• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: pokud bych v roce 2017 skutečně splnil svůj cíl a vyhrál další roční Sun Tripu, tak bude jasné, že jsem se už s tou fotovoltaikou asi něco naučil...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jenže nainstalovat tam ty panely není tak jednoduché jako koupit hotový regulátor a pospojovat to - a tvoje zkusenosti jsou s cim? S instalaci panelu do letadel, nebo s koupenim hotovyho regulatoru a pospojovani?

    přímo na ulici jich tolik nevidíš - HAHAHAHAHA. Tak se bez nekdy projit po Praze.

    elektrická letadla asi nebudou mít tu výhodu, že na ně nebudeš ptořebovat řidičák, budiž - no a porad cekam na ty skutecne vyhody. Drazsi, mensi dolet, dobijeni trva vyrazne dele nez doliti benzinu... kde je ta vyhoda? Krome "wow, litam na elektriku"?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: No tak se predved a spocitej to. Spocitej, kolik stoji palivo, spotrebovane vlecenim vetrone, kolik by stalo stejne mnozstvi elektriny, kolikrat je drazsi to elektricky letadlo, kolik te stoji cas, kterej stravis stanim na zemi a dobijenim baterky (nebo kolik te stoji extra baterka kterou vymenujes). Sup sup, chci videt nejaky _konkretni_ vyhody.

    A kdyz rikas ze "elektricky motory pro vetrone dost frci" - urcite to muzes nejak dolozit, vid? Jako, dolozit faktama, ne linkem na jeden typ elektrickyho vetrone, ze ho? Tak prosim, dokaz to "frceni". Predem diky 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jenže ono to s tím letadlem není tak hrozný: musíš srovnávat cenu letové hodiny. jistě, výdrž 20 minut je vhodná spíš třeba pro výuku létání... ale jak dlouhé jsou lety, při kterých třeba vlečeš větroň na start? nebo co když elektromotor použije motorový větroň pouze pro start a dále už plachtí?

    zejména elektrické motory pro větroně dost frčí, protože tam se po startu ze země předpokládá vypnutí a stoupání v termice. fakticky jsem přesvědčený, že za 5 let bude z čeho vycházet a že nebudu muset bastlit od nuly komponenty pro elektrický pohon letadel - že budu řešit fakt jen to solární dobíjení baterie.

    kromě toho další průlom v lithiových bateriích je více než pravděpodobný - nové typy jsou už ohlášené, ať už jde o odlišnou strukturu elektrody nebo odlišné složení. zdvojnásobení energetické hustoty ti okamžitě posune buď užitečné zatížení nebo výdrž/dolet na hodnoty, u kterých to začne mít smysl řešit. (tohle se může stát prakticky kdykoliv...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: hmm... hlavně, že vy jste všichni tak "vzdělaní" (např. kdo z vás tu má strojárnu - ty, REDGUY? silně pochybuju.. jste ajťáci oba)

    když budeš stavět letadlo na spalovací motor, může se to hodit, že s nějakým už máš zkušenost - budeš o motorech něco tušit.

    faktem je, že lidí, co staví ostrovní FV systémy s lithiovými bateriemi a elektromotory je v téhle zemi toho času prostě méně, než lidí, co staví letadla. a ekonomická teorie takovouto situaci popisuje jasně: pokud někdy vznikne poptávka po solárních letadlech, tak na jednoho člověka co umí dodat FV systém pro letadlo bude připadat možná i sto těch, kdo ho umí postavit.

    REDGUY: no ano, prostě letadla která létají na elektřinu se už staví i u nás. jenže nainstalovat tam ty panely není tak jednoduché jako koupit hotový regulátor a pospojovat to: stejně tak lithiové baterie s větší kapacitou než pro elektrokola jsou pořád v podstatě kusová výroba.

    elektrokola jsou běžná hlavně v obchodech, které je prodávají - přímo na ulici jich tolik nevidíš. jsou běžně dostupná, lidi to mají... hlavně když fakt někam _musí_ jezdit na kole z ekonomických důvodů a současně se jim nechce sportovat a nechtějí se zapotit.. je to levnější než moped. elektrická letadla asi nebudou mít tu výhodu, že na ně nebudeš ptořebovat řidičák, budiž...

    samozřejmě jsem měl na mysli _relativně tak běžná_ - ne že absolutní počet elektrických letadel bude nějak obrovský, ale že poměr k jiným malým letadlům bude asi jako poměr elektrokol k mopedům (když už někdo investuje do letadla, zajímají ho asi provozní náklady - a ty budou u elektrických letadel nízké...)

    jednoduše bude stačit předvést FV systém s potřebnými parametry (hmotnost panelů, kapacita baterií, poskytovaný proud) někomu, kdo bude v té době stavět elektrická letadla a vzbudit jeho zájem: samozřejmě ale nejde mlžit a mít to jen nakreslené (byť jako luxusní 3D), člověk musí předvést nějaký hardware (a tady se kolo docela hodí, na demonstraci funkčnosti a robustnosti systému..)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A prosim, nez zacnes vykrikovat ze za pet let budou elektricky letadla fakt bezny: prosim, vysvetli mi, jaky ma elektricky (bateriovy) letadlo zasadni vyhody proti normalnimu letadlu se spalovacim motorem? Je mnohem drazsi na porizeni, ma mnohem nizsi dolet... elektricky kolo ti proti normalnimu kolu dava nektere jasne vyhody a proto jsou dnes relativne bezny. Jakou takovou vyhodu ti dava elektricky letadlo? (hint: jestli si myslis ze "neplatim za palivo" je nejaka podstatna vyhoda, zamysli se nad cenou paliva, elektriky a celkovejma nakladama)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ale jde o roky prace kvalifikovanych konstrukteru v oboru, ne nevzdelaneho cvoka co na zaklade zkusenosti z bicyklu "stavi" letadlo.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A jako obvykle, strawman fallacy.

    XChaos: elektrické létání v té době bude tak běžné, jako dnes elektrokola
    Redguy: hahaha
    XChaos: elektrické létání (ne solární, ale na baterie) je skutečně dost na vzestupu. chceš to zpochybnit

    Jinymy slovy, XChaos bud zase vedomne mlzi a klickuje, nebo je idiot kterej nechape ze je krapet rozdil mezi "neco roste" a "neco roste a poroste tak rychle, ze to za pet let bude bezne jako dnes elektrokola".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: elektrické létání (ne solární, ale na baterie) je skutečně dost na vzestupu. chceš to zpochybnit?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: elektrické létání v té době bude tak běžné, jako dnes elektrokola 8) Riiiiiiight 8)))

    XCHAOS: rozhodně moje komparativí výhoda je, že stavím ostrovní fotovoltaické systémy s flexibilními panley a akumulátory na bázi lithia - obavam se, ze precenujes hodnotu vedomosti o tom, jak propojit FV panel, regulator a baterky a zaroven podcenujes hodnotu vedomosti o tom, jak postavit letadlo. Ale nechme se prekvapit 8)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: problem je, ze do letadla muzes instalovat jen zarizeni pro letadla taky certifikovane :) A jako certifikaci do letadla ti fakt nikdo nevezme pristup stylem "odjel jsem s tim 8000km na bicyklu, tak to bude dobry" :) Viz napr. predpis L8... a jo, ja vim - ze to mas rad :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BTW dost inspirativní - proč začal Elon Musk stavět vlastní rakety - protože mu Rusáci nechtěli prodat dva Rokoty za cenu jednoho :-)))
    [ CHILDINTIME @ Elon Musk (Paypal, SpaceX, Tesla Motors, Solarcity, Hyperloop atd.) ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ano, u nás většina staví stacionární, já jsem začal stavět takové, které se hýbou - tzn. např. pokud MPPT regulátor přežil 8000 km drncání na neodpruženém tandemu, včetně řady offroad odboček (někdy nezáměrných - zabloudil jsem :-) tak si ho fakt troufnu instalovat i do letadla (on je teda na 24V a solární kolo bude potřebovat daleo vyšší napětí, ale stejně... jde o ten princip, rozhodně jsem se záměrně vrhnul na mobilní ostrovní FV systémy, které občas trochu tvrdě dopadají na zem...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: myslíš to Meanwhile, subjects with true ability tended to underestimate their relative competence. ? já jsem na některé věci prostě líný, no :-) a jsem teda obklopený lidmi, kteří o své kompetentnosti moc nepochybují...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ono postavit stacionarni FV system je neco diametralne odlisneho od konstrukce cehokoliv co se hybe, vime? :-) Ono to tak nejak z principu na vsechny uzite komponenty klade ponekud jine naroky. Budiz uklidnenim, ze fantasmagorie do provozu nikdo neschvali a pokud se na nich vzneses nacerno a nezabijes se, tak se pak dost pravdepodobne nedoplatis :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: v roce 2016 si koupit lehokolo a naučit se na něm jezdit. v roce 2017 vyhrát Sun Trip na lepším solárním lehokole - 48V, chlazené panely, apod. :-) (BTW plánovanou techniku evaporativního chlazení FV panelů rozpálených na přímém letním slunci doufám využiju i u toho solárního křídla letadla...)

    zhruba v roce 2020 bych rád létal na něčem solárně dobíjem: jestli to bude 1-4 hodiny přes poledne schopné vodorovného letu jen na elektřinu z panelů na křídlech a nebo to bude nutné dobíjet na zemi před cestou, to závisí na spoustě věcech, ale elektrické létání v té době bude tak běžné, jako dnes elektrokola, a já se prostě pokusím o solární verzi tak, jako jsem se pokusil o solární verzi elektrokola (dokonce si dovedu představit, že v té době bude někdo prodávat ojeté elektrické letadlo, protože mu klesla kapacita baterií a já tam třeba instaluju menší battery pack + tenkovrstvou fotovoltaiku na křídla.. možností je fakt spousta, proč bych teď měl přesně vědět, jak dosáhnu toho, co bude za pět let?)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: hele, já věřím, že v týhle zemi umí hodně lidí lítat, zná předpisy, apod. (možná v tomhle klubu je víc expertů na vyjímky, než na pravidla, ale budiž). na druhou stranu, myslím, že v téhle zemi není moc lidí, co staví ostrovní FV systémy s lithiovými bateriemi (vzhledem k jejich ceně) - ve skutečnosti, třeba i4wifi doporučovala ještě do letošního jara ke svým LiFePO4 baterkám regulátor, který končí na napětí 28.8V místo 29.2 a tedy byl optimalizovaný na olověné baterie a lithiové po čase zničil.

    tzn. až tu solární létání bude aktuální, tak rozhodně moje komparativí výhoda je, že stavím ostrovní fotovoltaické systémy s flexibilními panley a akumulátory na bázi lithia, zatímco ty komerčně dodávané (na chalupy na samotě, apod.) jsou většinou s olověnými trakčními akumulátory a s rigidními panely v hliníkovém rámu (oboje je dneska už zatraceně levné)

    tzn. jestli se najde nadšenec do létání, který má předpisy v malíčku, ale nemá tu zkušenost s elektronikou a fotovoltaiku, ale četl o tom, a láká ho tiché, za dobrého počasí navíc skoro celodenní létání, navíc po počáteční investici skoro zadarmo? jesti takového parťáku najdu, nevyplatilo by se nám dohromady postavit dvě solární letadla, jedno pro něj a jedno pro mě,a nasdílet potřebné know-how, případně tak víc amortizovat různé dílenské příravky, které na to budou potřeba?

    prostě když o tom budu mlčet a budu se snažit všechno vymyslet a udělat sám, tak dopadnu jako s mými ostatními projekty, co jsem na nich chtěl všechno dělat sám: já náhodou význam spolupráce a dělby práce chápu moc dobře, a když mám dobrý nápad, tak mlčet o tom nemusí být dobrá strategie (třeba na decentralizovanou počítačovou síť mám už nadšence a grafika a lanařím codera, který se na rozdíl ode mě PHPkem živí doteď, takže ví, kam se věci posunuly... dtto se solárními koly jsem cyklo-věci v podstatě připravený outsourcovat a řešit na tom jen speciální věci týkající se elektrického pohonu v kombinaci s fotovoltaikou...)

    hlavně id REDGUY tu má rétoriku "pokud tohle všechno chceš zvládnout, tak bys musel bejt strašně dobrej a to určitě nejsi, takže jsi to druhý, tzn. idiot" - fakticky, většina známých mi říká, že se spíš podceňuju, než že bych byl přehnaně sebevědomý (jen tak na okraj). pokud mluvím o té stavbě maého solárního letadla, tak je to samozřejmě myšlené tak, že _kdokoliv_ bude za pět let schopen něco podobného realizovat, ne že já mám nějaké vyjímečné schopnosti (samozřejmě, já budu pořebovat někoho aby mi pomohl s terminologií, předpisy a vůbec tou konstrukcí - na druhou stranu, to letadlo asi bude dost originál i pro něj...).
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS: a já si naopak myslím, že flejmwars jsou v dnešní době ta správná věc, jak posunout věci dopředu, prověřit možnosti a získat nový informace. (stačí si všímat, na který konkrétní body žádný protiargument nemáte :)

    No, a to je to co řikám, že je škoda ;)

    Abych jenom neházel, tak ze dvou důvodů:

    1) Trochu přeceňuješ lidi, co se tý debaty účastněj (a myslim že nikdo z nich by neřek, že "nemám protiargument" -> "bude to posouvat věci dopředu / bude to fungovat")
    2) Jsou věci, co jsou spíš tak trochu řemeslo...třeba si nejsem jistej, nakolik se v bojovejch uměních budeš posouvat dopředu tim, že si o nich budeš číst místo toho abys je cvičil.

    A já mám pocit, že v lítání je hodně věcí v týhle kategorii...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    JIMIQ: Jesti to spravne chapu, tak do roku 2017 nic a pak zacit doufat, ze se behem tri let objevi funkcni, lacina a dostupna technologie, ktera umozni vydrzet ctyri hodiny ve vzduchu, protoze podle toho co on sam psal, kdyz vydrzi jen dve (nebo dokonce mene, treba nula), mame duvod se mu smat.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    a jaký je teda timeline? 3 roky blábolit na nyxu a pak začít shánět rogalo s elektromotorem na které se přilepí panely?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: detaily jejich řešení neznám - coz je to podstatne. Neznas detaily, prestou moudre rozdavas "hinty" o tom, jak to meli podle tebe udelat lip. Coz je tvuj problem v kostce: vis prd, presto machrujes, v podstate na jakekoliv tema, ktery te zrovna zajima. U tohohle hesla by na Wikipedii mela bejt tvoje fotka 8)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam