• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak zajímá mi to i kvůli ověření konstrukčních postupů, a např. momenty sil působích na křídlo rostou s 2 mocninou, takže i těch 10:1 bude zatěžován dost k smíchu, u menšího modelu je to ještě míň

    hlavně si nejsem jistý, jestli by mi hraní s letadlem s dostatečným výkonem něco dalo, mě když už zajímají ty větroně - ty mají k solárnímu létání nejblíž (ale zase: ne zcela, protože jsou celkem rychlé). je to jako by si argumentoval, že když chci jezdit na kole, musím se nejdřív naučit jezdit na motorce: není to pravda, když už, tak koloběžka, ale i tam bude spousta věcí jinak. navíc jsem ve fázi, kdy ani nevím, jestli to co stavím má blíž k motorové koloběžce nebo motorovým kolečkovým bruslím, souhlasím, že předpisy bych měl znát v obou případech :-)) ale prostě hračková motorka pro děti je jiný level a nepomůže mi naučit se na ní jezdit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: já souhlsím, že bez nějakého kurzu se neobejdu. jen nejde v tuhle chvíli ještě říct, jestli to bude mít blíž k závěsnému kluzáku, nebo k větroni... to je celé... (a rozhodnout se chci právě podle testů s nějakým větším modelem, cca 10:1 až 5:1 - ne s polystyrénovým RC pidmodelem)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Ale prdlajs. "Aerodynamicky relevatni" vysledky muzes dostat i na mensich modelech (jak uz ti tady bylo parkrat vysvetlovano). A vzhledem k objemu tvych znalosti a zkusenosti te i vyrazne mensi model toho spoustu nauci. Jedina vyhoda, kterou ma velky model, je, ze se mnohem snaz hledaji duvody proc jsi ho jeste nepostavil 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: příklad 1 věta 1 chápu, ale nechápu, jak se stane, že nemáš _groundspeed_ -10 ale airspeed -10 jak tvrdíš (pochopil bych to leda, kdyby vítr foukal o pár metrů výš jinak rychle, jak jsem psal... tedy turbulence, budiž)

    příklad 2: ok, vletíš do oblasti stojatého vzduchu větší rychlostí, chápu, že to může být problém, ale nešlo by to oboje dvoje klasifikovat jako "poryvy větru"? obecně, čím menší plošné zatížení křídla, tím méně je letadlo odolné vůči poryvům, toto jsem si už zjistil (solární letadlo fakt nebude schopné létat za každého počasí... ani to moje malé... bude to hodně o kempování na zemi a čekání, až přejde nějaká fronta, na druhou stranu, ty panely by měly utáhnout aspoň noťas co bude řešit net, hudbu, filmy, e-knihy... je to takový můj plán na zabíjení času v důchodu, no :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mno, je dost možný, že 2-4 m monstrum bude přesně v měřítku 10:1, aby výsledky byly aspoň trochu aerodynamicky relevantní (a neboj... nebudu s tím létat víc jak 2-3 m nad zemí někde na rovince na louce... možná to budu při zkušebních letech tahat za kolem, nebo tak něco.. nebude to klasický rádiem řízený model, ale spíš nějaký aerodynamický vývojový kousek)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: ma vliv na oboje uplne stejne, airspeed je relativni rychlost vuci vzduchu kolem letadla a groundspeed je relativni vuci zemi, tebe zajima hlavne airspeed.

    priklad c.1
    letadlo ma airspeed 10m/s a groundspeed 0, tzn. kolem letadla proudi vzduch dostatecne rychle aby byl vztlak, nicmene letadlo stoji na miste, groundspeed 0, protivitr vytvori vztlak, ne dopredna rychlost.

    problem je kdyz vitr prestane foukat nebo nedejboze v nejake turbulenci zacne foukat z druhe srtany coz neni nic vyjimecneho a najednou mas airspeed -10m/s a v tu chvili v tom letadle opravdu sedet nechces.

    priklad c.2
    letadlo ma airspeed 10m/s a groundspeed 20m/s, tzn ve smeru letu fouka vitr o rychlosti 10m/s.

    problem nastane kdyz prestane foukat, najednou mas airspeed 20m/s coz s letadlem tez zaclouma a hlavne muze dojit k prekroceni konstrukcni rychlosti a letadlo se muze rozpadnou.

    uvedene rychlosti jsou jen prikladove. ale cim nizsi bude provozni rychlost, tzn na kterou to bude cele konstruovano tim vetsi vliv bude vitr a jeho zmeny mit. paraglide se lita tam kde jsou vetrne podminky zmapovane, tzn jen nektere strany kopce a jen za vhodneho pocasi, nizka provozni rychlost vhodne podminky znacne limituje. paraglide ma rozsah provoznich rychlosti znacne omezen, takze pri silnejsim protivetru lze stoupat (velky airspeed) a i zaroven couvat (zaporny groundspeed) coz je zrovna u paraglide extremne nebezpecna situace ktera muze snadno nastat prave diky nizke provozni rychlosti
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: ad air-speed vs ground-speed -> nezapomínej na různý poryvy větru a když máš nějakou rychlost (hybnost) v určitém směru a vítr náhle změní směr, tak letadlo nezmění směr i rychlost podle větru.
    Proto tě celou dobu tlačím do papírů na kluzák, aby ses naučil základy o létání a neměl jenom teoretické znalosti. Ty papíry nakonec ani nemusíš dodělat, ale aspoň si vyzkoušej, jak kope termika, jak sfoukávaj sestupný proudy a jak vypadá dobrý přistání na travnatym povrchu. Zkrátka základní věci, se kterými se musí každý letadlo každodenně potýkat.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: No jasne. Protoze malej model ti vubec, ale vubec nic nerekne a proto je potreba rovnou skocit na ctyrmetrovy monstrum, tj. neco, na co si troufnou ti nejlepsi modelari az po letech praxe. Proc se ucit zaklady na malejch vecech, kdyz ses takovej machr, co rovnou zvladne ero, ktery by uneslo maly dite.

    Chjo. Jen by me zajimalo, jestli to, ze z toho nakonec samozrejme nic nebude, protoze jako prvni krok je to prilis slozity a casove i financne narocny je neblahej nasledek tvy nesoudnosti, nebo neco, k cemu od zacatku vedomne miris 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: (myslím jako že letící paraglide má na výšku docela dost metrů, takže na úrovni zavěšeného pilota může být rychlost větru jiná, než na úrovni padáku... to bych chápal jako dobrý důvod k problémům typu sbalení padáku, ale nevím, jak by podobný problém mohl vzniknout třeba u kluzáku s rigidním křídlem s aerodynamickou kabinou cca v úrovni toho křídla)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ve skutečnosti, solární létání bude mít možná blíž k balónovému (nebo aspoň k říditelným vzducholodím), než ke klasickému :-)

    DANYSEK:
    TEAPACK: heleďte jste hrozně chytrý, ale fakt uvažuju o paraglidech, motorových paraglidech nebo o ultralehkých motorových kluzácích (v podmínkách ČR ty, co se vyvíjí v Novém Městě nad Metují - nejreálnější mě cenově přišlo udělat solárně elektrickou verzi motorového kluzáku Banjo, ale je to moc těžký a má to malou plochu křídla... čistě po aerodynamické stránce to má slušnou klouzavost, požadovaná rychlost je ale na solární pohon příliš velká... konstruktér by ale určitě dokázal vysvětlit proč to tak je a co by u lehčího letadla bylo jinak)

    fakticky mi víc zajímá to konstruování dopravních prostředků, že je sám řídím, je jaksi jen logická souvislost. např. za cenu součástek na solární kolo jsem si mohl koupit fakt luxusní produkční elektrokolo, ale to nevím, jestli by mě zajímalo - nakonec bych si připadal jako důchodce, jezdit na tom po Praze, takže radši jezdím na normálním, když nejedu dálkovou trasu.

    takže za všechny rady díky, ale je otázka, jestli se chci ocitnout tam, kde mě vy chcete mít :-) nebo jestli mi nejvíc ze všeho nakonec nebaví udělat věci sice podivně, ale podle sebe. vrtá mi ale hlavou toto:

    JVCNC: ... nemá ale rychlost a směr větru vliv spíš na ground speed, než air speed? nesouvisí to spíš s letem skrz nějaké rozhraní, kde vítr o kus výš už má jinou rychlost?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jasne, a papiry na balon si taky udelej :D Vzdyt to taky lita... tak co. Fakt komicky pristup :)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    TEAPACK: s kym na tandem zadna veda taky neni, je to stejnej typ komercniho provozu jako ty vyhlidky. A pouzit Google by XCHAOS umet mel :D
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS:
    1) kvůli papírům na větroně nepotřebuješ seskok padákem a pokud si to chceš zkusit, zajdi to prvního Aeroklubu co potkáš a tam ti rádi udělaj vyhlídkovej let za pár stovek jak v motorový, tak v kluzáku a je to rozhodně rychlejší než vymejšlet kam na paraglide a s kym do tandemu.
    2) těch modelů je tam 600 včetně kluzáků s rozpětím od půl metru do cca 3 metrů, stačí se kouknout i trochu níž.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: no, praktické tipy k pilotáži rád uvítám (ostatně je to zajímavý argument: byl jsem tu kritizován, že chci začít kurzem na paraglide, ale evidentně zkušenost s paraglide může být dost obecná pro lety nizkými rychlostmi, i když teda solární letadlo se mi doufám nezmuchlá... ostatn2 jako pilot větroně bych stejně musel absolvovat skok padákem - doslechl jsem se to, protože mi do výcviku vyhecoval známý, co to potřeboval na pilotní průkaz na větroň - nakonec jsme teda neskočili pro poruchu letadla - navíc mám pocit, že ovládání dnešních padáků typu křídlo a paraglidů má k sobě dost blízko)

    TEAPACK: modely se taky plánují.. ale trochu větší (chci začít s rozpětím křídla kolem 4m) a rozhodně ne off-the shelf polystyrénové modýlky stíhaček :-) celkově nevím, jestli létání s modelem povede k létání vlastnímu. (pořád uvažuju jít na to spíš přes ten paraglide... zajímá mi dostat se do vzduchu jaksi v 1.osobě, virtualizace mám jako člověk od compů už plné zuby)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    Jinak, pro otestování různých typů křídel a trupů bych doporučil tuhle stránku:
    ** Pics with links to 600+ plans ** - RC Groups
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1333878

    maj tam návody na to, jak to sestavit, a když člověk (XCHAOS) zkusí dát nahoru nějakej panýlek, tak se ty vrtulky budou určitě hezky točit ;-)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    no treba ten airspeed lze ztratit velice rychle velice snadno i bez narazu do komina nebo stromu, zvlast u takto nizkych rychlosti.
    Staci jen kdyz prestane foukat vitr ze smeru ve kterem to zrovna leti. napr u paraglidu, ktery tu byl parkrat zminen dojde ke zmuchlani padaku a padu. v tomto pripade dojde k tomu ze se letadlo dostane velice rychle pod padovou rychlost, je to problem hlavne v nizsich vyskach, ale to letadlo se pri startu jaksi musi do tech vyssich dostat pres ty nizsi :)
    HOUMAN
    HOUMAN --- ---
    Ridim bezpilotni letadla... tajne...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: bavím se o horní ploše křídel. svislé plochy ani nevím, jestli bych osazoval panely (musely by mít vlastní MPPT trackery, přitom nejspíš půjde o hodně štíhlé plochy).

    plánuju 3x MPPT: horní plocha, a dvě spodní nezávisle, protože je u nich větší pravděpodobnost, že jedna z nich bude částečně zastíněná.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: akorát u solárního letadla se ti ta plocha navíc hodí - plocha navic, rikas? Pribudou ti dve "steny", celkem ctyri strany. Kdyz letis vychod-zapad, jedna z nich je osvicena, tri zastineny. Kdyz letis sever-jih, zadna z nich nevidi na slunicko. Kdyz neco mezi, tak jedna je dost sikmo osvicena, dve ve stinu a jedna je napul zastinena hornim kridlem, napul dost sikmo osvicena.

    To zni efektivne 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já ale prostě nevím, kolik to bude stát No dyt jo. Nevis. A proc je takovej problem proste rovnou napsat "nevim", misto kecu o tom, ze "pro spoustu lidí jsou ale prachy jen nástroj"? Jo aha. Protoze mas pocit, ze priznat ze neco nevis je spatne. Ne, XChaosi, neni. Kdyby sis tuhle jednu vec ujasnil, 99% flamewaru ktery s tebou nejen ja vedu zmizi.

    nemám rád silová řešení - zato vyhrozovani a vydirani je ok? Tak to jo 8))) Kazdopadne, reseni existuje. Ze se ti nelibi je tvuj problem, tak si nestezuj 8))
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam