• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: před 5 lety jsem nejdřív psal o _hybridním_ turbovrtulově-solárním letadle pro sto lidí - nepravda, hned z nekolika duvodu, opet retconujes/lzes.

    SI2 spotřebuje dost možná jen 1/8 své hmotnosti v bateriích - coz porad cekam, az dolozis nejak lip nez "je to tak, protoze to rikam, aspon do chvile, nez mi dokazete opak a ja se zacnu vymlouvat, ze jsem to myslel jinak a ze to bylo jen takove nezavazne vypraveni".

    tuším jsem na základě tohohle vzorečku odhadl, že letadlo [...] potřebovalo třetinu hmotnosti v bateriích - kdyby tohle byl ten nejradikalnejsi "odhad", s kterym jsi prisel a kvuli kterymu se s tebou hadame, tak bys byl vrchol racionality a pricentnosti 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no.. myslím, že m*g*h bylo něco jako fyzika v prváku na gymplu, ale fakt nevím (zejména ne, jak je to dnes). podstatné je, že kolik baterií potřebuje solární letadlo na stoupání (po kterém následuje vodorovný let), to byla důležitá součást sporu (před 5 lety jsem nejdřív psal o _hybridním_ turbovrtulově-solárním letadle pro sto lidí, pak mi došlo, že je to nejspíš nesmysl - mj. i pro to, že chci stoupat do cestovní hladiny, kde by takový motor už byl nanic). tuším jsem na základě tohohle vzorečku odhadl, že letadlo s hodně dobrým lift/drag ratio (SI2 ho má hodně dobrý) by potřebovalo třetinu hmotnosti v bateriích, aby vystoupalo do 7000m (čistě na baterie). SI2 spotřebuje dost možná jen 1/8 své hmotnosti v bateriích, aby vystoupal do 5000m (ale pravda: využije během stoupání i solární energii - přesto, že startuje ještě za tmy).

    tzn. byl můj odhad pesimistický, nebo optimistický? (největším expertem na to, co jsem tvrdil někdy v minulosti, jsi určitě ty - ovšem zdá se, že se specializuješ jen na případy, kdy jsem se mýli...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jestli nebudu banovat za offtopicy, tak za BUAAHAHAHAHAHA zcela určitě!
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já řekl rekord? vida... ale jako jo, BUAAHAHAHAHAHA. No, konecne jsi pochopil, ze lhat o tom, cos rikal nebo nerikal v situaci, kdy staci zalistovat kousek dozadu a presvedcit se jak to bylo doopravdy je ponekud... hloupe 8)))

    Srsly: fakt ti to prijde normalni? Behem par dnu uz podruhe situace, kdy ses prekvapenej tim, co jsi rikal pred tejdnem? Jako ok, mozna bych dovedl pochopit, ze si nepamatujes cos rikal pred rokem. Ale kdyz jde jen o par dni... to uz je krapet divny. Proc se proboha divis, ze ti ostatni lidi neverej a neberou te vazne, kdyz to, co napsal XChaos pred tejdnem prekvapuje dnesniho XChaose?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GESTO: dělá to už víc jak 20 let. jsi si jistý, že ten tým tam měl od začátku?

    REDGUY: já řekl rekord? vida... ale jako jo, solární letadlo bych do pěti let mít mohl. stratosférické asi těžko.... ale nějaké určitě.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    GESTO: Uvidime za pet let. XChaos slibil, ze tou dobou by mel mit solarni letadlo, dokonce i ceka ze s nim prekona nejakej rekord. Tak se tesim 8))

    (i kdyz teda kdyz posledne ohlasoval prekonani nejakyho rekordu, tak to skoncilo dost fiaskem, takze jsem krapet skeptickej 8) )
    GESTO
    GESTO --- ---
    XCHAOS: dik za minusek :D
    Tady mas seznam lidi co to delaj http://www.solar-flight.com/team/
    a sponzoru maj vespod stranky taky peknejch par a kdyz si tam o tom tymu kolem toho ctu tak to vypada ze maj k letani docela vrelej vztah a jsou odborniky v jistejch oborech a neprichazej na spoustu veci mylnejma vahama na nyxu :P

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GESTO: zalez, trolle! (a tenhle týpek to dělal od začátku v garáži: http://www.solar-flight.com/home/ )
    GESTO
    GESTO --- ---
    XCHAOS: btw kdyz vidis to zrychleny video z konstrukce toho letounu, ty opravdu veris ze nekdy udelas solarni letadlo?:D
    kdyz se natom podileji prinejmensim 10tky odborniku a rozhodne to nedelaji v garazi, ale maji za sebbou takove giganty jako je ABB anebo Airbus?a nejde o to esli jeto letadlo solar/hybrid/anebo ciste elektricky na baterie...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: to bych teda neřekl, že mám snahu je omezit - s tim naprosto souhlasim 8)

    Nicmene, ocenuju ze misto mlzeni ses konecne zacal venovat vzoreckum ze zakladni skoly, ktere tvoje predchozi tvrzeni ne tak uplne podporuji. Skepticky pristup FTW! Toho se drz! 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to bych teda neřekl, že mám snahu je omezit. jsem si slušně jistý, že 2.2t těžký SI2 spotřebuje při stoupání do 5000m z baterií 20 kWh. Nejsem si jistý, kolik hodin přitom letí ve tmě a kolik hodin už využívá sluneční energii.

    gravitační potenciál stoupání do 5000m je m*g*h, tzn 2200*9.81*5000 = 107.91 MJ = skoro 30 kWh. tzn. jen toho gravitačního potenciálu musí ze solární energie čerpat 10 kWh (ale nejspíš je spotřeba letadla během stoupání ještě vyšší). každopádně je to zajímavý příspěvek do debaty, kolik baterií musí mít solární letadlo na palubě, aby vystoupalo do nějaké rozumné letové hladiny (že já chci stoupat do 20 km, to je jiná věc :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Problem diskusi s tebou neni ze delas chyby. Problem je, ze jich delas sakra hodne, ze mas naprosto nulovou snahu je omezit (treba tak ze by ses neco naucil nebo si veci kontrolovat nez je zacnes hlasat), ze kdyz udelas chybu a nekdo te na ni upozorni tak zacnes klickovat, mlzit, retconovat a vymlouvat se a v neposledni rade ze v rade pripadu proste uz nejde o chyby, ale o vedome lhani. Tohle jsou tvoje problemy.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jasně, když člověk udělá chybu, není to banální, když se trefí, tak ano... výborný přístup k vedení debaty.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Vis, ono to nefunguje tak ze kdyz jednou placas nesmysly, vymyslis si nebo lzes a potom jednou reknes nejakou banalni pravdu, tak se to navzajem vyrusi a jsi zase zcela duveryhodnej. Bohuzel pro tebe 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak jistě... ty příklady, kdy jsem pravdu měl, budeme pro jistotu ignorovat, že.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: To bezpochyby. Jenze bohuzel, XChaosi, kolikrat uz jsme videli, zes tady neco tvrdil jako fakt, ale jakmile jsme do toho zacali trosicku rejpat, ukazalo ze, ze to byl nesmysl, omyl, lez, nebo, jak rikas, "nezavazne vypraveni"? Proste ze to nebyla pravda? Takze prosim chapej, ze v komunikaci s tebou, na zaklade minulych zkusenosti, je zcela racionalni pozadovat vic dukazu a dokladu nez v komunikaci s nekym byt jen prumerne duveryhodnym.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: teda: to, že jsem neudělal screenshot nějakého webu, z nějakého mého pozorování nedělá míň "fakta" (ostatně, jak tě znám, ty budeš následně schopen zpochybnit i ten screenshot :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: "bude nutné ukázat"? Hele, a nebylo by jednodussi kdybys do budoucna proste jako fakta prezentoval jen veci, ktery skutecne fakta jsou a ne neco, co sis jen tak vsugeroval nebo co si fakt hodne prejes? Bonusem by bylo jednak, ze bys stravil _mnohem_ min casu psanim, druhak, nemusel by ses vymlouvat a lhat kdyz se na to prijde 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ach jo :-) tak bude nutné ukázat, že je to fakt "většina" (no, když startujou snad ve dvě v noci, nebo kdy (?) nepřekvapí to... zas tolik hodin nestoupají, do těch 5000m)

    fakt bude potřeba udělat přesný screenshot toho grafu, při příštích přeletech.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: neřekl jsem "většinu": řekl jsem, že startují za tmy.

    vs.

    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] : během ranního stoupání z 0 do 5000m se spotřebuje něco mezi 1/3 a 1/2 kapacity (většinou ještě za tmy - režimu letu pak spočívá ve vodorovném letu, dokud se baterie nedobíjí, teprve pak se stoupá dál, už jen na slunce, ne na baterie)

    Ja uz fakt nevim co ti na to rict. O startu ani slovo, ani zminka, ani naznak, mluvis jen a pouze o stoupani. A ted, o dvacet zprav pozdej, najednou zase retconujes a myslis si, ze ti to projde? Chjo, to uz je fakt nemoc.

    A jen tak pro kontrolu, to ze pri stoupani spotrebuje tretinu az pulku baterek, to dokazes nejak ozdrojovat?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam