REDGUY: no.. myslím, že m*g*h bylo něco jako fyzika v prváku na gymplu, ale fakt nevím (zejména ne, jak je to dnes). podstatné je, že kolik baterií potřebuje solární letadlo na stoupání (po kterém následuje vodorovný let), to byla důležitá součást sporu (před 5 lety jsem nejdřív psal o _hybridním_ turbovrtulově-solárním letadle pro sto lidí, pak mi došlo, že je to nejspíš nesmysl - mj. i pro to, že chci stoupat do cestovní hladiny, kde by takový motor už byl nanic). tuším jsem na základě tohohle vzorečku odhadl, že letadlo s hodně dobrým lift/drag ratio (SI2 ho má hodně dobrý) by potřebovalo třetinu hmotnosti v bateriích, aby vystoupalo do 7000m (čistě na baterie). SI2 spotřebuje dost možná jen 1/8 své hmotnosti v bateriích, aby vystoupal do 5000m (ale pravda: využije během stoupání i solární energii - přesto, že startuje ještě za tmy).
tzn. byl můj odhad pesimistický, nebo optimistický? (největším expertem na to, co jsem tvrdil někdy v minulosti, jsi určitě ty - ovšem zdá se, že se specializuješ jen na případy, kdy jsem se mýli...)