• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: já neříkám, že nemají... jenom sám víš, že to, že něco dostane vyjímku z pravidel, není ani záruka bezpečnosti, ani to není tak úplně fér (princip, že "lepší lidi" pravidla dodržovat nemusí, je ve společnosti obecně hodně rozšířený - napadlo tě, že na pravidla nejčastěji nadávají ti, kdo se nejsou zvyklí těch vyjímek doprošovat?)

    no nic, politika a společnost jsou tu lehce offtopic, pokračovat v tom lze např. zde: [ Diskuze o nesmrtelnosti chrousta (centrum pro léčbu memetických poruch a mementálních postižení, trollologie, apod.) ]

    nejen, že se chci při stavbě prvního českého solárního letadla (ale on mě možná někdo předběhne... kdo ví) řídit platnými normami a předpisy, ale rád bych byl kompatibilní i s normami pro ultralehké létání v podstatné většině okolních evropských zemí: cílem je samozřejmě stroj vhodný pro dálkové mnohatýdenní výpravy a to i přes hranice.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Argument, ze pristroj za x milionu korun umi odvest stejnou praci jako varic za dve stovky je mozna "stejne dobry", ale zaroven znamena, ze pri absenci jinych, podstatnejsich vyhod, je ti dobra kazda prkotina.

    Mozna bys v tom pripade nemel zapoment, ze:
    - ve stinu kridel se muzes skryt pred sluncem
    - pokud nekde havarujes, tak v troskach letadla muze najit ukryt drobna zver
    - kdyz budes na cestach s letadlem, aspon nebudes prudit na nyxu

    Samy zasadni vyhody 8))

    A kolikrat sem budes to letadlo jeste linkovat? Krome vseho dalsiho je z tebe ted i spammer?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jinak k tomu videu: kapacita baterií je v přepočtu 5.3 kWh (baterie tím pádem může vážit něco mezi 25 a 52 kg, 25 kg je dolní hranice kolik je v tom lithia, 50 kg by to vážilo poskládané z běžných baterií pro elektrokola). elektromotor téhle kategorie ale, jak jsem tu odkazoval, může při účinnosti až 90% (samotný motor, bez účinnosti vrtule) vážit méně než 3 kg (bez vrtule). jinak čím účinnější elektromotor, tím méně je ho potřeba chladit (pro elektrokola se dělají sinusové řídící jednotky, i když to má vliv hlavně v nízkých otáčkách)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: pravidla maji svuj vcelku zrejmy duvod.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ano, pravidla jsou tu jen pro plebs. to samozřejmě jako člen Pirátské strany tvrdím taky :-) (akorát že já jsem ten plebs a sere mi to)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: podívej, je to stejně kvalitní příspěvek do diskuze jako [ DANYSEK @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] "no jo, to jsou just for fun plachtitka". v zásadě ano - neprojektuju např. spolehlivé letadlo pro záchranou službu, které má fungovat za každého počasí. několikrát jsem prohlásil, že solární létání je podle mě hodně blízké balónovému - až na to, že by to mělo být přeci jen nepatrně lépe říditelné...

    mě se e-Swift fakt hodně líbí, a i když nevím, jak moc je reálné takhle elegantní design doplnit např. na ten closed-wing dvojlplošník, a celé to pokrýt FV panely - tak nevidím důvod, proč proti tomu trollovat: argument, že i když to pod mrakem neodstartuje, tak mi to aspoň uvaří do stanu k snídani čaj a vajíčka natvrdo, je naprosto stejně dobrý, jako jakýkoliv jiný (lidi si za takové peníze kupují chalupy v přírodě, a pak tam taky jen trčí a vaří si čaj - tohle navíc ještě občas bude lítat, i když třeba jen přes léto a ne každý den)

    E-SWIFT!
    https://www.youtube.com/watch?v=I7Ri4yJokSE
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jojo, a hlavne v neznamem terenu se z vysky dobre identifikuje, co je skutecne posekana louka a co dvoumetrova kukurice :D Zvlast kdyz je oboji zelene. A to se nebavime o krtincich a dalsich podobnych prekvapenich. Ne, pristani do volneho terenu skutecne neni pro kazdeho.
    XCHAOS: zasveceni taky dobre vedi, ze to bylo cele radne posvecene UCL i RLP :-) Pokud se vyporadas s byrokracii a splnis jasne dane podminky, jde opravdu ledacos. To neni zadna anarchie zpusobem, jak si ji predstavujes ty "hura styl, tady si vzlitnu"...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: XChaosi, jestli u solarniho letadla s rozpetim dvacet metru (nebo kolik) a cene par milionu citis potrebu jako vyhodu zminit, ze utahne 250W ponornej varic nebo ze z jeho kridel muzes stirat rosu na piti, myslim ze je vcelku jasne ze se dost chytas stebla 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: rýpnutí pro zasvěcené: ano, vím, že se nesmí létat a skákat padákem nad obcemi a městy. tím spíš mi překvapilo, že si někdo mohl na padáku rozbít hubu na místě, kde mi mohl spadnout téměř na hlavou (kousek od mého baráku v Praze), že :-)

    (jinými slovy: od někoho si určitě nechám ohledně bezpečnosti létání a padání radit... nevěděl bys o někom? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ještě, že existují i louky. počínaje druhou půlkou července (ale na jihu Evropy i dříve) pak třeba i strniště (kontrolní otázka: kdy si tak představuješ, že asi je sezóna solárních dopravních prostředků, pozemních i létajících? :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: Ani se zavesnym kluzakem si nemuzes litat kde chces. A to plati i o pristavani - jasne, teoreticky muzes pristat kdekoliv na poli a zvalchovat zemedelci urodu, ale prakticky po tobe bude chtit nahradu skody ;-) Jinak pristani do kukurice je pry zazitek :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: u varianty "motorový závěsný kluzák" ne úplně (stejně tak motorový paraglide... solární textilie nevím, jestli udělají za 5 let dostatečný pokrok, případně jestli budou cenově dostupné tak, jako dnes ohebné panely)

    že existují bezletové zóny samozřejmě tuším, navíc bych si jejich mapu musel sehnat v každé zemi, kterou bych prolétal... ale obecně paraglidy dnes tak jako tak přistávají často tam, kde potřebují (a ostatně i větroně - ne vždy se dostaneš zpět na letiště). s větším doletem bych musel asi lépe planovat, a preferovaná trasa by stejně asi byla stejně z letiště na letiště... ale rozhodně nemyslím, že se létá _jenom_ na letištích, co se tak kolem sebe koukám
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jak uz jsem tu poznamenal, tva predstava o vzletu z libovolneho placku je sama o sobe mimo misu :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: no a umí lítat? já chci levně a ekologicky lítat (ale nejde jen o ekologii, ale i o autonomii - ve variantě závěsný kluzák by se mi líbilo, že by šlo přistát prakticky kdekoliv na nějakém plácku... jediné, čím bych platil za další cestu, by byl čas...)

    myslím, že auta bych do toho vůbec netahal (i když je možné, že se objeví hybridní letadla, s rekuperací energie přes vrtuli během klesání - nesmějte se, s tímhle má velké plány ta česká firma co staví elektrického Phoenixe ). (možná si reagoval na solární kolo? nevím, tady se bavíme o bezpalivovém létání - v podstatě o o možnosti odstartovat s de-facto kluzákem bez tažného zařízení, tažného letadla, nebo benzínového motoru)

    celkově u mě nejde jen o tu mobilitu samotnou, ale od začátku je můj koncept "mobilní zdroj energie" - i u toho solárního kola šlo o to, že se někde zakempuju a tam si dobíjím např. notebook (letos jsem s sebou neměl notebook, ale ponorný vařič...). že by solární letadlo i pod mrakem utáhlo 250W ponorný vařič, to je myslím mimo diskuzi :-) dtto např. odchyt dešťové vody kapající z velké plochy křídel za deště... takže ono je to celé myšlené i jako mobilní autonomní obytná jednotka - nejde mi o adrenalinový zážitek z rychlé jízdy či letu (i když 67 km/h z kopce na solárním kole se stříškou byl docela adrenalin a třeba Eric Raymond se Sunseekerem II troufl udělat looping, takže ten adrenalin se dá najít asi ve všem..)

    jinak když někam povezu 20m2 panelů autem, tak budu už výrazně překážet... ale na travnaté ploše letiště se to naprosto ztratí. takže u mě je solární letadlo i součást úvah, jak přemístit solární elektrárnu naprosto přirozeně tam, kde jí zrovna potřebuju: můžeš se na to koukat i jako na samohybný bezpalivový vařič a ledničku :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: není teda levnější, ekologičtější, praktičtější, jednodušší a obecně lepší si pořídit plug-in hybrid automobil? Třeba chevrolet volt? :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Myslim ze mnohem dulezitejsi je pro tebe vedet, ze motor 15kW je _potrebny_ a proc. Coz mam dojem ze porad je trochu problem 8))

    A btw: jestli se z praktických důvodů ukáže, že tam [ve vzduchu] vydržím 2h, tak se samozřejmě máte právo smát - ja myslim, ze tohle fakt ukazuje jak uplne neuveritelne mimo jsi. Ale uvidime za tech pet let. Uz mam poznamku v kalendari 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: samozřejmě, že nevím, jestli můj _prototyp_ bude praktičtější, než "normální letadlo" (i u mých prvních dvou solárních kol to bylo diskutabilní - u toho které plánuju jako další, chci už jednoznačně mimo jakoukoliv pochybnost ukázat, že bude praktičtější, i když zase když někdo předvede elektrokolo s 2 kW baterií, tak se tam argumentuje dost těžko :-)

    myslím bych do 5 let mohl mít prototyp, rád bych vydržel ve vzduchu 4h, jak jsem psal, jestli se z praktických důvodů ukáže, že tam vydržím 2h, tak se samozřejmě máte právo smát, jak jste říkali, že to nebude tak snadný....

    vědět, že potřebný 15 kW motor (bez vrtule) váží do 3kg je pro mě důležité.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: .... stejně jako třeba 3 kW lithiových baterií, ovšem (zmiňoval jsem, že plánuju jen 2 kWh v bateriích...). nebude to úplně snadné, mám dnes k dispozici panely co váží 2kg/m2, lze to udělat lehčí, ale musel bych si laminovat vlastní (nebo sehnat dodavatele)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Coz bohuzel narazi na tvuj problem s pochopenim, ze solarni panely vazi krapet vic nez potahovy platno 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    vůbec tenhle tým je mi svým přístupem blízký:
    http://www.electricmotorglider.com/
    solární verze by asi nebyla "udržitelná", ale i prodloužení doletu proti čistě bateriové verzi by mohlo pro začátek být zajímavé (a kdo ví, kam se za pět let posunou panely a baterie? mohlo by stačit prostě osadit existující solární prototyp účinějšími panely a bateriemi, Eric Raymond začínal s pouhými 2% účinnosti a s NiMH...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam