• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jde spíš o to, jak detailní aerodynamický model bude sub-garážový teoretik schopen vytvořit. každopádně já se tím nejbllžší 2 roky fakt nebudu moc zabývat... sem tam malůvka, možná. nebo odhadů kolik by stál surový materiál (bez ceny lidské práce!!!).

    můj plán je za 2 roky vyhrát závod Sun Trip na lehokole s 1 kW elektromotorem (což samo o sobě bude stát dost peněz a času). teprve pak se posunu k lítání (a do té doby může začít být běžně komečně dostupná spousta průlomových technologií - námatkou [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]

    já se simulacím nebráním... ale kupodivu, kritici mých nápadů mi neporadili, jaký konkrétní simulační software a jaký model na základě mých nápadů použili k tomu, aby zjistil, že to _zaručeně_ nesmysl :-) já si rád nechám poradit :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jojo. Protoze to nejlepsi, co "sub garazovy amater" muze udelat je vyhodit z okna spoustu penez a casu, ktery by mohl usetrit simulaci 8)) Nerikal jsi nahodou, ze 80% lidi dokaze s pomoci wikipedie a googlovani cokoliv, bez potreby nejakyho hloupyho formalniho vzdelani? V cem je problem? "simulovani" neni "cokoliv"? Patris k 20% hlupaku? Nebo to byla proste nesmysl, navzdory vsem tem bellovejm krivkam ci jsi sem postoval? 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak létají i věci s plošným zatížením křídla kolem 3 kg/m2, takže pokud já počítám kolem 10kg/m2 (+/-, možná kolem 8, ale stejně), tak hůř než paraglidy apod. na tom snad nebudu.

    k tomu druhému se nemá smysl vyjadřovat: pokud se debata přesouvá od "nejde to" k "proč by to někdo dělal", tak počítám, že jsem v podstatě se svojí argumentací uspěl.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: omyl: nikomu neberu simulace a jsem rád, že někdo podporuje mojí tezi, že garážové firmy mají dnes možnosti jako nikdy.

    nicméně já stavím svůj ultralight v amatérské "sub-garážové" kategorii. když mi simulaci někdo udělá, nebudu se zlobit, ale já sám jí (ve větším rozsahu či spíš větší míře přesnosti) nejspíš nezvládnu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Cambridge Researchers Present Lithium-Air Battery Breakthrough - Slashdot
    http://hardware.slashdot.org/...15236/cambridge-researchers-present-lithium-air-battery-breakthrough
    BURAN
    BURAN --- ---
    JVCNC: simulace jsou pro sraby, co neveri ve sve schopnosti + google, uvedom si to konecne :)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    koukam ze xchaos je zase mimo jen jak to jde, simulace a vypocty je prave to co umoznilo stavbu letadel i mensim firmam, jako v CR napr Evektor, neni totiz potreba overovat konstrukci tim ze se letadlo postavi a pak se teprve zkousi, vse se da vyzkouset jeste pred tim nez se zacne stavet a nevozi se kazdy testovaci kus do tunelu.

    Cim detailneji se vse spocita a odsimuluje a podle toho tak dlouho meni konstrukce, tim je vse levnejsi (a rychlejsi), protoze tim mene je potreba na konstrukci neco menit az po tom co uz je prototyp hotovej a probihaji realne testy. Oni ty simulace jsou dneska pomerne dost presne a investice do simulacniho sw se vrati prakticky hned s prvnim neuspesnym prototypem, kdyby tomu tak nebylo, tak by se simulace tak hojne nepouzivali, dneska uz i pro vyrobu vetraku a vysavacu. Pokud ovsem xchaos se chce vratit do stredoveku a stavet letadla tak jako driv, tzv metodou pokus omyl, tak jsou jeho sance na uspech v libovolnem casovem horizontu zaporne.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: bezva, tak ted prosim jeste odpovez, jak to budes delat konkretne ty.
    A) jaky zpusob zjistovani zda a pripadne jak moc kridla kmitaji zvolis?
    B) budes to zjistovat uz na zemi, nebo az za letu?
    C) jestli na zemi, jak konkretne to provedes? / jestli za letu, jak konkretne to provedes?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jezis, "plosny utok"? Takze ty konkretni pripominky, ktery ti tady piseme, to je "plosny utok"? Kdyz ti tak chybi, proc jsi doted neodpovedel na to, jak budes resit problem ze silnejsi zavan vetru te srazi pod padovou rychlost? A proc jsi mi porad neodpovedel na otazku, proc by se nekdo stavel se solarnim letadlem pro ctyricet lidi s FV na kridlech kdyz muze postavit letadlo na metan/vodik/baterky na energii ze stacionarni farmy? A tak dale, a tak dale...

    Vztekat se, ze je proti tobe "plosnej utok"? Bah. Ubohost.

    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: diskuze s tebou je obcas ekvivalentem debaty s malym ditetem - jasne, muzes mu stokrat rikat, ze se o ty rozpaleny kamna spali... ale holt si to chce vyzkouset :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: já mám přesně opačný pocit - vy předem víte co všechno (ne)udělám nebo udělám špatně. mě tenhle styl diskuze přijde silně offtopic.

    věcné připomínky, díky kterým je šance něco zlepšit, beru - ale plošný útok "my víme, že všechno uděláš špatně" je naprosto neproduktivní.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: s vypocty, s testovanim... podcenujes vse, co podcenit muzes - a jakmile ti kdokoliv napise, co mas udelat lepe (kdyz uz ne dobre), tak to beztak zpochybnis.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: která základní souvislost mi uniká?

    proč je pro tebe důležitější neustále vykládat, co všechno dělám špatně - místo abys navrhl, jak to udělat dobře? (a proč myslíš, že tvůj "stojařský základ" ze střední je v tomhle směru hodnotnější, než fyzika z gymplu? dost možná je nahouby oboje... )
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: tak mluvis o testovani... ale nejak ti unikaji zakladni souvislosti, proc se dela to ci ono. A to smele vyhodnocuju jen se svym "strojarskym zakladem" ze stredni, kde se me vedomosti nijak zvlast do hloubky v tomto oboru od tretaku nerozvijely.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: o jakou provokaci se to zase snažíš?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ze tys hodiny fyziky na zakladni skole prospal? :-D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ano, muselo by se to otestovat nakonec i při vyšších rychlostech. těch to nedosáhne se svým slabým elektrickým pohonem, takže by se to právě testovalo třeba při vlečení za autem. a ano, hlukoměr by v tom mohl sehrát roli, protože bys to mohl vláčet třeba několikrát s různou délkou vzpěr a porovnat, jaký je rozdíl v hluku, který to dělá
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Coz k tomu, o cem byla puvodni zprava, naprosto irelevantni a pouze je to jen tvoje dalsi mlzeni a maskovani tvyho blabolu.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: se podivej na rychlost toho XCORa :-D Testovani se provadi v meznich situacich, nikoliv za obvyklych cestovnich rychlosti. Pokud pises o testu pri 40km/h, tak v jednom prispevku (!) popiras sam sebe - konstrukce se provadi s rezervou a ty testy jsou prave na hrane tech rezerv - kterych se v beznem provozu ani nedotknes. Seriozni konstrukterstvi je obor sam pro sebe...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: pokud u boxed wingu plánuju plochu křídla 20m^2, tak si nejsem jistý, jestli půjde fakt o rozpětí 20m: ano, ta velká štíhlost je teorií uzavřeného křídla požadovaná, ale u mě možná nepůjde o to překonat účinnost běžného křídla, ale spíš jen přiblížit se jí, aniž by rozpětí muselo být tak velké.

    popravdě očekávám finální rozpětí toho ultralightu spíš někde kolem 10m a testovací model by podle mě dával smysl tak s 5m rozpětím (o čemž jsem ostatně mluvil už před lety, ještě když jsem si představoval konvenčnější dvouplošník)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nějaký menší model toho boxed wingu by skutečně asi vzniknout musel - takze prosim prestan s kecama o tom, jak si odporuju 8)

    A prosim, sla by odpoved na otazku v [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] ?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam