• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: Li-ion. Prostě uvidím. Oni taky výrobce LiFePO4 nebyli zřejmě schopni dodat baterie v takové kvalitě, kterou avizovali... prostě trh se dost přeorientoval na Li-ion, podle všeho.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Cili tvuj argument je "nevyhody lipo baterii nejsou podstatne, protoze lifepo4 baterie ty nevyhody nemaji a protoze gigafactory, tak se v budoucnu budou asi pouzivat lipo baterie". ok, chapu 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mno, protože já bych klidně pracoval i s LiFePO4 :-) ale svojí roli bude hrát i co bude komerčně dostupné, nebo třeba ta snadná diagnostika a vyměnitelnost článků. Proč jsem je zmiňoval jsem uvedl, ale do zblbnití opakuju: LiFePO4 prakticky nemají riziko požáru nebo dokonce výbuchu, nevadí jim přehřívání a mají největší výkonovou (nikoliv energetickou) hustotu. Jednoduše se může stát, že špičkový proud 3 kWh Li-ion baterií nebude tak velký, jak bych pro plánovaný cca 15-20 kW motor potřeboval, když bych z něj chtěl mít možnost vyždímat plný výkon (např. při startu). Rozdíl v hmotnosti při kapacitě, kterou plánuju bude v jednotkách kilogramů. Ale Muskova Gigafactory asi srazí cenu spíš u Li-Ion technolgie...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: ano, už 20 let se účastním internetových diskuzí ne proto, že by mě bavilo vést flamewars a nebo trollovat proti komukoliv a čemukoliv, ale proto, že hledám v nejrůznějších oblastech lidi, se kterými by se dalo spolupracovat (a internet proto, že si myslím, že řeším témata, na které nepotkám experty na ulici.. i když člověk nikdy neví, třeba spolupráci v oblasti solárních kol jsem navázal právě na ulici, ovšem moje kolo nebylo jediné, které upoutalo pozornost...když vidíš člověka, který za svým nákladním kolem _odtahuje další kolo_ (do servisu, či ze servisu...) ... :-)

    myslím, že "řemeslo" na tom lítání bude právě třeba ta znalost předpisů apod. (min jsem se tu dozvěděl, že brýle v zásadě nevadí, pokud vysloveně nejsem slepej pak patrona, takže někam se to posouvá).

    jiná věc je ale třeba ekonomika létání a jeho pohodlí: jestliže letová hodina stojí kolem 1000 Kč (a to pokud to dobře chápu, tak bez ceny paliva, resp. asi jak který typ) a navíc si ještě lidi často stěžují na hlučnost a vibrace, tak je jasné, že je tady potenciál rozšiřovat nabídku na trhu směrem k nižším nákladům na letovou hodinu a nižší hlučnosti (samozřejmě: někdo jiný třeba létá kvůli adrenalinu a radši si i připlatí, aby si tu hodinu víc užil a letěl rychleji, akrobatičtěji, apod... vždycky budou mít lidi různé preference)

    DANYSEK: nechci na to diplom: bavil jsem se o pochopení konkrétního pojmu: tyč z nějakého daného materiálu nejde namáhat zas v tolika různých směrech, aby to nešlo pochopit za jeden večer, tu zažitou terminologii (např. "odolnost v tahu" asi intuitivně chápeme všichni, že... pak jsou ale ještě různé "moduly pružnosti" či co a kdesi cosi dalšího). a že bych měl synchronizovat terminologii, to se mi tu navrhuje... takže si pořád dovoluju trvat na tom, že kvůli pouhé synchronizaci terminologie nemusím ještě nutně absolvovat vysokou (tam bych se samozřejmě dozvěděl i jiné věci, ale ty zase nemusím nutně potřebovat...)

    opakuju: nebráním se tomu, mít třeba ten bambusový rám na kolo, co chci dělat tuhle zimu, současně i spočítaný. a přesně vědět, jak tlusté trubky z oceli, hliníku nebo karbonu by tam musely být místo těch bambusů. myslím, že je to přesně typ znalosti, který se mi bude hodit při návrhu vlastního letadla, za pár let. (dokonce trochu lituju, že jsem se po těch přijímačkách v roce 1992 pro tu strojní nerozhodl, ale mě to přišlo po gymplu jako nejvíc uncool obor, kterým udělám nejmenší dojem na holky... jo, byl jsem tehdy mladý vůl, samozřejmě... ovšem další věc byla, že programování mi tehdy přišlo ještě zábavnější a hodlal jsem tím vydělávat peníze, což mi přišlo nejvíc cool ze všeho...)
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS: Jestli to bylo myšlení na potvrzení toho co píšu, tak ano, posílám palec nahoru :)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XChaosi, hele, ja pro dnesek koncim. A vzhledem k tomu, ze ti tvuj dealer ocividne dneska dodal nejakej extra silnej matros, doporucuju to samy i tobe. "Doucim se pocitani konstrukci za jeden vecer" je dost silny kafe i na tvoje pomery a fakt nechces riskovat, ze to jeste necim trumfnes 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: potom tě prodloužení životnosti baterie třeba na dvojnásobek stojí jednotky procent původní ceny baterie. - Tohle myslis vazne? Opravdu? Prosim, velmi peclive se nad tim zamysli. Hint: nebudes menit jen jeden clanek 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Přesto jsou budoucností podle všeho Li-Ion - aha. Tak v tom pripade proc jsi vubec zminoval ty LiFePo4? A proc mlzis o zivotnosti LiPo??
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: Jeden vecer? Co mi to jen pripomina.... Aha! Vim! Plzenske rychlokurzy prava zakoncene VS diplomem... :D

    Ono to nebylo jen technicke kresleni (dva roky), ale treba i mechanika (dva roky), strojni soucasti (rok), dilenska praxe (dva roky). Tys argumentoval, ze jsem "jenom" ajtak, coz je opet prokazatelna lez :-) A i kdyz se diky me IT specializaci po letech cela rada detailnich vedomosti tech oboru vytrati, neco v te hlave precijen zustalo a hlavne tusim, co kdyztak kde hledat. Ale i to malo, co v hlave zustalo staci k utvoreni nazoru o tvych vyplodech. A nazorem "to dam za vecer" to zabijes naprosto dokonale...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak kdyby se v tomhle _odborném_ klubu netrollovalo a někdo měl zájem na skutečném vzdělávání se a ne na osobních útocích...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    jak by to s reálnými výpočty nějakých konstrukcí - kdo z nás by se dostal dál... chybí mi tam určitě nějaké pojmy (což vidím na první pohled, když studuju parametry různých materiálů: kolik to vydrží tahu v Pa, to by mi ještě smysl dávalo, a pak je tam spousta dalších operací co s tím můžeš dělat a tam už se nechytám.. nicméně zrovna tohle by šlo asi dohnat za jeden večer, kdyby to bylo fakt potřeba


    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: samozřejmě je rozdíl, jestli zahodíš celou baterii nebo vyměníš jeden článek (což je zlomek ceny). potom tě prodloužení životnosti baterie třeba na dvojnásobek stojí jednotky procent původní ceny baterie.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: LiFePO4 mají maximální výkonovou hustotu. To se ti hodí např. při startu a stoupání (u elektrokola při jízdě do kopce). Energetickou hustotu mají horší, než Li-polymer nebo Li-ion. Navíc nevybuchují, nepřehřívají se, apod.

    Přesto jsou budoucností podle všeho Li-Ion články 80160, protože se očekává, že budou díky Gigafactory masivně levně dostupné (https://en.wikipedia.org/wiki/Gigafactory_1 http://www.teslamotors.com/gigafactory )

    Tesla's Gigafactory May Hit $100/kWh Holy Grail Of EV Batteries
    http://cleantechnica.com/...y-may-hit-100-per-kilowatt-hour-holy-grail-ev-batteries-report-predicts/
    pro představu: jestli jsem u svého solárního letadla prohlásil, že mi budou stačit 3 kWh Li-ion baterií, tak tohle by mělo v éře Gigafactory stát jen asi 300 USD (něco přes 6000 Kč). protože limitem u toho létání je hmotnost baterií, tak vlastně cena náhradních článků pro udržování plné kapacity baterie bude časem úplně zanedbatelná (srovnej náklady na generálku motoru: tohle přitom budou stejné díly, jako pro notebooky, elektrokola, elekotromopedy, eletromobily...)

    (zrovna tu technologii opravy baterií bez letování přímo na cestě bych chtěl mít dořešenou do toho roku 2017... to se totiž může sakra hodit...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: já na střední taky dělal nějaké výkresy tuší, a přijímačky na strojárnu jsem po gymplu bez problémů udělal (akorát tam nešel - protože 90tá léta, počítače a programování jako budoucnost lidstva, apod.). otázka je, jak by to s reálnými výpočty nějakých konstrukcí - kdo z nás by se dostal dál... chybí mi tam určitě nějaké pojmy (což vidím na první pohled, když studuju parametry různých materiálů: kolik to vydrží tahu v Pa, to by mi ještě smysl dávalo, a pak je tam spousta dalších operací co s tím můžeš dělat a tam už se nechytám.. nicméně zrovna tohle by šlo asi dohnat za jeden večer, kdyby to bylo fakt potřeba...)

    vůbec nechápu, co má tvůj známý, co je úspěšný inženýr, společného s tímhle diskuzním klubem - argumentoval jsem lidmi, kteří proti mě trollují tady, ne tvými kamarády :-) jsem zmínil, že tady z těch lidí co se mě snaží shazovat nejspíš strojárnu nikdo nemá - ovšem to jim nebrání mě označovat za "nevzdělance", ačkoliv trollují v oboru, kde jsou téměř stejně nevzděláni, když pomineme pár nabiflovaných zákazů a příkazů, což je sociální, nikoliv technická dovednost - a ty vytáhneš nějakého kamaráda, co se téhle debaty ani neúčastní? wtf? celou dobu říkám, že v ČR je dost chytrých lidí, co umějí dopočítat letadlo s mnou požadovanými dílčími parametry (rozuměj: dopočítat ty zbylé parametry). vy ale mezi ně evidentně nepatříte :-)

    nakonec bude provoz solárního letadla (stejně jako jakéhokoliv jiného) o ergnomii (jak se to bude snadno skladovat, rozebírat, skládat, přepravovat) a o ekonomii (pořizovací náklady, cena letové hodiny...). jako praktikující podnikatel mám o ekonomických aspektech téměř jakékoliv lidské činnosti poměrně slušnou představu.... no, a vůbec to posuzování "úspěchu" či "neúspěchu" je dost subjektivní věc - znám lidi, kteří svůj celkem očividný fail v nějaké lidské aktivitě klidně prezentují jako úspěch, já mezi ně nepatřím, ale fakticky nepotřebuju tohle poučování: min. mám dost času vést tyhle debaty - to ti nestačí jako důkaz průměrně úspěšné existence?

    hlavně nechápu motivaci toho, kdo stráví podstatnou část života tím, že mi vysvětluje, jak moje úsilí nemá smysl: fajn, možná nemá, tak mě prostě ignorujte, ne? proč kvůli tomu musíte takhle spamovat klub osobními útoky, když je to podle vás tak jednozačné?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: LiFePO4... a jakpak jsou na tom s hmotnosti?

    Lithium Polymer baterie mají ale taky slušný počet cyklů, myslím že 1500 hodin provozu můj notebook za sebou určitě má - BUAHAHAHAHAHAHA. Jezis, XChaosi... tohle uz je fakt trapny. To si fakt myslis ze ti to projde? Nejdriv neurcite obecne "slusny pocet" a pak najednou, abys dostal cislo ktery potrebujes, magicky prejdes z _cyklu_ na _hodiny_ provozu? Fakt si myslis, ze si nikdo tehle argumentacnich faulu nevsimne?


    životnost celé baterie prakticky nekonečná - a dalsi faul, protoze nejaka zivotnost "cele baterie" nikoho nezajima, dulezita je cena. A i kdyz jeden valecek mozna je "stokorunova polozka", kdyz to vynasobis celkovym poctem, najednou mas problem. Coz asi moc dobre vis, protoze jinak bys takhle nemlzil a neklickoval 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: navíc když někomu předvedu, že si mrtvé 80160 válečky může v baterii vyměňovat bez letování a podle nějakého čísla, které odečte z displeje - Vis, to je zajimavy. Na jedny strane tvrdis, ze i tak komplexni dovednost, jako "postavit letadlo" je mozne ziskat ciste jen brouzdanim po internetu. Na druhou stranu si predstavujes, ze tvoje schopnost vysvetlit neco, co si clovek muze precist v navodu k pouziti, je nejak hodnota komodita pro barter... no, uvidime 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: LiFePO4 má údajně "téměř neomezený počet cyklů". mě na ní odešly balancery, ale tam, kde jsem si nechal vyměnit ty čínské bast-destičky za profesionální trakční balancer, se mi zdá, že má i navzdory špatnému skladování v zimě pořád kapacitu kolem 10 Ah z původních 12ti. (Problém je, že jsem vloni o baterkách nevěděl skoro nic a uvěřil jsem reklamním žvástům, místo abych si četl manuál od výrobce... tím jsem zbytečně utratil peníze, které jsem mohl vrazit do kvalitnější baterie)

    Lithium Polymer baterie mají ale taky slušný počet cyklů, myslím že 1500 hodin provozu můj notebook za sebou určitě má (i když kolik z toho bylo na baterie.. hmm, nevím).

    Tento problém řeší právě zmiňovaný "zástrčkovník" (nebo jak to nazvat) na chytré 80160 články: pokud výměna přestárlého či podbitého článku neznamená letování a ruční přeměřování, tak he rázem životnost celé baterie prakticky nekonečná, protože jen čas od času vyměníš jeden váleček (což je stokorunová položka, a pokud to půjde bez letování, tak současně operace na pár minut)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ja nejake elementarni zaklady strojariny mam - byla to po dva roky soucast stredoskolskeho oboru, ktery jsem studoval - a vykresy na skole delal (a nejen sroubovych spoju). K profilaci na IT doslo az v pozdejsich letech. Jinak treba jeden z mych kamaradu - inzenyr-strojar se dnes zivi vyvojem specialni elektroniky a programovanim - a rozhodne je uspesnejsi nez ty :) Samozrejme i zkusenosti ze strojariny ve svem podnikani vyuziva. Aneb neposuzuj lidi, o kterych nic nevis a maximalne se domnivas na zaklade drbu a svych dojmu...
    XCHAOS: stanoveni udrzbovych hodin vychazeji z nejakeho certifkacniho procesu. To neni tak, ze vezmes libovolny motor a ten pouzijes. Bohuzel tvuj pristup je takovy - staci "naakej" elektromotor a uz litame. No tak jiste... :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: chceš argumentovat, že dnes je (spolu)vlastnictví letadla taková pohodička, že vůbec nechápeš, proč by někdo řešil cenu letové hodiny hele, vazne, ctes co pisu? nebo nectes? Kdybych si napsal robota, kterej na kazdou tvoji zpravu automaticky odpovi Strawman Fallacy! tak se nesplete odhadem v 40% pripadu 8))

    Ne, nic takoveho argumentovat nechci. Jen marne cekam, az mi vysvetlis, proc by cena letove hodiny elektroletu mela byt nejak zasadne nizsi, nez u normalniho letadla. Nebo az konecne ukazes ty uzasne vyhody elektroletu, kvuli kterym si je lidi budou kupovat misto letadel se spalovacima motorama. Ale chapu ze toho se nedockam, protoze mas spoustu prace s mlzenim a vykrucovanim se 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: o schopnosti "stavět letadlo" nikoliv, nicméně, pokud v té době bude někdo u nás stavět elektrická letadla - předpokládám, že ne jeden stavitel - tak jsem prostě kandidát na barter "dodáv dva FV + bateriové systémy na elektrický ultralight výměnou za to, že si jeden odnesu"

    když si vezmeš, kolik panely a baterie stojí, tak to nevypadá zas tak nereálně, navíc když někomu předvedu, že si mrtvé 80160 válečky může v baterii vyměňovat bez letování a podle nějakého čísla, které odečte z displeje, tak věřím, že se nějak dohodneme. (je to jen o tom naučit se to pospojovat dřív než ostatní a dostat se pokud možno u dovozců na jejich nákupku...)

    vrčení motoru není zas taková romantika - tichý elektrický let bude lákat tak jako tak, solární i nesolární

    nechápu, co tě na téhle flamewar láká: chceš argumentovat, že dnes je (spolu)vlastnictví letadla taková pohodička, že vůbec nechápeš, proč by někdo řešil cenu letové hodiny?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Mimochodem... 1500 hodin do generalky? U elektrickyho letadla to pri hodine na jeden let to znamena 1500 cyklu baterie. Jakou ze zivotnost ma lipo baterka?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam