REDGUY: spadl mi disk (což mi nasralo, měl jsem tam i důležitější data, než tyhle malůvky) ten server prostě neexistuje, chystám se nainstalovat další. nejspíš je to v cache na tečcecz (ve sníženém rozlišení). nebo zkus něco jako internet archive.... Hrm. Wayback Machine doesn't have that page archived. (Nová "solární VTOL" malůvka ale bude, trochu jiná, a doufám už ve FreeCadu..ostatně tuhle mám možná někde archivovanou a možná ne - vloni mi spadl disk notebooku, resp. spadlo mi na ten notebook v bouřce solární kolo, a současně mi odešel i disk na PC a osobní server a ještě mobil :-)
jednoduše, cca kolem roku 2010 jsem tvrdil, že solární letadlo pro 100 lidí by mohlo cestovat ve výšce nad 20 km rychlostí kolem 300 km/h. první koncept předpokládal turbovrtulově-elektrický hybrid, což není nic světoborného - koncepty jako Boeing SUGAR (Subsonic Ultra Green Aircraft Research s tím počátají, akorát bez solárních panelů. když jsem si porovnal, jaká velká část energie je potřeba na stoupání třeba jen na hranici použitelnosti turbovrtulových motorů (něco pod 20 km výšky, AFAIK) a jak malá pak pro vodorovný let, tak jsem se chytil za nos, a začal jsem mluvit o čistě elektrickém letadle (ne čistě solárním, protože startuje s nabitými bateriemi, z čeho je na zemi nabije, není definované - v létě to můžou být i ty solární panely na křídlech, v zimě těžko). a chytnul jsem se čísla 40 cestujících, protože to byl limit kapacity DC-3, což bylo letadlo, které ve své éře umožnilo revoluci v letecké dopravě (shodou okolností podobnou rychlostí a na podobnou max. vzdálenost, s jakou počítám já)
nevím, jak tu "pravdu" chceš shrnout "upřímněji" - od téhle úvahy se debaty rozštěpily do třech proudů I. až III., viz
[ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] původní koncept spadá do kategorie "III." (tedy hranice možností dnešního hi-tech, včetně materiálů kategorie
[ BURAN @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] ).
To, co jsem slíbil do 4 a 3/4 roku odteď předvést, ale spadá jednoznačně do kategorie I. Popravdě - nebylo by pro mě moc motivující utrácet za nějaký ultralight z motorem z Trabantu, tak jako tak. První, co musím zlepšit, je moje příjmová stránka: protože dokázat utratit i těch blbých 200 000 za materiál (dolní odhadovaná hranice) není sranda - ne každý si může dovolit takhle drahé koníčky, takže je to určitá motivace jít do sebe.
Jsou samozřejmě důvody, kvůli kterým kdybych ten "příslib" nesplnil (a odložil to někdy na důchod), tak budu šťastný a zvysoka se na nějaké "sliby" vykašlu (např. založení rodiny, apod.). Ale pokud budu sám a bez dalších závazků, tak nevidím důvod se někde v koutku uchlastávat k smrti a vyčkávat na důchod a o nic se nesnažit.
Třídění na I. - v dosahu amaterů, II. - v dosahu garážových firem a III. - v dosahu korporátního hi-tech můžeme ostatně dělat u všeho, co projde tímhle klubem. Osobně si nejsem jistý, zda Airbus Perlan II je více stroj typu II.nebo III., stejně tak vzducholoď YUANMENG