XCHAOS: cenu mopedu nesrazi jen seriova vyroba, ale prave i simulace a vypocty, treba jak jeste moc malej vetrak uchladi motor, protoze vetsi vetrak je vice materialu a i vetsi naklady, jak moc tenky ram muze byt aby to jeste bylo bezpecne? protoze tenci ram je min materialu a mensi naklady, jak omistit srouby co nejoptimalneji aby jich bylo co nejmin a jeste to drzelo? protoze kazdy sroubek navic jsou dalsi naklady, pripadne bude stacit na nejaky dil plast? prooze pokud jo, tak plastovy vylisek je levnejsi nez hlinikovy tlakovy odlitek kterz znamena dalsi naklady.
To co dneska srazi cenu dolu u seriove vyroby uz dlouho neni jen samotna hromadnost vyroby ale predevsim optimalizace navrhu, aby bylo pouzito co nejmene materialu na pozadovanou zivotnost. Pri opravdu hromadne vyrobe se pocita kazdy sroubek a kazda zbytecna 1sekunda vyroby navic, protoze ve statisicich kusech je i ta 1s navic a i 1 sroubek navic spousta penez, kazda 1s zbytecne navic se prodrazi uz i jen na obrobeni tlakovych odlitku a tlakove hlinikove odlitky se pouzivaji proto, ze dil je vyroben s minimalnim mnozstvim materialu navic a obrabi se jen funkcni plochy takze je i minimum odpadu.
Drive se tomu rikalo Racionalizace vyroby a byl to samostatny predmet na VS, dneska se tomu rika jednoduse optimalizace a nedela se jen u seriove a hromadne vyroby, a krome optimalizace samotneho vyrobniho procesu a designu se zabyva i navrhem linek a fabrik, i takovou drobnosti jako kudy bude proudit material, odpad z vyroby a hotove vyrobky, kde bude jaky sklad aby se usetril cas i na tom az delnik bude chodit pro dalsi nastroje,kusy, jak a kudy se budou tocit smeny atd. To ale jen tak aby jsi si nepredstavoval vsechno jak hurvinek valku