• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosphate_battery#Safety

    chtěl jsem mít původně na solárním kole jen tyhle, ale vybral jsem si typ se slabým balancerem, nevhodným pro trakci. po přestavbě baterie na vhodnější balancer pro správné napětí (dvě baterie v sérii) to ale chodí prakticky stejně dobře, jako Li-Ion.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    TOXICMAN: no historie uz mnohokrat ukazala, ze nektere veci se dozvime az s vetsim odstupem... ze se to zatim nestalo prece neimplikuje, ze to nehrozi :-)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    DANYSEK: ano, začoudí si hodně, ale neexploduje ani nevzplane, pokud vím
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jakze? :D
    CALB LiFePO4 puncture test
    https://www.youtube.com/watch?v=EMARDvMz62A
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ... dokonce jsem četl teorii, že to nejsou "zkraty", ale samovolná studená fúze, díky náhodné nanostruktuře materiálu nebo prostě statistická událost :-)

    každopádně, LiFePO4 tenhle problém nemají
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a k lithiovkam obecne...
    Safety Concerns with Li-ion Batteries – Battery University
    http://batteryuniversity.com/learn/article/safety_concerns_with_li_ion
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: baterky nehori? :D No tak to jo :)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: No konecne jsi to uznal 8)

    Ktere, v solarnim letadle rozumne pouzitelne baterky nehori? A zdroj, prosim.

    A znovu, at to nezamluvime, prosim, napis mi priklad bezne pouzitelneho letadla, ktere uveze cloveka a vodorovnemu letu mu prokazatelne staci 2kW. Predem dekuju! 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no ano, narážel jsem na to, že proudová létají na kerosen, který je naftě dejme-tomu podobný. skutečně běžně se létá na benzín, ten hoří stejně dobře jako lithiové baterky a naopak některé druhy lithiových baterek vůbec nehoří
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Coz oboje znamena neco vyrazne jineho nez "letadla s pístovými motory nelétají na nic podobného naftě ". Obavam se, ze ten tvuj blabol nezamaskujes ani kdyz to prelozis do mongolstiny.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: "has not been widely used" do češtiny překládám jako "moc se to nepoužívalo".
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: zmiňujou že se to moc nepoužívá v USA Zminujou tam v prvni rade, ze se _POUZIVA_. Takze tvoje letadla s pístovými motory nelétají na nic podobného naftě byl zase jen z dalsi rady tvych nepodlozenych blabolu.

    A v druhe rade: nevýbušnost tam velkou roli nehraje - ano, presne tak. To ze se neustale snazis svoje "vize" prezentovat jako bezpecny, protoze "baterky nehori a letecky palivo hori" je dalsi blabol a hned dvojnasobnej, protoze jednak baterky hori (a to tak ze hodne a hnusne) a jednak "horlavost" leteckyho paliva neni tak zasadni bezpecnostni problem, jak se tvaris. Plus samozrejme radsi nebudeme mluvit o tom, ze ta baterka hori i kdyz je vybita, zatimco prazdna nadrz moc ne, coz? 8))

    takže argument, že nafta snadno nechytne, nebyl moc chytrý: proražená benzínová nádrž chytne podobně snadno, jako Li baterie. - LOL. "argument, ze nafta snadno nechytne neni chytry protoze benzinova nadrz chytne"? jj, jsi idiot 8) . Ale aspon jsi konecne priznal, ze puvodni "baterky nehori tak jako benzin" byl nesmysl. Schvalne za jak dlouho se zresetujes a vratis se k tomu 8)))

    Hmmm. Nejsi zpatky ani dvacet ctyri hodin a uz jsi stihl napsat kolik, dva nebo tri nesmysly? Budes v tomhle tempu pokracovat trvale, nebo jen vypoustis pretlak za tech par mesicu mimo?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no zmiňujou že se to moc nepoužívá v USA, kde jsou nižší spotřební daně na palivo :-) nevýbušnost tam velkou roli nehraje. fakticky, kromě toho, že v tomhle klubu je to offtopic, dieselová letadla byla okrajová záležitost. takže argument, že nafta snadno nechytne, nebyl moc chytrý: proražená benzínová nádrž chytne podobně snadno, jako Li baterie.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Co s tim maji spolecnyho vzducholode? Precetl sis to vubec cely? To o tom, ze v soucasny dobe pouziva cim dal tim vic sis precetl? A ty odkazy na konkretni letadla? Precetl sis to a umyslne mlzis? Nebo ses ani neobtezoval si to precist?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: myslíš to The aircraft diesel engine or aero diesel has not been widely used as an aircraft engine? :-) o těch vzducholodích samozřejmě vím, bylo to náhradní řešení, když Němci ve 20.letech zjistili, že postavit motor na odpadní vodík unikající z balonetů nebude až tak jednoduché. (BTW Graf Zeppelin létal na svítiplyn, protože má podobnou hustotu jako vzduch, tak na rozdíl od dieselu nebyla nutná kondenzace vodních par z výfuku..)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: .... no minimálně to někomu stálo za to naklikat jako 3D model, což je dál, než jsem se dostal já :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: LOL. Argumentovat "konceptem" ze stranek, kde hned vedle je "koncept" kocarku, kterej vytvori zdrave a bezpecne mikroklima pro nemluvne a o kterem se tam pise "Tuvie has received “Patrol Ultralight Aircraft” project from our ‘Submit A Design‘ feature, where we welcome our readers to submit their design/concept for publication.", jen s par obrazkama, bez jakejkoliv cisel... wow. To vypada fakt duveryhodne a propracovane. Btw, dalsi prace autorky konceptu je drzak plechovky na pivo.

    Po kolikaty uz tady argumentujes necim, co je zjevne jen umelecky dilo nejakyho designera, bez nejakyho technickyho podkladu?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Proboha zivyho. Co kdyby sis ASPON JEDNOU neco overil, nez placnes nejakou blbost?

    letadla s pístovými motory nelétají na nic podobného naftě Opravdu? Ze letadla nelitaji na naftu? Tak to abys honem na wikipedii opravil tenhle clanek: https://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_diesel_engine , co myslis?

    A argumentovat sestrelenejma letadlama je uz extra idiotske: ano, kdyz do nadrze s palivem zacnes strilet, obzlvast ZAPALNEJMA a VYBUSNEJMA nabojema, je slusna sance ze chytne. Ale opravdu je tohle riziko, ktery hrozi tvejm "vizim"? Nebo jen zase zoufale mlzis?

    Btw, palivo pro proudovy motory je vyrazne _mene_ horlavy nez benzin. Udajne kdyz ho rozlejes a hodis do nej zapalenou sirku, nic se nestane.

    ale současně takové letadlo, aby mu na vodorovný let stačily 2 kW - no tak me prestan obvinovat z prekrucovani a ukaz mi existujici, regulerne funkcni letadlo, kterymu ty 2kW na vodorovny let prokazatelne staci. Sup sup, prestan se vykrucovat a ukaz.

    uvidíme, co třeba Li-síra - jinymy slovy, co to rikas o bezpecnosti baterii je v soucasne dobe blabol. Diky 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: pokud by ten hadr byl FV aktivní, plocha je rozhodně dostatečná. ale závěsné kluzáky jsou něco jiného, ty jsou slušně rigidní, a s flexibilními panely by se to nějak zkombinovat dalo.

    např. o tom uvažují tihle:
    Patrol Ultralight Concept Aircraft by Ekaterina Dekhtyarenko | Tuvie
    http://www.tuvie.com/patrol-ultralight-concept-aircraft-by-ekaterina-dekhtyarenko/
    Renderované obrázky jsou sice s pístovým motorem, ale... Patrol Ultralight Concept Aircraft is able to reach the speed of 30-90 km/h and capable to fly up to 4000meters altitude. It utilizes electric motor E200 + accumulator recharge with solar batteries attached to the wing or 2 petrol engines whichever chosen for different conditions.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jenze paraglide je... jen hromada provazku a hadr :-) Netusil jsem, zes zmenil konstrukcni material :-D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no min. letadla s pístovými motory nelétají na nic podobného naftě... díky tomu sestřely skrze zásah nádrže s leteckým benzínem nebyly až tak těžké.. prostě tam už něco hořet začalo.

    zase překrucuješ... chci 20 kW motor, v podstatě ten, co se montuje do elektrických paraglidů a rogal, ale současně takové letadlo, aby mu na vodorovný let stačily 2 kW. nebudou při tomhle výkonu stoupat, to dá rozum. ale rezerva tam bude.

    Li baterie prochází celkem bouřlivým vývojem. u LiFePO4 požár nehrozil, bohužel energetická hustota mírně pokulhávala. uvidíme, co třeba Li-síra... ale mluví se o vylepšení na spoustě front, nejen jiné složení.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam