REDGUY: taky kdyby se to u nákladních aut nemohlo stát (aspoň historicky), tak by asi neexistovala dopravní značka "pozor klesání nad X%" - protože, min. historicky, nemohly náklaďáky bez brždění motorem takový kopec ubrzdit (ano, přetížené kolo nemá brždění motorem: ale když zpomalí, může kopec sjíždět konstantní rychlostí. když nezpomalí, může se dostat do situace, že prostě pod nějakou rychlost už nezpomalím, celý ten kopec až dolů... a když po cestě např. přijde zatáčka, kterou danou rychlostí nevyberu...)
jediné, co jsem tvrdil je, že řízení osobního auta s dobře dimenzovanýma brzdama mi na tenhle zádrhel při sjíždění dostatečně dlouhých a dostatečně prudkých kopců fakt nepřipravilo.
piloti dopravních letadel, kterým selhaly motory či došlo palivo, je opakovaně (min. kauzy Hudson river glider a Gimli glider) dokázaly dovést na relativně bezpečné přistání (bez ztrát na životech, v Gimli dokonce i bez neopravitelného zničení letadla) jako kluzák. kupodivu: byli to v obou případech politi, kteří měli i zkušenosti s plachtěním (a naopak: pilot s chybnou neaplikovatelnou zkušeností s řízením malého motorového letadla způsobil zase min. jednu fatální nehodu krátce po startu...)
a BTW, ty mi tvrdíš, že hraní si s modely letadel mi připraví na situace, které vzniknou při řízení ultralehkého (občas i poháněného) kluzáku, ve kterém budu sedět, nebo (dokonce!) že mi takový kluzák dokonce pomůžou zkonstruovat.
co si teda z tvých tvrzení (resp. ze zkušenosti skutečných pilotů?) mám vzít? vlastně ještě dřív, než v těžce naloženém nákladním kole, jsem jezdil s vrakem dodávky Škoda 1203, která moc nebrzdila :-) takže je to naopak: zkušenosti s řízením dodávky, která moc nebrzdila, mi pomohly uřídit z kopce těžce naložené nákladní kolo? :-))