• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (offtopic: jako nechal bych se léčit od college-drop-out medika? tohle je asi ta správná otázka :-) myslím, že takový drop-out má ale právo léčit sám sebe, stejně jako já mám právo zabít se ve vlastním solárním letadle vlastní výroby... je to forma práva na eutanazii, podle mě)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS:
    "REDGUY: jenže ty jsi součást problému! nedá se říct, že bys mi nějak zvlášť motivoval ke zkoušení něčeho - když ne od tebe, tak od jiných stejně neustále poslouchám, jakým všem předpisům budu pak čelit... "

    a ten problem je co?
    a) ze ti porad nekdo neco pise, a ty to _MUSIS_ cist
    b) prosedis denne nekolik hodin u nyxu, misto u vyvoje

    ano deti, B je spravne :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jenže ty to nechápeš: já sám chci být bezplatným motivačním koučem pro college-drop-out linuxáky s ambicemi zvednout oči od compů k nějakým praktickým výzvám dneška :)

    (podívej, já třeba D'n'D pokládám za určitou formu duševní onanie na poli imaginace a tvorby narativu... ale taky do někoho kvůli tomu nerejpu, že jo...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: medici jako "technický" obor? přírodovědný, možná.. ale stejně ti doktoři vysvětlí, že jsou něco ještě jiného, než "čirá věda". ty jo, tohle patří spíš do [ college drop-outs (+práce při studiu, samouci, kolikrát jste nedokončili vysokou? jaký je rekord ? jaký to mělo důvod?) ] ... tady je tahle debata offtopic.

    ano, architekt a stavař mají nějaké základy statiky, která by se mi při návrhu letadla určitě sakra hodila. proto mluvím o velmi malém UL letadle, kde se dá očekávat max. zatěžování silami, které jde odhadnout a nasimulovat (i kdybych to měl postavit konci křídel mezi dva stoly a skákat po tom...).

    jestli pro tebe VŠ není podmínkou pro stavění věcí, tak ale nevím, o čem se tady hádáme: jasně, způsobilost k letu bude asi muset nakonec posoudit odborník. ale jinak vývoj civilizace už posledních dvě stě let žene dopředu soutěžení mezi amatéry a profesionály, mezi laiky a akademickým establishmentem, mezi šílenci a chladnokrevnými businessmany (Tesla vs. Edison) ... a je jedno, jestli teď máme na mysli Morseho, bratry Wrightovy, Billa Gatese, Clive Sinclaira....

    jinak já samozřejmě dodatečně, když se o něco drze pokusím, pak zjišťuju, jaké znalosti přesně mi chyběly (bylo by to tu offtopic, klidně proberu jinde). jenže současně: nevěřím, že bych si ty tyhle znalosti zapamatoval jen proto, že bych chodil na nějakou přednášku nebo se nabifloval nějaká skripta! podstatné prostě bylo něco zkusit a zjistit, na čem se zaseknu. jedině tak zjistím, co vlastně nevím (tedy ne tak, že se preventivně učit něco, co vůbec nebudu potřebovat)

    BTW docela ontopic college drop-out: [ XCHAOS @ college drop-outs (+práce při studiu, samouci, kolikrát jste nedokončili vysokou? jaký je rekord ? jaký to mělo důvod?) ]
    :-))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nedá se říct, že bys mi nějak zvlášť motivoval ke zkoušení něčeho - to je tvuj problem, ne muj 8)) Az me zacnes platit jako svyho motivacniho kouce, muzes si stezovat ze te nemotivuju 8)))

    od jiných stejně neustále poslouchám, jakým všem předpisům budu pak čelit - coz je zase problem tebe, ne tech "jinych", protoze ty predpisy proste existujou.

    to skončí u výsměchu, jak to bez VŠ titulu nemám šanci pochopit. - nepravda, nic takoveho nikdo nerekl. Sanci pochopit to nemas bez vedomosti. VS je jen jeden ze zpusobu, jak je ziskat, existuji i jine. A ne, "prectu si par clanku na wikipedii" k nim nepatri.

    nevím přesně, jen mi to napadlo - ano, presne tak. Nevis. A co ted z te absence vedomosti vyvodit nejake zavery? Tedy, jine zavery nez "budu sazet na to, ze ...", spis neco ve smyslu "Mel bych si to poradne nastudovat".
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: rozhodl ses prohlásit, že se srovnávám se studenty specializovaného oboru - ano, mas pravdu. O "specializovanem" oboru jsi ve svem puvodnim tvrzeni nic nerikal. Popravde receno, nerikal jsi tam nic ani o "technickem" oboru, takze vlastne zahrnujes i mediky, entomology a dalsi 8))) Ano, tu specializaci jsem si domyslel, protoze bez ni je to jeste vetsi pitomost, nez s ni. Kdyz ji vypustim (a uznam ti ' "technickou VS", i kdyz jsi o ni nemluvil), tak konstrukci letadel zas tak moc lidi nestuduje, takze prumerny absolvent technicke VS bude patrne neco mezi stavarem, chemikem a FELakem.. cili, tvoje zasadni sdeleni bylo v podstate "O konstrukci letadel jsem se za pet let naucil vic, nez absolvent chemie/stavarny/FELu, cili oboru, kde se konstrukce letadel vubec nestuduje"?

    Obcas si rikam, ze flamama s tebou jen ztracim cas. A pak prijde takovahle epicka perla a rikam si, ne, neztracis, tohle je priceless 8))

    si mi odpověděl opět ve svém původním duchu, volně přeloženo: "nejsi vysokoškolák? tak buď chcípni, nebo konzumuj!" jj. Ja ti sahodlouze vysvetlim, ze nic takoveho nerikam, doslova a do pisemene napisu, ze absolvovani VS u me neni podminkou pro staveni veci... a ty to znovu zopakujes. Jsi idiot, ktery nechape comu ostatni pisou? Nebo proste ubozak, kterymu nezbyva, nez takhle argumentacne faulovat?

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jenže ty jsi součást problému! nedá se říct, že bys mi nějak zvlášť motivoval ke zkoušení něčeho - když ne od tebe, tak od jiných stejně neustále poslouchám, jakým všem předpisům budu pak čelit... chtěl jsem začít tím, že si udělám pilotní průkaz a zalétám s pronajatým letadlem, ale právě tohle by vyžadovalo rozhodnout se, jestli stavím ultralight nebo závěsný kluzák... a jsme u toho: když se snažím vydedukovat, s jakým přístupem mám u (velmi pomalu letícího a současně nutně velmi lehkého) letadla, tak to skončí u výsměchu, jak to bez VŠ titulu nemám šanci pochopit.

    třída MZK má mj. předepsanou určitou minimální hmotnost tříkolky s pilotem - proč asi, když o tom přemýšlím, tak jde o minimální poměr hmotnosti tříkolky k ploše křídla, aby bylo garantované, že vychýlení visící zátěže povede k dostatečnému posunu těžiště, aby se skutečně výrazným způsobem změnil úhel křídla (dopředu/dozadu, nebo doleva/doprava). když budu moc lehký pod příliš těžkým křídlem, tak můžu jednoduše taháním na hrazdu vychýlit sám sebe, a křídlo poletí furt rovně! (potřebuju na tenhle postřeh fakt vysokou? nevím, ale min. to mám vydedukoané předpisů, které sem postnul DANYSEK, protože čirou náhodou - rozhodl jsem se to skutečně chápat tak, že ty předpisy nejsou čirá zlomyslnost, ale vyjadřují skutečné podmínky nezbytné pro bezpečný let!)

    fotovoltaické křídlo bude (nejspíš, při použití současné technologie ohebných panelů...) výrazně těžší, než běžný potah rogalla. je řešením závěsný kluzák s přidanou fixní ocasní plochou? domnívám se, že nároky na hmotnost tříkolky budou v takovém případě ještě větší! resp. přidává se to k celkově těžkým MZK pro zlepšení stability - mě hrozí opak: příliš "stabilní", těžké, a v nízké rychlosti změnou těžiště i aerodynamickými plochami v podstatě neovladatelné křídlo

    (jo, s tím, jestli moment setrvačnosti - který jak lehké letadlo s těžkými křídly budu mít velký - je dobře nebo špatně: co když v nízkých rychlostech je špatně, ale ve vysokých spíše dobře? a snižuje nároky na aerodynamické řídící plochym apod.? nevím přesně, jen mi to napadlo...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: tak zrovna tu mechaniku bych určitě potřeboval a ještě jsem jí nestudoval.. zase nemyslím, že je to tak nepochopitelné, že nejsem schopen odhadnout max. síly, které tam můžou působit, vybrat odpovídající prefabrikovanou karbonovou trubku, nasimulovat ty síly na zemi třeba nějakým tím pytlem s pískem (počítám i s tím, že jako při testech křídla SI2 mi to přitom třeba rupne... sakra, i mistr tesař se napoprvé utnul!)

    OMNIHASH: to je dobrá otázka :-) na MFF jsem se aspoň dozvěděl, co je to mikrokód procesoru... a ten základní princip je překvapivě jednoduchý :-))

    nemyslím, že to o co se snažím na poli solární létání, je sám si postavit továrnu na FV panely, Li baterie a karbonové trubky. celou dobu tu říkám, že jde o snahu rozšířit DIY bastlení z prefabrikovaných komponentů, tak jak se rozmohlo v PC éře, i na jiné obory.

    "pozdní" Internet fáze smartphonů je pravda konzumnější. nejde vyloučit, že si v tom roce 2020 prostě jen koupím levné solární letadlo, sériově vyráběné v Číně (a tedy nedostanu šanci předvést, co bych vymyslel jinak.. resp. bude to DIY stavebnice, že mi to v krabici jako Ikea skříň, a já si to sestavím...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já to chci "aspoň zkusit" - myslim ze rozdil v mem pristupu k tobe v tomhle a v solar bike klubu jasne demonstruje, ze kdyz prestanes kecat o tom, jak ses skvelej a jak skvely veci postavis, a skutecne je _zacnes_ stavet, tak te jedine podporim. Bohuzel, co se letadel tyce, zatim jsou to jen kecy, machrovani, blaboleni, porusovani fyzikalnich zakonu, vytaceni se a mlzeni. "Zkouseni" zatim nula.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: hele, ty pacuješ v IT, postavíš počítač? Od základů, tak aby fungoval, žádný trapný napojování komponentů na základní desku, hezky transistor k transistoru, dioda k diodě, ostatně děláš to už kolik? třicet? let, turingův stroj určitě znáš, programovací jazyk si taky vytvářel, takže by neměl bejt problém ne? Snad zvládneš zbastlit aspoň grafickou kalkulačku, když soudruzi z nipponu stavěj state-of art mobily s x-gigama paměti a procesorem, že by jim ho před deseti lety high-end herní PC záviděly.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: když ne koloběžku, tak cestovní (nákladní) jednokolku. Nikdy by mi nenapadlo, že něco takového existuje. Pak jsem v Turecku jen tak na okresce uprostřed kopců potkal týpka, co jede kolem světa na nákladní jednokolce! (solární panel má jen malý - jen na dobíjení mobilu)

    Někdo tedy musel vyjít z běžné jednokolky a upravit jí tak, aby uvezla ještě naložený baťoh. Nikdy nic takového neexistovalo. Já si jen tak zabíjím čas na dovolené, přesvědčený po 5000 km jaký jsem machr, že mi to pořád jede - a pak potkám v protisměru borce, který to samé zvládá na naložené jednokolce!

    Takže ano: od některých lidí si nechám srážet sebevědomí celkem rád, a sednu si před nima na zadek. Ale před tebou ne. Chápeš? (protože tobě podle mě přesně chybí ta fáze "aspoň jsem to zkusil")

    já to chci "aspoň zkusit", a pak se o tom chci pobavit s jinýma, co to aspoň zkusili. a vyslechnout si jejich kritiku. tvoje kritika není konstruktivní - od začátku opakuješ, že to mám celé "fraktálně špatně", což teda není příliš povzbudivé, co si budeme povídat. Byla by velká náhoda, kdybych to měl čirou náhodou dobře - spíš se tu nacházíme v nějakém parametrickém prostoru, můžeme hýbat s nějakými parametry a při troše štěstí z nich (líp) poskládat to, co bylo předvedeno už na přelomu 70-tých a 80-tých let 20.století - ale levněji a lépe (tehdy to byla drahá kosmická technologie, teď je to levné DIY)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    REDGUY: jako odpadlík architektury po prvním roce musím říct - ani smykem, sni dál sladce xchaosi. První semestr mechaniky- 2D působení sil na konzoli, druhej pak síly v 3d prutu, jenom tyhle dva předměty mi daly víc infa o stavění letadel, ne všechny xchaosovy příspevky po půlce nyxu, a to bůhvíco bych se dozvěděl ve druháku :P
    Jinak přednášky jsou veřejný, kdyby zas byla nějaká akce v brmlabu, tak je to o dva bloky dál, obzvláště věci jako pevnost a pružnost nebo strukturální analýza by povznesla tuhle diskuzi o pár levelů vejš.
    ČVUT - FSv - Anotace - K 132
    https://stavnet.fsv.cvut.cz/anotace.php?katedra=132
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, tohle jsem na mysli neměl... ale určitě můžeš přijít do styku s principy létání, aniž bys to studoval jako specializovaný obor "návrh letadel". rozhodl ses prohlásit, že se srovnávám se studenty specializovaného oboru - což je samozřejmě lež (abych použil tvojí terminologii).

    netechnické obory bych do toho tolik netahal, ale popravdě domnívám se, že schisma mezi technické a netechnické obory je celkově špatně, a že dělící čára není ta matematika (spíš naopak: spousta humanitních oborů se jeden čas snažila různé svoje postřehy shrnout do tabulek a čísel a hledat korelace a dát nad to nějaké vzorečky, protože to přece vypadalo tak "vědecky"... až na to, že se ukázalo, že jejich měření jsou často naprosto nereprodukovatelná, takže i ta matematická salta nad těmi daty byla samozřejmě nesmyslná, apod.).

    dělící čára je když už, jestli pracujeme s přírodními zákony a nebo s lidmi... ale představa, že "čistý technik" navrhne (v týmu lidí, ve kterém každý rozumí jen dílčímu subsystému) dopravní letadlo a "čistý psycholog" bez technických znalostí naopak promyslí, jak zařídit interiér, aby se v něm lidi nezbláznili a nezpanikařili, je podle mě součást průseru: lidi dnes používají hi-tech věci, aniž by byli často schopni třeba jen pořádně stlouct dvě prkna k sobě. (to se spíš naučí klikat v 3D kreslicím programu....)

    musí existovat i jiný přístup k životu, než že budu jen konzumentem dokonalých výtvorů těch otitulovaných specialistů (nebo že se jedním z nich stanu): ano, na některé výdobytky takto nedosáhnu... ale že možná mi ani nenabízí to, co poptávám! (což je podstata toho, co se snažím sdělit: že moje poptávka po solárních letadlech vychází přímo z poptávky po autonomním cestování, která je sama o zatraceně reálná... stále více lidí tráví život rutinou v rámci v západní konzumní civilizace a během takto stráveného času sní o outdoor dovolené ve velehorách, tropech, apod..)

    těžko přesně říct, o co se snažím.. ale možná je to právě připoutání pozornosti těch, kteří tu specializaci mají, aby se nebáli dále rozvíjet to, co já pouze v hrubých rysech nastíním.

    každopádně na poslední 3 videa ukazující opravdu relativně ubastlené a minimální létající prostředky (které asi fakt nevyžadují zrovna VŠ specializaci "návrh letadel") si mi odpověděl opět ve svém původním duchu, volně přeloženo: "nejsi vysokoškolák? tak buď chcípni, nebo konzumuj!".. což je ale přesně to, s čím celou dobu bojuju! existuje i vzdělávání mimo půdu VŠ (a to zejména v éře Internetu).

    (v podstatě se dokonce dá říct, že velkou částí motivace toho, co jsem v životě dělal, bylo nějaké svoje schopnosti a dovednosti předvést mimo půdu VŠ... poslední léta jsem v tom poněkud zaostal, ale samozřejmě, že mi instuticonalizované a autoritativní formy výuky nejsou blízké... což prokazuju i tím, že jsem ti nikdy v žádném svém klubu nedal trvalý ban, a dokonce ti dal zcela dobrovolně přístup do některých klubů soukromých...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: je to cca jako bych mluvil o tom, že si chci postavit koloběžku, a ty si začal vykřikovat, že když jsem nevystudoval v oboru navrhování automobilů - ne. Idiotske srovnani. Kolobezek je vsude kolem spousta, staci okopirat. Sam jsi demonstroval, ze to, co "navrhujes", zatim nikde neexistuje.

    prostě všechny létající stroje nejsou stejně komplexní jen proto, že létají - ano. Nektere jsou komplexnejsi a nektere mene. Tvoje absence vedomosti ti brani videt, ze ten letajici stroj, ktery sis vybral ke stavbe, je mnohem komplexnejsi nez si myslis. Proboha, nejsi ani schopnej poradne poscicat dylku trubek co nejak obalujou tvoji maluvku. A presto veris, ze dokazes postavit letadlo? LOL.

    ty prostě dělíš lidi na absolutně kompetentní (specialisty, "ty s titulkem", apod.), kteří něco vystudovali - a na ty absolutně nekompetentní, kteří mají držet hubu a krok a poslouchat specialisty. - nepravda a protoze uz jsem ti to parkrat vyvetloval, tak i lez. Formalni vzdelani neni podminka toho, abys neco dokazal. K tomu jsou potreba vedomosti a vedomosti jsou presne to, co tobe chybi. Vzdelani je nejjednodussi zpusob, jak ty vedomosti ziskat, ale samozrejme ne jediny - a nikdy jsem nic takoveho nerikal. Navic, obecne lidi do zadnych skupin nedelim. Mluvim zasadne jen o tobe, o _tvoji_ hlouposti, o _tvoji_ absenci vzdelani a vedomosti (to prvni by vadit nemuselo, to druhe vadi hodne), o _tvoji_ neschopnosti predvest konkretni vysledky, o _tvoji_ omezenosti, s jakou se chces vrhnout rovnou na sakra slozity veci, aniz by ses nejdriv ucil na jednodussich, o tvoji nafoukanosti, s jakou si nenechas poradit. Nerikam ani slovo o nejakym "deleni lidi", mluvim ciste jen o tobe. Negeneralizuju, mluvim jen o tobe na zaklade toho, co ty predvadis.

    Takze zbytek toho, co pises, jsou irelevani kecy a zase jen tvoje ideologie.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: dobře, určitě ne víc, než student specializovaného oboru, ale současně to, že někdo titul má (byť z technické školy) není záruka toho, že se tam létáním zabývali více než jednu dvě přednášky. - HAHAHAHA. Ano. Mas naprostou pravdu. Student architektury, prestoze ma titul z technickeho oboru, se letadlama moc nezabyval. Tohle jsi chtel rict? To je opravdu prinosne sdeleni 8)

    takže úmyslně ignoruješ, jak jsem to myslel. - a jak jsi to teda myslel? Ze jsi letadla studoval vic, nez student prumerneho _technickeho_ oboru, jako je elektro, stavarina, chemie? A co do toho zahrnout i netechnicky obory, pak z toho srovnani vyjdes jeste mnohem lip, protoze vic nez student mediciny toho s trochou stesti asi fakt vis (i kdyz jen tak-tak) 8))))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: je to trochu demagogie... dobře, určitě ne víc, než student specializovaného oboru, ale současně to, že někdo titul má (byť z technické školy) není záruka toho, že se tam létáním zabývali více než jednu dvě přednášky. takže úmyslně ignoruješ, jak jsem to myslel.

    další věc je, že absolvent toho tebou zmiňovaného oboru pak asi může pracovat v leteckém průmyslu v prakticky libovolné specializaci - od stavby komerčních malých letadel přes dopravní letadla po vývoj a výrobu stíhaček. takovéhle ambice já fakt nemám - mluvil jsem o tom, že pro návrh pomalu letícího ultralightu by prostě všechny tyhle dovednosti neměly být nutné.

    je to cca jako bych mluvil o tom, že si chci postavit koloběžku, a ty si začal vykřikovat, že když jsem nevystudoval v oboru navrhování automobilů, tak nemám nárok. prostě všechny létající stroje nejsou stejně komplexní jen proto, že létají: některé jsou zatraceně jednoduché (a to, že solární létání je díky omezenému množství dostupné energie vždy odkázané na to být velmi pomalé, to situaci paradoxně docela zjednodušuje.. spousta aerodynamických problémů a jevů při létání se objevuje až od určité rychlosti)

    fakticky tohle je od začátků debat s tebou (na jakékoliv téma) hlavní předmět sporu: ty prostě dělíš lidi na absolutně kompetentní (specialisty, "ty s titulkem", apod.), kteří něco vystudovali - a na ty absolutně nekompetentní, kteří mají držet hubu a krok a poslouchat specialisty.

    Jenže tohle je právě špatně: technokrati jsou díky své úzké specializaci často nekompetentní v řadě jiných oborů. Můžeš např. vystudovat letectví, ale nemít přesná data o tom, jak moc je tzv. "vodíková ekonomika" celkově na houby (hlavně z ekonomického hlediska). Můžeš mít také naprosto chybné představy z oborů antropologie, kultury nebo sociologie, a úplně špatně vyhodnotit, jak bude ve 21.století vypadat poptávka po létání: ekonomika ti něco z toho nadiktuje (kupecké počty, skoro to hraničí s tou fyzikou: na přepravu stejného množství lidí potřebuje pomalejší dopravní prostředek mít větší kapacitu, případně cestovat rychleji - tahle logika nás ale v peak-oil světě může docela dobře přivést třeba zpět k zaoceánským parníkům, spíše než k vodíkovým letadlům) ale neodpoví ti na jiné otázky: třeba kolik času budou na cestách ochotni strávit lidi, jejichž veškeré dovednosti ztratí tržní hodnotu (např. nepochybuju o tom, že umělé inteligence budou schopné nejen navrhovat letadla, ale i programovat apod. líp, než kdokoliv, kdo vystudoval jakoukoliv školu, nebo samozřejmě, než já).

    tedy především: ve světě, kde moje práce nemá žádnou podstatnou tržní hodnotu, budu mít dost času cestovat (protože z hlediska nechození do práce bude jedno,kde se zrovna budu nacházet, a cestovat je zábavnější než čumět na youtube nebo dokonce pasivně konzumovat streamovanou televizi). (důkazem je třeba vlna syrských uprchlíků, která se na zadku v turecku se svými smartphony nudila a prostě se dala do pohybu, všemi prostředky...).

    no ale pokud nespěchám (a ekonomika 21.století může být docela dobře o tom, že nebudu muset spěchat), a stavím si dopravní prostředek do svého vlastnictví (takže ekonomické faktory tam nehrajou až takovou roli) tak se paradoxně množství znalostí, potřebné k postavení takového dopravního prostředku snižuje:

    ještě na závěr bych to přirovnal k programování: ano, jde vystudovat information science. já se zabýval programováním dost dlouho, abych celkem přesně věděl, co všechno nevím: na druhou stranu, pořád jsem schopen ubastlit skript v pythonu - jednoúčelový, bez GUI, který udělá s daty právě to, co potřebuju - se znalostma, které jsem získal někdy ve 13 letech jako samouk v Basicu (ano, samzřejmě: Basic byl hrozný, a lidi, kterým tvrdím, že Python je v podstatě jen pokročilý, objektově orientovaný dialekt Basicu, mě za to patřičně nenáviděj, stejně jako ty :-). Samozřejmě je diskutabilní, zda mám dostačující znalosti na to, co já vím, optimalizovat kód v assembleru, naprogramovat vnitřnosti databáze nebo napsat nějaký algoritmus ve funkcionálním jazyce: ale to samé s tím létáním - já nemám ambice zkonstruovat dopravní letadlo pro 500 lidí nebo nadzvukovou stíhačku! vytvářím se svými znalostmi nástroje, jejichž použití je velmi omezené. a vidím to více jako formu umění (či exhibice), než jako praktickou dovednost (ale vezmi si, kolik lidí se uživí jako umělci či baviči!)

    a o tom celá ta koloběžkově - tryskáčová debata je: pokud stavím koloběžku (nebo malé solární letadlo) z hotových off-the shelf komponent, nemusím mít všechny dovednosti, které bych musel mít, kdybych si chtěl sám smotat bowden k brzdám koloběžky, sestavit ložiska do nábojů kol, vyplést ta kola,apod.... DIY je druhý paralelní přístup, který moderní civilizace nabízí, kromě sériové velkovýroby spotřebního zboží: máš přístup k sériově vyráběným komponentám, což ti otevírá možnosti, které měli průkopníci různých oborů - ale za zlomek nákladů.

    že si budu muset najmout někoho, kdo VŠ vystudoval? (minimálně na ty předpisy?) no ok, o tom to samozřejmě je - kdyby to tak nebylo, tak by lidi co se dokopou dokončit VŠ, nemohli mít tu jistotu, že ty znalosti dokáží komerčně uplatnit :-) (víš kolik lidí si navrhne - minimálně hlediska designu, když ne konstrukčních postupů - dům samo, a pak si jen sežene architekta, aby se jim pod projekt podepsal? a možná jim tam i opraví drobné detaily...kde něco vymysleli proti nějaké normě a tak... i když to udělá spíš stavař, ten to opraví i tomu architektovi :-))

    takže všechno je v pořádku, svět běží dál, můžeš být spokojený s tím, jak jsou vysokoškoláci úžasní a (ve světě mocensky ovládaném vysokoškoláky :) nepostradatelní. současně ale víš o budoucnosti stejné hovno jako já, nemůžeš vyloučit některé scénáře - a nemůžeš popřít ani to, že některé technologie jsou tak relativně jednoduché, že k jejich ovládnutí prostě vysokou dokončit nepotřebuješ.

    The JET Bicycle - The most dangerous unsafe bike EVER
    https://www.youtube.com/watch?v=bKHz7wOjb9w
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: možná, ale jednou si půjde postavit i solární letadlo podle hotovejch plánů - ja si fakt pripadam jako v ustavu pro dusevne nemocne. Ano, mozna to pujde. Ale chystas se ty stavet podle hotovejch planu? Nechystas. Cili mi zase nezbyva, nez ta muciva nejistota, jestli jsi takovej ubozak, ze vis, ze to je naprosto irelevantni poznamka a presto se s ni snazis mlzit a odvadet pozornost, nebo jestli jsi proste hlupak, neschopnej poznat co je a co neni podstatne pro predmet debaty.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já se s tím nesrovnávám.

    versus

    jsem za posledních 5 let už nastudoval opravdu víc, než průměrný student, co dostudoval "s titulem"

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: já se s tím nesrovnávám.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: možná, ale jednou si půjde postavit i solární letadlo podle hotovejch plánů...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam