• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: hmm, hrozně lol... nakreslil jsem elektrický letadlo s otočným křídlem a NASA testuje prototyp elektrického letadla s otočným křídlem, rok potom. to ale nic neznamená, protože to není _přesně_ tak velký a _přesně_ tak solární, apod.

    takže když v podstatě nakreslím cokoliv podobného něčemu, tak to nic neznamená, aspoň ne pro tebe, takže si stejně jakékoliv kreslení těch vizí můžu odpustit, protože _tebe_ to nezajímá a ty máš právo zabrat veškerý volný prostor v jakémkoliv klubu na nyxu a odradit kohokoliv, koho by to případně zajímalo.

    jistě slavíš s tímhle levelem sociální dovedosti v každodenním životě mnoho praktických úspěchů... :-)
    The Big 3 Social Skills By Sheldon Cooper
    https://www.youtube.com/watch?v=_Ii13vZy3O4
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: No samozrejme, pokud ti neni trapne rikat "hele, moje vize mela otocny kridlo a tohle letadlo ma taky otocny kridlo, to znamena ze mam pravdu, lol!" I kdyz teda tvoje "vize" byla solarni, ne bateriova a mela rozpeti 200, ne 10 metru... me by fakt jen zajimalo, jestli tomu fakt veris, nebo si uvedomujes, jak hovadsky to je, ale mas takovou nouzi, ze ti je cokoliv dobry...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no ale ve stratosféře to rozhodně létat bude.. a možná se ukáže, že nakonec i dost rychle....

    (takže samozřejmě, místo dobíjení baterií ne pro let, ale pro celonoční retranslování fejsbukovic verze internetu by tam možná mohla být hermetizovaná kabina pro 40 cestujících.. ale ok, zatím jsou jen asi u 80m rozpětí a ne 200m...)

    dron je dron a dopravní letadlo je dopravní letadlo, ok... ale uvědom si, že na začátku jsem čelil i argumentům na úrovni "kdyby to šlo, tak by to NASA už dávno postavila a to co postavila NASA bylo pomaloučké a rozpadací, takže to nejde". od té doby se objevilo několik designů, značně překonávajících to, co NASA postavila.

    takže ok, všichni se učíme argumentovat lépe a kvalitněji (jen tobě pořád vyhovují ty osobní útoky, prostě asi každý hrajeme úplně jinou počítačovou hru, ty máš pocit, že je to 1st person střílečka a jde o to se do mě trefovat, já si zase hraju spíš nějaký ten Kerbal Space program, a jen čekám na další mody ... :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no ano, vždycky to bude jen "trošku" podobné :-) kdybych se trefil přesně, tak bych asi rovnou mohl ta letadla stavět a ne o tom jen kecat a doprovázet to malůvkama, neasi? problém je, že tvoje snaha rozporovat moje nápady už začíná zabředat do zoufale dětinského "ale není to _přesně_ takové"...

    no jistě to není _přesně_ takové! proto to byl náčrt, sci-fi ilustrace, vize - nebyl to dílenský výkres, nebyl to ani hotový projekt - byla to nástin, nástřel, skica. ty už z podstaty nebývají _přesně_ takové.

    a jaké věci se rozpadnou či nerozpadnou, to bych nechal na současných materiálových inženýrech. já si myslím, že se dožiješ určitě něčeho, co ti v tomhle směru vyrazí dech (já bohužel asi stěží někdy dosáhnu na prostředky, které by mi umožnily to realizovat, ale někdo jiný to realizuje)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: třeba ty stratosférické retranslační drony - jenze tvoje "vize" nebyly o retlansacnich dronech, ze ano.

    ještě budou muset mít nějaký docela značný vysílací výkon - ne.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Ja ti nevim. Kdyz explicitne reknu "nerikam X" a presne ti vysvetlim, co vlastne rikam - a ty o par dnu pozdejc napises "rikas X". Jak jinak to nazvat? Lhanim? Tuposti? Idiocii? Nevim, asi se ti nic z toho libit nebude.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: solární letadla s rozpětím 200m se určitě vyskytnou - třeba ty stratosférické retranslační drony (ono totiž kromě toho že se budou muset v té výšce 24h udržet, ještě budou muset mít nějaký docela značný vysílací výkon, po dobu těch 24h... takže bude zajímavé, jak nakonec skončí velké).

    jiná věc je, jak často a v jaké podobě budou přistávat na zemi: praktické problémy jsem nerozporoval, neřeší je ani krátká přistávací dráha, řeší je různé to skládání, zasouvání, možná schopnost VTOL ...

    samozřejmě, teď budu nejspíš obviněn, že já sám chci stavět takové letadlo: tam je samozřejmě jasné, že je to mimo možnosti amatérů (možná je to v dosahu garážových firem - ale asi trochu bohatších, než ta moje, a trochu někde jinde než v hustě zalidněné střední Evropě :-)

    takže bych doporučoval nemlžit a nemíchat páté přes deváté a nezaměňovat např. to, co si myslím, že by někdo v blízké budoucnosti mohl být _někdo_ schopen postavit s tím, co si myslím, že bych _já_ (navíc nejspíš po dalších konzultacích s odborníky) mohl být schopen postavit, apod.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: to je ale naprosto jedno: - ne, neni. Nemuzes rict "tahle vec je trosicku v necem podobna necemu, co jsem vymyslel, tudiz dokazuje ze jsem mel pravdu to ze je ve vsem ostatnim uplne jina vubec, ale vubec nevadi"

    hlavním problémem prakticky použitelného solárního letadla je obří rozpětí, a vertikální start je jedna z možností, jak tenhle problém obejít - ne, neni. Primarne proto, ze vertikalni start fakt neresi problem, ze tvoje dvestemetrovy xchaosoplany se rozpadnou uz v tovarni hale, kdyz je vyndaj z konstrukcnich pripravku 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tvoje pracovní definice lži je značně lživá sama o sobě, řekl bych.

    hele já prostě trolly budu banovat a basta... jinak nidky nepohnu tím, čím potřebuju. prostě nemáš žádné přirozené právo na poslední slovo, odvádíš pozornost lidí, které téma zajímá, od tohoto klubu, atd.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: myslím, jsem nespecifikoval co přesně by to mělo být - lzes.
    no zrovna tohle se možná bude používat taky - no jiste. Hned potom, co zvladneme technologii vyroby solarnich tkanin z hriv jednorozcu 8)))

    většina postupů, které jsem v těch nákrsech navrhl, se v praxi v nějaké podobě už běžně používá nebo se s tím aspoň experimentuje - myslis letadla s rozpetim dveste metru? Myslis vlecene plachty velikosti fotbalovyho hriste? Myslis skladaci kridla u civilnich letadel? Myslis konvertoplany s kridlama velikosti mnoha desitek metru? A tak dale, a tak dale.

    v tom 19.století neměli pravdu ti, kdo se nákresům letadel se vzdušnými vesly smáli. - presne tak, protoze v soucasne dobe je prumysl vzdusnych vesel tahounem ekonomiky a potomci tech, kdo do vyroby vzdusnych vesel v 19. stoleti investovali, jsou silene bohati a uspesni 8))))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to je ale naprosto jedno: hlavním problémem prakticky použitelného solárního letadla je obří rozpětí, a vertikální start je jedna z možností, jak tenhle problém obejít. kolmý start elektrického letadla je možný, takže jsme už na půl cesty i ke kolmému startu solárně elektrického letadla (výhoda elektrických motorů je, že při stejném výkonu jsou lehčí než spalovací a samozřejmě nemusí letět celou dobu na plný výkon, takže rezerva výkonu pro kolmý start neváží tolik)

    prostě jsem nakreslil asi 10 možných zatím nepoužitých uspořádání solárního letadla, za posledních 5 let, z nichž tak 2-3 pravděpodobně během svého života někdy uvidíš ve vzduchu - i bez mého přičinění, ten nápad dostane i někdo jiný, protože má nějakou vnitřní logiku. Detaily se _samozřejmě_ budou lišit, od toho co jsem nakreslil. Ale dožiješ se rozhodně nějakých boxed wingů, obřích rozpětí solárních panelů i různých měnitelných geometrií křídel, nemluvě o elektrickém (a časem i solárním) VTOL.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: samozřejmě se můžu ledacos co potřebuju, naučit za večer, když dostanu do rukou správnou studijní literaturu. myslím, jsem nespecifikoval co přesně by to mělo být, tak jak můžeš vědět, že to bylo "nafoukané"? je určitě hodně věcí, které by ses za večer možná naučil i ty... :-)

    a vlečení solárního křídla - no zrovna tohle se možná bude používat taky. třeba pro nějaké rekordní transoceánské přelety bez mezipřistání, nebo tak. nějak musíš trochu rozlišovat, který z těch nákresů se hodil pro kterou situaci, taky se to za těch 5 let trochu vyvíjelo...

    většina postupů, které jsem v těch nákrsech navrhl, se v praxi v nějaké podobě už běžně používá nebo se s tím aspoň experimentuje - ať je to měnitelná geometrie křídla, kratší trup vzhledem k rozpětí křídel za cenu větší plochy VOP, VTOL konvertplány...

    samozřejmě jsou na těch nákresech jistě někde nějaká "vzdušná vesla" místo vrtulí - ale znovu opakuju, v tom 19.století neměli pravdu ti, kdo se nákresům letadel se vzdušnými vesly smáli....
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Az na to, ze to ani nahodou neni solarni. Prestan ze sebe delat idiota.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Epos+ Nominal power 75 kW. Hmmmmm. Jak velky by asi musel mit kridlo, aby se dostal na nejak podobnou hodnotu vykonu FV? Schvalne si to spocitej 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BTW asi rok po jedné z mých "vizí porušujících přírodní zákony", tzn. varianta solárního dopravního letadla, která předpokládala VTOL,coby konvertplán (tím by se vyhla nutnosti manévrování nízko u země, které je u příliš velkého rozpětí křídel prakticky nemožné dělat naklápěním do stran), se objevilo tohle:
    :: OSEL.CZ :: - NASA testuje Namydlený blesk s 10 elektrickými motory
    http://www.osel.cz/8236-nasa-testuje-namydleny-blesk-s-10-elektrickymi-motory.html

    budoucnost tedy bude mým "vizím" tak jako tak podobná, ať se ti to líbí nebo ne (a je to právě důsledek "přírodních zákonů", nebo ještě spíše důsledek nejzákladnější geometrie, kterou letadla musí mít)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: když pochopím pojem - coz nijak nesouvisi s tvym nafoukanym "naucim se to za vecer". Znovu mlzis a klickujes.

    omíláš v podstatě jedno veliké "nejde to" - lzes. Dokonce jsem ti uz aspon jednou explicitne psal ze "nejde to" (obecne) neni to co rikam, ale ze tvuj pristup nepovede k funkcnimu vysledku. Prosim, prestan lhat.

    Song 120 se mým vizím v jistém smyslu podobá docela dost - LOL. Myslis jako treba tem srackovizim o Cessne, co za sebou tahne plachtu velikosti fotbalovyho hriste? Nebo z tech novejsich, tomu o litani rychlosti 36km/h, kdyz jeho cruise rychlost je 80-110km/h a stall 50km/h? LOL. Samozrejme, zase, technicky vzato, "lhani" to neni, protoze "podoba se" je dost volne. Ale jinak... jo aha, "ocasni plochy". "Jsem genius, pitomost kterou jsem si namaloval ma ocasni plochy a tohle letadlo ma taky ocasni plochy a jsou si trochu podobny to znamena ze mam pravdu, lol!". Proboha zivyho, ze ti to neni trapny.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Kurňa, odrolovalo to z první stránky:

    :: OSEL.CZ :: - Zpráva o stavu elektrických letadel v České republice
    http://www.osel.cz/8414-zprava-o-stavu-elektrickych-letadel-v-ceske-republice.html
    Datum: 07.09.2015

    Phoenix - Výdrž je podle typu baterie 20-40 minut
    VUT 051 RAY - Výdrž v letu je přes 40 minut.
    SportStar EPOS+ - Výdrž v letu je až 1 hodina! Jak je vidět jedná se o prakticky použitelné plnohodnotné letadlo.
    Song 120 - výdrž neuvedena
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    na tohle jsem už linkoval, aniž bych věděl, že drak letadla je českého původu:
    ElectraFlyer.com - Home of the ElectraFlyer - Electric Aircraft Corporation
    http://www.electraflyer.com/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, vize je prostě vize. v 19.století kreslili letadla těžší než vzduch se vzdušnými vesly místo vrtulí - no a? znamenalo to snad, že kvůli tomu nebyla letadla těžší než vzduch možná? prostě nakonec jen vypadala trochu jinak - neměla ta vesla. tzn. asi to nebyl důvod, se těm vizím vysmívat (což řada lidí v té době dozajista dělala)

    BTW, nějak si zamluvil, že zrovna Song 120 se mým vizím v jistém smyslu podobá docela dost :-)) (třeba ty ocasní plochy, co? ono teda P-38 Lightning nebylo špatné letadlo, naopak ve své době bylo naprosto špičkové...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no jasně, když pochopím pojem, který zatím nemám definovaný, můžu se posunout dál... třeba začnu pracovat s tím, jaké karbonové, bambusové, hliníkové nebo ocelové trubka o různých průměrech a síle stěn jsou funkčně ekvivalentní při stejném namáhání, apod.... třeba zjistím, že když v nějaké konstrukci nahradím duralové trubky hliníkovi, odlehčím konstrukci natolik, že místo plátěného potahu unese moje FV panely (nebo taky ne, to by se právě vidělo). nebo něco podobného.

    ty v podstatě nepředvádíš zas tolik výpočtů nebo tvrdých čísel nebo faktů: omíláš v podstatě jedno veliké "nejde to". a máš s tím (bůhvíproč) úspěch a nedostáváš minusky... ale prostě tenhle klub už přitáhl takovýhle typ lidí, tak co s tím nadělám... (ale je otřevřený a třeba časem přitáhne i jiné lidi)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam