• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: je to pořád ve fázi velmi hrubého návrhu.. tu furt tlačíš na to, aby to už byl projekt


    REDGUY: o 2/3 větší, ano... ale křídlo solárního letadla musí nést z velké části jenom samo sebe - na to, aby uneslo trup, by stačilo menší křídlo. sice se to rozloží rovnoměrně, ale průhyb "zbytečně velkého" solárního křídla znamená konstrukčně něco jiného, než průhyb křídla, které je přesně tak velké, aby uneslo zbytek letadla. to je podle mě důvod, proč si mohu dovolit konstrukci poddimenzovat (opět, ty argumentuješ zatížením při poryvech, apod. - ok, sám nevím, jak se to bude chovat.. možná jsou na to nějaké normy...)

    naopak na letištní ploše to může vypadat trochu jako vrtule obřího ruského vrtulníku (v klidovém stavu svěšená skoro až k zemi...).

    REDGUY: v podstatě, v tomhle ohledu napodobuju tvoje chování :-) ignoruješ všechno, co v tom designu má hlavu a patu a soustřeďuješ se na detaily, které ještě ani nemám rozpracované (typu _přesné_ uspořádání konstrukce, apod.)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Min. pádová rychlost a hmotnost pohonné jednotky rozhodně moje představy splňujou Hele, a procpak jsi nezminil, ze i kdyz stall speed Archaeopteryxe je tam kde potrebujes, cruise je mnohem vyssi? Zase vyzobavas jen ty informace, co se ti hodi a zbytek ignorujes?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ale zase je tam nadhodnocený výkon motoru a hmotnost pohonné jednotky, tuším Me fascinuje, jak vzdycky, kdyz se objevi v tvy "konstrukci" nejakej problem, jak se magicky objevi nejakej duvod proc to vlastne problem neni. Jak proste vsechy negativni chyby, ktery pri navrhu delas, jsou zaroven kompenzovany ve stejnou dobu delanejma "pozitivnima" chybama. Vyjde najevo, ze jsi blbe spocital dylku a hmotnost trubek? Nevadi! "Shodou okolnosti" jsi udajen zaroven nadhodnotil hmotnost motoru takze to ten problem vyrovna!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAFIRE: nejbližší aproximace mých nápadů je pořád asi tohle:


    ...ale letmým přepočtem který bere v úvahu váhu na 1 m2 komerčně dostupných karbonových trubek to vychází min o cca 15 kg těžší, než uvádí legenda na tom obrázku (ale zase je tam nadhodnocený výkon motoru a hmotnost pohonné jednotky, tuším - srovnatelné elektrické stroje mají tenhle subsystém lehčí)

    myslím je tam špatně ten aspect ratio - ten není pro "each wing", ale spíš

    ale jak tu taky tu zaznělo, asi nejvíc mě inspruje tenhle švýcarský elektrický motorový větroň (šíleně drahý, ale vcelku reálný):
    Archaeopteryx Electric "Electeryx"
    https://vimeo.com/92601221


    částečně věřím, že koncept boxovaného tandemového křídla by mohl dát ještě lepší výsledky, ale netroufám si odhadnout, jak to bude s ovladatelností.. možná by to stejně muselo mít nějaký ocas, jako ten Aracheopteryx?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: asi jsem ho měl na mysli
    MAFIRE
    MAFIRE --- ---
    XCHAOS: ahoj kde najdu prosim koncept/návrh tvého letadla? Je tady toho už mnoho a nedaří se mi to vyfiltrovat...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jo jo. Araeopteryx, kterej v elektricky verzi stoji 106110 svycarskejch franku, cili dva a pul milionu korun 8)))) Jdi do toho, urcite to zvladnes desetkrat levnejc 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Ja napisu "nerikal jsi tam nic ani o "technickem" oboru, takze vlastne zahrnujes i mediky, entomology", xchaos to pochopi jako "medici jako "technický" obor". Jde na to rict neco jineho, nez ze jsi idiot?

    jestli pro tebe VŠ není podmínkou pro stavění věcí, tak ale nevím, o čem se tady hádáme - o tom, ze si myslis, ze _VEDOMOSTI_ nejsou podminkou pro staveni spickovejch, originalnich letadel. Nebo presneji receno, o tom, ze si myslis ze tvoje "vedomosti" jsou dostatecne 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Rekapitualice: With a ridiculously slow stall speed of 30 km/h, the Archaeopteryx can take advantage of minute amounts of rising air at low altitude, normally the domain of paragliders or hang gliders. But with the ability to glide 28 km after being dropped from an altitude of 1 km, it far outraces either of those flying machines.

    Now the Archaeopteryx is about to get even better, with the addition of a removable electric propulsion kit. The drive can be retrofitted to existing gliders and adds only 16 kg for the battery pack and 7 kg for the engine, propeller, shaft, and electronics. The whole package, save for 200 grams of fixed slots and parts, can be removed in a few minutes without any tools.


    Min. pádová rychlost a hmotnost pohonné jednotky rozhodně moje představy splňujou. Takže kdybych měl prachy nazbyt, podle všeho ani nemusím čekat do roku 2020. Otázka teď je, jestli tohle třeba v ČR neumíme postavit trochu levněji, než ve Švýcarsku...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    zpět k tématu: co mi zajímá je, jestli je možná v dohledné budoucnosti solární verze tohoto:
    Archaeopteryx Electric "Electeryx"
    https://vimeo.com/92601221
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: chtělo by to v tomhle klubu nestranného moderátora (zase uznej, že ty původní kluby proti mě byly zaujaté hodně)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: ty nedelas poradne ani tohle! :D viz tve neustale prispevky na offtopic tema :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: b) ano, to je problém :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: a) v konferenci, ve které jsem moderátorem, ano (napadlo mi předat vlastnictví konference někomu nestranému... ale je někdo takový? kdo by zabanoval jen za osobní útoky a na dobu určitou? a koho to současně dostatečně zajímá?)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (offtopic: jako nechal bych se léčit od college-drop-out medika? tohle je asi ta správná otázka :-) myslím, že takový drop-out má ale právo léčit sám sebe, stejně jako já mám právo zabít se ve vlastním solárním letadle vlastní výroby... je to forma práva na eutanazii, podle mě)
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS:
    "REDGUY: jenže ty jsi součást problému! nedá se říct, že bys mi nějak zvlášť motivoval ke zkoušení něčeho - když ne od tebe, tak od jiných stejně neustále poslouchám, jakým všem předpisům budu pak čelit... "

    a ten problem je co?
    a) ze ti porad nekdo neco pise, a ty to _MUSIS_ cist
    b) prosedis denne nekolik hodin u nyxu, misto u vyvoje

    ano deti, B je spravne :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jenže ty to nechápeš: já sám chci být bezplatným motivačním koučem pro college-drop-out linuxáky s ambicemi zvednout oči od compů k nějakým praktickým výzvám dneška :)

    (podívej, já třeba D'n'D pokládám za určitou formu duševní onanie na poli imaginace a tvorby narativu... ale taky do někoho kvůli tomu nerejpu, že jo...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: medici jako "technický" obor? přírodovědný, možná.. ale stejně ti doktoři vysvětlí, že jsou něco ještě jiného, než "čirá věda". ty jo, tohle patří spíš do [ college drop-outs (+práce při studiu, samouci, kolikrát jste nedokončili vysokou? jaký je rekord ? jaký to mělo důvod?) ] ... tady je tahle debata offtopic.

    ano, architekt a stavař mají nějaké základy statiky, která by se mi při návrhu letadla určitě sakra hodila. proto mluvím o velmi malém UL letadle, kde se dá očekávat max. zatěžování silami, které jde odhadnout a nasimulovat (i kdybych to měl postavit konci křídel mezi dva stoly a skákat po tom...).

    jestli pro tebe VŠ není podmínkou pro stavění věcí, tak ale nevím, o čem se tady hádáme: jasně, způsobilost k letu bude asi muset nakonec posoudit odborník. ale jinak vývoj civilizace už posledních dvě stě let žene dopředu soutěžení mezi amatéry a profesionály, mezi laiky a akademickým establishmentem, mezi šílenci a chladnokrevnými businessmany (Tesla vs. Edison) ... a je jedno, jestli teď máme na mysli Morseho, bratry Wrightovy, Billa Gatese, Clive Sinclaira....

    jinak já samozřejmě dodatečně, když se o něco drze pokusím, pak zjišťuju, jaké znalosti přesně mi chyběly (bylo by to tu offtopic, klidně proberu jinde). jenže současně: nevěřím, že bych si ty tyhle znalosti zapamatoval jen proto, že bych chodil na nějakou přednášku nebo se nabifloval nějaká skripta! podstatné prostě bylo něco zkusit a zjistit, na čem se zaseknu. jedině tak zjistím, co vlastně nevím (tedy ne tak, že se preventivně učit něco, co vůbec nebudu potřebovat)

    BTW docela ontopic college drop-out: [ XCHAOS @ college drop-outs (+práce při studiu, samouci, kolikrát jste nedokončili vysokou? jaký je rekord ? jaký to mělo důvod?) ]
    :-))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nedá se říct, že bys mi nějak zvlášť motivoval ke zkoušení něčeho - to je tvuj problem, ne muj 8)) Az me zacnes platit jako svyho motivacniho kouce, muzes si stezovat ze te nemotivuju 8)))

    od jiných stejně neustále poslouchám, jakým všem předpisům budu pak čelit - coz je zase problem tebe, ne tech "jinych", protoze ty predpisy proste existujou.

    to skončí u výsměchu, jak to bez VŠ titulu nemám šanci pochopit. - nepravda, nic takoveho nikdo nerekl. Sanci pochopit to nemas bez vedomosti. VS je jen jeden ze zpusobu, jak je ziskat, existuji i jine. A ne, "prectu si par clanku na wikipedii" k nim nepatri.

    nevím přesně, jen mi to napadlo - ano, presne tak. Nevis. A co ted z te absence vedomosti vyvodit nejake zavery? Tedy, jine zavery nez "budu sazet na to, ze ...", spis neco ve smyslu "Mel bych si to poradne nastudovat".
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: rozhodl ses prohlásit, že se srovnávám se studenty specializovaného oboru - ano, mas pravdu. O "specializovanem" oboru jsi ve svem puvodnim tvrzeni nic nerikal. Popravde receno, nerikal jsi tam nic ani o "technickem" oboru, takze vlastne zahrnujes i mediky, entomology a dalsi 8))) Ano, tu specializaci jsem si domyslel, protoze bez ni je to jeste vetsi pitomost, nez s ni. Kdyz ji vypustim (a uznam ti ' "technickou VS", i kdyz jsi o ni nemluvil), tak konstrukci letadel zas tak moc lidi nestuduje, takze prumerny absolvent technicke VS bude patrne neco mezi stavarem, chemikem a FELakem.. cili, tvoje zasadni sdeleni bylo v podstate "O konstrukci letadel jsem se za pet let naucil vic, nez absolvent chemie/stavarny/FELu, cili oboru, kde se konstrukce letadel vubec nestuduje"?

    Obcas si rikam, ze flamama s tebou jen ztracim cas. A pak prijde takovahle epicka perla a rikam si, ne, neztracis, tohle je priceless 8))

    si mi odpověděl opět ve svém původním duchu, volně přeloženo: "nejsi vysokoškolák? tak buď chcípni, nebo konzumuj!" jj. Ja ti sahodlouze vysvetlim, ze nic takoveho nerikam, doslova a do pisemene napisu, ze absolvovani VS u me neni podminkou pro staveni veci... a ty to znovu zopakujes. Jsi idiot, ktery nechape comu ostatni pisou? Nebo proste ubozak, kterymu nezbyva, nez takhle argumentacne faulovat?

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jenže ty jsi součást problému! nedá se říct, že bys mi nějak zvlášť motivoval ke zkoušení něčeho - když ne od tebe, tak od jiných stejně neustále poslouchám, jakým všem předpisům budu pak čelit... chtěl jsem začít tím, že si udělám pilotní průkaz a zalétám s pronajatým letadlem, ale právě tohle by vyžadovalo rozhodnout se, jestli stavím ultralight nebo závěsný kluzák... a jsme u toho: když se snažím vydedukovat, s jakým přístupem mám u (velmi pomalu letícího a současně nutně velmi lehkého) letadla, tak to skončí u výsměchu, jak to bez VŠ titulu nemám šanci pochopit.

    třída MZK má mj. předepsanou určitou minimální hmotnost tříkolky s pilotem - proč asi, když o tom přemýšlím, tak jde o minimální poměr hmotnosti tříkolky k ploše křídla, aby bylo garantované, že vychýlení visící zátěže povede k dostatečnému posunu těžiště, aby se skutečně výrazným způsobem změnil úhel křídla (dopředu/dozadu, nebo doleva/doprava). když budu moc lehký pod příliš těžkým křídlem, tak můžu jednoduše taháním na hrazdu vychýlit sám sebe, a křídlo poletí furt rovně! (potřebuju na tenhle postřeh fakt vysokou? nevím, ale min. to mám vydedukoané předpisů, které sem postnul DANYSEK, protože čirou náhodou - rozhodl jsem se to skutečně chápat tak, že ty předpisy nejsou čirá zlomyslnost, ale vyjadřují skutečné podmínky nezbytné pro bezpečný let!)

    fotovoltaické křídlo bude (nejspíš, při použití současné technologie ohebných panelů...) výrazně těžší, než běžný potah rogalla. je řešením závěsný kluzák s přidanou fixní ocasní plochou? domnívám se, že nároky na hmotnost tříkolky budou v takovém případě ještě větší! resp. přidává se to k celkově těžkým MZK pro zlepšení stability - mě hrozí opak: příliš "stabilní", těžké, a v nízké rychlosti změnou těžiště i aerodynamickými plochami v podstatě neovladatelné křídlo

    (jo, s tím, jestli moment setrvačnosti - který jak lehké letadlo s těžkými křídly budu mít velký - je dobře nebo špatně: co když v nízkých rychlostech je špatně, ale ve vysokých spíše dobře? a snižuje nároky na aerodynamické řídící plochym apod.? nevím přesně, jen mi to napadlo...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam