• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    XCHAOS: Kolik váží dneska 16m2 solárních panelů?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    nesolární elektrické rogalo
    Electravia Electro Trike - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Electravia_Electro_Trike
    s plochou křídla 16 m2 by mohlo vyrábět podle denní doby (či teploty vzduchu, což je klíčový faktor, jak jsem letos zjistil v praxi) někde mezi 1.6-3 kW. jestli to stačí na vodorovný let, těžko odhadovat, ale min. by to mohlo prodloužit výdrž baterií (jako u solárního kola)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    náhodou nalezeno: 3. solární letadlo v historii mělo výkon jen 0.75 kW (1 hp). ale moc teda nelítalo :(
    Solar-Powered Aircraft Developments Solar One - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Solar-Powered_Aircraft_Developments_Solar_One

    (pro srovnání: já uvažuju co se týče mých vlastních DIY realizovatelných plánů buď o paraglidu - výrazně lehčí, s cca stejnou plochou, ale chce to nejdřív dostupnou a účinnou FV tkaninu) a nebo o dvouplošníku s cca podobnou plochou křídel a ocasních (kolem 20 m2), možná lehčí (nižší rozpětí + příhradová konstrukce umožní ušetřit konstrukční materiál). v obou případech by ale špičkový výkon motoru měl být kolem 20 kW, s tím, že kvůli chlazení i spotřebě by muselo pro vodorovný let stačit kolem 1-2 kW. cestovní rychlost by měla být v obou případech kolem 40 km/h. tak uvidíme... no, letos ani za rok s tím začínat nebudu :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Protective shells may boost silicon lithium-ion batteries
    http://m.phys.org/news/2015-08-shells-boost-silicon-lithium-ion-batteries.html
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    tak aspon ze uz to neba byt VTOL jako kdyz jsem tu byl naposled pred rokem :)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A presto porad nikdo pricetnej, kdo by chtel solarnima letadlama komercne ve velkym vozit lidi... hmmm... cim to asi bude? 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    no, v podstate me se stalo neco podobneho pred Denizli, takze jsem na 2/3 puvodni kapacity :-) kazdopadne jsem zvedav, jestli letos na solarnim kole ujedu tolik, kolik SI2 uletel, ja mam za sebou zatim neco pres 5000, zbyva neco pres 3000 km....
    HELIUM
    HELIUM --- ---
    njn, baterky ... bolistka vsech elektrickych udelatek.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    Solar Impulse 2 zastavila vážná porucha: Let pokračuje skoro za rok — Svět — ČT24 — Česká televize
    http://www.ceskatelevize.cz/...6-solar-impulse-2-zastavila-vazna-porucha-let-pokracuje-skoro-za-rok/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Which electric plane was first to cross the channel? - BBC News
    http://www.bbc.com/news/world-europe-33491495
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN: právě přistáli. Takže mě "předehnali". Mě zbývá do checkpointu závodu http://thesuntrip.com v Antalyi asi 42 km, zastavil jsem se na kage u Shellu, mají tu wifi...
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tak už nám to zase letí
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Solární letoun možná svět neobletí včas – Novinky.cz
    http://www.novinky.cz/zahranicni/svet/372807-solarni-letoun-mozna-svet-neobleti-vcas.html
    GESTO
    GESTO --- ---
    XCHAOS: vzdyt ty pokazdy rikas neco jinyho. Toje ale opravdu marny a dost tezky te brat vazne..pak kouzlis s nejakejma cislama aby to vypadalo presvedcive. Jenze ono neni...sorry a dost OT
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: Měli použít bambus jako já:
    Carte mobile - THE SUN TRIP 2015 - Dolink
    http://www.dolink.fr/carte-mobile/2294383
    :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    JIMIQ: Schvalne jestli to XChaosovi napovi neco o tom, jak realne je SI2 pouzit jako zaklad pro komercni solarni hydroplan vozici turisty na vylety nekde po tropickejch ostrovech 8)))
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    SI2 se poškodilo křídlo, když STÁL na letišti, lol
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tak zázračný let na Hawai skončil v Japonsku, protože "počasí" :D
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Budu muset změnit záhlaví klubu, protože offtopicy zjevně nemažu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jo, teď ho čeká první noc. To stoupání před úsvitem do cca poloviny kapacity baterií je tam dobře vidět.

    No a já přejel Brenner, baterky vyšťavený na dno.. Naivně jsem instaloval usb ledničkua ono po přejezdu sedla ...prší.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tak už nám to letí

    Solar Impulse RTW - 7th Leg from Nanjing to Hawaii
    http://www.solarimpulse.com/widget-flight_profile
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    to je solární náklaďák? A že jede i za deště! :D

    tak si to užij :-) já na ten let přes pacifik čekám jak na spasení, ale pilot prej měl pásový opar a teď zase (překvapení) nevychází počasí
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nebudu mít čas to tady teď 3 měsíce moderovat, budu se věnovat pivní józe a cyklohypnóze. Užijte si let SI2 přes Pacifik, odkádají to dýl než já, já už jsem ve Strakonicích.

    Všem zdejším trollům bych vzkázal toto

    BURAN
    BURAN --- ---
    REDGUY: vis jak, myslenka, kterou mam v hlave, existuje. pro mne nezpochybnitelne. ale jak existuje pro ostatni, s tim uz je to horsi ;)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ale tenhle trh prostě existuje, - hele, vis, jak jsi rikal ze tvy kolegove v spoje.net te k rizeni firmy radsi moc nepoustej? Fakt dobre delaj.

    - Pocet prodanych solarnich dopravnich letadel za ucelem vozeni turisty na vyhlidkovy lety za celou dobu historie letectvi: 0
    - Pocet lidi, kteri v historii pronesli vetu "Opravdu rad bych letel na na vyhlidkovy let solarnim letadlem, ktere ma extremne drahe letenky, je slusna sance ze se v nem zabiju protoze nema bezpecnosti rezervy, lita jen obcas a navic je extremne nepohodlne. Ale zato je tichy! Teda, ne uplne, ale tissi ne sbijecka je": 0
    - Cena takoveho letadla: neznama (ale zjevne sakra vysoke, mnohem vyssi nez vsechny konkurencni dopravni prostredky).
    - Provozni naklady takoveho letadla: nezname. Ale protoze bud potrebuju hangar velikost 747, nebo mi to ero rozlame prvni bourka, asi dost vysoke.
    - Pocet technickych problemu, ktere xchaos zarputile ignoruje a ktere jsou dost mozna neprekonatelne: spousta

    Ale XChaos proste vi, ze "tenhle trhl proste existuje". A kdyz mu reknu ze je idiot, tak se urazi 8)))
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: ale tak samozřejmě, protože pořizovací cena xchaosplánu se po převodu do seriový výroby ustálí někde na ceně 1000m2 nylonu, proutěnýho koše a bomby s propan-butanem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: zřejmě to číslo máš z debat o energetice a zahrnuje i využití odpadního tepla. pokud jde o přeměnu tepelné energie paliva na mechanickou práci, tak je to vždy dané limity konkrétního cyklu konkrétního tepelného motoru (o tomhle jsem měl referát na gymplu, s animovanou prezentací, tehdy ještě na svém 8bitovém počítači :-) ve skutečnosti tepelných strojů, které tuhle účinnost mají přes 33%, už najdeš docela málo.

    ale souhlasím, že proudový motor, který by odpadním teplem ještě navíc třeba roztáčel přes parní turbínu vrtuli, by byl zajímavý :-) (ale kde tu páru pak za letu chceš se 100% účinností kondenzovat zpět na vodu)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam