• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to mě nepřekvapuje, že tě "person's worldview" trápí víc, než ty detaily. z těch detailů samozřejmě lze snadno vybrat většinu část, které prostě chybně nejsou. v některých konkrétních bodech zatím nemám jasnou představu (a absence jasné představy nejde označit, že to "špatně") nebo se teda nechám poučit, co je špatně a opravím.

    u tebe je ale proces zjišťování,co je špatně a kde se můžu poučit, strašně z dlouhavý: argumentuješ racionalitou, ale ve skutečnosti jí ve svých argumentech sám používáš tak málo, jak to jen jde.

    já na tenhle klub teď fakt nebudu mít čas, solární létání určitě udělá další velké pokroky, než já vůbec začnu (což bude po roce 2017 nejdřív).
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    At se na XChaosovy plany koukame na jakykoliv urovni, vsude je to spatne. Fyzikalne, matematicky, ekonomicky, prakticky, pravne, mechanicky... jeden fail za druhym. Svym zpusobem je to obdivuhodny 8)

    Fractal wrongness - RationalWiki
    http://rationalwiki.org/wiki/Fractal_wrongness
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: Ty ses fakt komik :) Tak jasne, ze "student" do takoveho terenu logicky nemuze... predpisy jasne definuji, co a za jakych podminek kdy muzes. A to neni zadne "hura", za tyden to muzu taky provozovat. Ze ty predpisy neznas te... vubec neomlouva :-) A me to neprekvapuje, kdyz ses liny se do toho poradne zacist... ;-) To vazne neni o nejakych vyjimkach pro vyvolene - i kdyz je zjevne, ze stejne jako meles ostatni nesmysly, tak budes stale opakovat i tento svuj blud.

    Predpisy jako pilot musis znat - nevim, jak chces tu znalost nekam outsourcovat :D Ani pilotni prukaz te automaticky neopravnuje letat na vsem, jsou ruzne dilci opravneni... o kterych zjevne nemas doted anung :) I samotna konstrukce letajiciho zarizeni podleha nejakym pravidlum. A take silne pochybuju, ze zacatecnika pusti na nejaky experimentalni stroj... ;-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: že materiál na moje solární letadlo, by měl stát kolem 200 000 - jj. Coz znamena, ze vsechny ty ceny u realnejch, maloseriove vyrabenejch a hlavne _existujicich_ letadel zhruba v tve kategorii jsou desetkrat a vice vyssi proc? Protoze tolik stoji prace? Protoze konstrukteri maji obrovskou marzi? Nebo proto, ze ten tvuj odhad je proste naprosto mimo?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: zmiňoval jsem myslím, že materiál na moje solární letadlo, by měl stát kolem 200 000 .... se 460 tisícema mi nedojmeš. ale i kdyby, tak se pokusím sehnat někoho, kdo se za tuhle cenu se mnou aspoň pokusí na tom solárním letadle začít pracovat (a opět: teď na to nemám, náklady na účast v Sun Tripu 2017 odhaduju na min. 100 000 za osobu, takže fakticky, rád bych začal se stavbou solárního letadla tak za 3 roky nejdřív.. do té doby musím vydělávat peníze tím, co umím, abych si mohl dovolit zaplatit lidi na to, co neumím)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: ano, snažím se samozřejmě znovynalézt (nejen) bicykl, ale i spoustu dalších kol :-) ale to je právě největší sranda - nechat se zaměstnat na 8h denně a dělat to, co všichni kolem, je neskonalá nuda.

    myslím, že kdybys historii té debaty celou prošel, tak že bys to nemohl odbýt takovýmhle rádobyvtipným bonmotem. létání mě vždycky zajímalo tak jako tak. solární energie mě zajímala tak jako tak. outdoor aktivity mě vždycky bavily samy o sobě (kempování a vaření si v přírodě). elektrickou energii potřebuju tak jako tak: jsem silně informačně závislý člověk... broadbandové internetové pokrytí nám stejně Elon Musk zařídí globální, pomocí své satelitní sítě, ale pořád bude nutné si dobít notebook nebo smartphone.

    o technologickém nomádství uvažuju taky už léta (např. někde stanovat s notebookem a dělat veškerou práci odjinud, než z domova... toto trochu naráží na to, že už vlastně nedělám u počítače žádnou práci a většinu času vedu různé online flamewars nebo prokrastinuju na sociálních sítích :-)

    tzn. celá ta kombinace "ostrovní energetický systém + outdoor + offroad + létání" má u mě dost hluboké kořeny, sahající hodně dávno do minulosti (zčásti ještě do dětství) a absolutně mě nechává chladným, že mě radíš stěhovat si solární panely dodávkou, jako "výhodnější": samozřejmě jsem si obytné auto půjčoval, a zjistil, že mi vůbec nevyhovuje - protože hezkých míst, kde se dá sjet ze silnice a nějak outdoor tábořit, není vůbec tolik, a člověk má největší pravděpodobnost, že ho někdo odněkud vykopne, že tam nemá co dělat. solární kolo je o moc lepší: zvládne slušný offroad někde po louce, nezanechává na rozdíl od auta vyjeté stopy, a za dobrého počasí klidně i dobije notebook (za špatného ale stěží mobil).

    cestoval jsem za posledních 20 let hodně krát, a zahrnovalo to spousty kombinací, co s sebou vláčím: od baťohů po celého naloženého auta nebo dokonce obytného auta. pořád jsem ještě nevychytal, jak málo nebo jak moc věcí s sebou chci vláčet, ale je jasné, že všechno, co s sebou vezu, má být co nejuniverzálnější a nejvíceúčelovější (příklad: jeden účastník Sun Tripu byl vozíčkář, a jeho solární handbike měl kola z jeho vozíku - vezl si s sebou vozík bez kol, a prohazoval je s tím handbikem, když se potřeboval přesunout na kratší vzdálenost - takže přesně takhle uvažuje většina lidí, co řeší alternativní mobilitu... dost možná, že by moje solární letadlo mělo kolečka s koloběžky, kterou bych měl na palubě a kterou po přistání můžu smontovat a dojet si do vesnice pro mlíko do kafe a rohlíky...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: ad rozbalení panelů z kufru - tuhle vizi jsem měl léta, ale potřebuješ min. dodávku (elektrické dodávky existují, ale jsou drahé)

    lithium v tvé elektrické dodávce bude samo o sobě drahé, a panely které by ho dokázaly dobít taky (tenké, lehké, ohebné - většinou 2x tak dražší, než těžké, určené na střechu..). cenově ti elektromobil vyjde drahý už sám o sobě a s FV panely pro dobití např. během jednoho dne v nákladovém prostoru dvojnásob.

    já totiž celou dobu postupuju v ekonomické úvaze obráceně: mám FV solární panely na louce, tzn.ostrovní systém. konkuruju ceně elektřiny z energocentrály, pálící palivo zatížené spotřební daní - nekonkuruju elektřině ze zásuvky ani plynu z trubky, s tím jsem se už smířil. moje úvaha od začátku byla - a co teď s tím? kam s tou elektřinou? jakákoliv snaha přidělat to k zemi a natáhnout od toho dráty naráží na to, že na druhém konci drátu bude elektřina levnější. takže jsem začal vymýšlet mobilní ostrovní systémy:

    - mobilní soundsystém (problém: lidi chtějí dělat parties hlavně v noci, přes den by se do nich muselo cpát moc drog a to mi nesedne)
    - mobilní solární pípa (to už bylo lepší - když je vedro, pivo potřebuje chladit víc, nežv noci)
    - solární kolo (protože vybité elektrokolo je opruz a sezóna ježdění na kole je v létě... a letošní výsledek není myslím špatný)
    - o zbytku mých úvah je tento klub
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    já mám z celé debaty dojem, že se XCHAOS snaží vymyslet kolo (ne bicykl), které už někdo dávno vymyslel a funguje, zatímco jeho dosavadní návrh je čtverec a snaží se ho kladivem ubít do oválného tvaru a nedaří se mu to :D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: tohle všechni ti ale tady kolegové vyvrátili a ty si zase meleš svou :-)
    ultralehké letadlo s velkou plochou křídel - nerealizovatelné.

    Lithiové baterky zas tak drahé nejsou, ojetý leaf s dojezdem 150km seženeš za 460 tisíc.

    A nemluvil jsem o FV panelu na střeše auta, ale FV panelech poskládaných vevnitř auta, rozložitelných venku když stanuješ (třeba).

    FV články !možná! jsou nominálně levnější než baterie, ale baterie funguje pořád a je nabitelná ze sítě, zásuvky jsou taky všude. FV články fungují 6 hodin denně (v průměru).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: mě to je úplně jedno: já se všude neoháním pravidly a předpisy, spíš naopak.

    když už nějaká pravidla jsou (na výcviku seskoku padákem se nám zmiňovali, že nad obcemi nesmíme), tak mi samozřejmě zajímá, zda platí pro všechny a jak je to s vyjímkami. nepřekvapuje mi to - žijeme ve světě, kde pravidla platí jen pro někoho.

    ale špatně chápeš můj přístup k tomu všemu. mě je celkem jedno, kdo se kde zabije - když to nebude nikdo mě blízký a/nebo nespadne na hlavu mě nebo někomu mě blízkému. můj přístup k existenci pravidel je spíše stoický - občas namítám, že pravidla, která nejde vynutit plošně, budou stejně dobrá tak maximálně k samoúčelné šikaně někoho, koho nějaký ten "lepší člověk" bude chtít sociálně vyloučit, ale není to pro mě téma dne (zvlášť ne v tomto klubu)

    dejme tomu, že jsem už jednou řekl, že se nechci spokojit s pokoutními zkušebními skoky 100 m někde na loučce za lesem, kde mě nikdo neuvidí, ale že samozřejmě usiluju o letadlo, které bude moci letat zcela oficiálně, na malých amatérských letištích a já to budu řídit s pilotním průkazem, zcela legálně. takže asi tak. navíc, nastudování pravidel lze outsourcovat (dá se obecně předpokládat, že kdokoliv cpe větší množství peněz do nějakého projektu, tak na tom sám dělá, co ho baví, i kdyby to bylo třeba vrtání vrtačkou do duralu, nebo riskování života při zkušebních letech - a outsourcuje to, co ho nebaví - např. studium pravidel, komunikaci s úřady, apod. - tedy, v podstatě, existence byrokracie a lidských zákonů pro mě představuje náklady navíc, stejně jako existence nepříjemných přírodních zákonů či vzácných zdrojů na vstupu)

    tím bych debatu o pravidlech s dovolením uzavřel
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: tak pro začátek: ve funkčním elektromobilu je tolik lithia, že si troufám říct, že za tu cenu fakt postavím nějaký ten solárně elektrický ultralight (bez toho, abych zaplatil práci zkušeného stavitele - musel by to dělat z nadšení a proto, aby získal know-how, které doté doby neměl).

    další věc je, že když dám na střechu elektromobilu solární panel, tak tím utáhnu stěží klimatizaci - výkon motoru a kapacita baterií jsou proti té ploše minimální, takže bych auto musel parkovat několik týdnů, aby se dobilo (teď takto ovšem parkuju na chat několik týdnů solární kolo, a panely už nemají tu energii kam dávat...). ultralehké letadlo má tu matematiku přesně obráceně: plocha křídel je velká, kapacita baterie malá, výkon motoru taky (proti elektromobilu). takže ultralehké letadlo nemusím na sluníčku parkovat několik týdnů, ale spíš jednotky dnů, a možná i jen několik hodin.

    další argument je, že lithiové baterky jsou tak drahé, že pokud část jejich hmotnost v běžném elektrickém letadle nahradím FV články (ne nutně pro udržitelný let, ale třeba jen pro dobíjení na zemi a za letu během plachtění...), tak se mi ten tradeoff v podstatě vyplatí - finančně, hmotnostně a i z hlediska celkové autonomie.

    uznávám, že pokud za 5 let nepředvedu solárně-elektrický stroj s avizovanou výdrží ve vzduchu 4 h přes poledne, ale třeba jen 0.5 h (a zbytek dne dobíjet na zemi), tak to bude v podstatě fail. ale uvidíme, co se podaří...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: takhle - hybridní, nebo plně elektrické auto ti splní z tvých požadavků dejme tomu 60%. Ale už to existuje a je to "relativně" levné.

    Solární letadlo ti splní 100% požadavků, ale neexistuje, vývoj bude drahý a provoz složitý (viz přistání na libovolném plácku, autem zaparkuješ opravdu skoro všude a i tu konvici/notebook z něj uživíš)

    A není problém si do kufru/na zadní sedadla naskládat solární panely a po parkování je rozbalit
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: nevim z ceho dovozujes, ze slo o nejakou vyjimku, slo o standardni zalezitost. Udeleni povoleni samo o sobe neimplikuje nutnost udelovat vyjimku - pouze v souladu s danymi pravidly musis nejaka kriteria dopredu splnit. Aneb ze si nemuzes delat kdy chces co chces.

    Kdyz te tak ctu... z tohohle by ti mohla teprv prasknout zilka :D
    Karlův most 15.5.2013
    https://www.youtube.com/watch?v=4j65GDIxDNg
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: princip, že "lepší lidi" pravidla dodržovat nemusí, je ve společnosti obecně hodně rozšířený - a ted jeste nejak vysvetlit, na zaklade ceho si mylis, ze v letectvi ty vyjimky dostavaji "lepsi lidi" 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: vidíš, jak ti jde hledat pozitivní a konstruktivní argumenty (až na to, že ty prudíš v mém klubu na nyxu a ne obráceně, teda...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: já neříkám, že nemají... jenom sám víš, že to, že něco dostane vyjímku z pravidel, není ani záruka bezpečnosti, ani to není tak úplně fér (princip, že "lepší lidi" pravidla dodržovat nemusí, je ve společnosti obecně hodně rozšířený - napadlo tě, že na pravidla nejčastěji nadávají ti, kdo se nejsou zvyklí těch vyjímek doprošovat?)

    no nic, politika a společnost jsou tu lehce offtopic, pokračovat v tom lze např. zde: [ Diskuze o nesmrtelnosti chrousta (centrum pro léčbu memetických poruch a mementálních postižení, trollologie, apod.) ]

    nejen, že se chci při stavbě prvního českého solárního letadla (ale on mě možná někdo předběhne... kdo ví) řídit platnými normami a předpisy, ale rád bych byl kompatibilní i s normami pro ultralehké létání v podstatné většině okolních evropských zemí: cílem je samozřejmě stroj vhodný pro dálkové mnohatýdenní výpravy a to i přes hranice.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Argument, ze pristroj za x milionu korun umi odvest stejnou praci jako varic za dve stovky je mozna "stejne dobry", ale zaroven znamena, ze pri absenci jinych, podstatnejsich vyhod, je ti dobra kazda prkotina.

    Mozna bys v tom pripade nemel zapoment, ze:
    - ve stinu kridel se muzes skryt pred sluncem
    - pokud nekde havarujes, tak v troskach letadla muze najit ukryt drobna zver
    - kdyz budes na cestach s letadlem, aspon nebudes prudit na nyxu

    Samy zasadni vyhody 8))

    A kolikrat sem budes to letadlo jeste linkovat? Krome vseho dalsiho je z tebe ted i spammer?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jinak k tomu videu: kapacita baterií je v přepočtu 5.3 kWh (baterie tím pádem může vážit něco mezi 25 a 52 kg, 25 kg je dolní hranice kolik je v tom lithia, 50 kg by to vážilo poskládané z běžných baterií pro elektrokola). elektromotor téhle kategorie ale, jak jsem tu odkazoval, může při účinnosti až 90% (samotný motor, bez účinnosti vrtule) vážit méně než 3 kg (bez vrtule). jinak čím účinnější elektromotor, tím méně je ho potřeba chladit (pro elektrokola se dělají sinusové řídící jednotky, i když to má vliv hlavně v nízkých otáčkách)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: pravidla maji svuj vcelku zrejmy duvod.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ano, pravidla jsou tu jen pro plebs. to samozřejmě jako člen Pirátské strany tvrdím taky :-) (akorát že já jsem ten plebs a sere mi to)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: podívej, je to stejně kvalitní příspěvek do diskuze jako [ DANYSEK @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] "no jo, to jsou just for fun plachtitka". v zásadě ano - neprojektuju např. spolehlivé letadlo pro záchranou službu, které má fungovat za každého počasí. několikrát jsem prohlásil, že solární létání je podle mě hodně blízké balónovému - až na to, že by to mělo být přeci jen nepatrně lépe říditelné...

    mě se e-Swift fakt hodně líbí, a i když nevím, jak moc je reálné takhle elegantní design doplnit např. na ten closed-wing dvojlplošník, a celé to pokrýt FV panely - tak nevidím důvod, proč proti tomu trollovat: argument, že i když to pod mrakem neodstartuje, tak mi to aspoň uvaří do stanu k snídani čaj a vajíčka natvrdo, je naprosto stejně dobrý, jako jakýkoliv jiný (lidi si za takové peníze kupují chalupy v přírodě, a pak tam taky jen trčí a vaří si čaj - tohle navíc ještě občas bude lítat, i když třeba jen přes léto a ne každý den)

    E-SWIFT!
    https://www.youtube.com/watch?v=I7Ri4yJokSE
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam