• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: sunseeker:

    kluzáky: https://www.google.cz/...urce=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj9ubWB7cLJAhWEbxQKHSbCAPIQsAQIIQ&biw=1472&bih=723

    Metr není nijak moc místa, stačí pilotka s delšíma vlasama/šálou a má zlomenej vaz.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: ideální to není, ale když se podíváš na uspořádání většiny elektrických letadel a nebo třeba motorových kluzáků, tak ta vrtule se fakt točí někde tam (z různých důvodů: někdo přidává motor do existujícího designu větroně a potřebuješ ho mít cca nad těžištěm, ale třeba stavitel Sunseekerů asi ví, proč ten motor má tam, kde ho má.. jak jsem už psal, elektromotory jsou lehké a při hledání nejlepšího místa máš větší volnost)

    popravdě řečeno - je mi celkem ukradené, kde vrtule bude, ale z hlediska tichého provozu je tažná snad nepatrně výhodnější řešení, než tlačná a umístění motoru s vrtulí blíže k těžišti má zřejmě taky výhody. a zase vymýšlet nějaký další pylon navíc mi nepřijde aerodynamicky optimální, takže zbývají tři možnosti: čumák, nebo na zadním kormidle tažná či tlačná. a když se podíváš na nákres, tak tažná vzadu nabízí nejlepší kombinaci zbytečného nesekání větví ani čumilů okolo.

    hlava pilota bude z kokpitu koukat fakt nepatrně.. je tam min. metr místa, nepůjde tam ani omylem sáhnout rukou.. natož vypadnout.. a i kdyby, tak průměr vrtule není zatím definovaný - třeba bude vrtule spíš menší (nemířím s tímhle exemplářem zrovna do stratosféry, že :-)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: nevím, jestli se v tom orientuju správně, ale sedět půl?metr? před vrtulí, co se ti točí za hlavou nepovažuju za uplně ideální řešení.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: takze tvuj cil je "ztracet cas" XCHAOS: ? v tom pripade to vse dava smysl :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: to není tak jisté: naopak, já se snaží trolly využít k dosažení svých cílů.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jedna z odrzlejších možností, co by mohlo i stát za to vyzkoušet na modelu, je tahle: je to asi nejminimálnější boxované tandemové křídlo, žádné vzpěry a tak. výhoda je, že má navíc pro solární panely i docela slušnou boční plochy, ze kterých by mohlo odhadem jí dostat z každé až tak 1 kW (ráno, večer). boční panely se využijou pro kapotování podvozku (velmi lehká bicyklová kola - když jsou tři, měla by přeci jen těch asi 160 kg unést)

    je to hodně schématické, ani jsem si nedal práci s tím naznačit, že motor as vrtule by byly tam, kde na předchozím nákresu (tedy na prostředním kormidlu, v rovině zadní horní plochy, před ní, aby nebyla vystavená turbulentnímu proudění za křídlem)

    jasně je vidět, že trubek by v téhle verzi bylo asi poněkud méně. i spojek - konstrukce by byla jednodušší, nehrál bych si na postupné odlehčování směrem ke koncům křídel, apod. je to tak primitivní, jak to jen jde: minimalizace čelního průřezu, maximalizace bočního a svrchního.

    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: tak jako tak, skaces jak troll piska :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: trollové to zneužívají :-)

    DANYSEK: zatím to jsou fakt "kupecký počty".
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: trollové nemůžou za to, že nemáš žádné sebeovládání
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: vsak nevalci a pocitej. Tohle je fakt blba vymluva na to, proc neco neni :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: jenže kdybych neztrácel čas válkou s trolly, mohlo to být spočítané už včera nebo předevčírem :-/ a výsledek mi nepotěšil. cest, jak se tomu vyhnout je několik.. ale klíčové je, že když chci nízkou pádovou rychlost, musí to být celé především hodně lehké.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: tak minimálně je to hodně podobné tomu, co někdo postavil. je možné, že hmotnostní budget prostě posunu o 15 kg (105 kg prázdná hmotnost, 180 kg vzletová). jinak lehčí materiály mají kompenzovat to, že to nebude aerodynamicky tak dokonalé, jako Sunseeker II apod. a taky nižší vzletová hmotnost by měla vést i k nižší pádové rychlosti.

    uvidíme. nějaké to hraní s modely v nějaké fázi bude prostě nutné. a taky začínám přemýšlet, jestli by to nešlo celé udělat ještě konstrukčně jednodušeji (a tedy aerodynamicky "humpoláčtěji") - ale zato ještě lehčí. ovšem přečetl jsem si něco o problémech s řízením původní Létající Blechy a nejsem si už tak jistý (tedy např. nemožnost vrátit se k vodorovnému letu při překročení klesání 15° - tento původní francouzský koncept by tedy byl ideální, pokud by třeba Islámský stát chtěl nasadit do boje ultralight verze klasických kamikadze, což se ostatně divím, že při své kreativitě ještě neudělali, ale zřejmě se o tom na rozdíl od konvenčních sebevražedných rozbušníků nepíše v Koránu).

    Každopádně Rutanova tandemová křídla snad už nejsou tak moc padací, jako ta létající blecha...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: vypada to ze jsi na nejlepsi ceste pomalu k tomu aby jsi konecne pochopil, navzdory tomu co porad tvrdis, ze se nakonec precejen snazis postavit neco co jeste nikdo jiny nepostavil a mozna i k tomu, ze precejen svuj hura hurvinkovsky pristup ke vsemu, precejen budes muset zmenit, ale to bych uz predbihal. :)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: hura proto, protoze jsi poprve pouzil jinou metodu nez: myslim si, preju si, usuzuji ze. coz je konecne po dlouhe dobe krok vpred a sam jsi vyvratil vlastni, z prstu vycucana nesmyslna cisla.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    APEV Pouchelec - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/APEV_Pouchelec
    tady jsme (téměř) doma (tandemové neboxované křídlo)
    Powerplant: 1 × AGNI 119R electric motor powered by a Kokam Lithium-ion polymer battery pack, 15 kW (20 hp)
    Wing area: 14.6 m2
    Empty weight: 140 kg (309 lb) including batteries
    Stall speed: 35 km/h

    ano, já pro svůj potřebuju menší stall speed, větší plochu křídla, menší hmotnost. není to úplně easy, "The aircraft is made from bolted-together aluminum tubing" (já uvažuju o karbonových trubkách), má nulovou kapotáž pilota (já uvažuju o částečném aerodynamickém zakrytování)... hmm.

    ještě nějaká rekapitulace jednomístného Sunseekeru II
    Sunseeker II & III on show in Paris
    http://www.gizmag.com/sunseeker-solar-powered-aircraft-in-paris/15512/
    5kW electric motor
    dry weight is just 120kg
    cruising speed of 65kph
    17 meter wingspan.

    (tahle čísla chybí na wiki a možná v tomhle klubu zazněla poprvé... pokud jsem tu srovnal svůj UL design se Sunseekerem II, bylo fér ta čísla konečně vyhrabat, abych měl srovnání)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tohle už to myslím bylo... taky elektrický MZK... se sklápěcí vrtulí (solární panely by mohly dobíjet motor během plachtění...)
    EGO TRIKE WITH ATOS, ELECTRO VERSION ,THERMAL FLIGHT MAY 2012
    https://www.youtube.com/watch?v=sIjhgXWMb2g


    ale z udávané výdrže na baterie 1h lze vydedukovat příkon potřebný pro vodorovný let
    Electravia Electro Trike - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Electravia_Electro_Trike

    podle videa 110Ah, 58V = cca 6 kWh. hodinová výdrž by v tomhle případě tedy znamenala, že letadlo je schopné vodorového letu při výkonu průměrně 6 kW (když zanedbáme start a stoupání, kdy motor běží na plný výkon). Hm, to je na mě pořád moc... a vysvětluje to, proč solární MZK asi spíš není cesta a proč vymýšlím ty tandem-boxed-wing šílenosti.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The fuselage and wing combination produces a 20:1 glide ratio
    Silent Family Silent Glider M - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Silent_Family_Silent_Glider_M
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    taky elektrický MZK...
    Silent Glider ME, Altes Lager, Elektroflieger in Aktion, Landung bei Seitenwind
    https://www.youtube.com/watch?v=MMymmvUJ8CQ

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    hezké letadélko s 10 kW elektrickým motorem...
    Icaro 2000 The electric Swift
    https://www.youtube.com/watch?v=PvyrWUm7CRk

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tohle by se mi líbilo, na tu solární přestavbu :-)
    The electric Swift
    http://www.icaro2000.com/Products/Swift/Swift.htm
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: ano, musím asi vymyslet trochu jiný wireframe model. případně najít jiné průměry karbonových trubek. nebo případně, hmotnostní rozvaha trubková vs. zbytek suché hmotnosti se posune směrem k trubkám, na úkor všeho ostatního.

    nevím proč "hurá". (je ale dobré vědět, že mi tu někdo úspěch nepřeje do té míry, že se z nepřesného odhadu raduje)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam