• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mno, je to schopný stoupat 2.5 m/s a váží to až 190 kg. tedy něco kolem 5 kW z těch 19 padne jen na navyšování gravitačního potenciálu... ale to nebereme v úvahu, že to při zvýšení úhlu náběhu může mít i výrazně vyšší čelní odpor, než při vodorovném letu (ze simulací se změnou náběžného úhlu toto vyplývá - vztlak prudce vzroste, ale čelní odpor taky, a L/D poměr jde dolů...)

    spousta původních ultralightů začínala na výkonu motoru kolem 5 kW (extrém byl viz níže, 0.75 kW, původně zamýšleno jako šlapací letadlo). měly velký problém se stoupavostí, což bylo nebezpečné - ale létaly. konstrukce, která unese člověka a při tom pro vodorovný let jí stačí kolem 2 kW, by prostě měla být reálná (resp. zjevné příklady jsou, bavil jsem se před týdnem v Alpách v kempu s jedním pilotem business jetů a rekreačně i větroňů, že v Rakousku už motorové větroně s křídly pokrytými soláry běžně vídá.... tyhle věci se dnes prostě jen nedělají na úrovni jednoduchosti a ceny závěsných kluzáků, to je celé...)

    AXTHEB: jak kterých. u mě cca 2m^2 vážily 5 kg ale neměl jsem nejlehčí model na trhu a bylo to včetně (trochu zbytečných, u souvislého křídla) kabelů s konektory, apod. a šetřil jsem peníze (častý problém solární systémů už od 70tých let 20tého století :-) 60x80 cm flexibilních monokrystalických panelů, tzn. 0.5 m2 jde pořídit pod 1 kg (opět včetně kabelů). ovšem články jde laminovat i na míru a pak je to lehčí.

    odpověď na tvojí otázku je tedy: 32 kg. jasně, to křídlo musí unést samo sebe když to stojí na zemi... mít 32 kg nad hlavou není sranda... ale v podstatě stačí, když pilot nebude vážit 100 kg ale jen 70, a jsi doma.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    XCHAOS: Kolik váží dneska 16m2 solárních panelů?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    nesolární elektrické rogalo
    Electravia Electro Trike - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Electravia_Electro_Trike
    s plochou křídla 16 m2 by mohlo vyrábět podle denní doby (či teploty vzduchu, což je klíčový faktor, jak jsem letos zjistil v praxi) někde mezi 1.6-3 kW. jestli to stačí na vodorovný let, těžko odhadovat, ale min. by to mohlo prodloužit výdrž baterií (jako u solárního kola)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    náhodou nalezeno: 3. solární letadlo v historii mělo výkon jen 0.75 kW (1 hp). ale moc teda nelítalo :(
    Solar-Powered Aircraft Developments Solar One - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Solar-Powered_Aircraft_Developments_Solar_One

    (pro srovnání: já uvažuju co se týče mých vlastních DIY realizovatelných plánů buď o paraglidu - výrazně lehčí, s cca stejnou plochou, ale chce to nejdřív dostupnou a účinnou FV tkaninu) a nebo o dvouplošníku s cca podobnou plochou křídel a ocasních (kolem 20 m2), možná lehčí (nižší rozpětí + příhradová konstrukce umožní ušetřit konstrukční materiál). v obou případech by ale špičkový výkon motoru měl být kolem 20 kW, s tím, že kvůli chlazení i spotřebě by muselo pro vodorovný let stačit kolem 1-2 kW. cestovní rychlost by měla být v obou případech kolem 40 km/h. tak uvidíme... no, letos ani za rok s tím začínat nebudu :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Protective shells may boost silicon lithium-ion batteries
    http://m.phys.org/news/2015-08-shells-boost-silicon-lithium-ion-batteries.html
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    tak aspon ze uz to neba byt VTOL jako kdyz jsem tu byl naposled pred rokem :)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A presto porad nikdo pricetnej, kdo by chtel solarnima letadlama komercne ve velkym vozit lidi... hmmm... cim to asi bude? 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    no, v podstate me se stalo neco podobneho pred Denizli, takze jsem na 2/3 puvodni kapacity :-) kazdopadne jsem zvedav, jestli letos na solarnim kole ujedu tolik, kolik SI2 uletel, ja mam za sebou zatim neco pres 5000, zbyva neco pres 3000 km....
    HELIUM
    HELIUM --- ---
    njn, baterky ... bolistka vsech elektrickych udelatek.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    Solar Impulse 2 zastavila vážná porucha: Let pokračuje skoro za rok — Svět — ČT24 — Česká televize
    http://www.ceskatelevize.cz/...6-solar-impulse-2-zastavila-vazna-porucha-let-pokracuje-skoro-za-rok/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Which electric plane was first to cross the channel? - BBC News
    http://www.bbc.com/news/world-europe-33491495
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN: právě přistáli. Takže mě "předehnali". Mě zbývá do checkpointu závodu http://thesuntrip.com v Antalyi asi 42 km, zastavil jsem se na kage u Shellu, mají tu wifi...
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tak už nám to zase letí
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Solární letoun možná svět neobletí včas – Novinky.cz
    http://www.novinky.cz/zahranicni/svet/372807-solarni-letoun-mozna-svet-neobleti-vcas.html
    GESTO
    GESTO --- ---
    XCHAOS: vzdyt ty pokazdy rikas neco jinyho. Toje ale opravdu marny a dost tezky te brat vazne..pak kouzlis s nejakejma cislama aby to vypadalo presvedcive. Jenze ono neni...sorry a dost OT
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: Měli použít bambus jako já:
    Carte mobile - THE SUN TRIP 2015 - Dolink
    http://www.dolink.fr/carte-mobile/2294383
    :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    JIMIQ: Schvalne jestli to XChaosovi napovi neco o tom, jak realne je SI2 pouzit jako zaklad pro komercni solarni hydroplan vozici turisty na vylety nekde po tropickejch ostrovech 8)))
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    SI2 se poškodilo křídlo, když STÁL na letišti, lol
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tak zázračný let na Hawai skončil v Japonsku, protože "počasí" :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam