• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: ne, že ho pro mě někdo postaví - ale dejme tomu, že ho někdo nasimuluje, proč ne.

    Ano, existuje OpenFOAM a asi bych se to dokázal po čase naučit, ale co jsem našel? simulace proudění kolem 2D profilu křídla.. což uměl i online simulátr v Javě, se kterým jsme si tu hráli asi před 4 lety. a jakou výhodu přesně získám, proti případu, když použiju NACA airfoil, o které vím, že se hodí pro pomalá letadla? potřebuju studovat když už, tak aerodynamiku celého letadla.

    a právě si nemyslím, že dělám cokoliv na "hranici technologických možností" - sorry, ale tvůj příklad s Mt. Everest prostě není správný, ani vzdáleně. nevím jaká by byla správná metafora: je spousta věcí, které teoreticky byly možné celá staletí, ale dokázal to až moderní člověk (např. díky nesouvisející dostupnosti komunikačních a navigačních technologií, kvalitních konzervovaných potravin, apod.) - námatkou třeba tohle:
    Polish man Aleksander Doba paddles across the Atlantic | Daily Mail Online
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-2611294/Polish-Kayaker-paddles-Atlantic.html

    kajaky jsou tradiční, staletá, tisíciletá technologie. Proč Eskymáci běžně nepřiplouvali na kajacích do Evropy? nebylo to pro to, že si "nedokázali zavázat tkaničky". Cesta k amatérskému solárnímu ultralightu se otevřela díky několika přehlíženým drobným pokrokům v technologiích: Eric Raymond sakra neměl k dispozici ani lithiové baterky a přesto to dokázal! On možná musel být na hranici možností tehdejšího hi-tech, třeba co do lehkých materiálů či aerodynamiky - ale vývoj jiných technologií pokročil natolik, že s dnešním "everydaytech" ani není třeba být tolik hi-tech v něčem jiném

    (jiná věc jsou samozřejmě regulace, předpisy, bezpečnostní opatření ... nečekám, že to bude celé snadné, sice dopravní policie byla k mým solárním kolům doposud velmi tolerantní, všude na světě, ale s létáním to může být větší problém.. ale jak moc větší, to nezjistím, dokud nezkusím získat příslušnou certifikaci... jestliže se bavím o tom, že se s někým spojím, tak ne "aby mi to postavil", ale aby mi řekl, jak to postavit tak, abych s tím pak skutečně směl do vzduchu i oficiálně, a ne jen někde na paloučku schovaném za lesem, na vzdálenosti řádově stovek metrů...)

    JVCNC: nejsem proti simulacím, ale já vhodný simulační sw zatím neznám (a až ho budu znát, nebudu s ním umět).

    jinak zkušeností s vývojem něčeho konkrétního si cením, a je možné, že k něčemu podobnému dospěju taky, ale zkráta: zatím nejsem tak daleko. navíc mám spoustu rozpracovaných jiných projektů a fakt začnu nejdřív za 2 roky...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: chapes ale ze nejde o to ze ty garazovky maji nejake zbytne moznost navic, ale ze v pripade leteckeho prumyslu (a casto i nejen neho) jsou simulace a vypocty naprosto nezbytne k tomu aby ta firma vubec mohla ve svem oboru neco delat a tedy i existovat?

    Zvlast kdyz chces delat neco co jeste nikdo jiny neudelal se bez nich uz tuplem neobejdes a pokud to nevidis ted, tak to uvidis po prvnim prototypu do ktereho zahucej vsechny penize a on fungovat nebude a za predpokladu ze simulace a vypocty vynechas, tak to ze fungovat nebude je jistota.

    Kdyz jsem zacinal se stavbou mikro turbiny tak jsem to taky tak nevidel a az po druhem prototypu mi doslo ze, ackoliv mam k dispozici pro me potreby neomezene vyrobni moznosti zadarmo, tak nemuzu vyrobit 10 kusu kompresorovych a 10 kusu turbinovych a 10 kusu statorovych kol s ruznou geometrii lopatek a zkouset jejich kombinace a merit ktera kombinace geometrii bude nejlepsi a zbytek vyhodit. Pritom jedine co by me to stalo je muj cas a max ucinost nebyla kriteriem, a i tak si to nemuzu dovolit.

    Takze nezbyva nez studovat a studovat, coz ty tez odmitas protoze si myslis ze na googlu vse potrebne najdes. To jsem si kdysi myslel taky, dokud jsem nedosahl urcite urovne, oni prekvapive ty zajimave a zasadni informace od te urcite urovne na google nenajdes, casto na nem ani byt nemuzou i kdyby se o ne chtel nekdo podelit chtel, jednoduse proto, ze mimo jiny nez konkretni specificky pripad jsou neplatne.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: k tomu druhému se nemá smysl vyjadřovat: pokud se debata přesouvá od "nejde to" k "proč by to někdo dělal" - ale prdlajs. To je jen zase ta tvoje stara dobra fraktalni rozbitost: to co tady pises jsou proste pitomosti na tolika ruznejch urovnich, ze i kdyz budes ignorovat fyziku, matematiku logiku, statiku a ja nevim co jeste, zjistis, ze je to pitomost i z ekonomickyho hlediska.

    A ctyri roky tady vykrikovat ze veris, ze se dockas solarnich letadel vozicich lidi... a pak proste odmitnout bavit se o ekonomickym faktoru? To je pravej opak "uspesne argumentace". Ale aspon to znamena, ze jsi natolik pricetnej, ze vidis, ze to proste nefunguje. Aspon ze tak 8))


    létají i věci s plošným zatížením křídla kolem 3 kg/m2 - lita i list papiru s plosnym zatizenim par gramu na metr. To o vubec nicem nevypovida a nijak to nesouvisi s moji otazkou.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jojo. Protoze to nejlepsi, co "sub garazovy amater" muze udelat je vyhodit z okna spoustu penez a casu, ktery by mohl usetrit simulaci 8)) Nerikal jsi nahodou, ze 80% lidi dokaze s pomoci wikipedie a googlovani cokoliv, bez potreby nejakyho hloupyho formalniho vzdelani? V cem je problem? "simulovani" neni "cokoliv"? Patris k 20% hlupaku? Nebo to byla proste nesmysl, navzdory vsem tem bellovejm krivkam ci jsi sem postoval? 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak létají i věci s plošným zatížením křídla kolem 3 kg/m2, takže pokud já počítám kolem 10kg/m2 (+/-, možná kolem 8, ale stejně), tak hůř než paraglidy apod. na tom snad nebudu.

    k tomu druhému se nemá smysl vyjadřovat: pokud se debata přesouvá od "nejde to" k "proč by to někdo dělal", tak počítám, že jsem v podstatě se svojí argumentací uspěl.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: omyl: nikomu neberu simulace a jsem rád, že někdo podporuje mojí tezi, že garážové firmy mají dnes možnosti jako nikdy.

    nicméně já stavím svůj ultralight v amatérské "sub-garážové" kategorii. když mi simulaci někdo udělá, nebudu se zlobit, ale já sám jí (ve větším rozsahu či spíš větší míře přesnosti) nejspíš nezvládnu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Cambridge Researchers Present Lithium-Air Battery Breakthrough - Slashdot
    http://hardware.slashdot.org/...15236/cambridge-researchers-present-lithium-air-battery-breakthrough
    BURAN
    BURAN --- ---
    JVCNC: simulace jsou pro sraby, co neveri ve sve schopnosti + google, uvedom si to konecne :)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    koukam ze xchaos je zase mimo jen jak to jde, simulace a vypocty je prave to co umoznilo stavbu letadel i mensim firmam, jako v CR napr Evektor, neni totiz potreba overovat konstrukci tim ze se letadlo postavi a pak se teprve zkousi, vse se da vyzkouset jeste pred tim nez se zacne stavet a nevozi se kazdy testovaci kus do tunelu.

    Cim detailneji se vse spocita a odsimuluje a podle toho tak dlouho meni konstrukce, tim je vse levnejsi (a rychlejsi), protoze tim mene je potreba na konstrukci neco menit az po tom co uz je prototyp hotovej a probihaji realne testy. Oni ty simulace jsou dneska pomerne dost presne a investice do simulacniho sw se vrati prakticky hned s prvnim neuspesnym prototypem, kdyby tomu tak nebylo, tak by se simulace tak hojne nepouzivali, dneska uz i pro vyrobu vetraku a vysavacu. Pokud ovsem xchaos se chce vratit do stredoveku a stavet letadla tak jako driv, tzv metodou pokus omyl, tak jsou jeho sance na uspech v libovolnem casovem horizontu zaporne.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: bezva, tak ted prosim jeste odpovez, jak to budes delat konkretne ty.
    A) jaky zpusob zjistovani zda a pripadne jak moc kridla kmitaji zvolis?
    B) budes to zjistovat uz na zemi, nebo az za letu?
    C) jestli na zemi, jak konkretne to provedes? / jestli za letu, jak konkretne to provedes?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jezis, "plosny utok"? Takze ty konkretni pripominky, ktery ti tady piseme, to je "plosny utok"? Kdyz ti tak chybi, proc jsi doted neodpovedel na to, jak budes resit problem ze silnejsi zavan vetru te srazi pod padovou rychlost? A proc jsi mi porad neodpovedel na otazku, proc by se nekdo stavel se solarnim letadlem pro ctyricet lidi s FV na kridlech kdyz muze postavit letadlo na metan/vodik/baterky na energii ze stacionarni farmy? A tak dale, a tak dale...

    Vztekat se, ze je proti tobe "plosnej utok"? Bah. Ubohost.

    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: diskuze s tebou je obcas ekvivalentem debaty s malym ditetem - jasne, muzes mu stokrat rikat, ze se o ty rozpaleny kamna spali... ale holt si to chce vyzkouset :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: já mám přesně opačný pocit - vy předem víte co všechno (ne)udělám nebo udělám špatně. mě tenhle styl diskuze přijde silně offtopic.

    věcné připomínky, díky kterým je šance něco zlepšit, beru - ale plošný útok "my víme, že všechno uděláš špatně" je naprosto neproduktivní.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: s vypocty, s testovanim... podcenujes vse, co podcenit muzes - a jakmile ti kdokoliv napise, co mas udelat lepe (kdyz uz ne dobre), tak to beztak zpochybnis.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: která základní souvislost mi uniká?

    proč je pro tebe důležitější neustále vykládat, co všechno dělám špatně - místo abys navrhl, jak to udělat dobře? (a proč myslíš, že tvůj "stojařský základ" ze střední je v tomhle směru hodnotnější, než fyzika z gymplu? dost možná je nahouby oboje... )
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: tak mluvis o testovani... ale nejak ti unikaji zakladni souvislosti, proc se dela to ci ono. A to smele vyhodnocuju jen se svym "strojarskym zakladem" ze stredni, kde se me vedomosti nijak zvlast do hloubky v tomto oboru od tretaku nerozvijely.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: o jakou provokaci se to zase snažíš?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ze tys hodiny fyziky na zakladni skole prospal? :-D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ano, muselo by se to otestovat nakonec i při vyšších rychlostech. těch to nedosáhne se svým slabým elektrickým pohonem, takže by se to právě testovalo třeba při vlečení za autem. a ano, hlukoměr by v tom mohl sehrát roli, protože bys to mohl vláčet třeba několikrát s různou délkou vzpěr a porovnat, jaký je rozdíl v hluku, který to dělá
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Coz k tomu, o cem byla puvodni zprava, naprosto irelevantni a pouze je to jen tvoje dalsi mlzeni a maskovani tvyho blabolu.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: se podivej na rychlost toho XCORa :-D Testovani se provadi v meznich situacich, nikoliv za obvyklych cestovnich rychlosti. Pokud pises o testu pri 40km/h, tak v jednom prispevku (!) popiras sam sebe - konstrukce se provadi s rezervou a ty testy jsou prave na hrane tech rezerv - kterych se v beznem provozu ani nedotknes. Seriozni konstrukterstvi je obor sam pro sebe...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam