• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: no, praktické tipy k pilotáži rád uvítám (ostatně je to zajímavý argument: byl jsem tu kritizován, že chci začít kurzem na paraglide, ale evidentně zkušenost s paraglide může být dost obecná pro lety nizkými rychlostmi, i když teda solární letadlo se mi doufám nezmuchlá... ostatn2 jako pilot větroně bych stejně musel absolvovat skok padákem - doslechl jsem se to, protože mi do výcviku vyhecoval známý, co to potřeboval na pilotní průkaz na větroň - nakonec jsme teda neskočili pro poruchu letadla - navíc mám pocit, že ovládání dnešních padáků typu křídlo a paraglidů má k sobě dost blízko)

    TEAPACK: modely se taky plánují.. ale trochu větší (chci začít s rozpětím křídla kolem 4m) a rozhodně ne off-the shelf polystyrénové modýlky stíhaček :-) celkově nevím, jestli létání s modelem povede k létání vlastnímu. (pořád uvažuju jít na to spíš přes ten paraglide... zajímá mi dostat se do vzduchu jaksi v 1.osobě, virtualizace mám jako člověk od compů už plné zuby)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    Jinak, pro otestování různých typů křídel a trupů bych doporučil tuhle stránku:
    ** Pics with links to 600+ plans ** - RC Groups
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1333878

    maj tam návody na to, jak to sestavit, a když člověk (XCHAOS) zkusí dát nahoru nějakej panýlek, tak se ty vrtulky budou určitě hezky točit ;-)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    no treba ten airspeed lze ztratit velice rychle velice snadno i bez narazu do komina nebo stromu, zvlast u takto nizkych rychlosti.
    Staci jen kdyz prestane foukat vitr ze smeru ve kterem to zrovna leti. napr u paraglidu, ktery tu byl parkrat zminen dojde ke zmuchlani padaku a padu. v tomto pripade dojde k tomu ze se letadlo dostane velice rychle pod padovou rychlost, je to problem hlavne v nizsich vyskach, ale to letadlo se pri startu jaksi musi do tech vyssich dostat pres ty nizsi :)
    HOUMAN
    HOUMAN --- ---
    Ridim bezpilotni letadla... tajne...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: bavím se o horní ploše křídel. svislé plochy ani nevím, jestli bych osazoval panely (musely by mít vlastní MPPT trackery, přitom nejspíš půjde o hodně štíhlé plochy).

    plánuju 3x MPPT: horní plocha, a dvě spodní nezávisle, protože je u nich větší pravděpodobnost, že jedna z nich bude částečně zastíněná.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: akorát u solárního letadla se ti ta plocha navíc hodí - plocha navic, rikas? Pribudou ti dve "steny", celkem ctyri strany. Kdyz letis vychod-zapad, jedna z nich je osvicena, tri zastineny. Kdyz letis sever-jih, zadna z nich nevidi na slunicko. Kdyz neco mezi, tak jedna je dost sikmo osvicena, dve ve stinu a jedna je napul zastinena hornim kridlem, napul dost sikmo osvicena.

    To zni efektivne 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já ale prostě nevím, kolik to bude stát No dyt jo. Nevis. A proc je takovej problem proste rovnou napsat "nevim", misto kecu o tom, ze "pro spoustu lidí jsou ale prachy jen nástroj"? Jo aha. Protoze mas pocit, ze priznat ze neco nevis je spatne. Ne, XChaosi, neni. Kdyby sis tuhle jednu vec ujasnil, 99% flamewaru ktery s tebou nejen ja vedu zmizi.

    nemám rád silová řešení - zato vyhrozovani a vydirani je ok? Tak to jo 8))) Kazdopadne, reseni existuje. Ze se ti nelibi je tvuj problem, tak si nestezuj 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (slovo "přinutit" asi není to správné, zavání to zase tím silovým, donucovacím prostředkem - spíše "jak usmlouvat se světem, aby se choval tak, jak by se mi líbilo")
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: já ale prostě nevím, kolik to bude stát!

    co se ignorelistu či banování týče, nemám rád silová řešení. a není to způsob, jak přinutit svět kolem chovat se tak, jak mě by se líbilo (tzn. postavit mi solární letadlo, nebo ještě lépe - poskytnout mi pocit, že jsem si ho postavil sám, z off-the shelf komponent, které bych nikdy nedokázal navrhnout a vyrobit :-) jako v případě toho solárního kola)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: obávám se, že ten to neudělá z principu :-) ale třeba to PDF o boxed wing vysvětluje podivné proporce "chaosoplánu", který jsem postoval tak před 2-3 lety (prostě dvouplošník s vysokou štíhlostí). "boxed wing" koncepty se objevují stále znova u konceptů futuristických letadel, takže povědomí, že to má nějaké aerodynamické výhody proti konvenčnímu křídlu, tu existuje (akorát z praktického hlediska ti skoro stejně zafungují winglety, tzn. fragment boxed wingu, akorát u solárního letadla se ti ta plocha navíc hodí, což je právě rozdíl)

    říká se tomu také "closed wing" a nějaké dobré důvody to asi má... problém bude, že designéři mají vzorečky na konvenční design a piloti se také učí létat s konvenčním designem, a tohle se bere pořád spíš jako úlet. Těch 20% klouzavosti navíc ale pro solární letadlo přesně může být kritických, aby letělo právě o kousek rychleji, než "těsně nad pádovou rychlostí"


    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS za 5 let vydělá dost peněz aby REDGUYovi zaplatil za postavení solárního kluzáku :D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Ale prdlajs policejni vyslech. Proste jsem se zeptal, kolik cekas ze to bude stat. Kdybys to ze nevis napsal rovnou, pohoda, beru. Sice to zase ponekud snizuje realnost tvych planu, ale aspon je to poctiva, uprimna a rovna odpoved. Ale tobe holt dela problem napsat ze neco nevis, takze musis nejdriv trochu mlzit.

    A jestli mas pocit, ze te nejak brzdim v rozletu ( 8))), btw ), procpak me nezabanujes? Nebo proc si me nepridas do ignorelistu? Nebo dokonce proc nepouzjes oboustrany ignore? To bys pak temadle socialnima siteme uplne letel jak blesk, ne? Jestli ono to neni krapet slozitejsi 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ty za vykrucování označíš jakoukoliv odpověď, která neodpovídá tvému stylu debaty "policejní výslech" - prostě a jednoduše, nevím. občas člověk v nějakém oboru narazí na lidi, které to prostě baví. ty můj pohyb napříč sociálními sítemi dost brzdíš, protože čirý objem tvého trollingu spoustu potenciálních zájemců o téma odrazuje.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jj. protoze jsem se zeptal kolik to bude stat, tak si myslim, ze vsichni to delaj jen pro penize. jj, presne tak 8))))) jinak, vykrucovani misto odpovedi je taky odpoved, takze dekuju 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: přijde na věc. ty pořád nějak počítáš, že "everybody is in it only because of money": pro spoustu lidí jsou ale prachy jen nástroj.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Because of (1.13) this means that the aspect ratio of a single wing of the box
    wing aircraft is four times the aspect ratio of the reference wing.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    A jestli to teda muzu nejak shrnout: tvuj plan je behem peti let postavit solarni letadlo. Bud ho postavis sam, nebo si na to nekoho najmes, nebo neco mezi. Nevis jak konkretne ho postavis, vis jen, ze to bude neco mezi A a B (kde A a B jsou dva ultralighty ktery ti zrovna padly do oka). Nevis jaky bude mit parametry, ale vis, ze bude splnovat par elementarnich fyzikalnich poucek na urovni stredni skoly, ktery kdyby nesplnovalo, tak porusuje fyzikalni zakony. Vis, ze na nem asi budou nejaky buzzwordy, ale mozna taky ne, to se jeste uvidi.

    Je to tak? Zapomel jsem na neco podstatnyho? Pokud ano, co konkretne? Pokud ne, mohli bysme debatu na tema "XChaos stavi solarni letadlo" prosim uzavrit, nez budes schopnej rict neco netrivialniho?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jen takovej malej reality check: kolik myslis, ze by stalo zaplatit cloveka, at to za tebe vymysli a postavi? Vcetne vlastni stavby? Docela by me zajimala tvoje predstava 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jojo, umim cist. Protoze te clovek co to stavel je nepochybne idiot, kterej to zcela zbytecne postavil ctyrikrat tezsi nez je potreba, takze kdyz to vezmes do ruky ty, tak to das do poradku 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: napsal jsem tam k tomu, že bych to potřeboval postavit 4x lehčí, umíš číst?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: hele, je to složitější: můžu se fakt soustředit, aby firma vydělávala. nebo se můžu od nuly začít učit aerodynamiku.

    zažil jsem lidi, k jejichž schopnostem jsem byl nejprve skeptický, ale po letech něco fakt předvedli (třeba v oblasti elektroniky... programování...) pokud bych dokázal např. na tento typ lidí narazit v oblasti aeronautiky (prostě letečtí nerdi, v něčem pomýlení a proto třeba vysmívaní a podceňovaní komunitou), dovedu si představit za pár let spolupráce nějaké výsledky... (i takovým způsobem, že se se mnou nejdřív rozhádají, ale pak mi dokážou, že na to měli a za dalších pet let z nich vypadne to, co jsem původně chtěl :-)

    offtopic: nasměroval jsem týpka, co se bavil život ohrožujícím metáním blesků z teslova generátoru na emDrive, například :-) (sám jsem zvědav, co z toho bude)

    nejlepší je podle mě spolupráce s někým, ale většinou se těm lidem blbě vysvětluje, o co mi jde (tak např. místo bezdrátové optické sítě mám optickou zpřevěsovanou síť... a holt je tam problém, že se musíme bavit _s každým po cestě_ takže sice peněz se tam točí víc, ale velké jsou i náklady a strategicky se úplně ztratila původní myšlenka, že se zapojí jen lidi, kteří o to stojí a nebude se to nutit "překážkám, okolo kterých internet chce routovat" ... tzn. nerad bych, aby to zase skončilo tím, že místo solárního letadla se dostanu k "něčemu levnému, co létá"

    v zásadě současně kompromisy jsou při dosahování cílů nutné, ale blbé je, když se kompromis sám o sobě stane cílem - tzn. že se člověk cíle vzdá a spokojí se s tím, co měl být jen prostředek k jeho dosažení. fakticky, stát se může spousta nepředvídatelného.

    třeba v solárních kolech jsem viděl postupně několik obchodních modelů, ale ty jsou vzdálené realitě - lidi kolem solárních kol přišli s funkčním obchodním modelem pořádání závodů solárních kol :-) tzn. se klidně může stát, že to okopíruju a začnu úspěšně pořádat závody existujících solárních ultralightů (které se během pár let objeví) po Evropě, aniž bych sám nějaký postavil (prostě si ho koupím hotový :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam