• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jsem přesvědčen, že to bude životnost motoru (a jeho nižší cena) v kombinaci s nižší hlučností nebo vibracemi. jednoduše ta větší životnost motoru povede k nižší ceně za letovou hodinu. elektrická letadla budou možná zpočátku relativně drahá - ale už třeba jejich pronájem, právě vzhledem k nízké ceně za letovou hodinu, bude pravděpodobně relativně levný.

    (životnost baterií tam bude větší problém, ale ne extrémní - majitelé elektromobilů mají vesměs s tímto kladné zkušenosti. navíc výhodou letadla proti elektromobilu je, že těch letových hodin přeci jen není tolik, kolik můžeš najezdit konvenčním autem a připomíná to spíš režim toho elektrokola. navíc jsem jasně popsal, jaké triky se chystají co se týče optimalizace životnosti baterií a odstranění nutnosti generální opravy na úrovni ručního letování ...)

    jakkoliv mým vizím prakticky použitelného solárního létání (amatérského, sportovního, dopravního...) se můžeš ještě nějaký čas vysmívat, "obyčejné" elektrické létání je dnes předmětem dravé konkurence a do hry se zapojují i největší výrobci, a je to dost sázka na jistotu. Věřím, že do 5 let se dá očekávat na každém českém malém klubovém letišti aspoň jeden elektrický kousek (ať už soukromě, podílově či aeroklubem vlastněný...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: že jsem už zmínil několik zásadních výhod elektrického letadla proti klasickým Kde konkretne? Kurpikladu o tech vibracich a zivotnosti draku jsi sam priznal, ze to je blbost. Nizsi cenu nedokazes nijak kvantifikovat a dokazat. A tak dale, a tak dale. Takze znovu: co konkretne je prokazatelne tak zasadni vyhoda elektrickyho letadla, ze to prekona vsechny jeho nevyhody?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já jsem neřekl "za večer se doučím stavět letadla" - a nikdo taky nerika zes to rekl. Technicky vzato to asi lhani neni, ale fakt jenom technicky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: myslím, že jsem už zmínil několik zásadních výhod elektrického letadla proti klasickým :-) zkus si to přečíst znovu, vím že moje příspěvky jsou často tldr.

    (ostatně, pochybuju, že bych mohl napsat něco, co neklasifikuješ vzápětí jako "příliš obecné", "příliš zjevné" nebo "příliš lež"...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: nemyslím, že programování u mě úplně selhalo... pouze je pro mě priorita vlastní firma, no a protože mám určité relativně silné názory na copyright a otevřenost zdrojového kódu, tak se radši živím něčím jiným, než konvenční kodeřinou na objednávku (svůj software nabídnu zdarma - ale službu, kterou pomocí něj poskytuju v kombinaci s nějakým konkrétním hardware na konkrétním místě a čase, už samozřejmě nikoliv)

    opět.. offtopic, čím se kdo živíme můžeme řešit např. v [ Diskuze o nesmrtelnosti chrousta (centrum pro léčbu memetických poruch a mementálních postižení, trollologie, apod.) ] (nebo navrhněte kde)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: já jsem neřekl "za večer se doučím stavět letadla" - já jsem konkrétně zmínil, že pár chybějících pojmů se dá doučit, když má člověk k dispozici dobré studijní materiály

    nikdy mi moc nešel vztah učitel - žák (natož pak na úrovni "vš učitel přednášející pro mnoho žáků"). někteří učitelé, na které jsem v životě narazil, fakt obdivuju a věřím že byli schopní, jiní mi přišli mimo svojí úzkou specializaci natvrdlí a omezení. v zásadě ale podstatné informace, se kterými v životě pracuju, pocházejí z nejrůznější literatury a online zdrojů (vyjímku snad může tvořit komunikace v angličtině, ta je fakt nabiflovaná konvenčními postupy, a je to příklad toho, že dovedností, na které jsem tak nějak "nepřišel sám" si ani nějak zvlášť necením, nejsem na ně hrdý a tak - prostě jsou to často nezbytné samozřejmosti)

    obecně pro debaty o vzdělávání můžu nabídnout svůj klub (resp. částečně seznamku :-) [ college drop-outs (+práce při studiu, samouci, kolikrát jste nedokončili vysokou? jaký je rekord ? jaký to mělo důvod?) ] ... tady mi to přijde offtopic.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: diplom mit nemusis, ale pohled "za vecer se doucim" je proste zvraceny.
    Programovanim se uspesne zivi kdekdo, jestli to selhalo u tebe, tak bych hledal chybu hlavne v tom pristupu - zjevne u programovani fungujes stejne jak u konstrukce zarizeni - "naak to zbastlit" ;-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS:
    XCHAOS: Jako obvykle, obecne reci, nic z toho nereaguje na konkretni vytky a uz ani nahodou to neukazuje nejakou zasadni vyhodu elektrickyho letadla proti klasickymu. A pochopitelne, na zaver nesmi chybet ani podsouvani neceho, co tady nikdo nerekl.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: Li-ion. Prostě uvidím. Oni taky výrobce LiFePO4 nebyli zřejmě schopni dodat baterie v takové kvalitě, kterou avizovali... prostě trh se dost přeorientoval na Li-ion, podle všeho.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ona je tam elektronika, která má články chránit před podbitím, ale pokud je špička poklesu napětí tak rychlá, že elektronika nestihne zabrat, tak se ti pak zničí v baterii typicky jeden článek (po jeho zničení je obvod přerušen a ostatní články odpojeny a zachráněny).

    samozřejmě se ty články budou opotřebovávat všechny i kontinuálně, ale není to tak, že by měly nějakých 1000 cyklů a dost všechny najednou chcíply - každý se chová trochu jinak, a to, že levným článek bude adresovatelný a diagnostikovatlený chytrým battery management systémem, se samozřejmě bude počítat.

    stejně jako u klasického létání se někdo specializoval na nové potahy křídel a jiný na tuning motorů, tak i u elektrického létání bude spousta dílčích specializací, a to že zatím nelítám (např. s modely) vůbec neznamená, že dovednosti které se teď snažím získat nebudou pro produkční elektrické létání (a odpovídající napětí, výkonu, kapacity baterií, apod.) daleko důležitější a žádanější.

    prostě se vzdej takového toho "když si od nás nenecháš dobře poradit, tak to rovnou vzdej" - od někoho si možná poradit nechám, ale zatím jsem takového člověka (bohužel) v ČR nenašel.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Cili tvuj argument je "nevyhody lipo baterii nejsou podstatne, protoze lifepo4 baterie ty nevyhody nemaji a protoze gigafactory, tak se v budoucnu budou asi pouzivat lipo baterie". ok, chapu 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mno, protože já bych klidně pracoval i s LiFePO4 :-) ale svojí roli bude hrát i co bude komerčně dostupné, nebo třeba ta snadná diagnostika a vyměnitelnost článků. Proč jsem je zmiňoval jsem uvedl, ale do zblbnití opakuju: LiFePO4 prakticky nemají riziko požáru nebo dokonce výbuchu, nevadí jim přehřívání a mají největší výkonovou (nikoliv energetickou) hustotu. Jednoduše se může stát, že špičkový proud 3 kWh Li-ion baterií nebude tak velký, jak bych pro plánovaný cca 15-20 kW motor potřeboval, když bych z něj chtěl mít možnost vyždímat plný výkon (např. při startu). Rozdíl v hmotnosti při kapacitě, kterou plánuju bude v jednotkách kilogramů. Ale Muskova Gigafactory asi srazí cenu spíš u Li-Ion technolgie...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: ano, už 20 let se účastním internetových diskuzí ne proto, že by mě bavilo vést flamewars a nebo trollovat proti komukoliv a čemukoliv, ale proto, že hledám v nejrůznějších oblastech lidi, se kterými by se dalo spolupracovat (a internet proto, že si myslím, že řeším témata, na které nepotkám experty na ulici.. i když člověk nikdy neví, třeba spolupráci v oblasti solárních kol jsem navázal právě na ulici, ovšem moje kolo nebylo jediné, které upoutalo pozornost...když vidíš člověka, který za svým nákladním kolem _odtahuje další kolo_ (do servisu, či ze servisu...) ... :-)

    myslím, že "řemeslo" na tom lítání bude právě třeba ta znalost předpisů apod. (min jsem se tu dozvěděl, že brýle v zásadě nevadí, pokud vysloveně nejsem slepej pak patrona, takže někam se to posouvá).

    jiná věc je ale třeba ekonomika létání a jeho pohodlí: jestliže letová hodina stojí kolem 1000 Kč (a to pokud to dobře chápu, tak bez ceny paliva, resp. asi jak který typ) a navíc si ještě lidi často stěžují na hlučnost a vibrace, tak je jasné, že je tady potenciál rozšiřovat nabídku na trhu směrem k nižším nákladům na letovou hodinu a nižší hlučnosti (samozřejmě: někdo jiný třeba létá kvůli adrenalinu a radši si i připlatí, aby si tu hodinu víc užil a letěl rychleji, akrobatičtěji, apod... vždycky budou mít lidi různé preference)

    DANYSEK: nechci na to diplom: bavil jsem se o pochopení konkrétního pojmu: tyč z nějakého daného materiálu nejde namáhat zas v tolika různých směrech, aby to nešlo pochopit za jeden večer, tu zažitou terminologii (např. "odolnost v tahu" asi intuitivně chápeme všichni, že... pak jsou ale ještě různé "moduly pružnosti" či co a kdesi cosi dalšího). a že bych měl synchronizovat terminologii, to se mi tu navrhuje... takže si pořád dovoluju trvat na tom, že kvůli pouhé synchronizaci terminologie nemusím ještě nutně absolvovat vysokou (tam bych se samozřejmě dozvěděl i jiné věci, ale ty zase nemusím nutně potřebovat...)

    opakuju: nebráním se tomu, mít třeba ten bambusový rám na kolo, co chci dělat tuhle zimu, současně i spočítaný. a přesně vědět, jak tlusté trubky z oceli, hliníku nebo karbonu by tam musely být místo těch bambusů. myslím, že je to přesně typ znalosti, který se mi bude hodit při návrhu vlastního letadla, za pár let. (dokonce trochu lituju, že jsem se po těch přijímačkách v roce 1992 pro tu strojní nerozhodl, ale mě to přišlo po gymplu jako nejvíc uncool obor, kterým udělám nejmenší dojem na holky... jo, byl jsem tehdy mladý vůl, samozřejmě... ovšem další věc byla, že programování mi tehdy přišlo ještě zábavnější a hodlal jsem tím vydělávat peníze, což mi přišlo nejvíc cool ze všeho...)
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS: Jestli to bylo myšlení na potvrzení toho co píšu, tak ano, posílám palec nahoru :)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XChaosi, hele, ja pro dnesek koncim. A vzhledem k tomu, ze ti tvuj dealer ocividne dneska dodal nejakej extra silnej matros, doporucuju to samy i tobe. "Doucim se pocitani konstrukci za jeden vecer" je dost silny kafe i na tvoje pomery a fakt nechces riskovat, ze to jeste necim trumfnes 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: potom tě prodloužení životnosti baterie třeba na dvojnásobek stojí jednotky procent původní ceny baterie. - Tohle myslis vazne? Opravdu? Prosim, velmi peclive se nad tim zamysli. Hint: nebudes menit jen jeden clanek 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Přesto jsou budoucností podle všeho Li-Ion - aha. Tak v tom pripade proc jsi vubec zminoval ty LiFePo4? A proc mlzis o zivotnosti LiPo??
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: Jeden vecer? Co mi to jen pripomina.... Aha! Vim! Plzenske rychlokurzy prava zakoncene VS diplomem... :D

    Ono to nebylo jen technicke kresleni (dva roky), ale treba i mechanika (dva roky), strojni soucasti (rok), dilenska praxe (dva roky). Tys argumentoval, ze jsem "jenom" ajtak, coz je opet prokazatelna lez :-) A i kdyz se diky me IT specializaci po letech cela rada detailnich vedomosti tech oboru vytrati, neco v te hlave precijen zustalo a hlavne tusim, co kdyztak kde hledat. Ale i to malo, co v hlave zustalo staci k utvoreni nazoru o tvych vyplodech. A nazorem "to dam za vecer" to zabijes naprosto dokonale...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak kdyby se v tomhle _odborném_ klubu netrollovalo a někdo měl zájem na skutečném vzdělávání se a ne na osobních útocích...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    jak by to s reálnými výpočty nějakých konstrukcí - kdo z nás by se dostal dál... chybí mi tam určitě nějaké pojmy (což vidím na první pohled, když studuju parametry různých materiálů: kolik to vydrží tahu v Pa, to by mi ještě smysl dávalo, a pak je tam spousta dalších operací co s tím můžeš dělat a tam už se nechytám.. nicméně zrovna tohle by šlo asi dohnat za jeden večer, kdyby to bylo fakt potřeba


    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: samozřejmě je rozdíl, jestli zahodíš celou baterii nebo vyměníš jeden článek (což je zlomek ceny). potom tě prodloužení životnosti baterie třeba na dvojnásobek stojí jednotky procent původní ceny baterie.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam