyz vidis to zrychleny video z konstrukce toho letounu, ty opravdu veris ze nekdy udelas solarni letadlo?:D
    kdyz se natom podileji prinejmensim 10tky odborniku a rozhodne to nedelaji v garazi, ale maji za sebbou takove giganty jako je ABB anebo Airbus?a nejde o to esli jeto letadlo solar/hybrid/anebo ciste elektricky na baterie...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: to bych teda neřekl, že mám snahu je omezit - s tim naprosto souhlasim 8)

    Nicmene, ocenuju ze misto mlzeni ses konecne zacal venovat vzoreckum ze zakladni skoly, ktere tvoje predchozi tvrzeni ne tak uplne podporuji. Skepticky pristup FTW! Toho se drz! 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to bych teda neřekl, že mám snahu je omezit. jsem si slušně jistý, že 2.2t těžký SI2 spotřebuje při stoupání do 5000m z baterií 20 kWh. Nejsem si jistý, kolik hodin přitom letí ve tmě a kolik hodin už využívá sluneční energii.

    gravitační potenciál stoupání do 5000m je m*g*h, tzn 2200*9.81*5000 = 107.91 MJ = skoro 30 kWh. tzn. jen toho gravitačního potenciálu musí ze solární energie čerpat 10 kWh (ale nejspíš je spotřeba letadla během stoupání ještě vyšší). každopádně je to zajímavý příspěvek do debaty, kolik baterií musí mít solární letadlo na palubě, aby vystoupalo do nějaké rozumné letové hladiny (že já chci stoupat do 20 km, to je jiná věc :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Problem diskusi s tebou neni ze delas chyby. Problem je, ze jich delas sakra hodne, ze mas naprosto nulovou snahu je omezit (treba tak ze by ses neco naucil nebo si veci kontrolovat nez je zacnes hlasat), ze kdyz udelas chybu a nekdo te na ni upozorni tak zacnes klickovat, mlzit, retconovat a vymlouvat se a v neposledni rade ze v rade pripadu proste uz nejde o chyby, ale o vedome lhani. Tohle jsou tvoje problemy.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jasně, když člověk udělá chybu, není to banální, když se trefí, tak ano... výborný přístup k vedení debaty.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Vis, ono to nefunguje tak ze kdyz jednou placas nesmysly, vymyslis si nebo lzes a potom jednou reknes nejakou banalni pravdu, tak se to navzajem vyrusi a jsi zase zcela duveryhodnej. Bohuzel pro tebe 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak jistě... ty příklady, kdy jsem pravdu měl, budeme pro jistotu ignorovat, že.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: To bezpochyby. Jenze bohuzel, XChaosi, kolikrat uz jsme videli, zes tady neco tvrdil jako fakt, ale jakmile jsme do toho zacali trosicku rejpat, ukazalo ze, ze to byl nesmysl, omyl, lez, nebo, jak rikas, "nezavazne vypraveni"? Proste ze to nebyla pravda? Takze prosim chapej, ze v komunikaci s tebou, na zaklade minulych zkusenosti, je zcela racionalni pozadovat vic dukazu a dokladu nez v komunikaci s nekym byt jen prumerne duveryhodnym.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: teda: to, že jsem neudělal screenshot nějakého webu, z nějakého mého pozorování nedělá míň "fakta" (ostatně, jak tě znám, ty budeš následně schopen zpochybnit i ten screenshot :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: "bude nutné ukázat"? Hele, a nebylo by jednodussi kdybys do budoucna proste jako fakta prezentoval jen veci, ktery skutecne fakta jsou a ne neco, co sis jen tak vsugeroval nebo co si fakt hodne prejes? Bonusem by bylo jednak, ze bys stravil _mnohem_ min casu psanim, druhak, nemusel by ses vymlouvat a lhat kdyz se na to prijde 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ach jo :-) tak bude nutné ukázat, že je to fakt "většina" (no, když startujou snad ve dvě v noci, nebo kdy (?) nepřekvapí to... zas tolik hodin nestoupají, do těch 5000m)

    fakt bude potřeba udělat přesný screenshot toho grafu, při příštích přeletech.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam