• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: letala spousta na pohled divnych veci... :) ale jejich konstrukteri vychazeli z nejakych vedomosti a znalosti a sledovali nejaky konkretni cil, dokazali to podlozit nejakym vypoctem, atd... v tom je ten rozdil :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (já bych byl jen rád, aby bylo jasné, že výrazně divnější věci, než jsem kdy nakreslil já, skutečně létaly! dnes žijeme ve strašně nudné době...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    nebo tohle :-)
    F-0030 Early Aviation-Airplane Video: Aeronautical Oddities
    http://www.youtube.com/watch?v=Wwovm1FJ_Bo&t=349
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tohle vypadá pro solární létání prakticky, a nemůžu to najít vůbec na wiki...
    F-0030 Early Aviation-Airplane Video: Aeronautical Oddities
    http://www.youtube.com/watch?v=Wwovm1FJ_Bo&t=221
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (pro odlehčení...)
    F-0030 Early Aviation-Airplane Video: Aeronautical Oddities
    https://www.youtube.com/watch?v=Wwovm1FJ_Bo

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    wow, elektrický VTOL tentokrát pilotovaný a pořádný :-)
    Norio pilots the Bixler tilt rotor flying around nasa
    https://www.youtube.com/watch?v=e7QNbU71lsA
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: vyžaduju snad já přetlakovou kabinu? :-) navíc to je 30 kg bez horního potahu křídel (takže jen holá konstrukce s kokpitem, podvozkem a případně svislou ocasní plochou)... není to nereálné, když konstrukce bude z prefabrikovaných karbonových trubek.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: jak můžeš 250 kilo kvalifikovat jako "lehké", když ty chceš 30kg?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jiná lehká přetlaková kabina, dokonce na dnešní poměru (50 let poté) celkem "garážová technologie"
    Empty weight:249 kg
    Lamson L-106 Alcor - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Lamson_L-106_Alcor
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Never exceed speed 698 km/h :-)) inu stratosféra, no
    Windward Performance Perlan II - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Windward_Performance_Perlan_II
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Crew 2, vida.
    Aircraft | Perlan Project
    http://www.perlanproject.org/aircraft
    empty weight asi 600 kg (udávají to v librách chmm). takže přetlakovou kabinu jde zjevně udělat... lehkou.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak lehoučkou přetlakovou kabinu bychom měli...
    Home | Perlan Project
    http://www.perlanproject.org/

    tak teď už jen udělat mashup Perlanu 2 s SI2, a je to :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Kluzák Airbus Perlan 2 má létat třikrát výš než dopravní letadla | 100+1 zahraniční zajímavost
    http://www.stoplusjednicka.cz/kluzak-airbus-perlan-2-miri-k-hranici-30-tisic-metru
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: no to se nedá říct... skoro všechno bylo asistované šlapání, pouze na konci bohužel často i dost neasistované (to jsem řešil v jiném klubu). zajímavá čísla se týkají vyrobené energie: na začátku kolem 1 kWh za den, ke konci už asi jen třetina (protože vedro, kratší dny, slunce níž nad obzorem a navíc ještě poškození panelů...)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: tak to si docela masta blasta, kolik z toho jsi šlapal a kolik si se vezl?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ach jo, to je tenhle klub. no, tak to je tu offtopic, no. ale teď jdu testovat zrovna nově koupení mono flexibilní panely (bohužel jen malé - přijdou na prototyp městského solárního nákladního kola, taková postapo provokace...). tak dám vědět, jak jsem dopadl (zajímavé bude srovnání s tím, jak se v poslední fázi chovaly velké poničené poly flexible panely na konci mé cesty...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: na km ano, na kopce víc než celý :) no a včetně cesty na start taky víc než celý (francouzi jeli na start asi polovinu co já). ale moje poslední 1/3 byla tak o 1/5 celkově vyrobené energie...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: a ty si to dal minule celý?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: vítěz Sun Tripu na solárním lowraceru (bez přívěsu, ale naložený věcma na kempování) ujel průměrně 300 km za den. souhlasím, že je to frajer, a to, že jsem vyhlásil, že ho v roce 2017 chci trumfnout, je fakticky větší drzost než to, že chci v roce 2020 (nějak, jakkoliv, mimo soutěž...) solárně létat.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: tak jestli ujedeš 200 kiláků denně na kole s přídavným vozíkem, tak seš frajer nehledě na to, jestli postavíš nějakej xchaosplán.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (jinak pro ujasnění situace: ano, plánuju naprosto vážně, že solární lehokolo zprovozněné v roce 2017 ujede za den zhruba 2x tolik (tzn. asi 300 km), než kolik za den za ideálních podmínek uletí moje jednomístné solárně dobíjené letadlo v roce 2020 (tzn. asi 150 km)... důvod je jednoduchý: na tom kole se bude současně ještě šlapat a očekává se, že bez elektřiny na rovině by mělo být pořád schopné ujet aspoň tak 100 km...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam