• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jinak zrovna ten Airbus nemá parametry nijak závratně lepší, než amatérská elektrická letadla (což bylo několikrát demonstrováno... např. ani nevyhráli žádnou z challanges NASA). Tolik k těm nákladům...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: super. a už si viděl cenovku na nějakém vodíkovém spalovacím motoru?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Tak si rikam, ze docela zabava by byla na tebe bejt chvili zdvorilej, abys nemel zaminku pro banovani v okamziku, kdy ti dojdou argumenty 8) Sice teda ocenuju, ze ted ta zaminka nebyla vylhana jako minule, ale prece jen, nekoho zabanovat, kdyz nemuze reagovat, mu "odpovidat"... to je dost magorina 8) Nicmene, pak si prectu ty pitomosti, co pises a vzdam to, protoze na to slusne reagovat proste nejde. Viz treba tohle:


    XCHAOS: akumulace energie není vyřešená o nic lépe, než křídla s dvěstěmetrovým rozpětím. - opravdu? Hmmm. Tak schvalne:

    Letadlo s vodikovejma spalovacima motorama:


    Letadlo s vodikovejma palivovejma clankama:


    Letadlo pohaneny CNG (cili metanem, kterej muzes vyrabet z elektriny):


    Bateriovy letadlo:


    Wikipedia o vodikovejch letadlech: "According to research at the Pennsylvania State University in 2006, large commercial hydrogen aircraft could be built by 2020 but "will probably not enter service until closer to 2040."".

    Na druhou stranu, jak to vypada s tema letadla s dvestemetrovym rozpetim?

    Tady je vzacna fotka letove formace vsech existujicich letadel s rozpetim dveste metru:


    A tady je jeste vzacnejsi fotka tech dvestemetrovejch letadel, ktery splnujou tvoje blaboly o hmotnosti pod deset tun:


    Takze... pro jistotu jeste jednou: jsi opravdu takovej idiot, ze trvas na blabolu "akumulace energie není vyřešená o nic lépe, než křídla s dvěstěmetrovým rozpětím."? Neni to recnicka otazka. 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: nevím jestli oxy, ale spousta trollů jsou i pěkný moroni
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: "trollsourcovana technologie bude" je oxymoron.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: REDGUY se v jiném klubu, o kterém nevíte, docela úspěšně snaží o "oponenturu" plánů pro Sun Trip 2017 :-) já nevím, já doufám, že až vyhlásím někde nějakou další solární pípu (na kterou dovezu sud na solárním kole), že se třeba konečně někam posunem. všichni.

    no ale odpověď na tvou otázku.. ano, řekl bych, že předním trollsourcovaným projektem v současných linuxových distribucích je systemd :-) nenávídí to skoro všichni, ale prakticky všichni to současně používají.

    rád bych poukázal, že tempo adopce nových technologií neustále zrychluje.. pc, internet, mobily, facebook, smartphony... každá další technologie ovládla svět rychleji, než ta předchozí. (samozřejmě, dopravní technologie je vhodné srovnávat s jinými podobnými... letadla se železnicemi, facebook s bellovým telefonem, apod.).

    je téměř jisté, že ať už prorazí solární letadla nebo něco úplně jiného, tak příští technologie bude masivně "trollsourcovaná" velmi podobně, jako to děláme my tady.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: v bezpečnostních směrnicích prostě bude, že šály nejsou povoleny :-) na paraglidu máš vrtuli ještě blíže za hlavou, když jsme u toho.. tady to bude aspoň metr-dva. (a nikdo neříkáže, že by tam nemohlo být síťování, jako u toho paraglidu! stejně se nejspíš použije komplet motor určený pro elektrický paraglide... což by zase naopak byl důvod to pro zjednodušení nainstalovat v úplně tlačné konfiguraci, uznávám :-)

    jinak dík za obrázek.. ano, tahle legrácka má 5 kW motor a váží 120 kg. existuje už určitě dobrých 10 let (možná déle, ale Eric Raymond to určitě postupně vypiplával a zlepšoval). můj projekt (všechny jeho varianty) je proti tomu dost humpolácký, ale od snížení rozpětí prakticky na polovinu (za cenu zdvojení ploch) si slibuju to snížení prázdné hmotnosti.. doufejme o až 30 kg. je to reálné? není?
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: existuji nejake uspesne trollsourcovane projekty?
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: sunseeker:

    kluzáky: https://www.google.cz/...urce=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj9ubWB7cLJAhWEbxQKHSbCAPIQsAQIIQ&biw=1472&bih=723

    Metr není nijak moc místa, stačí pilotka s delšíma vlasama/šálou a má zlomenej vaz.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: ideální to není, ale když se podíváš na uspořádání většiny elektrických letadel a nebo třeba motorových kluzáků, tak ta vrtule se fakt točí někde tam (z různých důvodů: někdo přidává motor do existujícího designu větroně a potřebuješ ho mít cca nad těžištěm, ale třeba stavitel Sunseekerů asi ví, proč ten motor má tam, kde ho má.. jak jsem už psal, elektromotory jsou lehké a při hledání nejlepšího místa máš větší volnost)

    popravdě řečeno - je mi celkem ukradené, kde vrtule bude, ale z hlediska tichého provozu je tažná snad nepatrně výhodnější řešení, než tlačná a umístění motoru s vrtulí blíže k těžišti má zřejmě taky výhody. a zase vymýšlet nějaký další pylon navíc mi nepřijde aerodynamicky optimální, takže zbývají tři možnosti: čumák, nebo na zadním kormidle tažná či tlačná. a když se podíváš na nákres, tak tažná vzadu nabízí nejlepší kombinaci zbytečného nesekání větví ani čumilů okolo.

    hlava pilota bude z kokpitu koukat fakt nepatrně.. je tam min. metr místa, nepůjde tam ani omylem sáhnout rukou.. natož vypadnout.. a i kdyby, tak průměr vrtule není zatím definovaný - třeba bude vrtule spíš menší (nemířím s tímhle exemplářem zrovna do stratosféry, že :-)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: nevím, jestli se v tom orientuju správně, ale sedět půl?metr? před vrtulí, co se ti točí za hlavou nepovažuju za uplně ideální řešení.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: takze tvuj cil je "ztracet cas" XCHAOS: ? v tom pripade to vse dava smysl :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: to není tak jisté: naopak, já se snaží trolly využít k dosažení svých cílů.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jedna z odrzlejších možností, co by mohlo i stát za to vyzkoušet na modelu, je tahle: je to asi nejminimálnější boxované tandemové křídlo, žádné vzpěry a tak. výhoda je, že má navíc pro solární panely i docela slušnou boční plochy, ze kterých by mohlo odhadem jí dostat z každé až tak 1 kW (ráno, večer). boční panely se využijou pro kapotování podvozku (velmi lehká bicyklová kola - když jsou tři, měla by přeci jen těch asi 160 kg unést)

    je to hodně schématické, ani jsem si nedal práci s tím naznačit, že motor as vrtule by byly tam, kde na předchozím nákresu (tedy na prostředním kormidlu, v rovině zadní horní plochy, před ní, aby nebyla vystavená turbulentnímu proudění za křídlem)

    jasně je vidět, že trubek by v téhle verzi bylo asi poněkud méně. i spojek - konstrukce by byla jednodušší, nehrál bych si na postupné odlehčování směrem ke koncům křídel, apod. je to tak primitivní, jak to jen jde: minimalizace čelního průřezu, maximalizace bočního a svrchního.

    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: tak jako tak, skaces jak troll piska :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: trollové to zneužívají :-)

    DANYSEK: zatím to jsou fakt "kupecký počty".
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: trollové nemůžou za to, že nemáš žádné sebeovládání
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: vsak nevalci a pocitej. Tohle je fakt blba vymluva na to, proc neco neni :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: jenže kdybych neztrácel čas válkou s trolly, mohlo to být spočítané už včera nebo předevčírem :-/ a výsledek mi nepotěšil. cest, jak se tomu vyhnout je několik.. ale klíčové je, že když chci nízkou pádovou rychlost, musí to být celé především hodně lehké.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: tak minimálně je to hodně podobné tomu, co někdo postavil. je možné, že hmotnostní budget prostě posunu o 15 kg (105 kg prázdná hmotnost, 180 kg vzletová). jinak lehčí materiály mají kompenzovat to, že to nebude aerodynamicky tak dokonalé, jako Sunseeker II apod. a taky nižší vzletová hmotnost by měla vést i k nižší pádové rychlosti.

    uvidíme. nějaké to hraní s modely v nějaké fázi bude prostě nutné. a taky začínám přemýšlet, jestli by to nešlo celé udělat ještě konstrukčně jednodušeji (a tedy aerodynamicky "humpoláčtěji") - ale zato ještě lehčí. ovšem přečetl jsem si něco o problémech s řízením původní Létající Blechy a nejsem si už tak jistý (tedy např. nemožnost vrátit se k vodorovnému letu při překročení klesání 15° - tento původní francouzský koncept by tedy byl ideální, pokud by třeba Islámský stát chtěl nasadit do boje ultralight verze klasických kamikadze, což se ostatně divím, že při své kreativitě ještě neudělali, ale zřejmě se o tom na rozdíl od konvenčních sebevražedných rozbušníků nepíše v Koránu).

    Každopádně Rutanova tandemová křídla snad už nejsou tak moc padací, jako ta létající blecha...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: vypada to ze jsi na nejlepsi ceste pomalu k tomu aby jsi konecne pochopil, navzdory tomu co porad tvrdis, ze se nakonec precejen snazis postavit neco co jeste nikdo jiny nepostavil a mozna i k tomu, ze precejen svuj hura hurvinkovsky pristup ke vsemu, precejen budes muset zmenit, ale to bych uz predbihal. :)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: hura proto, protoze jsi poprve pouzil jinou metodu nez: myslim si, preju si, usuzuji ze. coz je konecne po dlouhe dobe krok vpred a sam jsi vyvratil vlastni, z prstu vycucana nesmyslna cisla.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam