• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: ano, to je ten "trollsourcing" :) jen nevím, proč musí sklouzávat k osobním útokům. stačila by snad věcná kritika a trochu gentlemanská diskuze...

    REDGUY: jenže zatímco u kritiky stratosférických vizí s cestujícími si měl relativně pravdu, že by to znamenalo větší (či menší, ale rozhodně nějaký) skok kupředu proti čemukoliv existujícímu, tak u mého ultralightu to není pravda: prakticky každý z parametrů, který uvádím, je v něčem podřadný proti něčemu, co už existuje a bylo to demonstrováno (ale koukám sem budu zase muset něco postnout, aby se nově příchozí orientovali)

    JIMIQ: jistě, ale Internet ti současně teoreticky umožňuje naopak _utéct_ před jakýmkoliv schůzkami s kýmkoliv. takže základem je "pokud by mi Internet umožnil fungovat a nechodit do práce - proč to dělat tak, že budu sedět na jednom místě?". odtud byl jen krůček k úvahám "jak nemuset vydělávat na palivo". obecně solární letadla bude cestovat za den méně hodin, než solární kolo. ale na svém prvním solárním kole (teda byl to spíš elektromoped s přetíženým přívěsem) jsem také jel jen několik málo hodin denně (ale pořád někde trčet mě zas tak moc nebavilo... ale možnost zaručeně si moc solární elektřinou vařit a dobít notebook by to asi měnila..- křídlo bude mít přeci jen větší výkon, než měl ten panel na přívěsu... notebook i vařič budou mít proti motoru letadla zanedbatelný příkon)

    ano, zajímá mi už léta optimální způsob "digitálního nomádství". vývoj k myšlence solárního letadla nebyl vůbec přímočarý, fakt jsem nejdřív vymýšlel různé "trvale udržitelné domy", než mi došlo, že v zimě to nevytopím (aspoň bez pálení dřeva) a možná bude lepší přeletět na zimu do teplých krajin, jako ptáci...

    REDGUY: viz výše :-) pole někomu patří. a i pokud by patřilo mě, tak mě nebaví strávit celý život na jednom poli u svých solárních panelů (jo, mohl bych na ně brát dotace a za utržené prachy cestovat po světě konvenčními letadly či dodávkami.. ale víš, já totiž nejsem takový zmrd, jak mi furt přisuzuješ a fakt vymýšlím mj. i udržitelný životní styl bez potřeby dotací... tolik k mé "ideologii"...)

    REDGUY: tak můžeme pak srovnat hluk mého elektromotoru s hlukem nějakého běžně používaného pístového leteckého motoru... (měřák hluku mám.. kvůli rozestavěné serverovně...)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    navíc, řekněme si upřímně, že než jakýkoliv způsob dopravy je energeticky (i finančně) levnější internet. Ať už na schůzku (skype), nebo prohlížení prostředí (streetview), nebo cokoliv dalšího, co jde internetem realizovat...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: mě zajímá stěhovat si zdroj energie s sebou - me je fakt jedno co tebe zajima. Tvrdis, ze fv na kridle je skvelej napad, tak prosim zduvodni, proc je lepsi, nez fv na poli a akumulace, pokud mozno v komercnim, hromadnem pouziti. Ze ty jsi magor a veris (nebo aspon kvuli egu predstiras ze veris) ze to je super je jen tvoje ideologie. Objektivni zduvodneni jsi proste nepredvedl.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jínak rád slyším, že se základní myšlenkou problém nemáš. - LOL. Az na to, ze se zakladni myslenkou "je mozne solarne letat" tady nikdo nikdy problem nemel. Cili pokud predstiras ze ano, je to uz druhej argumentacni faul v jedny zprave, tvuj oblibenej strawman 8)))
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: kritika je přece mnohem lepší na pokrok, než uctivé přitakávání, ne? :D Tak jen hezky obhajuj, aspoň si tím utřídíš myšlenky
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: k tomu motor z trabanta túrovaný do plných otáček" - jasne, protoze "motor z trabanta turovany do vysokych otacek" je jedina alternativa elektromotoru. Nebo spis proste zase nezvladas argumentaci a dopousits se argumentacnich faulu, tentokrat appeal to extremes.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jako pořád lepší "jen vrtule" než "vrtule a k tomu motor z trabanta túrovaný do plných otáček"... nevím, jestli jsi se s tím už setkal, ale obce a malá města nejsou ze "svých" nízkonákladových leteckých průkopníků většinou moc nadšeni, většinou právě z důvodu hluku.. a ten hluk je tím kontrastnější, v čím celkově tišším regionu chceš létat...

    jínak rád slyším, že se základní myšlenkou problém nemáš. tak to se můžou všichni postupně přesunout od radostného trollingu k tomu pomoci mi to celé vymyslet :-)

    k těm panelům ve vzduchu.. podívej.... mě zajímá stěhovat si zdroj energie s sebou - tedy nejen enviromentálně šetrná mobilita (což je u energie utopení při výrobě FV panelů vždy diskutabilní.. parovůz na čínské uhlí by možná měl stejnou uhlíkovou stopu...), ale hlavně autonomní mobilita. no a když už jsem tímhle směrem začal jednou uvažovat, tak mi prostě vyšlo, že nejlepší místo, kde ty panely roztáhnout, je nakonec vždycky - ve vzduchu. kvůli chlazení, kvůli minimalizaci akumulace a maximalizaci přímé spotřeby (viz to lithium - taky není zadarmo, ani bez dalších problémů), kvůli záboru veřejného prostranství, kvůli minimalizaci možnosti krádeže... :-)

    pointa je, že mi stačí letět aspoň rámcově směrem, kterým chci cestovat - doufám v trochu větší říditelnost, než má balón, ale to je tak všechno. o rychlost tu až tolik nejde - pokud mi panely dobíjí mobil (a ten dobíjely i panely na kole, i skrz mraky), tak mám v podstatě o zábavu postaráno. a jestliže pozornost obyvatelstva na zemi přitahovalo i pouhé solární kolo - sice ne všude tolik, aby mi to vyneslo pohostinnost zadarmo, apod., ale občas ano - tak solární letadlo bude jednoznačně show, událost... (všichni znají SI2 z televize - ale teď najednou budu mít to samé u sebe na vsi, můžou to očumovat, fotit si to...). jednoduše, kritérium "něco zajímavého se děje" bude splněno víc, než u motoru z trabanta, a to se počítá.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ale jen tichá - myslim ze te ceka dost prekvapeni ohlede vrtule 8)))

    co kdyby tenhle klub sledovali převážně lidi, kteří nemají problém s myšlenkou solárně-elektrického létání jako takového - myslim ze s tim tady nikdo problem nema.

    proč musím pořád obhajovat ten základní nápad, že vzduch je z řady důvodů skvělé místo, kam umístit solární panely - no, tohle uz jse slabsi. Kdyz jsem se te naposled ptal, proc je lepsi si pridelavat spoustu prace s panelama na kridle, kdyz panely na zemi + nejaka forma akumulace je vyrazne lepsi pristup, tak jsi to jako obvykle zamluvil. Cili spis nez "porad obhajovani" bych rekl "porad zamlouvani" 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: proč, proč... já fakt nevím, co na tohle odpovědět: já prostě chci časem lítat solárnm letadlem: aspoň nějak, ale samozřejmě čím déle a dále, tím lépe.

    ano, mohl bych asi pořídit něco základního, co bude lítat, do zhruba 100 000 Kč. mě ale nezajímá lítání jakékoliv, ale jen tichá a autonomní. jediná další možnost je asi vylézt na kopec s paraglidem na zádech... ale tam mi ty možnosti přijdou oproti motorovému létání omezené....

    co kdyby tenhle klub sledovali převážně lidi, kteří nemají problém s myšlenkou solárně-elektrického létání jako takového? proč musím pořád obhajovat ten základní nápad, že vzduch je z řady důvodů skvělé místo, kam umístit solární panely?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    JIMIQ: A tak to zase se musim XChaose zastat, to zadny problem neni. Na obecne urovni, stavet veci pro pouceni a zabavu je naprosto v pohode a nijak to nesouvisi s tim, jestli to same uz udelal nekdo jiny.

    Coz samozrejme nic nemeni na komicnosti jeho predstav o tom, jak snadny a laciny to bude 8))
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: pak je problém z druhé strany - proč znovu vymýšlet kolo, které fungovalo již před 40 lety a vrážet do toho 200+ tisíc kč?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Sigh. Njn, porad nevim ktera moznost to je.

    Tak se tesim za ty ctyri a pul roku 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: 200 Kkč byl jen odhad ceny součástek... obávám se samozřejmě, že to nebudou jediné náklady.

    ano - schopné se udržet přes poledne na přímé sluníčku celé hodiny. ano, to je tak trochu vlastnost solárního letadla, že na sluníčku by mělo vydržet déle, než letadla na baterie

    pořád nechápu, v čem to moje teoretické ultralehké letadlo překoná parametry 30 let starého Sunseekeru I (kromě toho, co je zjevné - účinnější a lehčí solární panely, Li baterie místo NiCd - mohl bych mluvit, že se dostanu tam, kde on se Sunseekerem II, ale to evidentně není pravda - ten je aerodynamicky někde úplně jinde...).

    Osobně se vidím někde tam, kde to solární letadlo, co přeletělo před 40 lety kanál La Manche (tady je myslím pozoruhodné, že _bateriovému_ elektrickému letadlu se to podařilo právě až po těch 40 letech...). (a tým SI2 nedělá oboru solárního létání úplně dobrou službu, když pomáhá posílit dojem, že je to celé něco strašně vyjímečného a drahého, co nejde provozovat bez ultrašvýcarských ultrasponzorů, apod.... i když ta medializace je taky potřeba...)
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS: Jako...jak myslis. Looking forward.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: Nevim, zac dekujes - to, ze nejaka pravidla existuji jsme ti tu rikali opakovane. Jen si to nechtel cist :D Kdyby aspon ty podnety, ktere jsi tu dostaval jsi dokazal pretavit do dotazu do Google - tak dojdes k tomu linku taky. Coz je smutne zjisteni - ty ani ten potencial internetu vyuzit neumis :) Ale je tu dalsi zajimava otazka - ty ten kapital mas? ;-)
    XCHAOS: Zabit se muzes jak chces. Potazmo neni mi jasne - kdyby to melo byt trestne - jaky trest si predstavujes v situaci, kdy se zabijes :D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ten solární ultralight nebude určitě "daleko před čímkoliv" - ktere jine solarni letadlo, schopne udrzet se cele hodiny ve vzduchu a postavene naprostym amaterem behem tri let za 200kKc znas? Kdyz je toho na trhu udajne "spousta", tak bys mohl par prikladu dat, ne?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ok, fair enough: "u kterÈ bude zaručena přijateln·
    mÌra bezpečnosti letovÈho provozu a bude vyloučena ˙jma na zdravÌ, resp. ökody
    na majetku třetÌch osob."

    konečně legální způsob, jak se zabít - když nikomu nespadnu na hlavu :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: dík za odkaz, bude se hodit (je to trochu začarovaný kruh - než se do toho pustím, chci si aspoň s něčím zalétat a získat kvalifikaci... uvažuju právě o tom paraglidu...)

    uprímně, chtělj sem se na tu byrokracii spojit s někým, kdo tím už prošel (ale došly mu prachy na další pokusy)

    ALMAD: tohle jsem neřekl a nemyslím, že se to nedá celé rozjet tak, aby schválení byla prakticky jen formalita
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no vzhledem k těm šlapacím, na které jsem tu odkazoval... jestli za "klíčový parametr" pokládáš "udrží se na rozdíl od řady experimentálních prototupů ve vzduchu aspoň chvíli a nerozpadne se hned po startu", tak ano - skutečně to bude "něco převratného" :)

    myslím to hrozně dramatizuješ. ten solární ultralight nebude určitě "daleko před čímkoliv": určitě např. nebude mít ani tak dobré parametry, jako ten kluzák Archeopteryx, apod. Udávaná klouzavost např. pokulhává za spoustou toho, co je dnes běžně na trhu (takže ani nečekám, že ta aerodynamika bude nějak super špičková, apod.)

    skutečně udávám hodně nízkou vzletovou hmotnost, ale to je proto, že za 5 let očekávám běžnou off-the-shelf dostupnost prefabrikovaných karbonových trubek (ze kterých jsou poslepované např.ty japonské šlapací ne-létadla, jak sis jistě všiml), lithiových baterek s energetickou hustotou, která je dnes dostupná jen v laboratořích, apod.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    že můžu díky Internetu hrát 3.ligu versus, volne parafrazuji, "mam nulovy zkusenosti a minimalni (cough, zaporny, cough) vedomosti a presto behem tri let postavim letadlo, ktery bude v nekterych klicovych parametrech daleko pred cimkoliv, co existuje".

    Tohle je neco, co me naprosto fascinuje a dal bych hodne za to, abych vedel, odkud se to bere. Je to proste jen klasicka falesna skromnost, kdy XChaosovi sice neni blby machrovat tim, co udajne dovede, ale uz si uvedomuje, ze napsat "z cehoz logicky plyne ze jsem genius a svetova spicka" je krapet moc? Nebo je opravdu tak nesmirne odpojenej od reality, ze si fakt mysli, ze behem tri let v garazi postavit solarni letadlo za 200kKc s vytrvalosti sest hodin je "treti liga"?

    ALMAD
    ALMAD --- ---
    DANYSEK: No vidis, xChaos by to do 2020 stihnul, ale urady mu ot zhatej pac mu to neschvalej vcas :(
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam