• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: dobře, určitě ne víc, než student specializovaného oboru, ale současně to, že někdo titul má (byť z technické školy) není záruka toho, že se tam létáním zabývali více než jednu dvě přednášky. - HAHAHAHA. Ano. Mas naprostou pravdu. Student architektury, prestoze ma titul z technickeho oboru, se letadlama moc nezabyval. Tohle jsi chtel rict? To je opravdu prinosne sdeleni 8)

    takže úmyslně ignoruješ, jak jsem to myslel. - a jak jsi to teda myslel? Ze jsi letadla studoval vic, nez student prumerneho _technickeho_ oboru, jako je elektro, stavarina, chemie? A co do toho zahrnout i netechnicky obory, pak z toho srovnani vyjdes jeste mnohem lip, protoze vic nez student mediciny toho s trochou stesti asi fakt vis (i kdyz jen tak-tak) 8))))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: je to trochu demagogie... dobře, určitě ne víc, než student specializovaného oboru, ale současně to, že někdo titul má (byť z technické školy) není záruka toho, že se tam létáním zabývali více než jednu dvě přednášky. takže úmyslně ignoruješ, jak jsem to myslel.

    další věc je, že absolvent toho tebou zmiňovaného oboru pak asi může pracovat v leteckém průmyslu v prakticky libovolné specializaci - od stavby komerčních malých letadel přes dopravní letadla po vývoj a výrobu stíhaček. takovéhle ambice já fakt nemám - mluvil jsem o tom, že pro návrh pomalu letícího ultralightu by prostě všechny tyhle dovednosti neměly být nutné.

    je to cca jako bych mluvil o tom, že si chci postavit koloběžku, a ty si začal vykřikovat, že když jsem nevystudoval v oboru navrhování automobilů, tak nemám nárok. prostě všechny létající stroje nejsou stejně komplexní jen proto, že létají: některé jsou zatraceně jednoduché (a to, že solární létání je díky omezenému množství dostupné energie vždy odkázané na to být velmi pomalé, to situaci paradoxně docela zjednodušuje.. spousta aerodynamických problémů a jevů při létání se objevuje až od určité rychlosti)

    fakticky tohle je od začátků debat s tebou (na jakékoliv téma) hlavní předmět sporu: ty prostě dělíš lidi na absolutně kompetentní (specialisty, "ty s titulkem", apod.), kteří něco vystudovali - a na ty absolutně nekompetentní, kteří mají držet hubu a krok a poslouchat specialisty.

    Jenže tohle je právě špatně: technokrati jsou díky své úzké specializaci často nekompetentní v řadě jiných oborů. Můžeš např. vystudovat letectví, ale nemít přesná data o tom, jak moc je tzv. "vodíková ekonomika" celkově na houby (hlavně z ekonomického hlediska). Můžeš mít také naprosto chybné představy z oborů antropologie, kultury nebo sociologie, a úplně špatně vyhodnotit, jak bude ve 21.století vypadat poptávka po létání: ekonomika ti něco z toho nadiktuje (kupecké počty, skoro to hraničí s tou fyzikou: na přepravu stejného množství lidí potřebuje pomalejší dopravní prostředek mít větší kapacitu, případně cestovat rychleji - tahle logika nás ale v peak-oil světě může docela dobře přivést třeba zpět k zaoceánským parníkům, spíše než k vodíkovým letadlům) ale neodpoví ti na jiné otázky: třeba kolik času budou na cestách ochotni strávit lidi, jejichž veškeré dovednosti ztratí tržní hodnotu (např. nepochybuju o tom, že umělé inteligence budou schopné nejen navrhovat letadla, ale i programovat apod. líp, než kdokoliv, kdo vystudoval jakoukoliv školu, nebo samozřejmě, než já).

    tedy především: ve světě, kde moje práce nemá žádnou podstatnou tržní hodnotu, budu mít dost času cestovat (protože z hlediska nechození do práce bude jedno,kde se zrovna budu nacházet, a cestovat je zábavnější než čumět na youtube nebo dokonce pasivně konzumovat streamovanou televizi). (důkazem je třeba vlna syrských uprchlíků, která se na zadku v turecku se svými smartphony nudila a prostě se dala do pohybu, všemi prostředky...).

    no ale pokud nespěchám (a ekonomika 21.století může být docela dobře o tom, že nebudu muset spěchat), a stavím si dopravní prostředek do svého vlastnictví (takže ekonomické faktory tam nehrajou až takovou roli) tak se paradoxně množství znalostí, potřebné k postavení takového dopravního prostředku snižuje:

    ještě na závěr bych to přirovnal k programování: ano, jde vystudovat information science. já se zabýval programováním dost dlouho, abych celkem přesně věděl, co všechno nevím: na druhou stranu, pořád jsem schopen ubastlit skript v pythonu - jednoúčelový, bez GUI, který udělá s daty právě to, co potřebuju - se znalostma, které jsem získal někdy ve 13 letech jako samouk v Basicu (ano, samzřejmě: Basic byl hrozný, a lidi, kterým tvrdím, že Python je v podstatě jen pokročilý, objektově orientovaný dialekt Basicu, mě za to patřičně nenáviděj, stejně jako ty :-). Samozřejmě je diskutabilní, zda mám dostačující znalosti na to, co já vím, optimalizovat kód v assembleru, naprogramovat vnitřnosti databáze nebo napsat nějaký algoritmus ve funkcionálním jazyce: ale to samé s tím létáním - já nemám ambice zkonstruovat dopravní letadlo pro 500 lidí nebo nadzvukovou stíhačku! vytvářím se svými znalostmi nástroje, jejichž použití je velmi omezené. a vidím to více jako formu umění (či exhibice), než jako praktickou dovednost (ale vezmi si, kolik lidí se uživí jako umělci či baviči!)

    a o tom celá ta koloběžkově - tryskáčová debata je: pokud stavím koloběžku (nebo malé solární letadlo) z hotových off-the shelf komponent, nemusím mít všechny dovednosti, které bych musel mít, kdybych si chtěl sám smotat bowden k brzdám koloběžky, sestavit ložiska do nábojů kol, vyplést ta kola,apod.... DIY je druhý paralelní přístup, který moderní civilizace nabízí, kromě sériové velkovýroby spotřebního zboží: máš přístup k sériově vyráběným komponentám, což ti otevírá možnosti, které měli průkopníci různých oborů - ale za zlomek nákladů.

    že si budu muset najmout někoho, kdo VŠ vystudoval? (minimálně na ty předpisy?) no ok, o tom to samozřejmě je - kdyby to tak nebylo, tak by lidi co se dokopou dokončit VŠ, nemohli mít tu jistotu, že ty znalosti dokáží komerčně uplatnit :-) (víš kolik lidí si navrhne - minimálně hlediska designu, když ne konstrukčních postupů - dům samo, a pak si jen sežene architekta, aby se jim pod projekt podepsal? a možná jim tam i opraví drobné detaily...kde něco vymysleli proti nějaké normě a tak... i když to udělá spíš stavař, ten to opraví i tomu architektovi :-))

    takže všechno je v pořádku, svět běží dál, můžeš být spokojený s tím, jak jsou vysokoškoláci úžasní a (ve světě mocensky ovládaném vysokoškoláky :) nepostradatelní. současně ale víš o budoucnosti stejné hovno jako já, nemůžeš vyloučit některé scénáře - a nemůžeš popřít ani to, že některé technologie jsou tak relativně jednoduché, že k jejich ovládnutí prostě vysokou dokončit nepotřebuješ.

    The JET Bicycle - The most dangerous unsafe bike EVER
    https://www.youtube.com/watch?v=bKHz7wOjb9w
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: možná, ale jednou si půjde postavit i solární letadlo podle hotovejch plánů - ja si fakt pripadam jako v ustavu pro dusevne nemocne. Ano, mozna to pujde. Ale chystas se ty stavet podle hotovejch planu? Nechystas. Cili mi zase nezbyva, nez ta muciva nejistota, jestli jsi takovej ubozak, ze vis, ze to je naprosto irelevantni poznamka a presto se s ni snazis mlzit a odvadet pozornost, nebo jestli jsi proste hlupak, neschopnej poznat co je a co neni podstatne pro predmet debaty.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já se s tím nesrovnávám.

    versus

    jsem za posledních 5 let už nastudoval opravdu víc, než průměrný student, co dostudoval "s titulem"

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: já se s tím nesrovnávám.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: možná, ale jednou si půjde postavit i solární letadlo podle hotovejch plánů...
    BURAN
    BURAN --- ---
    REDGUY: samej troll
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Napln magistra Stavba letadel na brnensky technice: https://www.vutbr.cz/studium/ects-katalog/detail-oboru?oid=8479&aid_redir=1 . Jen tak pro zasmani, s cim se XChaos vlastne srovnava 8))
    BURAN
    BURAN --- ---
    REDGUY: dyk on Xchaos to stejne nakonec vobslehne taky. nic jinyho mu nezbude, protoze kdyz vidis ty vystupy, ktery ma po 5 letech studia (viz. XCHAOS: a XCHAOS: ), tak mu proste nemuze stacit zivot na to, aby vyvinul neco autentickeho.
    BURAN
    BURAN --- ---
    mate tady nekdo dostudovano s "titulem"?
    dejte xchosovi ban za osobni utok :D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jsem za posledních 5 let už nastudoval opravdu víc, než průměrný student, co dostudoval "s titulem" - HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.

    Jo. Jasne. To jsi nazorne demonstroval uz jen tema pitomostma, cos tady hlasal dneska. A kdyz k tomu pridam dalsi nesmysly .... jo, jasne. "Nastudoval vic". BUAHAHAHAHA.

    třeba ta motorová rogalla si běžně svaří učni na střední, kteří znají jen minimum teorie, co s tím souvisí - prostě okopírují něco, co viděli, vrazí k tomu motor od Trabanta, a letí se. - hmmmmmm. A rikal tady nekdo, ze postavit rogallo podle hotovej planu je problem? Samozrejme ze neni. Zase tvuj oblibenej argumentacni faul, strawman fallacy. Nikdo nerika, ze je tezke postavit neco podle planu. Jenomze to, co tvrdis ze dokazes ty, je neco podstatne jineho nez "okopirovat hotovy rogallo".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jde o to, že teď už je to čirý trolling. o věcech co souvisí s létáním jsem za posledních 5 let už nastudoval opravdu víc, než průměrný student, co dostudoval "s titulem" (dokonce i řadu technických oborů, řekl bych). samozřejmě mám handicap, že jsem letadlo nikdy neřídil... ale zase i piloti, kteří vědí, že se v praxi nějaké letadlo, na které mají výcvik, chová nějak, nemusí přesně tušit, kvůli kterému konstrukčnímu prvku tomu tak je...

    od lidí, kteří opravdu někdy nějaké letadlo navrhovali, i od lidí, co ho řídili, mám poněkud jinou zpětnou vazbu, než tady od tebe. třeba ta motorová rogalla si běžně svaří učni na střední, kteří znají jen minimum teorie, co s tím souvisí - prostě okopírují něco, co viděli, vrazí k tomu motor od Trabanta, a letí se.

    myslím, že dřív nebo později ti někdo vysvětlí, že si v tom osobním útoku už zašel příliš daleko.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: wut? Nerozumim co tim chces rict. Nezapomel jsi tam napsat "A navic, XY zadny formalni vzdelani nemel, a pritom dokazal Z!!!" a ja bych se potom podival na zivotopis XY a zjistil, ze ve skutecnosti vystudoval fyziku na Yale nebo tak neco a zase by s tim byla velka legrace? Jako posledne s Morsem? 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jasně. začínám to chápat. lidi, co jim stačí titul, se s tím prostě spokojej, a nikdy si netroufnou vlézt do toho, co postavěj a vyzkoušet, jestli se v tom nezabijou. (nota bene, jen zlomek lidí má titul vzdáleně související s fyzikou létání nebo s aerodynamikou... i lidi, co mají třeba dopravku, připouštěj, že od zkoušky všechno dávno zapomněli.. jen ty v tom máš jasno)

    popravdě docela by mi to zajímalo úplně naopak: čemu z toho, co jsi (v jakémkoliv oboru) kdy vyprojektoval a realizoval ty, bych já vlastně měl důvěřovat? čím víc tě čtu, tím víc se děsím čehokoliv, co pustěj do světa sebevědomí náfukové jenom proto, že "mají titul".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Létat může každá pitomost, dokud vám to v Reichu nezakážou:
    Větroň, který byl pojmenován ”Mährisch Schönberg”, měl rozpětí 14,5 m a klouzavost 1 : 22.
    Historie létání v Jeseníkách | počátky
    http://www.letani-jes.wbs.cz/pocatky.html
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Pak jsi idiot.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: zato ty seš chytrej jak rádio, co se týče úplně všeho. Ne, xchaosi, nejsem. Podstatnej rozdil mezi mnou a tebou je, ze znam svoje meze a vim, jak zatracene slozita vec konstrukce letadel je. Ty jsi namyslenej idiot, kterej ma utrzkovity znalosti fyziky pro stredni skoly a veri, ze vic nepotrebuje. Bohuzel, projevuje se to uplne bolestive, viz posledni scenka. Ty tak nejak jako tusis, ze existuje nejakej moment setrvacnosti. Zhruba tusis, ze to nejak souvisi s tim, jak snadno se veci otaceji. Takze zacnes fabulovat o tom, jak je to strasne dulezity a jak je problem kdyz mas tezky velky kridla daleko od trupu a jak vlastne to tvoje tandemovy kridlo tenhle problem resi... akorat ze do toho staci jen zlehka stouchnout a vyjde najevo, ze vlastne vubec netusis, jestli kdyz tendlecten "moment setrvacnosti" je velkej je dobre nebo spatne, protoze ti proste chybi to obrovsky kvantum vedmosti mezi stredni skolou a titulem z leteckyho inzenyrstvi, ktery zahrnuje stabilitu letadel, rizeni letadel, dynamiku letu a tak dale a tak dale. Ale to te samozrejme nezastavi a porad placas dalsi a dalsi nesmysly... je zabavny to pozorovat, ale obcas trochu smutny 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: kolik z toho vzorku 60 UL letadel má menší rozpětí, než průměrný závěsný kluzák? - Rozumim, klickovani, mlzeni pokracuje. Ok, chces-li ze sebe delat idiota, posluz si 8)
    Kouknu na jiz jednou linkovane https://www.willswing.com , vsechny jejich kluzaky maji kolem 30ft. Coz znamena, ze mensi rozpeti nez takovy kluzak ma zhruba polovina letadel z tvyho seznamu.

    Takze... jak dlouho budeme jeste opakovat, ze jsi placnul zase dalsi pitomost?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jo, v podstatě jo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak zpět k tématu...
    Chinese college students design solar-powered aircraft
    https://www.youtube.com/watch?v=A5DUb9TecJ0

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam