• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: tak zrovna tu mechaniku bych určitě potřeboval a ještě jsem jí nestudoval.. zase nemyslím, že je to tak nepochopitelné, že nejsem schopen odhadnout max. síly, které tam můžou působit, vybrat odpovídající prefabrikovanou karbonovou trubku, nasimulovat ty síly na zemi třeba nějakým tím pytlem s pískem (počítám i s tím, že jako při testech křídla SI2 mi to přitom třeba rupne... sakra, i mistr tesař se napoprvé utnul!)

    OMNIHASH: to je dobrá otázka :-) na MFF jsem se aspoň dozvěděl, co je to mikrokód procesoru... a ten základní princip je překvapivě jednoduchý :-))

    nemyslím, že to o co se snažím na poli solární létání, je sám si postavit továrnu na FV panely, Li baterie a karbonové trubky. celou dobu tu říkám, že jde o snahu rozšířit DIY bastlení z prefabrikovaných komponentů, tak jak se rozmohlo v PC éře, i na jiné obory.

    "pozdní" Internet fáze smartphonů je pravda konzumnější. nejde vyloučit, že si v tom roce 2020 prostě jen koupím levné solární letadlo, sériově vyráběné v Číně (a tedy nedostanu šanci předvést, co bych vymyslel jinak.. resp. bude to DIY stavebnice, že mi to v krabici jako Ikea skříň, a já si to sestavím...)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: hele, ty pacuješ v IT, postavíš počítač? Od základů, tak aby fungoval, žádný trapný napojování komponentů na základní desku, hezky transistor k transistoru, dioda k diodě, ostatně děláš to už kolik? třicet? let, turingův stroj určitě znáš, programovací jazyk si taky vytvářel, takže by neměl bejt problém ne? Snad zvládneš zbastlit aspoň grafickou kalkulačku, když soudruzi z nipponu stavěj state-of art mobily s x-gigama paměti a procesorem, že by jim ho před deseti lety high-end herní PC záviděly.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: když ne koloběžku, tak cestovní (nákladní) jednokolku. Nikdy by mi nenapadlo, že něco takového existuje. Pak jsem v Turecku jen tak na okresce uprostřed kopců potkal týpka, co jede kolem světa na nákladní jednokolce! (solární panel má jen malý - jen na dobíjení mobilu)

    Někdo tedy musel vyjít z běžné jednokolky a upravit jí tak, aby uvezla ještě naložený baťoh. Nikdy nic takového neexistovalo. Já si jen tak zabíjím čas na dovolené, přesvědčený po 5000 km jaký jsem machr, že mi to pořád jede - a pak potkám v protisměru borce, který to samé zvládá na naložené jednokolce!

    Takže ano: od některých lidí si nechám srážet sebevědomí celkem rád, a sednu si před nima na zadek. Ale před tebou ne. Chápeš? (protože tobě podle mě přesně chybí ta fáze "aspoň jsem to zkusil")

    já to chci "aspoň zkusit", a pak se o tom chci pobavit s jinýma, co to aspoň zkusili. a vyslechnout si jejich kritiku. tvoje kritika není konstruktivní - od začátku opakuješ, že to mám celé "fraktálně špatně", což teda není příliš povzbudivé, co si budeme povídat. Byla by velká náhoda, kdybych to měl čirou náhodou dobře - spíš se tu nacházíme v nějakém parametrickém prostoru, můžeme hýbat s nějakými parametry a při troše štěstí z nich (líp) poskládat to, co bylo předvedeno už na přelomu 70-tých a 80-tých let 20.století - ale levněji a lépe (tehdy to byla drahá kosmická technologie, teď je to levné DIY)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    REDGUY: jako odpadlík architektury po prvním roce musím říct - ani smykem, sni dál sladce xchaosi. První semestr mechaniky- 2D působení sil na konzoli, druhej pak síly v 3d prutu, jenom tyhle dva předměty mi daly víc infa o stavění letadel, ne všechny xchaosovy příspevky po půlce nyxu, a to bůhvíco bych se dozvěděl ve druháku :P
    Jinak přednášky jsou veřejný, kdyby zas byla nějaká akce v brmlabu, tak je to o dva bloky dál, obzvláště věci jako pevnost a pružnost nebo strukturální analýza by povznesla tuhle diskuzi o pár levelů vejš.
    ČVUT - FSv - Anotace - K 132
    https://stavnet.fsv.cvut.cz/anotace.php?katedra=132
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, tohle jsem na mysli neměl... ale určitě můžeš přijít do styku s principy létání, aniž bys to studoval jako specializovaný obor "návrh letadel". rozhodl ses prohlásit, že se srovnávám se studenty specializovaného oboru - což je samozřejmě lež (abych použil tvojí terminologii).

    netechnické obory bych do toho tolik netahal, ale popravdě domnívám se, že schisma mezi technické a netechnické obory je celkově špatně, a že dělící čára není ta matematika (spíš naopak: spousta humanitních oborů se jeden čas snažila různé svoje postřehy shrnout do tabulek a čísel a hledat korelace a dát nad to nějaké vzorečky, protože to přece vypadalo tak "vědecky"... až na to, že se ukázalo, že jejich měření jsou často naprosto nereprodukovatelná, takže i ta matematická salta nad těmi daty byla samozřejmě nesmyslná, apod.).

    dělící čára je když už, jestli pracujeme s přírodními zákony a nebo s lidmi... ale představa, že "čistý technik" navrhne (v týmu lidí, ve kterém každý rozumí jen dílčímu subsystému) dopravní letadlo a "čistý psycholog" bez technických znalostí naopak promyslí, jak zařídit interiér, aby se v něm lidi nezbláznili a nezpanikařili, je podle mě součást průseru: lidi dnes používají hi-tech věci, aniž by byli často schopni třeba jen pořádně stlouct dvě prkna k sobě. (to se spíš naučí klikat v 3D kreslicím programu....)

    musí existovat i jiný přístup k životu, než že budu jen konzumentem dokonalých výtvorů těch otitulovaných specialistů (nebo že se jedním z nich stanu): ano, na některé výdobytky takto nedosáhnu... ale že možná mi ani nenabízí to, co poptávám! (což je podstata toho, co se snažím sdělit: že moje poptávka po solárních letadlech vychází přímo z poptávky po autonomním cestování, která je sama o zatraceně reálná... stále více lidí tráví život rutinou v rámci v západní konzumní civilizace a během takto stráveného času sní o outdoor dovolené ve velehorách, tropech, apod..)

    těžko přesně říct, o co se snažím.. ale možná je to právě připoutání pozornosti těch, kteří tu specializaci mají, aby se nebáli dále rozvíjet to, co já pouze v hrubých rysech nastíním.

    každopádně na poslední 3 videa ukazující opravdu relativně ubastlené a minimální létající prostředky (které asi fakt nevyžadují zrovna VŠ specializaci "návrh letadel") si mi odpověděl opět ve svém původním duchu, volně přeloženo: "nejsi vysokoškolák? tak buď chcípni, nebo konzumuj!".. což je ale přesně to, s čím celou dobu bojuju! existuje i vzdělávání mimo půdu VŠ (a to zejména v éře Internetu).

    (v podstatě se dokonce dá říct, že velkou částí motivace toho, co jsem v životě dělal, bylo nějaké svoje schopnosti a dovednosti předvést mimo půdu VŠ... poslední léta jsem v tom poněkud zaostal, ale samozřejmě, že mi instuticonalizované a autoritativní formy výuky nejsou blízké... což prokazuju i tím, že jsem ti nikdy v žádném svém klubu nedal trvalý ban, a dokonce ti dal zcela dobrovolně přístup do některých klubů soukromých...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: je to cca jako bych mluvil o tom, že si chci postavit koloběžku, a ty si začal vykřikovat, že když jsem nevystudoval v oboru navrhování automobilů - ne. Idiotske srovnani. Kolobezek je vsude kolem spousta, staci okopirat. Sam jsi demonstroval, ze to, co "navrhujes", zatim nikde neexistuje.

    prostě všechny létající stroje nejsou stejně komplexní jen proto, že létají - ano. Nektere jsou komplexnejsi a nektere mene. Tvoje absence vedomosti ti brani videt, ze ten letajici stroj, ktery sis vybral ke stavbe, je mnohem komplexnejsi nez si myslis. Proboha, nejsi ani schopnej poradne poscicat dylku trubek co nejak obalujou tvoji maluvku. A presto veris, ze dokazes postavit letadlo? LOL.

    ty prostě dělíš lidi na absolutně kompetentní (specialisty, "ty s titulkem", apod.), kteří něco vystudovali - a na ty absolutně nekompetentní, kteří mají držet hubu a krok a poslouchat specialisty. - nepravda a protoze uz jsem ti to parkrat vyvetloval, tak i lez. Formalni vzdelani neni podminka toho, abys neco dokazal. K tomu jsou potreba vedomosti a vedomosti jsou presne to, co tobe chybi. Vzdelani je nejjednodussi zpusob, jak ty vedomosti ziskat, ale samozrejme ne jediny - a nikdy jsem nic takoveho nerikal. Navic, obecne lidi do zadnych skupin nedelim. Mluvim zasadne jen o tobe, o _tvoji_ hlouposti, o _tvoji_ absenci vzdelani a vedomosti (to prvni by vadit nemuselo, to druhe vadi hodne), o _tvoji_ neschopnosti predvest konkretni vysledky, o _tvoji_ omezenosti, s jakou se chces vrhnout rovnou na sakra slozity veci, aniz by ses nejdriv ucil na jednodussich, o tvoji nafoukanosti, s jakou si nenechas poradit. Nerikam ani slovo o nejakym "deleni lidi", mluvim ciste jen o tobe. Negeneralizuju, mluvim jen o tobe na zaklade toho, co ty predvadis.

    Takze zbytek toho, co pises, jsou irelevani kecy a zase jen tvoje ideologie.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: dobře, určitě ne víc, než student specializovaného oboru, ale současně to, že někdo titul má (byť z technické školy) není záruka toho, že se tam létáním zabývali více než jednu dvě přednášky. - HAHAHAHA. Ano. Mas naprostou pravdu. Student architektury, prestoze ma titul z technickeho oboru, se letadlama moc nezabyval. Tohle jsi chtel rict? To je opravdu prinosne sdeleni 8)

    takže úmyslně ignoruješ, jak jsem to myslel. - a jak jsi to teda myslel? Ze jsi letadla studoval vic, nez student prumerneho _technickeho_ oboru, jako je elektro, stavarina, chemie? A co do toho zahrnout i netechnicky obory, pak z toho srovnani vyjdes jeste mnohem lip, protoze vic nez student mediciny toho s trochou stesti asi fakt vis (i kdyz jen tak-tak) 8))))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: je to trochu demagogie... dobře, určitě ne víc, než student specializovaného oboru, ale současně to, že někdo titul má (byť z technické školy) není záruka toho, že se tam létáním zabývali více než jednu dvě přednášky. takže úmyslně ignoruješ, jak jsem to myslel.

    další věc je, že absolvent toho tebou zmiňovaného oboru pak asi může pracovat v leteckém průmyslu v prakticky libovolné specializaci - od stavby komerčních malých letadel přes dopravní letadla po vývoj a výrobu stíhaček. takovéhle ambice já fakt nemám - mluvil jsem o tom, že pro návrh pomalu letícího ultralightu by prostě všechny tyhle dovednosti neměly být nutné.

    je to cca jako bych mluvil o tom, že si chci postavit koloběžku, a ty si začal vykřikovat, že když jsem nevystudoval v oboru navrhování automobilů, tak nemám nárok. prostě všechny létající stroje nejsou stejně komplexní jen proto, že létají: některé jsou zatraceně jednoduché (a to, že solární létání je díky omezenému množství dostupné energie vždy odkázané na to být velmi pomalé, to situaci paradoxně docela zjednodušuje.. spousta aerodynamických problémů a jevů při létání se objevuje až od určité rychlosti)

    fakticky tohle je od začátků debat s tebou (na jakékoliv téma) hlavní předmět sporu: ty prostě dělíš lidi na absolutně kompetentní (specialisty, "ty s titulkem", apod.), kteří něco vystudovali - a na ty absolutně nekompetentní, kteří mají držet hubu a krok a poslouchat specialisty.

    Jenže tohle je právě špatně: technokrati jsou díky své úzké specializaci často nekompetentní v řadě jiných oborů. Můžeš např. vystudovat letectví, ale nemít přesná data o tom, jak moc je tzv. "vodíková ekonomika" celkově na houby (hlavně z ekonomického hlediska). Můžeš mít také naprosto chybné představy z oborů antropologie, kultury nebo sociologie, a úplně špatně vyhodnotit, jak bude ve 21.století vypadat poptávka po létání: ekonomika ti něco z toho nadiktuje (kupecké počty, skoro to hraničí s tou fyzikou: na přepravu stejného množství lidí potřebuje pomalejší dopravní prostředek mít větší kapacitu, případně cestovat rychleji - tahle logika nás ale v peak-oil světě může docela dobře přivést třeba zpět k zaoceánským parníkům, spíše než k vodíkovým letadlům) ale neodpoví ti na jiné otázky: třeba kolik času budou na cestách ochotni strávit lidi, jejichž veškeré dovednosti ztratí tržní hodnotu (např. nepochybuju o tom, že umělé inteligence budou schopné nejen navrhovat letadla, ale i programovat apod. líp, než kdokoliv, kdo vystudoval jakoukoliv školu, nebo samozřejmě, než já).

    tedy především: ve světě, kde moje práce nemá žádnou podstatnou tržní hodnotu, budu mít dost času cestovat (protože z hlediska nechození do práce bude jedno,kde se zrovna budu nacházet, a cestovat je zábavnější než čumět na youtube nebo dokonce pasivně konzumovat streamovanou televizi). (důkazem je třeba vlna syrských uprchlíků, která se na zadku v turecku se svými smartphony nudila a prostě se dala do pohybu, všemi prostředky...).

    no ale pokud nespěchám (a ekonomika 21.století může být docela dobře o tom, že nebudu muset spěchat), a stavím si dopravní prostředek do svého vlastnictví (takže ekonomické faktory tam nehrajou až takovou roli) tak se paradoxně množství znalostí, potřebné k postavení takového dopravního prostředku snižuje:

    ještě na závěr bych to přirovnal k programování: ano, jde vystudovat information science. já se zabýval programováním dost dlouho, abych celkem přesně věděl, co všechno nevím: na druhou stranu, pořád jsem schopen ubastlit skript v pythonu - jednoúčelový, bez GUI, který udělá s daty právě to, co potřebuju - se znalostma, které jsem získal někdy ve 13 letech jako samouk v Basicu (ano, samzřejmě: Basic byl hrozný, a lidi, kterým tvrdím, že Python je v podstatě jen pokročilý, objektově orientovaný dialekt Basicu, mě za to patřičně nenáviděj, stejně jako ty :-). Samozřejmě je diskutabilní, zda mám dostačující znalosti na to, co já vím, optimalizovat kód v assembleru, naprogramovat vnitřnosti databáze nebo napsat nějaký algoritmus ve funkcionálním jazyce: ale to samé s tím létáním - já nemám ambice zkonstruovat dopravní letadlo pro 500 lidí nebo nadzvukovou stíhačku! vytvářím se svými znalostmi nástroje, jejichž použití je velmi omezené. a vidím to více jako formu umění (či exhibice), než jako praktickou dovednost (ale vezmi si, kolik lidí se uživí jako umělci či baviči!)

    a o tom celá ta koloběžkově - tryskáčová debata je: pokud stavím koloběžku (nebo malé solární letadlo) z hotových off-the shelf komponent, nemusím mít všechny dovednosti, které bych musel mít, kdybych si chtěl sám smotat bowden k brzdám koloběžky, sestavit ložiska do nábojů kol, vyplést ta kola,apod.... DIY je druhý paralelní přístup, který moderní civilizace nabízí, kromě sériové velkovýroby spotřebního zboží: máš přístup k sériově vyráběným komponentám, což ti otevírá možnosti, které měli průkopníci různých oborů - ale za zlomek nákladů.

    že si budu muset najmout někoho, kdo VŠ vystudoval? (minimálně na ty předpisy?) no ok, o tom to samozřejmě je - kdyby to tak nebylo, tak by lidi co se dokopou dokončit VŠ, nemohli mít tu jistotu, že ty znalosti dokáží komerčně uplatnit :-) (víš kolik lidí si navrhne - minimálně hlediska designu, když ne konstrukčních postupů - dům samo, a pak si jen sežene architekta, aby se jim pod projekt podepsal? a možná jim tam i opraví drobné detaily...kde něco vymysleli proti nějaké normě a tak... i když to udělá spíš stavař, ten to opraví i tomu architektovi :-))

    takže všechno je v pořádku, svět běží dál, můžeš být spokojený s tím, jak jsou vysokoškoláci úžasní a (ve světě mocensky ovládaném vysokoškoláky :) nepostradatelní. současně ale víš o budoucnosti stejné hovno jako já, nemůžeš vyloučit některé scénáře - a nemůžeš popřít ani to, že některé technologie jsou tak relativně jednoduché, že k jejich ovládnutí prostě vysokou dokončit nepotřebuješ.

    The JET Bicycle - The most dangerous unsafe bike EVER
    https://www.youtube.com/watch?v=bKHz7wOjb9w
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: možná, ale jednou si půjde postavit i solární letadlo podle hotovejch plánů - ja si fakt pripadam jako v ustavu pro dusevne nemocne. Ano, mozna to pujde. Ale chystas se ty stavet podle hotovejch planu? Nechystas. Cili mi zase nezbyva, nez ta muciva nejistota, jestli jsi takovej ubozak, ze vis, ze to je naprosto irelevantni poznamka a presto se s ni snazis mlzit a odvadet pozornost, nebo jestli jsi proste hlupak, neschopnej poznat co je a co neni podstatne pro predmet debaty.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já se s tím nesrovnávám.

    versus

    jsem za posledních 5 let už nastudoval opravdu víc, než průměrný student, co dostudoval "s titulem"

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: já se s tím nesrovnávám.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: možná, ale jednou si půjde postavit i solární letadlo podle hotovejch plánů...
    BURAN
    BURAN --- ---
    REDGUY: samej troll
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Napln magistra Stavba letadel na brnensky technice: https://www.vutbr.cz/studium/ects-katalog/detail-oboru?oid=8479&aid_redir=1 . Jen tak pro zasmani, s cim se XChaos vlastne srovnava 8))
    BURAN
    BURAN --- ---
    REDGUY: dyk on Xchaos to stejne nakonec vobslehne taky. nic jinyho mu nezbude, protoze kdyz vidis ty vystupy, ktery ma po 5 letech studia (viz. XCHAOS: a XCHAOS: ), tak mu proste nemuze stacit zivot na to, aby vyvinul neco autentickeho.
    BURAN
    BURAN --- ---
    mate tady nekdo dostudovano s "titulem"?
    dejte xchosovi ban za osobni utok :D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jsem za posledních 5 let už nastudoval opravdu víc, než průměrný student, co dostudoval "s titulem" - HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.

    Jo. Jasne. To jsi nazorne demonstroval uz jen tema pitomostma, cos tady hlasal dneska. A kdyz k tomu pridam dalsi nesmysly .... jo, jasne. "Nastudoval vic". BUAHAHAHAHA.

    třeba ta motorová rogalla si běžně svaří učni na střední, kteří znají jen minimum teorie, co s tím souvisí - prostě okopírují něco, co viděli, vrazí k tomu motor od Trabanta, a letí se. - hmmmmmm. A rikal tady nekdo, ze postavit rogallo podle hotovej planu je problem? Samozrejme ze neni. Zase tvuj oblibenej argumentacni faul, strawman fallacy. Nikdo nerika, ze je tezke postavit neco podle planu. Jenomze to, co tvrdis ze dokazes ty, je neco podstatne jineho nez "okopirovat hotovy rogallo".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jde o to, že teď už je to čirý trolling. o věcech co souvisí s létáním jsem za posledních 5 let už nastudoval opravdu víc, než průměrný student, co dostudoval "s titulem" (dokonce i řadu technických oborů, řekl bych). samozřejmě mám handicap, že jsem letadlo nikdy neřídil... ale zase i piloti, kteří vědí, že se v praxi nějaké letadlo, na které mají výcvik, chová nějak, nemusí přesně tušit, kvůli kterému konstrukčnímu prvku tomu tak je...

    od lidí, kteří opravdu někdy nějaké letadlo navrhovali, i od lidí, co ho řídili, mám poněkud jinou zpětnou vazbu, než tady od tebe. třeba ta motorová rogalla si běžně svaří učni na střední, kteří znají jen minimum teorie, co s tím souvisí - prostě okopírují něco, co viděli, vrazí k tomu motor od Trabanta, a letí se.

    myslím, že dřív nebo později ti někdo vysvětlí, že si v tom osobním útoku už zašel příliš daleko.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: wut? Nerozumim co tim chces rict. Nezapomel jsi tam napsat "A navic, XY zadny formalni vzdelani nemel, a pritom dokazal Z!!!" a ja bych se potom podival na zivotopis XY a zjistil, ze ve skutecnosti vystudoval fyziku na Yale nebo tak neco a zase by s tim byla velka legrace? Jako posledne s Morsem? 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jasně. začínám to chápat. lidi, co jim stačí titul, se s tím prostě spokojej, a nikdy si netroufnou vlézt do toho, co postavěj a vyzkoušet, jestli se v tom nezabijou. (nota bene, jen zlomek lidí má titul vzdáleně související s fyzikou létání nebo s aerodynamikou... i lidi, co mají třeba dopravku, připouštěj, že od zkoušky všechno dávno zapomněli.. jen ty v tom máš jasno)

    popravdě docela by mi to zajímalo úplně naopak: čemu z toho, co jsi (v jakémkoliv oboru) kdy vyprojektoval a realizoval ty, bych já vlastně měl důvěřovat? čím víc tě čtu, tím víc se děsím čehokoliv, co pustěj do světa sebevědomí náfukové jenom proto, že "mají titul".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Létat může každá pitomost, dokud vám to v Reichu nezakážou:
    Větroň, který byl pojmenován ”Mährisch Schönberg”, měl rozpětí 14,5 m a klouzavost 1 : 22.
    Historie létání v Jeseníkách | počátky
    http://www.letani-jes.wbs.cz/pocatky.html
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam