• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: pokud by ten hadr byl FV aktivní, plocha je rozhodně dostatečná. ale závěsné kluzáky jsou něco jiného, ty jsou slušně rigidní, a s flexibilními panely by se to nějak zkombinovat dalo.

    např. o tom uvažují tihle:
    Patrol Ultralight Concept Aircraft by Ekaterina Dekhtyarenko | Tuvie
    http://www.tuvie.com/patrol-ultralight-concept-aircraft-by-ekaterina-dekhtyarenko/
    Renderované obrázky jsou sice s pístovým motorem, ale... Patrol Ultralight Concept Aircraft is able to reach the speed of 30-90 km/h and capable to fly up to 4000meters altitude. It utilizes electric motor E200 + accumulator recharge with solar batteries attached to the wing or 2 petrol engines whichever chosen for different conditions.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jenze paraglide je... jen hromada provazku a hadr :-) Netusil jsem, zes zmenil konstrukcni material :-D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no min. letadla s pístovými motory nelétají na nic podobného naftě... díky tomu sestřely skrze zásah nádrže s leteckým benzínem nebyly až tak těžké.. prostě tam už něco hořet začalo.

    zase překrucuješ... chci 20 kW motor, v podstatě ten, co se montuje do elektrických paraglidů a rogal, ale současně takové letadlo, aby mu na vodorovný let stačily 2 kW. nebudou při tomhle výkonu stoupat, to dá rozum. ale rezerva tam bude.

    Li baterie prochází celkem bouřlivým vývojem. u LiFePO4 požár nehrozil, bohužel energetická hustota mírně pokulhávala. uvidíme, co třeba Li-síra... ale mluví se o vylepšení na spoustě front, nejen jiné složení.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Hele, XChaosi - dokazes ukazat konkretni, jasnej priklad funkcniho, bezne pouzivanyho letadla, ktery jakz-takz bezpecne uveze cloveka a pro vodorovnej let mu prokazatelne staci 2kW? Jako jestli mas jiny argumenty nez prislovecne "tvrdim ze"?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nebezpečné je jen nemít rezervu výkonu - presne tak. A pokud na jedne strane vidis miniletadelko s 20kW motorem a sam pises, ze letadla s 5kW motorem jsou pomala, bez rezervy a nebezpecna a na druhe strane tvrdis, ze 2kW by ti meli stacit... no... LOL.

    pravděpodobnost požáru u vhodně zvolených baterií není velká - coz uz jsme ti mnohokrat vysvetlovali, ze neni pravda. Uz zase lzes nebo budes tvrdit ze jsi "zapomel"? Pro pripomenuti, co se stane kdyz udelas diru do LiPo baterky:

    LiPo battery fire.
    https://www.youtube.com/watch?v=gisdMQbtJqk


    Udelej to same nadrzi nafty a nestane se vubec nic.

    A povidani o tom, jak das motor jinam nema s nedostatkem vykonu nic spolecneho...

    do tří let chci elektricky létat - do tri let? A pritom jsi psal ze letos to stavet nebudes, ani pristi rok... ci to planujes postavit za zhruba rok?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: nebezpečné je jen nemít rezervu výkonu. letadlo, co dokáže letět pomalu s nízkým výkonem motoru, nemusí být nebezpečné, pokud má rezervu na rychlejší let či stoupání...

    elektrická letadla se snaží obecně šetřit výkon, kvůli nízké kapacitě baterií, takže sledovat triky, se kterými přichází čistě elektrická letadla je rozhodně užitečné, když se zajímám o solární létání. spousta postupů, které evoluce zvolila u letadel se spalovacími motory, není u elektrický letadel důležitá: např. si musel mít palivo tak nějak blízko těžiště (buď v trupu, nebo ve křídle, ovšem zase co nejdál od pilota - proto u nejstarších strojů často vidíme nádrž nad nebo pod těžištěm, ale s viditelnou air-gap od často celodřevěného hořlavého trupu...)

    baterie ani solární panely nemění během letu hmotnost, na rozdíl od nádrže, a pravděpodobnost požáru u vhodně zvolených baterií není velká, takže je možné baterie dát blíž k pilotovi nebo někde s nimi balancovat na místě, kam bys nemohl dát palivovou nádrž, jejíž hmotnost ti za letu klesne. dtto elektromotor, je lehčí než spalovací motor, takže není problém ho dát třeba na ocasní plochy, kam bys těžký spalovací motor cpal jen stěží. tzn. postupně si konstruktéři víc vyhrajou s faktem, že u solárních a elektrických letadel nemusí kopírovat konstrukční postupy letadel poháněných palivem a začnou zkoušet i uspořádání, která by u konvenčního pohonu nedávala dobrý smysl.

    nevím, jestli překonám nějaký rekord. do tří let chci elektricky létat, a to pokud možno se solárním nabíjením na zemi a prodloužením výdrže ve vzduchu: udržitelný let aspoň tak 2-3 h přes poledne by byl příjemný bonus (tzn. jestli běžnější bateriová elektrická letadla dnes vydrží 20 min, rád bych se dostal kombinací se solarem na aspoň 4h, pak pilot stejně musí na záchod :-))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: při tom pro vodorovný let jí stačí kolem 2 kW, by prostě měla být reálná - A zase tvoje "engineergin by wishful thinking". A pak samozrejme to ze sam sobe odporujes, kdyz o par radku dal pises, ze 5kW (vic nez DVOJNASOBEK) "ma problem se stoupavosti" a je "nebezpecny". No... vitej zpatky, tohle mi chybelo 8))

    (btw, jestli to nechces stavet ani letos, ani pristi rok, tak to na to prekonani rekordu, o kterem jsi mluvil, zbydou tri roky... docela si fandis 8) )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mno, je to schopný stoupat 2.5 m/s a váží to až 190 kg. tedy něco kolem 5 kW z těch 19 padne jen na navyšování gravitačního potenciálu... ale to nebereme v úvahu, že to při zvýšení úhlu náběhu může mít i výrazně vyšší čelní odpor, než při vodorovném letu (ze simulací se změnou náběžného úhlu toto vyplývá - vztlak prudce vzroste, ale čelní odpor taky, a L/D poměr jde dolů...)

    spousta původních ultralightů začínala na výkonu motoru kolem 5 kW (extrém byl viz níže, 0.75 kW, původně zamýšleno jako šlapací letadlo). měly velký problém se stoupavostí, což bylo nebezpečné - ale létaly. konstrukce, která unese člověka a při tom pro vodorovný let jí stačí kolem 2 kW, by prostě měla být reálná (resp. zjevné příklady jsou, bavil jsem se před týdnem v Alpách v kempu s jedním pilotem business jetů a rekreačně i větroňů, že v Rakousku už motorové větroně s křídly pokrytými soláry běžně vídá.... tyhle věci se dnes prostě jen nedělají na úrovni jednoduchosti a ceny závěsných kluzáků, to je celé...)

    AXTHEB: jak kterých. u mě cca 2m^2 vážily 5 kg ale neměl jsem nejlehčí model na trhu a bylo to včetně (trochu zbytečných, u souvislého křídla) kabelů s konektory, apod. a šetřil jsem peníze (častý problém solární systémů už od 70tých let 20tého století :-) 60x80 cm flexibilních monokrystalických panelů, tzn. 0.5 m2 jde pořídit pod 1 kg (opět včetně kabelů). ovšem články jde laminovat i na míru a pak je to lehčí.

    odpověď na tvojí otázku je tedy: 32 kg. jasně, to křídlo musí unést samo sebe když to stojí na zemi... mít 32 kg nad hlavou není sranda... ale v podstatě stačí, když pilot nebude vážit 100 kg ale jen 70, a jsi doma.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Sigh... to rogalo ma 19kW motor. S ohledem na to myslim, ze odpoved na otazku "staci 3kW na vodorovny let?" je vcelku jasna.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    XCHAOS: Kolik váží dneska 16m2 solárních panelů?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    nesolární elektrické rogalo
    Electravia Electro Trike - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Electravia_Electro_Trike
    s plochou křídla 16 m2 by mohlo vyrábět podle denní doby (či teploty vzduchu, což je klíčový faktor, jak jsem letos zjistil v praxi) někde mezi 1.6-3 kW. jestli to stačí na vodorovný let, těžko odhadovat, ale min. by to mohlo prodloužit výdrž baterií (jako u solárního kola)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    náhodou nalezeno: 3. solární letadlo v historii mělo výkon jen 0.75 kW (1 hp). ale moc teda nelítalo :(
    Solar-Powered Aircraft Developments Solar One - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Solar-Powered_Aircraft_Developments_Solar_One

    (pro srovnání: já uvažuju co se týče mých vlastních DIY realizovatelných plánů buď o paraglidu - výrazně lehčí, s cca stejnou plochou, ale chce to nejdřív dostupnou a účinnou FV tkaninu) a nebo o dvouplošníku s cca podobnou plochou křídel a ocasních (kolem 20 m2), možná lehčí (nižší rozpětí + příhradová konstrukce umožní ušetřit konstrukční materiál). v obou případech by ale špičkový výkon motoru měl být kolem 20 kW, s tím, že kvůli chlazení i spotřebě by muselo pro vodorovný let stačit kolem 1-2 kW. cestovní rychlost by měla být v obou případech kolem 40 km/h. tak uvidíme... no, letos ani za rok s tím začínat nebudu :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Protective shells may boost silicon lithium-ion batteries
    http://m.phys.org/news/2015-08-shells-boost-silicon-lithium-ion-batteries.html
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    tak aspon ze uz to neba byt VTOL jako kdyz jsem tu byl naposled pred rokem :)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A presto porad nikdo pricetnej, kdo by chtel solarnima letadlama komercne ve velkym vozit lidi... hmmm... cim to asi bude? 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    no, v podstate me se stalo neco podobneho pred Denizli, takze jsem na 2/3 puvodni kapacity :-) kazdopadne jsem zvedav, jestli letos na solarnim kole ujedu tolik, kolik SI2 uletel, ja mam za sebou zatim neco pres 5000, zbyva neco pres 3000 km....
    HELIUM
    HELIUM --- ---
    njn, baterky ... bolistka vsech elektrickych udelatek.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    Solar Impulse 2 zastavila vážná porucha: Let pokračuje skoro za rok — Svět — ČT24 — Česká televize
    http://www.ceskatelevize.cz/...6-solar-impulse-2-zastavila-vazna-porucha-let-pokracuje-skoro-za-rok/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Which electric plane was first to cross the channel? - BBC News
    http://www.bbc.com/news/world-europe-33491495
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam