• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: hele, je to složitější: můžu se fakt soustředit, aby firma vydělávala. nebo se můžu od nuly začít učit aerodynamiku.

    zažil jsem lidi, k jejichž schopnostem jsem byl nejprve skeptický, ale po letech něco fakt předvedli (třeba v oblasti elektroniky... programování...) pokud bych dokázal např. na tento typ lidí narazit v oblasti aeronautiky (prostě letečtí nerdi, v něčem pomýlení a proto třeba vysmívaní a podceňovaní komunitou), dovedu si představit za pár let spolupráce nějaké výsledky... (i takovým způsobem, že se se mnou nejdřív rozhádají, ale pak mi dokážou, že na to měli a za dalších pet let z nich vypadne to, co jsem původně chtěl :-)

    offtopic: nasměroval jsem týpka, co se bavil život ohrožujícím metáním blesků z teslova generátoru na emDrive, například :-) (sám jsem zvědav, co z toho bude)

    nejlepší je podle mě spolupráce s někým, ale většinou se těm lidem blbě vysvětluje, o co mi jde (tak např. místo bezdrátové optické sítě mám optickou zpřevěsovanou síť... a holt je tam problém, že se musíme bavit _s každým po cestě_ takže sice peněz se tam točí víc, ale velké jsou i náklady a strategicky se úplně ztratila původní myšlenka, že se zapojí jen lidi, kteří o to stojí a nebude se to nutit "překážkám, okolo kterých internet chce routovat" ... tzn. nerad bych, aby to zase skončilo tím, že místo solárního letadla se dostanu k "něčemu levnému, co létá"

    v zásadě současně kompromisy jsou při dosahování cílů nutné, ale blbé je, když se kompromis sám o sobě stane cílem - tzn. že se člověk cíle vzdá a spokojí se s tím, co měl být jen prostředek k jeho dosažení. fakticky, stát se může spousta nepředvídatelného.

    třeba v solárních kolech jsem viděl postupně několik obchodních modelů, ale ty jsou vzdálené realitě - lidi kolem solárních kol přišli s funkčním obchodním modelem pořádání závodů solárních kol :-) tzn. se klidně může stát, že to okopíruju a začnu úspěšně pořádat závody existujících solárních ultralightů (které se během pár let objeví) po Evropě, aniž bych sám nějaký postavil (prostě si ho koupím hotový :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Jinak teda ale xchaosi fakt ocenuju, ze pod tihou reality pomalu zacinas migrovat od "postavim letadlo" k "zaplatim nekomu, at postavi letadlo". Je to urcite realistictejsi pristup nez drive 8) Zduraznuju ovsem "realistictejsi", ne "realisticky", pokud teda tvoje firma nevydelava vyrazne vic, nez bych cekal 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: asi řešíme klouzavost bez vysunutých klapek, nevím. nevím jestli budu mít klapky, viz asi obrázek dole (výtvor z roku 1989 týpka, co létal na Easy Riserech, předtím)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Hahaha. Koukam na toho archeopteryxe... Minimalni rychlost: 30km/h (v xchaosspeaku: "tesne nad 24km/h" 8)) ). Klouzavost s vysunutejma klapkama (coz cekam ze je prave na ty minimalni rychlosti): 5. Slovy "pet" 8)) (cili v xchaosspeaku "tesne pod 16" 8))) )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    what could possibly go wrong? :-)
    https://www.youtube.com/watch?v=LZMpBGyVVnc

    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: LOL, stall speed 55km/h, 48kW motor 8))))

    hele, nez neco nalinkujes, precti si to poradne, abys neargumentoval sam proti sobe 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A na to jsem se taky neptal. Mlzis, mlzis, mlzis 8))) Kdybys radsi zacal shanet tech 75000 franku. Pamatujes jak jsi psal ze to das za 200000 CZK? 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tandem/Box-Wing for foot-launch glider - Page 3
    http://www.homebuiltairplanes.com/...-new-technology/22246-tandem-box-wing-foot-launch-glider-3.html
    resp.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Airkraft_Sunny
    Wing area: 17 m2
    tohle je téměř tam kde chci být, jen bych to musel postavit tak cca 4x-5x lehčí :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: W. T. F. ? Sorry, to uz je uplne zhuleny. To jen tak nahodne tahas odborny termity z pytliku a sazis je jeden za druhej? Co ma kineticka energie spolecnyho s tim, ze jen magor si muze myslet, ze 150% rozdilu je "tesne"?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    lehce related - stratosférický ultralight
    Parker Projects
    http://www.parkerprojects.com/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ale při menším plošném zatížení křídla může ten samý design letět nižší rychlostí!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, pokud to bude třeba v absolutních číslech rozdíl o 4 m/s, bude to "těsně". ale současně to bude 150% stall speed. ale zase kinetická energie lehkého letadla při takhle malé rychlosti bude celkem mizivá, takže to ani nebude to samé, jako 150% stall speed když stall speed je třeba 20 m/s. muselo by se to vyzkoušet. (na letecké simulátory jsi tady co jsem tak slyšel spíš ty, tak tam můžeš najít letadla s přibližně stejnými parametry, a porovnat, kolik sekund může v těchto případech trvat, než chyba pilotáže způsobí pád...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: LOL. Njn, neni nad dobrej plan 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: při větším plošném zatížení křídla - na to jsem se neptal. Znovu: pri jake rychlosti?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: co na tom nechápeš - nechapu, jak nekdo muze s vaznou tvari tvrdit, ze 150% rozdilu je "tesne v absolutnich cislech". Ale zase lepsi nechapat takovyhle magoriny a bejt pricetnej nez naopak 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Boxed wing dvouplošník je varianta, která by pro solární létání mohla stát za prozkoumání...

    http://www.fzt.haw-hamburg.de/pers/Scholz/Airport2030/Airport2030_M_BoxWing_E_max_12-06-14.pdf
    In the ideal case of an infinite height to span ratio (h/b ratio) the induced drag of the box wing
    aircraft is only 50 % of that of the reference aircraft. Based on this, the effect on the glide ra-
    tio can be calculated: a) With optimum conditions for the reference aircraft (condition that
    D i,ref = D 0,BW ) the glide ratio of the box wing aircraft is 33 % higher than that of the reference
    aircraft. b) With optimum conditions for the box wing aircraft (condition that D i,BW = D 0,BW )
    the glide ratio of the box wing aircraft is 50 % higher than that of the reference aircraft. c)
    With the condition that both the box wing and the reference aircraft fly at their individual
    maximum glide ratio, the glide ratio of the box wing aircraft is 41 % higher than that of the
    reference aircraft if resulting differences in the aspect ratio are not considered (as they should
    be following the derivation).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: hele, nevím. není všem dvouplošníkům konec. moderní boxed-wing designy aspirují na to konkurovat jednoplošníkům, v aerodynamice.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: a opět zase zbytečný útok: to, že by nebylo bezpečné tak pomalu lítat neznamená, že se to neudrží ve vzduchu. může tam být nějaká rezerva.

    k tomu dalšímu... je to prostě hraní se slovíčky, z tvé strany. v absolutních číslech to bude "těsně". v relativních... ne tak docela. co na tom nechápeš? prostě svět není tvořen tak ostrými hranicemi a přesnými definicemi, jak by se ti asi líbilo. v přírodě evoluce vyvinula celou řádu ptáků s nejrůznější klouzavostí při klouzavém letu, atd. ... je tam plynulý přechod mezi jednotlivými designy. není potřeba mít to v téhle fázi definované na m/s přesně... zvýšení rozpětí křídla mi zvětší hmotnost, zvýší štíhlost... ale taky asi zlepší klouzavost a zvýší solární výkon. takže bude možné simulací prohnat třeba několik iterativně navržených designů a najít optimální parametry pro solární dvouplošník: 18m2 ? 22m2? nevím: v téhle fázi mám hrubý odhad. v další fázi se to zpřesní. nebo se postaví levný bezmotorový "bezsolární" prototyp a změří se jeho vlastnosti. není to nemožné... může to zkusit i takový idiot, jako já, troufám si říct.

    REDGUY: při větším plošném zatížení křídla, než plánuju já, pro začátek. snížení wing loading bude mít na pádovou rychlost... jaký vliv?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: pokud jednoplošník může mít tuto klouzavost, proč by mělo být nemožné postavit dvouplošník, který bude při podobné štíhlosti mít výrazně horší klouzavost 16:1 - protoze vzpery? Protoze koutovej odpor? Protoze interference kridel? Protoze dvakrat vic koncu kridel? Protoze Easy Riser ma 1:10? Protoze porad cekame, az ukazes priklad letadla, ktery to ma? Protoze "proc by melo byt nemozne" je idiotskej argument? Ty tvrdis ze to jde, ty dokaz ze to jde.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam